Gå til innhold

Hellas sa Nei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er omtrent like forvirra som deg, men det var så vidt jeg har forstått råtne lån som satte det hele i gang, og bobla sprakk først i USA. Utlånsiveren hadde vært stor i årevis, og det var ikke så nøye med sikkerheten. Hellas havnet i en spesielt ugunstig posisjon fordi det ikke var bankene, men staten selv som satt igjen med en kjempegjeld.

 

Det hjelper ikke at Hellas har en ukultur med korrupsjon, nepotisme og skatteunndragelse som ingen av regjeringene hadde gjort noe med. I 2009 ble den avgåtte konservative regjeringa til Kostas Karamanlis avslørt i omfattende regnskapsjuks. Kreativ bokføring hadde skjult hvor stor gjelda egentlig var. Også den påfølgende PASOK-regjeringa til Giorgos Papandreou pynta litt på tallene for å følge opp den gode tradisjonen.

 

Men dette hadde ikke vært mulig uten at politikere med huet under armen hadde sluppet Hellas inn i eurosonen og utlånere med mer penger enn vett hadde latt landet leve på lånte midler. Som jeg har nevnt i tidligere poster her, førte også valutaunionen til et usunt overskudd i den tyske handelsbalansen og et tilsvarende usunt underskudd i mindre solide økonomier. Valutaunionen har ingen mekanismer som automatisk jevner ut den forskjellen, og siden Hellas ikke lenger har sin egen valuta, har de heller ikke muligheten til å devaluere.

 

At solidariteten i Europa er død, så vi på søndag. Det står ikke veldig bra til med den innad i Hellas heller. De rikeste grekerne har salta ned store formuer i Sveits (jeg tror ikke det finnes noen offisielle tall, men det dreier som milliarder). Dette er penger de aldri har betalt skatt av, og de akter ikke å bidra nå heller.

 

Selvgode nordeuropeere legger skylda på kravstore grekere som ikke gidder å jobbe. Pensjonsavtalene trekkes alltid fram i debatten, men her er det faktisk gjort ganske mye (det innebærer også samling av en drøss med små fond i noen få store), og flere kutt vil få tragiske følger når vi vet at nesten halvparten av de greske husstandene er avhengige av pensjoner. Det er selvsagt et resultat av arbeidsledigheten: Pensjonerte grekere må forsørge sine voksne barn.

 

Dagens regjering har den fordelen at de aldri har vært en del av det oligarkiet som har ført landet inn i krisa. De har ingen historie med korrupsjon og nepotisme, og selv nå, etter det katastrofale utfallet av forhandlingene med troikaen, ønsker 68 prosent av grekerne Tsipras som statsminister (meningsmåling i kveld). Prøv å slå den, Erna!

 

Så venter vi på liberalistenes forklaringer. Og moralistenes, selvfølgelig, selv om vi allerede vet at de vil legge all skyld på grekerne og mene at de får som fortjent. Gjerne med noen smileys for å vise at de synes det er rasende festlig at tre millioner grekere lever under fattigdomsgrensa.

Tusen takk, jeg satt pris en liten redegjørelse. Jeg uttaler meg noen ganger utydelig når jeg ikke husker detaljene tydelig. Det første visste jeg egentlig, at Hellas kom i en veldig spesiell dårlig posisjon med statsgjeld.

Jeg ser at devaluering kunne ha hjulpet hvis de ikke hadde euro.. Men det er jo også veldig risikabelt (a la mellomkrigstiden i Tyskland?)

Innviklet situasjon.. Jeg synes det er trist, overfladisk og populistisk å skylde alt på grekerne selv. Da jeg var der på kunsthistoriestudietur gjennom Hellas for ti år siden var det tydelig at mange slet, og hadde et stort sinne både mot regjeringen og tyskere. Det er selvsagt også trist at styrtrike grekere ikke har solidaritet med sitt eget land.

Italia har f.eks også mye korrupsjon og motvillighet mot å betale skatt. Da de innførte euroen så kompenserte ikke Berlusconi pensjonistene, de fikk plutselig bare en brøkdel å klare seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medieskapt at grekere er late osv.

De jobber et år mindre enn oss

Anonymous poster hash: 651e4...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medieskapt at grekere er late osv.

De jobber et år mindre enn ossAnonymous poster hash: 651e4...59e

De fleste grekerne pensjonerte seg mens de fortsatt var i 50-årene :fnise:

 

"“In the public sector, 7.91% of pensioners retire between the ages of 26 and 50, 23.64% between 51 and 55, and 43.53% between 56 and 61. In IKA, 4.44% of pensioners retire between the ages of 26 and 50, 12.83% retire between 51 and 55, and 58.61% retire between 56 and 61. Meanwhile, in the so-called healthy funds, 91.6% of people retire before the national retirement age limit,” Vroutsis said.

 

http://greece.greekreporter.com/2014/12/04/75-of-greek-pensioners-enjoy-early-retirement/

Anonymous poster hash: b4b89...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De fleste grekerne pensjonerte seg mens de fortsatt var i 50-årene :fnise:

 

"“In the public sector, 7.91% of pensioners retire between the ages of 26 and 50, 23.64% between 51 and 55, and 43.53% between 56 and 61. In IKA, 4.44% of pensioners retire between the ages of 26 and 50, 12.83% retire between 51 and 55, and 58.61% retire between 56 and 61. Meanwhile, in the so-called healthy funds, 91.6% of people retire before the national retirement age limit,” Vroutsis said.

 

http://greece.greekreporter.com/2014/12/04/75-of-greek-pensioners-enjoy-early-retirement/

Anonymous poster hash: b4b89...9ef

 

Det er viktig å se litt bak tallene.  Les denne:

 

http://www.theguardian.com/business/2015/jun/15/unsustainable-futures-greece-pensions-dilemma-explained-financial-crisis-default-eurozone

 

Ikke alle tyskere er like begeistret over Merkel og Schäubles innsats forrige helg. Flere av avisene er kritiske, og en av Tysklands mest berømte intellektuelle, Jürgen Habermas, som er en varm tilhenger av et samlet Europa, mener at Tyskland har “unashamedly revealed itself as Europe’s chief disciplinarian and for the first time openly made a claim for German hegemony in Europe.”

 

http://www.theguardian.com/business/2015/jul/16/merkel-gambling-away-germanys-reputation-over-greece-says-habermas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...