Gå til innhold

Hjemme alene natten over - alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle var deres barn første gang dere lot de være hjemme alene natten over, eller en hel helg?

Anonymous poster hash: 69c42...7a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel strengt talt ikke lov å overlate barn til seg selv? 18 år er vel den "uskrevne regelen" i Norge. Men ville ikke latt noen under 16 år være alene på natten

Anonymous poster hash: ef5de...7ae
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lov til å være 1 natt hjemme alene da jeg var 15,5 eller så var det da jeg akkurat hadde fylt 16. Før det sov jeg hos besteforeldrene mine om natten, men fikk være hjemme for meg selv om dagen.

Første gang jeg var hjemme fra fredags kveld til søndags ettermiddag var jeg 17 år. 

Synes selv at foreldrene mine var ganske snille med meg på dette området, men så var jeg en typisk flink pike som ikke misbruker tillit. :)

Anonymous poster hash: 170c1...420
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel strengt talt ikke lov å overlate barn til seg selv? 18 år er vel den "uskrevne regelen" i Norge. Men ville ikke latt noen under 16 år være alene på natten

18 år? Er mange som flytter på hybel når de er 15-16 :P

Jeg tenker det kommer an på modenheten.. og om du kan stole på ungdommen:)

Anonymous poster hash: 9b198...1f9

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

15

Anonymous poster hash: 4ed84...f76
Gjest Honeyblossom
Skrevet

Jeg var 17 første gang. Da var jeg alene fra fredag til søndag.

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 15 er alene om natten av og til. Men dette tror jeg er veldig avhengig av modenheten på ungdommen..

Anonymous poster hash: 819c4...6cf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huh? :klo:

Store deler av befolkningen flytter på hybel når de starter videregående. Altså ved 15,5 år. For de aller, aller fleste er dermed 15 en ok alder. Før det bør de helst ha overnattet alene flere ganger - trening gir mestring og å finne ut at du er husredd når du MÅ bo 5 fulle netter for deg selv er mildt sagt lite optimalt. Finner du det ut ved 13 års alder kan det gjøres noe med før du må flytte.

Om barnet skal være alene: sørg for en backup. En nabo/bestemor/onkel som stikker innom flere ganger i løpet av helga (enten besøk er ønsket eller ikke) og som kan tilkalles om ungdommen føler situasjonen har kommet ut av kontroll (eller h*n bare er mørkredd).

Og la ikke første overnattingen være en hel weekend, men type onsdag-torsdag. Husk at om unger skal etterlates alene så skal det være for barnets del, ikke for din del. At du bare har lyst på en langweekend med kjæresten er altså en dårlig grunn. At ungen om 1 år må sendes på hybel og trenger trening fordi h*n er husredd, eller at den usikre gutten på 17 trenger å føle at han faktisk får tillitt og klarer seg selv er gode grunner.

Anonymous poster hash: 7792b...bec

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet for meg selv som 15-åring pga skole, så å vente til 16 var vel å overdrive litt. Jeg var alene hjemme første gang da jeg var 14. Siden de visste at jeg var den typisk "kjedelige" skoleflinke jenta som aldri gjorde noe galt fikk jeg lov til det. De ringte dog før jeg skulle legge meg (som var 23, jeg var som sagt ganske så kjedelig), og ba meg ta en runde i huset for å sjekke at alt som var brannfarlig var avslått. Vi bodde også på bygda, der alle kjente alle. Tenker det hadde vært litt annerledes i en storby.

Anonymous poster hash: f2b34...291

AnonymBruker
Skrevet

Min snart 14-åring får ikke lov.

Anonymous poster hash: 27100...2c8
AnonymBruker
Skrevet

Min var 15. Jeg var to timer unna. Var borte fra fredag til søndag og drakk ikke alkohol.

Anonymous poster hash: 7a645...109
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 12 år. Likte det veldig godt.

Anonymous poster hash: 19ef3...6fe

Skrevet

Min 16-årige datter var alene en helg mot at jeg hadde avtale med en bekjent at hun skulle stikke innom. Datteren min er av den pliktoppfyllende og rolige typen. Kunne aldri gjort tilsvarende med sønnen min.

Skrevet

Datteren min har vært alene fra 14 ish. Det tror jeg de andre fint kunne vært og. Kommer an på barnet fremfor alder.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det handler ikke om et tall, men heller om hvilket modningsnivå ungdommen befinner seg på. Foreldre kjenner poden best, og vet når det er ansvarlig å la det være hjemme alene. Må foreldrene spørre hva andre gjør og når det er vanlig så er ikke barnet deres modent nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer alle mødre som gjør alt rett. Fy og fy...man lar ikke barn under 18 være alene hjemme om natten.

Spør foreldre som må jobbe om natten. Hvor gjør de av ungene?

Anonymous poster hash: 2e091...0d4

• Liker 1
Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Var vel 12-13 første gang jeg var alene hjemme en helg (fredag formiddag til søndag ettermiddag).

• Liker 3
Skrevet

Jeg var alene da mamma reiste på ferie i to uker da jeg var akkurat fylt 15. Før det husker jeg ikke helt..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet på hybel som 16- åring. Inntil da hadde jeg aldri vært alene hjemme over natten. Det var ikke spesielt smart av foreldrene mine, som var fullstendig klar over at jeg måtte flytte på hybel for å gå videregående. Det hadde absolutt vært en fordel om jeg hadde fått litt mer frihet under ansvar, før jeg skulle stå på egne ben.

Anonymous poster hash: 852c2...bd3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lov til å være 1 natt hjemme alene da jeg var 15,5 eller så var det da jeg akkurat hadde fylt 16. Før det sov jeg hos besteforeldrene mine om natten, men fikk være hjemme for meg selv om dagen.

Første gang jeg var hjemme fra fredags kveld til søndags ettermiddag var jeg 17 år.

Synes selv at foreldrene mine var ganske snille med meg på dette området, men så var jeg en typisk flink pike som ikke misbruker tillit. :)

Anonymous poster hash: 170c1...420

Samme her...👰

Anonymous poster hash: e00db...1ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...