Yme Skrevet 6. juli 2015 #21 Skrevet 6. juli 2015 (endret) Det eneste du har skrevet som "et problem" var at du synes det er irriterende med "folk som dømmer når de ikke kan noe om diagnose." Dette er ikke et symptom på asperger, og det var nettopp for å finne ut av symptomene til andre som har asperger jeg oppretta tråden. Anonymous poster hash: ee246...720 Ja, okei. Det kommer ikke tydelig frem i hovedinnlegget, så da beklager jeg at jeg missforsto.Edit: Jo, jeg ser det nå. Det tok bare litt tid Endret 6. juli 2015 av Yme
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #22 Skrevet 6. juli 2015 Ja, okei. Det kommer ikke tydelig frem i hovedinnlegget, så da beklager jeg at jeg missforsto. Dette er på ingen måte vondt ment, men dette oppfatter jeg litt som et symptom. Anonymous poster hash: 4dfd9...74e 4
Yme Skrevet 6. juli 2015 #23 Skrevet 6. juli 2015 (endret) Dette er på ingen måte vondt ment, men dette oppfatter jeg litt som et symptom. Anonymous poster hash: 4dfd9...74e Det går bra. Det er jo ofte sånn at når man har asperger, og missforstår et eller annet, regner folk med at det er pga diagnosen, og ikke at det bare er en helt vanlig missforståelse Men for all del, kanskje det er pga diagnosen? Ikke veit jeg. Endret 6. juli 2015 av Yme
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #24 Skrevet 6. juli 2015 Jeg viste ikke at det var et syndrom. Også lurer jeg på, heter det aspberger lengre? Eller havner der under autismeAnonymous poster hash: 14073...f58
Yme Skrevet 6. juli 2015 #25 Skrevet 6. juli 2015 Jeg viste ikke at det var et syndrom. Også lurer jeg på, heter det aspberger lengre? Eller havner der under autismeAnonymous poster hash: 14073...f58 Så vidt jeg har forstått det, er det bare i land som bruker systemet de har feks i Amerika, som fjernet det som en diagnose, og kaller det høytfungerende autisme isteden. Her i landet heter det Aspergersyndrom, og har alltid vært en del av høytfungerende autisme. Nå er det lenge siden jeg har lest noe om disse tingene, om jeg ikke husker feil, er det sånn det er.
Guybrush Skrevet 6. juli 2015 #26 Skrevet 6. juli 2015 Jeg viste ikke at det var et syndrom. Også lurer jeg på, heter det aspberger lengre? Eller havner der under autismeAnonymous poster hash: 14073...f58 Uten å skryte på meg at jeg har lest meg opp og ned i mente hva gjelder dette mener jeg å ha forstått at man har "utvidet autismespekteret", som vel i praksis innebærer at man har utvidet hva som faller innenfor "autisme" som da også er årsaken til at langt flere barn idag diagnostiseres som dette. Asperger er vel kjent som en veldig mild variant innenfor dette spekteret, og innen asperger har du også et vidt spekter. Det er jo også antatt at svært mange mennesker som har gjort det veldig godt innenfor sitt fagfelt har hatt en variant av asperger og at dette på en måte hjelp dem holde fokus på det som interesserte dem. For min del om en bekjent/venn av meg hadde fortalt om en slik diagnose hadde jeg blitt mer "åja" og ikke tenkt så mye på det. Annet enn at man kunne evt testet ut sine egne fordommer så fremt man vet at personen synes det er helt greit. Heldigvis har man via media og nyheter fått bekjempet en god del av de tidligere klassiske mytene, selv om det nok lever godt i enkeltes mer begrensede hoder. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #27 Skrevet 7. juli 2015 Dette er typiske symptomer for asperger hos barn og tenåringer: Ikke plukke opp sosiale signaler, mangle medfødte evner som å lese andres kroppsspråk, starte eller opprettholde en samtale samt bytte på å prate. Mislike endringer i rutiner Fremstå som å mangle empati Mangle evnen til å oppfatte små subtile endringer i toneleie, aksent og annet som endrer budskapet i det som blir sagt Større problemer med å forstå vitser/humor samt tar lettere sarkaske bokstavelig Stemmen kan fremstå som flat og vanskelig å forstå fordi den mangler variasjon i tone og stemmeleie eksempelvis Benytte et for barn på samme alder avansert språk. Unngå øyekontakt eller stirre på andre. Ha uvanlige ansiktsuttrykk Være veldig opptatt av en eller få interesser, som denne er svært høyt kunnskapsnivå rundt. Snakker veldig mye, vanligvis om favorittema, ensidige samtaler er vanlig, interne tanker er ofte i større grad uttrykt direkte i tale Forsinket bevegelsesmotorikk. Som å bruke lengre tid på å lære å bruke en skje, sykle eller fange en ball. Handskrift kan være vanskelig å lese. Oversensitiv i forhold til høye lyder, lys osv. Her er symptomene til de 3 i min familie som har asbergers. Ikke ønsker noen av dem en partner eller har en spesifik trang til å bli kjent med nye mennesker heller. Mulig de er litt hardere rammet enn flere av de som har asbergers her inne.. Anonymous poster hash: c6396...880
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå