Gå til innhold

Store tannproblemer - Flaut

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ønsker ikke kritikk, for jeg vet veldig godt at jeg har vært både dum og sløv. 
Jeg har store problemer med tennene. Helt fra jeg var liten har jeg vegret meg for å pusse tennene. Dette i kombinasjon med at jeg alltid har vært redd for tannlegen har ført til store tannproblemer. Men den største synden er den psykiske helsen min. I flere år har jeg slitt med helsen, jeg har vært uten jobb/skole/venner i lang tid og dette har medført null døgnrytme, dårlig kostholdsvaner og rutiner. Alt dette har resultert i veldig dårlig tenner. Nå som jeg er voksen innser jeg hvor ille dette faktisk er, men nå er det også for sent. 

Jeg har for øyeblikket ikke inntekt, ingen sparepenger som kan brukes til tannlegen og null muligheter for lån. Jeg kan ikke bare ta litt nå og da, for jeg er ganske sikker på at jeg må trekke. Jeg har allerede trukket to jeksler og kan ikke forbli tannløs. Men å sette inn nye tenner koster flere tusen. Nav kan nok ikke hjelpe, for de dekker vel ikke akkurat nye tenner fordi jeg selv har ødelagt alt. 

Jeg har utrulig tannverk og har hatt det i flere uker nå. Jeg bruker alt for mye ibux og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Og om jeg så hadde penger til å dra til tannlegen ville det vært helt grusomt flaut. 

Er det noen som har vært i samme situasjon som meg før? Hva kan man gjøre når man "våkner opp" i 20-årene og innser at alt er ødelagt? For det er slik det føles nå...

Anonymous poster hash: 83354...0bb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært elendig med tennenene mine, så nå sliter jeg :P

Har trukket en tann, og har to stooore hull i to andre tenner. De har vært der over ett år, men jeg har ikke hatt råd til å fikse dem, før nå. Nå har jeg to sommerjobber og jobber som bare det for å få råd til å gå til tannlegen :)

Jeg tror nok at han kommer til å si at de to tennene er beyond saving, men da får han trekke de, så skal jeg hvertfall ha en falsk tann med det første. Den andre får jeg heller vente med, men det går greit. 

Du må finne deg jobb, jobbe på og dra til tannlegen. Blir bare verre om vi venter lenger :)

Anonymous poster hash: 37944...332
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å skylle tennene i varmt vann med masse salt i?

Det pleier å hjelpe mot tannsmerter, ibux burde du ikke ta for mye av, men det vet du vel allerede.

AnonymBruker
Skrevet

dra til tannlegen nå og ta regningen senere, din helse er viktigere enn noe annet.

Anonymous poster hash: b3649...a21
  • Liker 3
Skrevet

NAV kan hjelpe deg, du kan ikke gå rundt med sånne smerter.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vondt å lese om folk som sliter med tennene, har slitt masse selv. Den gode nyheten er at de som har psykiske problemer ( samt en del andre ) får god støtte fra Helfo. Finn en tannlege med direkte trygdeoppgjør og sjekk der.

Ta tak, det er så godt når det er gjort. :)

PS: NAV hjelper hvis man ikke har penger. Det har jeg selv erfart.

Anonymous poster hash: 586fa...a52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er bare tull å si at NAV hjelper hvis man ikke har penger. Da må man gå på sosialtrygd og får den minst kostbare og mest nødvendige behandling. 

Anonymous poster hash: aedc8...047
  • Liker 1
Skrevet

Er bare tull å si at NAV hjelper hvis man ikke har penger. Da må man gå på sosialtrygd og får den minst kostbare og mest nødvendige behandling. 

Anonymous poster hash: aedc8...047

Å få dekket det billigste og det som er strengt nødvendig må da være mye bedre enn å gå med smerter?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å skylle tennene i varmt vann med masse salt i?

Det pleier å hjelpe mot tannsmerter, ibux burde du ikke ta for mye av, men det vet du vel allerede.

Mye råd om tann smerter på nett.

For at det skal virke må det komme i kontakt med nerven i tanna.

Anonymous poster hash: 89450...53a

Skrevet

Hei. Ønsker ikke kritikk, for jeg vet veldig godt at jeg har vært både dum og sløv. 

Jeg har store problemer med tennene. Helt fra jeg var liten har jeg vegret meg for å pusse tennene. Dette i kombinasjon med at jeg alltid har vært redd for tannlegen har ført til store tannproblemer. Men den største synden er den psykiske helsen min. I flere år har jeg slitt med helsen, jeg har vært uten jobb/skole/venner i lang tid og dette har medført null døgnrytme, dårlig kostholdsvaner og rutiner. Alt dette har resultert i veldig dårlig tenner. Nå som jeg er voksen innser jeg hvor ille dette faktisk er, men nå er det også for sent. 

Jeg har for øyeblikket ikke inntekt, ingen sparepenger som kan brukes til tannlegen og null muligheter for lån. Jeg kan ikke bare ta litt nå og da, for jeg er ganske sikker på at jeg må trekke. Jeg har allerede trukket to jeksler og kan ikke forbli tannløs. Men å sette inn nye tenner koster flere tusen. Nav kan nok ikke hjelpe, for de dekker vel ikke akkurat nye tenner fordi jeg selv har ødelagt alt. 

Jeg har utrulig tannverk og har hatt det i flere uker nå. Jeg bruker alt for mye ibux og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Og om jeg så hadde penger til å dra til tannlegen ville det vært helt grusomt flaut. 

Er det noen som har vært i samme situasjon som meg før? Hva kan man gjøre når man "våkner opp" i 20-årene og innser at alt er ødelagt? For det er slik det føles nå...

Hei :)

Jeg har hatt store tannproblemer. Min situasjon var ikke helt lik din da jeg alltid har jobbet og jeg har aldri slitt psykisk, men jeg har hatt mine problemer og utfordringer.

Jeg knasket også Ibux som drops. Fant ut at Ibux også er betennelsesdempende, så innimellom tok jeg også Ibux forebyggende. Det er ikke bra å spise så mye smertestillende, og jeg var mange ganger skremt og redd for konsekvensene og bivirkningene dette kunne gi.

Terskelen for å oppsøke tannlege var svært høy. Jeg visste jo at tannverken kunne gå over etter 2-3 uker, og kroppen min lærte seg etterhvert å takle sterk tannverk. 

Jeg legger ved en link til en tråd jeg startet for ca 2 1/2 år siden. Vet at den har hjulpet mange da jeg har fått tilbakemeldinger om det. 

Selv er jeg nå ferdig behandlet og har fått et helt nytt liv. 

Smertestillende har jeg ikke spist på ihvertfall 1 1/2 år, og da var det etter operasjonen der jeg fikk satt inn implantater. 

Når det gjelder økonomi, så dekkes store deler av behandlingen av Helfo, og jeg vil tro at du kommer innunder den samme kategorien som meg - nemlig tannlegeskrekk/ odontofobi.

Det første du må gjøre er å finne en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo. Da ordner tannlegen med alt av papirer til Helfo, og du betaler kun egenandelen. Mulig at egenandelen dekkes av Nav, men dette vet jeg for lite om.

Hvis du har problemer med å ringe selv, så har du kanskje en person du stoler på og er trygg på som du kan be om hjelp til den biten der.

Kanskje du kjenner noen som vet om en tannlege som også er flink med pasienter med odontofobi?

Det er også mange som har stor nytte av å ta beroligende i forkant av tannlegebesøk. Enten får du resept til dette hos legen din, eller du får utdelt beroligende når du kommer til tannlegen.

Jeg kjenner også til skammen, man skammer seg sånn over tannstatusen sin at det igjen fører til at man ikke går til tannlege. Men jeg kan trøste deg med at tannlegene har sett ganske mye. 

Tannlegen jeg går til sa at han ble veldig glad når det kom personer som meg, at jeg endelig hadde tatt mot til meg å oppsøkt tannlege, så han skulle gjøre alt han kunne for å hjelpe meg - noe han også har gjort. Jeg er utrolig heldig og går til en forståelsesfull tannlege. Jeg har ikke en gang følt at han har dømt meg. 

Siden jeg måtte få satt inn implantat så måtte jeg også til 2 forskjellige spesialister, og jeg har heller ikke her følt at de har dømt meg. De har behandlet meg med respekt og gjort hva de kunne for å hjelpe meg. 

Akkurat nå sitter jeg og koser meg med et rundstykke - noe som i mange år var helt uaktuelt for meg å spise pga tennene. Jeg kan nå spise det meste, noe som har ført til at jeg har gått litt opp i vekt, så der må jeg passe meg ;) 

Send meg gjerne PM hvis det er noe du lurer på.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=797997&hl=

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)
I dag har jeg faktisk ikke hatt spesielt vondt, holder vel kanskje på å gå over (for denne gang) 
Men hullet er der fremdeles så klart så må vel komme meg ned til tannlegen uansett, blir ikke akkurat bedre med årene! 

Men jeg skal lese meg litt opp om Helfo, tusen takk:) 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

I dag har jeg faktisk ikke hatt spesielt vondt, holder vel kanskje på å gå over (for denne gang) 

Men hullet er der fremdeles så klart så må vel komme meg ned til tannlegen uansett, blir ikke akkurat bedre med årene! 

Men jeg skal lese meg litt opp om Helfo, tusen takk:) 

Så bra at du er over kneika for denne gang :)

Men jeg tror dessverre ikke det holder å lese seg opp på Helfo da det ikke er du som bestemmer om du får hjelp, hvor mye hjelp du får osv. Du til tannlege, også bestemmes hjelpen utifra hva tannlegen sier og tannstatusen din.  

Ikke utsett tannlegen nå, for du vet at hullet og smertene blir ikke borte, og det er mye bedre å komme igang før tannverken kommer tilbake. Jeg vet det er vanskelig, men det går :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du er over kneika for denne gang :)

Men jeg tror dessverre ikke det holder å lese seg opp på Helfo da det ikke er du som bestemmer om du får hjelp, hvor mye hjelp du får osv. Du til tannlege, også bestemmes hjelpen utifra hva tannlegen sier og tannstatusen din.  

Ikke utsett tannlegen nå, for du vet at hullet og smertene blir ikke borte, og det er mye bedre å komme igang før tannverken kommer tilbake. Jeg vet det er vanskelig, men det går :)

Ikke min tråd, men jeg lurer på om du vet hvem Helfo kan hjelpe? Må man ha tannlegeskrekk? Har du en link eller lignende? :) Jeg er i nesten lik situasjon som TS, og det hele startet da jeg fikk mye saft istedenfor vann som liten, som førte til at alle melketennene mine ble svarte og falt ut. Videre var det dårlig med oppfølging av tannpuss hjermme, og det er en vane som nå er vanskelig å ta fatt i i som voksen. Jeg tenker mest at det ikke hjelper, da tennene mine var allerede ødelagte og fulle av fyllinger da jeg var 14, nå er jeg 25 og hele tannstellet faller vel snart sammen. 

Anonymous poster hash: 4fe56...d2a

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Finnes det noen underskriftskampanjer for å få tannbehandling inn i folketrygden?

Skrevet

Ikke min tråd, men jeg lurer på om du vet hvem Helfo kan hjelpe? Må man ha tannlegeskrekk? Har du en link eller lignende? :) Jeg er i nesten lik situasjon som TS, og det hele startet da jeg fikk mye saft istedenfor vann som liten, som førte til at alle melketennene mine ble svarte og falt ut. Videre var det dårlig med oppfølging av tannpuss hjermme, og det er en vane som nå er vanskelig å ta fatt i i som voksen. Jeg tenker mest at det ikke hjelper, da tennene mine var allerede ødelagte og fulle av fyllinger da jeg var 14, nå er jeg 25 og hele tannstellet faller vel snart sammen. 

Er det lenge siden du har vært hos tannlege? Grunnen til at jeg spør er at hvis du har unnlatt å gå til tannlegen på over 1 år, så kan du komme innunder punkt 14 - som jeg har klippet fra Helfo. Jeg sier ikke at du gjør det, men at du kan gjøre det.

Klipper litt fra den gamle tråden min, skriver i rødt  ;)

Å ha tannlegeskrekk kan være grunn til å få dekket deler av tannbehandlingen; 

• Punkt 14: Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse)Med nedsatt evne til egenomsorg menes, at man ikke har oppsøkt nødvendig pleie/ behandling (tannlege) pga tannlegeskrekk. 

Klippet fra Helfo:

Tannbehandling for voksne

De fleste må betale utgiftene til tannbehandling selv, men det finnes unntak dersom du har visse sykdommer, tilstander og skader. Tannlegen vurderer om du har krav på støtte fra HELFO. De 15 tilstandene som gir rett til stønad fra HELFO er

• 1. sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller se SMT-listen fra HELFO)
  • 2. leppe-kjeve-ganespalte
  • 3. svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig
  • 4. infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander (organtransplantasjon, ulike krefttilstander, hiv/aids)
  • 5. sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)
  • 6. periodontitt (tannkjøttsykdom)
  • 7. tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)
  • 8. bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)
  • 9. patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon (alvorlig tannslitasje)
  • 10. hyposalivasjon (munntørrhet)
  • 11. allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)
  • 12. tannskade ved godkjent yrkesskade (yrkesskaden må være godkjent av NAV og tannbehandlingen må ha sammenheng med yrkesskaden)
  • 13. tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)
  • 14. sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse)
  • 15. helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese)​​

Har du dårlig råd, kan du søke NAV om støtte til tannbehandling (etter sosialtjenesteloven). 

Du kan få refusjon fra HELFO for tannbehandling i EU/EØS-området dersom den samme behandlingen ville blitt dekket i Norge (folketrygdloven § 5-24a). Du må betale for tannbehandlingen utenlands selv, og deretter søke HELFO om refusjon.

Dersom du får et helt eller delvis avslag fra HELFO, kan du klage på dette vedtaket. Fristen for å klage på vedtak fra HELFO er seks uker fra du mottok vedtaket.

Som du ser er det flere grupper som kan få dekket deler av tannbehandlingen, og den som kan gi deg det beste og mer nøyaktige svaret er tannlegen. 
Sørg da for å gå til en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo. Da slipper du å skrive og sende søknaden selv, og du betaler kun egenandelen. 
AnonymBruker
Skrevet

Er det lenge siden du har vært hos tannlege? Grunnen til at jeg spør er at hvis du har unnlatt å gå til tannlegen på over 1 år, så kan du komme innunder punkt 14 - som jeg har klippet fra Helfo. Jeg sier ikke at du gjør det, men at du kan gjøre det.

Klipper litt fra den gamle tråden min, skriver i rødt   ;)

Å ha tannlegeskrekk kan være grunn til å få dekket deler av tannbehandlingen; 

• Punkt 14: Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse)Med nedsatt evne til egenomsorg menes, at man ikke har oppsøkt nødvendig pleie/ behandling (tannlege) pga tannlegeskrekk. 

Klippet fra Helfo:

Tannbehandling for voksne

De fleste må betale utgiftene til tannbehandling selv, men det finnes unntak dersom du har visse sykdommer, tilstander og skader. Tannlegen vurderer om du har krav på støtte fra HELFO. De 15 tilstandene som gir rett til stønad fra HELFO er

• 1. sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller se SMT-listen fra HELFO)
  • 2. leppe-kjeve-ganespalte
  • 3. svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig
  • 4. infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander (organtransplantasjon, ulike krefttilstander, hiv/aids)
  • 5. sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)
  • 6. periodontitt (tannkjøttsykdom)
  • 7. tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)
  • 8. bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)
  • 9. patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon (alvorlig tannslitasje)
  • 10. hyposalivasjon (munntørrhet)
  • 11. allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)
  • 12. tannskade ved godkjent yrkesskade (yrkesskaden må være godkjent av NAV og tannbehandlingen må ha sammenheng med yrkesskaden)
  • 13. tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)
  • 14. sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse)
  • 15. helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese)​​

Har du dårlig råd, kan du søke NAV om støtte til tannbehandling (etter sosialtjenesteloven). 

Du kan få refusjon fra HELFO for tannbehandling i EU/EØS-området dersom den samme behandlingen ville blitt dekket i Norge (folketrygdloven § 5-24a). Du må betale for tannbehandlingen utenlands selv, og deretter søke HELFO om refusjon.

Dersom du får et helt eller delvis avslag fra HELFO, kan du klage på dette vedtaket. Fristen for å klage på vedtak fra HELFO er seks uker fra du mottok vedtaket.

Som du ser er det flere grupper som kan få dekket deler av tannbehandlingen, og den som kan gi deg det beste og mer nøyaktige svaret er tannlegen. 
Sørg da for å gå til en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo. Da slipper du å skrive og sende søknaden selv, og du betaler kun egenandelen. 

Tusen takk for svar !:) Jeg har ikke vært hos tannlegen på litt over ett år nå. Det er nok på tide neste gang jeg får lønn, for jeg har fått klump på tannkjøttet som jeg er litt bekymret over :( 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk utsetter det å gå til tannlegen så ofte. Dere vet jo at problemene, og regningen bare blir verre jo lengre dere venter? Det beste er å bare hoppe i det! Ta beroligende før tannlege om det er ekstra ille!

Anonymous poster hash: 6916d...0d0
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk utsetter det å gå til tannlegen så ofte. Dere vet jo at problemene, og regningen bare blir verre jo lengre dere venter? Det beste er å bare hoppe i det! Ta beroligende før tannlege om det er ekstra ille!

Det er nok ikke så enkelt som du skal ha det til. Har man tannlegeskrekk så hjelper det lite at man vet at situasjonen blir værre om man utsetter tannlegebesøk.

En annen ting er økonomi. Mange er redde for store økonomiske kostnader og at de ikke har råd til det, og dermed blir tannlegebesøk utsatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke så enkelt som du skal ha det til. Har man tannlegeskrekk så hjelper det lite at man vet at situasjonen blir værre om man utsetter tannlegebesøk.

En annen ting er økonomi. Mange er redde for store økonomiske kostnader og at de ikke har råd til det, og dermed blir tannlegebesøk utsatt. 

Da får man få andre folk til å pushe dere i rett retning. Men dere vet jo at de økonomiske kostnader bare blir dyrere for hver dag dere går med tannproblemer? Et tannproblem som hadde kostet tusenlappen helt i begynnelsen, kan utvikle seg til 10 000 etter noen år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bulimi gå under punkt 14? Har vært i behandling for det, og er frisk nå..

Er ca 4 år siden jeg var hos tannlegen. Har en jeksel som er halv, ser hullene på de bakerste tennene, fortennene mine er begynt å bli litt gjennomsiktige.. Jeg er livredd for å gå til tannlegen, men har da ikke noen tannlegeskrekkdiagnose, men på bulimi har jeg diagnose..

Anonymous poster hash: 9825e...11a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...