AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #21 Skrevet 6. juli 2015 Jeg forstår ikke hvorfor folk utsetter det å gå til tannlegen så ofte. Dere vet jo at problemene, og regningen bare blir verre jo lengre dere venter? Det beste er å bare hoppe i det! Ta beroligende før tannlege om det er ekstra ille! Anonymous poster hash: 6916d...0d0 Denne tråden holder seg saklig og bra, og det er positivt. Selvsagt finnes slike som du, men vi skal klare å overse deg. Anonymous poster hash: 586fa...a52 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #22 Skrevet 6. juli 2015 Denne tråden holder seg saklig og bra, og det er positivt. Selvsagt finnes slike som du, men vi skal klare å overse deg. Anonymous poster hash: 586fa...a52 Det må da være lov å forundre seg over slikt som dette. Min pappa unnlot også tannlegen, men det var av ren latskap. Hans tannlegeregning ble dyrere med årene. Spesielt om man sliter økonomisk, er det lurest å bare bite i det sure eplet og komme seg til tannlegen!! Anonymous poster hash: 6916d...0d0
wintergirl Skrevet 6. juli 2015 #23 Skrevet 6. juli 2015 Kjære ts. Føler virkelig med deg og vet hvor ille tannsmerter er. Håper det ordner seg for deg og at du i det minste tar tak i smertene først. Ser du har fått mange gode tips her. Ønsker deg all lykke fremover, også til dere andre her som sliter med det samme. Masse klemmer fra meg <3<3 1
Tanntrollet Skrevet 6. juli 2015 #24 Skrevet 6. juli 2015 Vil bulimi gå under punkt 14? Har vært i behandling for det, og er frisk nå.. Er ca 4 år siden jeg var hos tannlegen. Har en jeksel som er halv, ser hullene på de bakerste tennene, fortennene mine er begynt å bli litt gjennomsiktige.. Jeg er livredd for å gå til tannlegen, men har da ikke noen tannlegeskrekkdiagnose, men på bulimi har jeg diagnose..Anonymous poster hash: 9825e...11a Vet ikke hvordan det er, men mener at de med bulemi kan få dekket deler av tannbehandlingen da tennene blir ødelagt av all syren i forbindelse med oppkast. Du trenger ikke å ha tannlegeskrekkdiagnse før du går til tannlegen. Tannlegen bestemmer om du kommer innunder den kategorien, så jeg vil bare anbefale deg å gå til tannlege å forhør deg der. Men det er viktig at du finner en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo da det ikke er alle tannleger som er oppdatert på det med Helfo.
Tanntrollet Skrevet 6. juli 2015 #25 Skrevet 6. juli 2015 (endret) Det må da være lov å forundre seg over slikt som dette. Min pappa unnlot også tannlegen, men det var av ren latskap. Hans tannlegeregning ble dyrere med årene. Spesielt om man sliter økonomisk, er det lurest å bare bite i det sure eplet og komme seg til tannlegen!! Anonymous poster hash: 6916d...0d0 Nå er folk forskjellige da, og forutsetningene er ulike. Det er ikke bare å be en med tannlegeskrekk eller andre tannproblemer om å gå til tannlege for å spare seg for store utgifter senere. Har man den fobien så har man den. Endret 6. juli 2015 av Tanntrollet
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #26 Skrevet 6. juli 2015 Nå er folk forskjellige da, og forutsetningene er ulike. Det er ikke bare å be en med tannlegeskrekk eller andre tannproblemer om å gå til tannlege for å spare seg for store utgifter senere. Har man den fobien så har man den. Av og til må man bare eksponere seg for frykten. Har man dårlig råd i tillegg, blir dette bare viktigere. Har man råd til større utgifter, er det ingen fare uten om personens helse. Anonymous poster hash: 6916d...0d0
Tanntrollet Skrevet 6. juli 2015 #27 Skrevet 6. juli 2015 Av og til må man bare eksponere seg for frykten. Har man dårlig råd i tillegg, blir dette bare viktigere. Har man råd til større utgifter, er det ingen fare uten om personens helse. Anonymous poster hash: 6916d...0d0 Det er helt tydelig at du hverken har forståelse eller vilje til å prøve å forstå. Du burde derfor holde deg unna tråden og ikke forsure den. De som har problemer trenger ikke svar fra en fordømmende person som deg, det er ikke med på å hjelpe dem. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #28 Skrevet 6. juli 2015 Det er helt tydelig at du hverken har forståelse eller vilje til å prøve å forstå. Du burde derfor holde deg unna tråden og ikke forsure den. De som har problemer trenger ikke svar fra en fordømmende person som deg, det er ikke med på å hjelpe dem. Jeg sliter selv med angst, og har diverse fobier. Man MÅ eksponere seg noen ganger i livet. Det å gå til tannlegen er uhyre viktig! Det virker heller ikke ut som om du forstår hva jeg vil frem til. Har man dårlig råd, har man virkelig ikke råd til å utsette tannlege.. Du kan være så hårsår du bare vil, men sånn er det bare. Anonymous poster hash: 6916d...0d0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #29 Skrevet 6. juli 2015 Finnes det noen underskriftskampanjer for å få tannbehandling inn i folketrygden? https://www.facebook.com/norsktannhelse?fref=pb&hc_location=profile_browser er en facebook gruppe Anonymous poster hash: 62fec...f6a
Tanntrollet Skrevet 6. juli 2015 #30 Skrevet 6. juli 2015 Jeg sliter selv med angst, og har diverse fobier. Man MÅ eksponere seg noen ganger i livet. Det å gå til tannlegen er uhyre viktig! Det virker heller ikke ut som om du forstår hva jeg vil frem til. Har man dårlig råd, har man virkelig ikke råd til å utsette tannlege.. Du kan være så hårsår du bare vil, men sånn er det bare. Anonymous poster hash: 6916d...0d0 Lurer på om du synes den type svar du gir i denne tråden er til stor hjelp i tråder som omhandler psykiske problemer. Dine svar er ikke til hjelp for de i denne tråden. Har du ikke noe konstruktivt å komme med, så la være. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #31 Skrevet 6. juli 2015 Jeg forstår ikke hvorfor folk utsetter det å gå til tannlegen så ofte. Dere vet jo at problemene, og regningen bare blir verre jo lengre dere venter? Det beste er å bare hoppe i det! Ta beroligende før tannlege om det er ekstra ille! Anonymous poster hash: 6916d...0d0 Du kan sammenligne det med din værste frykt. Det er sikkert noe du aldri i verden hadde turt eller klart? Jeg sliter veldig med tannlegeskrekk! Det er helt forferdelig! For å illustrere hvor ille det er ... det føles ut som om jeg må gå over en tynn line over et stup og det er 1000 m rett ned, uten sikkerhetsutstyr. Jeg kommer aldri til å gjøre det - det skjer bare ikke! Jeg faller sammen ved kanten av stupet og ser på den tynne linen som fører over på den andre siden av stupet. Her blir jeg sittende til jeg føler det er trygt å gå over.. Det hadde vært beroligende for meg om jeg kunne gå til en tannlege som var rolig, hyggelig, forståelsesfull. En tannlege som forstår av voksne også kan ha grusom tannlegeskrekk, og ikke er nedlatende og dømmende. Sist jeg var hos tannlegen for mange år siden kaldsvettet jeg, var svimmel og kvalm, og jeg skalv... Følte meg helt følelsesløs og nummen ... Bare jeg kom inn døra til tannlegekontoret og kjente lukta, ble jeg dårlig.... Lyden av borret .... herregud! Jeg livredd smerter også.... Anonymous poster hash: 09956...805 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #32 Skrevet 6. juli 2015 Dra til tannlegen, for bare å få et kostnadsoverslag på hva slags behandling som må utføres (ikke start behandling da), få kostnadsoverslaget, søk om å få den fremtidige behandlingen dekket hos nav. Nav sender kostnadsoverslaget til fylkestannlegen dersom det er snakk om stort beløp og mye behandling, så får nav svar på om behandlingen er nødvendig og hva som kan dekkes i behandlingen. See?Anonymous poster hash: 9a6f0...364 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #33 Skrevet 6. juli 2015 Er i samme situasjon. Fikk navnet til en veldig flink tannlege av legen min, så kan være bra å starte hos legen. Omtrent alle tennene mine er ødelagt, får beholde åtte tenner pluss kanskje jekselene som ikke har kommet helt fram enda. Heldigvis fant tannlegen min ut at jeg har rett til å få ganske mye dekt. Jeg må trekke en del tenner. Fikse noen. Få meg protese før munnen har god, så sette inn implantater. Hele greia kommer på ca 126000. Men må betale ca 50 av det selv. Søkte nav om å få det dekt. Men dem mente at jeg bare trengte for ca 18000 i egenandel. Og siden det da går over flere måneder så fikk jeg ikke dekt det. Hadde jeg gått for den tannbehandlingen nav mente var nok, måtte jeg ha gjort en del på nytt om en del år. Så jeg får hjelp av familie, men tar størstedelen av regningen selv. Både jeg og samboer mener at det er så verdt det, glad han støtter meg med det. Akkurat nå har jeg fikset de tennene som kan reddes, tatt avstøpning til protese, den er klar. Nå venter jeg på operasjon for å trekke tennene som skal bli trekt. Blir tatt i narkose, er få steder i Norge som gjør det, så 6 måneders ventetid, satser på at det skjer etter ferien. Skal bli gjort før oktober hvertfall. Når jeg har fått trekt dem blir det en del turer til tannlegen for å få tilpasset den. Så bare vente på at det skal gro før jeg må vente på ny time på sykehuset for og sette inn implantater. Gleder meg stort til det blir ferdigAnonymous poster hash: f5230...bff
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #34 Skrevet 6. juli 2015 Av og til må man bare eksponere seg for frykten. Har man dårlig råd i tillegg, blir dette bare viktigere. Har man råd til større utgifter, er det ingen fare uten om personens helse. Anonymous poster hash: 6916d...0d0 og har en edderkopskrekk så går en ikke frivillig inn på rom der det finnes edderkopper men har også hørt om de som har hatt så alvorlig tannlegeskrekk at de har som barn brekt armen på en assistent som tilbød å holde i handa og som ungdom ødelagt armlenene på tannlegestolen før tannlegen har fått sett på en eneste tann, og når voksne menn med beroligende i kroppen klarer å bryte sund stolen han sitter i uten å ha sett tannlegen bare assistenten da er det ille , og det var ikke ille nok til å få noe dekt av helfo og de andre sykdommene og medisinene var heller ikke grunn nok hverken alene eller sammenlagt, men de fant tilslutt en tannlege som var større og tyngre enn seg selv og som hadde som hobby å løfte vekter og behandlet de nesten som småbarn veldig forsiktig og nøye med å forklare -type no skal jeg pirke litt på den tanna der og pekte på kinnet så kan du gape opp pirka i tanna og tok ut pirkeren og sa no kan du få puste litt og så når du er klar så gaper du opp igjen og da skal jeg pirke på den foran den jeg har pirket på og sånn holdt de på til alle tenne var ferdig pirket altså tannlegen hadde fått en oversikt over hva som måtte gjøres så denne kunne lage en behandlingsplan og de er no ferdigbehandlet men den tannlegen har fått klar beskjed om at han ikke får lov til å flytte eller slutte for da tør ikke de gå til tannlege igjen Anonymous poster hash: 62fec...f6a
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #35 Skrevet 6. juli 2015 Og ikke minst. Jeg er åpen om det til folk, at jeg holder på å fikse det. Det føles for privat ut til at folk skal vite. Men det gjør at jeg føler at jeg ikke kan avbryte hele greia, at jeg må fullføre! Anonymous poster hash: f5230...bff
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #36 Skrevet 6. juli 2015 Verge seg for å pusse? Jeg verger meg for å ikke pusse. Man får sinnsyk dårlig ånde i tillegg til et ekkelt belegg på tennene. Er dine så stygge og dårlige kan du søke støtte til tannlege. Dette er grunnen til at man pusser morgen og kveld, og drar når man får innkallelse til tannlege. Jeg har tannlegeskrekk selv, tisser nærmest i buksa av å tenke på dem. Men en må dra seg dit uansett, spør om beroligeneAnonymous poster hash: ff6b2...f37 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #37 Skrevet 6. juli 2015 Lurer på om du synes den type svar du gir i denne tråden er til stor hjelp i tråder som omhandler psykiske problemer. Dine svar er ikke til hjelp for de i denne tråden. Har du ikke noe konstruktivt å komme med, så la være. I mitt første innlegg skrev jeg jo at om det virkelig var veldig ille, så bør en få beroliggende. Du kan ærlig talt ikke mene at jeg ikke har kommet med konstruktive ting i tråden. Da tror jeg du sliter med mer enn bare tannlegeskrekk.. Anonymous poster hash: 6916d...0d0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #38 Skrevet 6. juli 2015 Du kan sammenligne det med din værste frykt. Det er sikkert noe du aldri i verden hadde turt eller klart? Jeg sliter veldig med tannlegeskrekk! Det er helt forferdelig! For å illustrere hvor ille det er ... det føles ut som om jeg må gå over en tynn line over et stup og det er 1000 m rett ned, uten sikkerhetsutstyr. Jeg kommer aldri til å gjøre det - det skjer bare ikke! Jeg faller sammen ved kanten av stupet og ser på den tynne linen som fører over på den andre siden av stupet. Her blir jeg sittende til jeg føler det er trygt å gå over.. Det hadde vært beroligende for meg om jeg kunne gå til en tannlege som var rolig, hyggelig, forståelsesfull. En tannlege som forstår av voksne også kan ha grusom tannlegeskrekk, og ikke er nedlatende og dømmende. Sist jeg var hos tannlegen for mange år siden kaldsvettet jeg, var svimmel og kvalm, og jeg skalv... Følte meg helt følelsesløs og nummen ... Bare jeg kom inn døra til tannlegekontoret og kjente lukta, ble jeg dårlig.... Lyden av borret .... herregud! Jeg livredd smerter også.... Anonymous poster hash: 09956...805 Jeg er redd for edderkopper, men dreper dem likevel. Hva med å prøve å finne en rolig tannlege, som også er flink med tannlegeskrekk? Beroligende kan du også ta, som valium. Det viktigste er at du får kommet deg til tannlegen og fikse det som trengs! Koste hva det koste vil. Anonymous poster hash: 6916d...0d0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #39 Skrevet 6. juli 2015 og har en edderkopskrekk så går en ikke frivillig inn på rom der det finnes edderkopper men har også hørt om de som har hatt så alvorlig tannlegeskrekk at de har som barn brekt armen på en assistent som tilbød å holde i handa og som ungdom ødelagt armlenene på tannlegestolen før tannlegen har fått sett på en eneste tann, og når voksne menn med beroligende i kroppen klarer å bryte sund stolen han sitter i uten å ha sett tannlegen bare assistenten da er det ille , og det var ikke ille nok til å få noe dekt av helfo og de andre sykdommene og medisinene var heller ikke grunn nok hverken alene eller sammenlagt, men de fant tilslutt en tannlege som var større og tyngre enn seg selv og som hadde som hobby å løfte vekter og behandlet de nesten som småbarn veldig forsiktig og nøye med å forklare -type no skal jeg pirke litt på den tanna der og pekte på kinnet så kan du gape opp pirka i tanna og tok ut pirkeren og sa no kan du få puste litt og så når du er klar så gaper du opp igjen og da skal jeg pirke på den foran den jeg har pirket på og sånn holdt de på til alle tenne var ferdig pirket altså tannlegen hadde fått en oversikt over hva som måtte gjøres så denne kunne lage en behandlingsplan og de er no ferdigbehandlet men den tannlegen har fått klar beskjed om at han ikke får lov til å flytte eller slutte for da tør ikke de gå til tannlege igjen Anonymous poster hash: 62fec...f6a Her blandet jeg noen innlegg. Ja, jeg eksponerer meg selv om jeg MÅ. Man må ikke gå inn i et rom fullt av edderkopper, men man må til tannlegen. Forøvrig dreper jeg edderkopper i mitt hjem, da det er skumlere å la dem leve fritt. Det er jo bra de med tannlegeskrekk finner egne løsninger! Anonymous poster hash: 6916d...0d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå