Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #1 Del Skrevet 6. september 2004 Er det verdt det å gå BI? Er arbeidsgiverne veldig opptatt av hvilken skole du har gått? Jeg vil bo i en forholdsvis liten kommune, og lurer på om en dyr privatskole har mye for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #2 Del Skrevet 6. september 2004 Skal du ta diplomøkonom? I såfall ville jeg heller vurdert 3 år med øk/adm på en høyskole. Billigere og så har jo alle den "diplomøkonomtittelen nå for tiden. BI begynner å få litt dårlig rykte nå, da de tar inn rubbel og bit av kandidater. Men skal du ta siviløkonom, revisor eller sivilmarkedsfører (tildels diplommarkedsfører) så ville jeg kanskje vurdert BI, men ikke dersom du skal ta tre år med økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #3 Del Skrevet 6. september 2004 Jeg kunne tenkt meg å studere markedsføring, og det finnes vel ikke på statlig høgskole..? Synes prisene på BI er stive, er stor forskjell på å ha 150.000 kr og 300.000 kr i lån... Jeg vet ikke hvor mye sivilmarkedsfører har for seg, en skulle jo tro det finnes alternativer på vanlig høgskole som er omtrent like bra? Vet det finnes eksportmarkedsføring, men er ikke akkurat den retningen jeg ville ha. Reiseliv på HiS har jo og noe av det, og stortsett samme økonomifagene etter det jeg kan se. Er det så stor forskjell? Betyr ikke personlighet noe når man skal søke jobb da? Blir glad for svar, jeg sitter litt fast i valgprosessen her. *j20* :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellyfish Skrevet 8. september 2004 #4 Del Skrevet 8. september 2004 BI begynner å få litt dårlig rykte nå' date=' da de tar inn rubbel og bit av kandidater. [/quote'] Har tatt tre år på BI og er svært fornøyd! Kan nok stemme at de tar inn "rubbel og bit" av kandidater, for de er en smule mer opptatt av å tjene penger enn jeg setter pris på fra en skole, men så er det jo ikke alle som kommer ut igjen da! Skal man ut og søke jobb er det vel helst karakterene arbeidgiver ser på, ikke hvilken skole man har gått på. Jeg kan absolutt anbefale BI. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 9. september 2004 #5 Del Skrevet 9. september 2004 Rubbel og bit? Siv.øk på BI Sandvika hadde siste inntaksgrense på rundt 50 poeng. Syns hvertfall ikke at det er så dårlig akkurat. Det er nesten 50% færre studenter i førsteklasse i år enn det vanligvis er. (Mye av årsaken er den nye ordningen med bachelor og master, istedet for siv.øk som 4 årig lukket studie) Men BI ville ikke senke karakterkravet for å få et større kull. Kvaliteten er viktigere. Nivået er ganske høyt. Jeg og mange av de venninnene jeg har fått har alltid vært typiske 5-6 elever på videregående. Her sliter med med å stå og får vi laud, er det lykken selv. Det er sånn det blir når en gjeng med gode studenter samles til en klasse. Det er vesentlig vanskeligere å få gode karakterer her enn andre skoler (også andre BI skoler), men det er også noe arbeidsgiverne vet. Men jeg tror aldri jeg hadde giddi å gått på en distrikts-BI skole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2004 #6 Del Skrevet 9. september 2004 Rubbel og bit? Siv.øk på BI Sandvika hadde siste inntaksgrense på rundt 50 poeng. Syns hvertfall ikke at det er så dårlig akkurat. Det er nesten 50% færre studenter i førsteklasse i år enn det vanligvis er. (Mye av årsaken er den nye ordningen med bachelor og master, istedet for siv.øk som 4 årig lukket studie) Men BI ville ikke senke karakterkravet for å få et større kull. Kvaliteten er viktigere. Nivået er ganske høyt. Jeg og mange av de venninnene jeg har fått har alltid vært typiske 5-6 elever på videregående. Her sliter med med å stå og får vi laud, er det lykken selv. Det er sånn det blir når en gjeng med gode studenter samles til en klasse. Det er vesentlig vanskeligere å få gode karakterer her enn andre skoler (også andre BI skoler), men det er også noe arbeidsgiverne vet. Men jeg tror aldri jeg hadde giddi å gått på en distrikts-BI skole. Nå skrev jeg imidlertid at dette ikke gjaldt de som tar siviløk eller sivilmarkedsfører. Men disse utgjør jo også bare en brøkdel av alle studentene på BI. De fleste går jo nettopp på distrikts BI! Karakterer har aldri spilt noen rolle når jeg har søkt jobb. Er sivilmarkedsfører fra NMH. Erfaring og personlighet har vært langt viktigere. Så lenge du har greie karakterer og har fått vitnemål så tror jeg ikke det er sinnsykt viktig, hvis du ikke skal søke topplederjobb da. Men det var min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rio Skrevet 9. september 2004 #7 Del Skrevet 9. september 2004 BI er ikke noe dårlig da. De små BI skolene tar vel inn 'rubbel og bit', er ikke så lett å få nok studenter sikkert, og de må jo ha penger. Så det er vel naturlig at Sandvika har høyere krav sånn sett. Men NHH f.eks er vel sikkert et bedre alternativ, men vanskeligere å komme inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #8 Del Skrevet 13. september 2004 Kvaliteten er viktigere. Nivået er ganske høyt. Jeg og mange av de venninnene jeg har fått har alltid vært typiske 5-6 elever på videregående. Her sliter med med å stå og får vi laud, er det lykken selv. Det er sånn det blir når en gjeng med gode studenter samles til en klasse. Det er vesentlig vanskeligere å få gode karakterer her enn andre skoler (også andre BI skoler), men det er også noe arbeidsgiverne vet. Prøv universitetet du snuppa, da ser du hva som menes med vanskelig å få gode karakterer. Gjelder nok ikke alle retninger, men generelt. Har selv gått et år på BI Sandvika, og det var latterlig enkelt å få gode karakterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 14. september 2004 #9 Del Skrevet 14. september 2004 Prøv universitetet du snuppa, da ser du hva som menes med vanskelig å få gode karakterer. Gjelder nok ikke alle retninger, men generelt. Har selv gått et år på BI Sandvika, og det var latterlig enkelt å få gode karakterer. Javel? Revisor da eller?? Hvis ikke skjønner jeg ingenting! Om du lett fikk toppkarakterer på siv.øk, forstår jeg ikke hvorfor du sluttet????????? :o Har forøvrig flere venner og bekjente som gjør det bra på universitetet jeg. (de studerer henholdsvis medisin, jus og statsvitenskap) Sier ikke at de ikke sliter litt i perioder, for det gjør de, så karakterene er fortjente men likevel... vi hadde samme snitt fra videregående *(bortsett fra hun på medisin da; bare 6ere) Personlig ville jeg ikke gå på NHH. Jeg kom inn, men fikk inntrykk av at BI var bedre og valgte deretter. (Må legge til at jeg i tillegg grøsser av bare tanken på dialekta) Det er nok ganske likt. Men det sies at BI har lagt opp undervisningen med mer casearbeid og pratisk rettet mot arbeidslivet. NHH er vissnok mer teoretisk. BI legger vekt på at studentene skal kunne anvende [/i kunnskapen, mens NHH legger vekt på at studentene skal kunne gjengi pensum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusen Skrevet 15. september 2004 #10 Del Skrevet 15. september 2004 Hvilken dialekt...? *nysgjerrig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #11 Del Skrevet 15. september 2004 Lala du har helt rett. Jeg har en mann som er statsautorisert revisor. Han gikk først i Sandvika, som jo var topp, med motiverte forelesere. De får helt annen lønn enn de på Handelshøyskolen i Bergen! Vi bodde et år i Bergen da mannen gikk på HRS der borte. Og min foreleser forklarte meg hvorfor de på BI er mye flinkere, særlig når det gjelder forelesninger og hvorfor de er mer rettet mot næringslivet og her kommer årsaken: - De som foreleser på NHH er egentlig ansatt som "forskere" ved skolen, det er deres store lidenskap, men med til jobben hører at de må ha et visst antall forelesninger. Dette gjør at de føler det er noe de MÅ, mens de ansatte på BI, iallefall mange (er selvfølgelig forskere der også, men de jobber stort sett med det og er ikke forelesere i tillegg). Forelesere fra BI kommer fra næringslivet, har masse praksis fra "the real world". De knytter teorien lettere opp til det virkelige liv. Mannen syntes HRS var vanskelig dog, men det gjorde det ikke lettere at foreleserne var i "en helt annen verden" enn oss som han så fint sier. Men jeg står fremdeles med det jeg skrev innledningsvis: BI er ikke noe hvis du ikke skal ta sivilmarkedsfører på NMH, studier ved varehandelshøyskolen, revisor eller siv.øk! BI tar i mot alle sånn ellers på høyskolen! Da ville jeg heller valgt det offentlige dersom man ikke vil bli noe av det over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #12 Del Skrevet 15. september 2004 Skolen tar inn de fleste, men ikke alle. Men hva gjør egentlig dette? Det skal rimelig mye motivasjon og penger til hvis du gidder å gå 4 år og betale 20 000 kr i semesteret og bare få E`er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå