AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #1 Skrevet 5. juli 2015 Fikk beskjed for en måned siden om at huseier skal bruke leiligheten selv, og at jeg må flytte senest 1. desember. Det er vel greit nok, skal ikke krangle på det. Men nå har jeg funnet et annet sted like i nærheten (aktuelle leiligheter vokser ikke på trær her, er en liten by), som jeg kan få fra 1. august. Men selv det er jeg som er blitt sagt opp av huseier mener han at jeg har 3 måneders oppsigelsestid, slik at jeg selv om jeg flytter ut innen 1. august, så må jeg betale husleie til 1. november! Om jeg hadde sagt opp selv kunne jeg jo ha prøvd å finne noen til å overta for å slippe å betale hele oppsigelsestiden, men det går jo ikke her!Anonymous poster hash: 80413...e8e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #2 Skrevet 5. juli 2015 Det kommer ann på hva som står i kontrakten din. Står det 3 måneder oppsigelsestid så er det 3 måneder oppsigelsestid. Anonymous poster hash: 50f13...391 12
Berit Skrevet 5. juli 2015 #3 Skrevet 5. juli 2015 Ja, det har han. Sier du fra nå, så er det 3 mnd til du må betale.
Hoppetaujenta Skrevet 5. juli 2015 #4 Skrevet 5. juli 2015 (endret) Ja, det stemmer nok det, men hadde utleier vært litt smidig (i og med at du jo blir "kastet ut" og må finne deg annet sted å bo) så kunne vedkommende ha latt deg slippe lettere, men sånn i utgangspunktet har eier sitt på det tørre. Desverre. Endret 5. juli 2015 av Hoppetaujenta 1
Cowboy Lotte Skrevet 5. juli 2015 #5 Skrevet 5. juli 2015 Helt sykt hva de huseierne slipper unna med. Kaster ut og forventer likevel leie... Jeg hadde eksplodert på han... 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #6 Skrevet 5. juli 2015 >Kommer ann på hva som står i kontrakten. Anonymous poster hash: 18ca9...d2a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #7 Skrevet 5. juli 2015 Det kommer ann på hva som står i kontrakten din. Står det 3 måneder oppsigelsestid så er det 3 måneder oppsigelsestid. Anonymous poster hash: 50f13...391 Og hva utleier har skrevet i oppsigelsen! Skriftlig dokumentasjon er alfa og omega i saker der der er eller kan bli en tvist/uenighet. Anonymous poster hash: cfd6d...7ac
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #8 Skrevet 5. juli 2015 Dersom dere har avtalt 3 måneder gjensidig oppsigelse, så har han krav på 3 måneders leie selv om det er han som har "sagt opp" deg ja, dessverre. Utrolig kjipt, jeg vet. Har vært der selv. Anonymous poster hash: c0e78...181
Marie90 Skrevet 5. juli 2015 #9 Skrevet 5. juli 2015 Det er gjensidig 3 måneders oppsigelsestid. Du har tre måneder på å finne et nytt sted, og han skal ha leie i tre måneder. Du skal ha tid på deg for å finne et nytt sted, utleier skal ha inntekt i en viss fase fram til h*n finner en ny leietaker/overtar selv. Det er ingenting urimelig ved dette. Det er lite sannsynlig at utleier finne leietaker for EN måned, fra 1.november til 1.desember, såder taper h*n penger. Oppsigelsestiden eksisterer som sagt for begge parter. Best å sette seg inn i hva oppsigelsestiden betyr når man begir seg ut på leiemarkedet. 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #10 Skrevet 5. juli 2015 Det er gjensidig 3 måneders oppsigelsestid. Du har tre måneder på å finne et nytt sted, og han skal ha leie i tre måneder. Du skal ha tid på deg for å finne et nytt sted, utleier skal ha inntekt i en viss fase fram til h*n finner en ny leietaker/overtar selv. Det er ingenting urimelig ved dette.Det er lite sannsynlig at utleier finne leietaker for EN måned, fra 1.november til 1.desember, såder taper h*n penger. Oppsigelsestiden eksisterer som sagt for begge parter.Best å sette seg inn i hva oppsigelsestiden betyr når man begir seg ut på leiemarkedet. Dette er ikke en standard situasjon, jeg har ikke lyst å si opp i det hele tatt. Problemet er at jeg kan ikke vente å se om jeg finner noe passende som er ledig fra 1. desember, eller si opp nå og satse på å finne noe til 1. november. Mulig det er lov, men det er temmelig sleipt, og en svakhet med regelverket. De har neppe tenkt på en slik situasjon da der ble utformet.Anonymous poster hash: 80413...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #11 Skrevet 5. juli 2015 Ja, det stemmer nok det, men hadde utleier vært litt smidig (i og med at du jo blir "kastet ut" og må finne deg annet sted å bo) så kunne vedkommende ha latt deg slippe lettere, men sånn i utgangspunktet har eier sitt på det tørre. Desverre. Okei. Men hva om jeg faktisk finner noen som kan/vil bo der fra 1. august til 1. desember, kan husleien nekte å ta inn vedkommende i stedet om det ikke er noen saklig grunn?Anonymous poster hash: 80413...e8e
LoneWolf Skrevet 5. juli 2015 #12 Skrevet 5. juli 2015 Helt sykt hva de huseierne slipper unna med. Kaster ut og forventer likevel leie... Jeg hadde eksplodert på han... Ja, det er ganske drøyt and en huseier skal kunne forholde seg til en kontrakt leieboeren har skrevet under på TS blir heller ikke kastet ut slik du skriver, men avtalen blir sagt opp i henhold til vanlige regler og til de reglene TS har sagt seg enig i ved å skrive under på kontrakten. 12
Marie90 Skrevet 5. juli 2015 #13 Skrevet 5. juli 2015 Dette er ikke en standard situasjon, jeg har ikke lyst å si opp i det hele tatt. Problemet er at jeg kan ikke vente å se om jeg finner noe passende som er ledig fra 1. desember, eller si opp nå og satse på å finne noe til 1. november. Mulig det er lov, men det er temmelig sleipt, og en svakhet med regelverket. De har neppe tenkt på en slik situasjon da der ble utformet.Anonymous poster hash: 80413...e8e "Det er ikke en standard situasjon?" Det er en helt normal situasjon. Leietaker og utleier har lik rett til å si opp leieavtalen, og nå har utleier sagt opp din. Det er ikke mer relevant om du har lyst på bo der enn om utleier faktisk vil bo i sin egen leilighet. Du kan se om du finner noen til å flytte inn rett etter deg og se om utleier er villig til å la deg slippe deler av oppsigelsestiden mot at han får inn en annen. Du har selvsagt ikke rett til dette - man forplikter seg alltid til å betale leie ut oppsigelsestiden (uavhengig av hvem som sier opp selvsagt), men du kan se om utleier viser deg noe ekstra fleksibilitet. 3
Brimi Skrevet 5. juli 2015 #14 Skrevet 5. juli 2015 Dette er ikke en standard situasjon, jeg har ikke lyst å si opp i det hele tatt. Problemet er at jeg kan ikke vente å se om jeg finner noe passende som er ledig fra 1. desember, eller si opp nå og satse på å finne noe til 1. november. Mulig det er lov, men det er temmelig sleipt, og en svakhet med regelverket. De har neppe tenkt på en slik situasjon da der ble utformet.Anonymous poster hash: 80413...e8e Hvorfor skal du si opp?
Gjest gjestvest Skrevet 5. juli 2015 #15 Skrevet 5. juli 2015 (endret) Du må først finne ut om kontrakten er tidsbestemt, eller tidsubestemt. For rettigheter som gjelder framleie ved tidsbestemt avtale, se § 7-5: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Er ikke kontrakten tidsbestemt kan du ta en prat med utleier, forklare situasjonen, og spørre om det er aktuelt å la noen andre bo i boligen ut leieperioden. Endret 5. juli 2015 av gjestvest
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #16 Skrevet 5. juli 2015 Hvorfor skal du si opp? Fordi jeg har funnet et annet sted å bo, men det må bli fra 1. august. Her er det lite sannsynlig at det vil dukke opp noe annet i slutten av året, et lite sted og flere som ønsker å leie enn det er av utleiemuligheter. Så å bli til 1. desember og gamble på at jeg får noe annet fra da blir et sjansespill. Dobbel leie i tre måneder blir da resultatet av at jeg blir sagt opp.Anonymous poster hash: 80413...e8e
Brimi Skrevet 5. juli 2015 #17 Skrevet 5. juli 2015 Fordi jeg har funnet et annet sted å bo, men det må bli fra 1. august. Her er det lite sannsynlig at det vil dukke opp noe annet i slutten av året, et lite sted og flere som ønsker å leie enn det er av utleiemuligheter. Så å bli til 1. desember og gamble på at jeg får noe annet fra da blir et sjansespill. Dobbel leie i tre måneder blir da resultatet av at jeg blir sagt opp.Anonymous poster hash: 80413...e8e Men du har jo allerede blitt sagt opp? Så hvorfor i all verden skal du si opp noe som allerede er sagt opp? Hvis det er 3 måneder gjensidig oppsigelse så hjelper det jo ikke at du sier opp nå uansett.
Gjest Skrevet 5. juli 2015 #18 Skrevet 5. juli 2015 Men du har jo allerede blitt sagt opp? Så hvorfor i all verden skal du si opp noe som allerede er sagt opp? Hvis det er 3 måneder gjensidig oppsigelse så hjelper det jo ikke at du sier opp nå uansett. Hvis hun sier opp nå må hun betale til 1. november. Hvis hun ikke sier opp og venter på utleiers formelle oppsigelse må hun betale til 1. desember. 2
Marie90 Skrevet 5. juli 2015 #19 Skrevet 5. juli 2015 Dersom du har oppsigelsestid til 1.november så ser du på leiligheter som er ledige fra 1.november. Det er standarden. Det å begynne å se på andre ting er bortkastet tid, uansett om objektene er mer attraktive. Du kan evt. se på noen men innlytning 1 mnd til/fra 1.nov og sjekke om det er mulig å flytte inn tidligere eller senere - så får du enten betale opptil en måned dobbelt eller krasje hos en venn eller familie i oppholdet. Slik er det for de aller fleste. Regnestykket går sjelden helt opp i opp for alle parter, og de aller fleste har enten leid korttid, bodd hos venner eller betalt på to steder i kortere perioder. Akkurat som at de fleste utleiere beregner at de kommer til å miste inntekter i oppholdet mellom en leietaker og en annen, eller at de selv flytter inn. Man må ha noen marginer der.
HvittHus Skrevet 5. juli 2015 #20 Skrevet 5. juli 2015 Hvis du allerede er sagt opp med tre måneders virkning, skal du jo ikke måtte si opp selv for du er jo allerede sagt opp? Jeg vil mene at du skal betale tre måneder fra datoen oppsigelsen kom, og så månedsvis fram til du flytter ut. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå