AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Er litt interessert i hva andre med asperger sliter med? Og hva var grunnen til at du fikk diagnosen? Anonymous poster hash: ee246...720
Gjest Bergtekjen Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Foreldrene mine merka det var noko annleis med meg, tok meg til lege og eg fekk diagnosen. Eg huskar ikkje heilt korleis dei merka det og eg kan ikkje spørje dei akkurat no. Eg veit ikkje heilt sikkert kor mykje som kjem av aspergeren og kor mykje som ville ha vore der viss eg ikkje hadde det. (Definitivt asperger:) Eg sleit veldig med å gå på butikken, spørje om ting høgt i klassa og å snakke med ukjente folk. Eg torde ikkje gå burt og sette meg med folk i klassa mi for eg var redd dei ville tenke eg var i vegen eller ikkje ville ha meg der, men vere for høflege til å sei det. Eg sleit med augekontakt og å ta initiativ til å snakke med folk eg ikkje kjente kjempegodt. Eg synast framleis det er ekkelt å ringe ukjente folk eller bli ringt opp på mobilen av folk eg ikkje kjenner eller ukjente folk som ringer på døra. Nokon gonger gjeng ironi meg hus forbi, men i ni av ti tilfelle, forstår eg det. (Muligens asperger:) Eg har ingen kjensle av tid, om ting tek ein halvtime eller ti minutt. No fungerer eg mykje betre sosialt, mykje takka vere folkehøgskulen eg gjekk på. Dette er alt eg kjem på no.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 Foreldrene mine merka det var noko annleis med meg, tok meg til lege og eg fekk diagnosen. Eg huskar ikkje heilt korleis dei merka det og eg kan ikkje spørje dei akkurat no. Eg veit ikkje heilt sikkert kor mykje som kjem av aspergeren og kor mykje som ville ha vore der viss eg ikkje hadde det. (Definitivt asperger:) Eg sleit veldig med å gå på butikken, spørje om ting høgt i klassa og å snakke med ukjente folk. Eg torde ikkje gå burt og sette meg med folk i klassa mi for eg var redd dei ville tenke eg var i vegen eller ikkje ville ha meg der, men vere for høflege til å sei det. Eg sleit med augekontakt og å ta initiativ til å snakke med folk eg ikkje kjente kjempegodt. Eg synast framleis det er ekkelt å ringe ukjente folk eller bli ringt opp på mobilen av folk eg ikkje kjenner eller ukjente folk som ringer på døra. Nokon gonger gjeng ironi meg hus forbi, men i ni av ti tilfelle, forstår eg det. (Muligens asperger:) Eg har ingen kjensle av tid, om ting tek ein halvtime eller ti minutt. No fungerer eg mykje betre sosialt, mykje takka vere folkehøgskulen eg gjekk på. Dette er alt eg kjem på no. Oi , mye av det du nevnte her nå sliter jeg også med, den første delen var som å lese om meg. Bortsett fra den delen med å gå i butikken. Anonymous poster hash: e0830...e4f
Guybrush Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Eg sleit veldig med å gå på butikken, spørje om ting høgt i klassa og å snakke med ukjente folk. Eg torde ikkje gå burt og sette meg med folk i klassa mi for eg var redd dei ville tenke eg var i vegen eller ikkje ville ha meg der, men vere for høflege til å sei det. Eg sleit med augekontakt og å ta initiativ til å snakke med folk eg ikkje kjente kjempegodt. Eg synast framleis det er ekkelt å ringe ukjente folk eller bli ringt opp på mobilen av folk eg ikkje kjenner eller ukjente folk som ringer på døra. Er litt viktig å påpeke at de punktene du nevner her er svært vanlige hos en som har sosial angst, som er langt mer utbredt enn hva mange tror. Altså at man ikke tror at dette er symptomer på asperger 3
Gjest imperio Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Er litt viktig å påpeke at de punktene du nevner her er svært vanlige hos en som har sosial angst, som er langt mer utbredt enn hva mange tror. Altså at man ikke tror at dette er symptomer på asperger Det er sant, jeg kjenner meg igjen i alle de punktene, og jeg har sosial angst og ikke aspergers
WubWub Skrevet 4. juli 2015 #6 Skrevet 4. juli 2015 Foreldrene mine merka det var noko annleis med meg, tok meg til lege og eg fekk diagnosen. Eg huskar ikkje heilt korleis dei merka det og eg kan ikkje spørje dei akkurat no. Eg veit ikkje heilt sikkert kor mykje som kjem av aspergeren og kor mykje som ville ha vore der viss eg ikkje hadde det. (Definitivt asperger:) Eg sleit veldig med å gå på butikken, spørje om ting høgt i klassa og å snakke med ukjente folk. Eg torde ikkje gå burt og sette meg med folk i klassa mi for eg var redd dei ville tenke eg var i vegen eller ikkje ville ha meg der, men vere for høflege til å sei det. Eg sleit med augekontakt og å ta initiativ til å snakke med folk eg ikkje kjente kjempegodt. Eg synast framleis det er ekkelt å ringe ukjente folk eller bli ringt opp på mobilen av folk eg ikkje kjenner eller ukjente folk som ringer på døra. Nokon gonger gjeng ironi meg hus forbi, men i ni av ti tilfelle, forstår eg det. (Muligens asperger:) Eg har ingen kjensle av tid, om ting tek ein halvtime eller ti minutt. No fungerer eg mykje betre sosialt, mykje takka vere folkehøgskulen eg gjekk på. Dette er alt eg kjem på no. alt det her høres ut som sosial fobi/angst. kan være du fikk feil diagnose som ung. man kan gå til 10 forskjellige psykologer/leger å få 10 forskjellige diagnoser for å sette det litt på spissen. med mindre det er en ganske åpenbar lidelse som schizofreni 1
Guybrush Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 Dette er typiske symptomer for asperger hos barn og tenåringer: Ikke plukke opp sosiale signaler, mangle medfødte evner som å lese andres kroppsspråk, starte eller opprettholde en samtale samt bytte på å prate. Mislike endringer i rutiner Fremstå som å mangle empati Mangle evnen til å oppfatte små subtile endringer i toneleie, aksent og annet som endrer budskapet i det som blir sagt Større problemer med å forstå vitser/humor samt tar lettere sarkaske bokstavelig Stemmen kan fremstå som flat og vanskelig å forstå fordi den mangler variasjon i tone og stemmeleie eksempelvis Benytte et for barn på samme alder avansert språk. Unngå øyekontakt eller stirre på andre. Ha uvanlige ansiktsuttrykk Være veldig opptatt av en eller få interesser, som denne er svært høyt kunnskapsnivå rundt. Snakker veldig mye, vanligvis om favorittema, ensidige samtaler er vanlig, interne tanker er ofte i større grad uttrykt direkte i tale Forsinket bevegelsesmotorikk. Som å bruke lengre tid på å lære å bruke en skje, sykle eller fange en ball. Handskrift kan være vanskelig å lese. Oversensitiv i forhold til høye lyder, lys osv. 2
Basun Skrevet 4. juli 2015 #8 Skrevet 4. juli 2015 Mye av det som blir beskrevet her kan gjelde de med generell- eller spesifikk angst, asperger, add, adhd og mer. Men poenget med tråden er jo å få frem hva de med asperger sliter med, ikke å finne ut av hva som kommer av selve diagnosen, og hva som kommer av andre ting.
Yme Skrevet 4. juli 2015 #9 Skrevet 4. juli 2015 Nesten alle symptomer, i nesten alle diagnoser, er ting som kan forekomme i hvem som helst. Når disse trekkene samles i én og samme person, blir det en diagnose. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #10 Skrevet 4. juli 2015 Tror dere temperance brennan (bones) har asperger?Anonymous poster hash: 7f707...69b
Guybrush Skrevet 4. juli 2015 #11 Skrevet 4. juli 2015 Tror dere temperance brennan (bones) har asperger?Anonymous poster hash: 7f707...69b Forfatteren har et ønske om å fremstille henne som dette, men det blir veldig karikert. Man må også huske at det er et svært bredt spektrum.
Gjest Skrevet 4. juli 2015 #12 Skrevet 4. juli 2015 (endret) Stress. Blir raskt stresset av det meste. Gå på butikken, hente posten, rot, masse bevegelser eller lyder rundt meg. Konsentrasjonsvansker (men det virker som om de fleste med diagnosen ikke har den type vansker). Forvirring. Vanskelig å forklare, men det er mye rot i hodet mitt. Det å gå fra bygning til bygning på universitetet var vanskelig, for eksempel. Vansker med å gjøre ting spontant. Må ha en dag eller to til å forberede meg før jeg skal noe. Om det er å besøke familie, ringe noen osv. Fikk diagnosen etter å ha blitt utbrent som 25-åring. Er alt jeg kom på i farten. Har noen aspergertrekk som jeg ikke sliter med. Har funnet måter å kompensere eller takle de på. Endret 4. juli 2015 av ord deling
Yme Skrevet 6. juli 2015 #14 Skrevet 6. juli 2015 Det eneste som plager meg med denne diagnosen, er folk som er dømmende fordi de ikke kan noe om den. Jeg oppfører meg helt normalt, og har en normal hverdag, men når jeg forteller at jeg har denne diagnosen, får jeg hint om at jeg er en velferdssnylter og/eller en løgner. Det er akkurat som at dems ignoranse om diagnosen, kvalifiserer dem til å stille tvil til personene som brukte et halvt år på å utrede meg, fordi jeg ikke passer inn i dems trangsynte fordommer om aspergersyndrom 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #15 Skrevet 6. juli 2015 Orker ikke å finne frem noen papirer, men kan vel nevne et par av dem jeg kommer på -Problemer med øyekontakt -Usikker rundt sosiale settinger og prating med ukjente mennesker -Stressanfall eller fullstendig forvirring dersom det skjer en endring i rutiner eller mønstre -Spesielle interesser som pugging av hovedsteder, innbyggertall, desimaler av pi, det periodiske systemet, kongerekker, osv. -Vanskeligheter med å oppfatte hinting i samtaler -Over gjennomsnittet sensibel når det gjelder temperatur, lys, lyd, lukter, osv. -Liten interesse for å opprette nye vennskap -Er ganske firkantet av meg og henger meg lett opp i små problemer som f.eks. en skrivefeil i en tekst Høres jo ut som rene marerittet Utrolig nok fungerer jeg ganske bra i sosiale settinger og ingen som jeg vet mistenker meg for å ha denne diagnosen. Anonymous poster hash: 28a1b...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #16 Skrevet 6. juli 2015 Det eneste som plager meg med denne diagnosen, er folk som er dømmende fordi de ikke kan noe om den. Jeg oppfører meg helt normalt, og har en normal hverdag, men når jeg forteller at jeg har denne diagnosen, får jeg hint om at jeg er en velferdssnylter og/eller en løgner. Det er akkurat som at dems ignoranse om diagnosen, kvalifiserer dem til å stille tvil til personene som brukte et halvt år på å utrede meg, fordi jeg ikke passer inn i dems trangsynte fordommer om aspergersyndrom Men er det noe rart at dem setter tvil om du har diagnosen din dersom du faktisk ikke har noen symptomer? Det synes ikke jeg... Man får ikke asperger uten å ha noen symtpomer, med mindre det har vært noen utrolig uvitende leger. Anonymous poster hash: ee246...720 3
Yme Skrevet 6. juli 2015 #17 Skrevet 6. juli 2015 Men er det noe rart at dem setter tvil om du har diagnosen din dersom du faktisk ikke har noen symptomer? Det synes ikke jeg... Man får ikke asperger uten å ha noen symtpomer, med mindre det har vært noen utrolig uvitende leger. Anonymous poster hash: ee246...720 Jeg har jo selvfølgelig symptomer... Jeg har bare ikke de symptomene som gjør at jeg oppfører meg rart, og det er der ignoransen dems kommer inn. De tror at alle med syndromet er rare, fordi de ikke kan noe om dette.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #18 Skrevet 6. juli 2015 Jeg har jo selvfølgelig symptomer... Jeg har bare ikke de symptomene som gjør at jeg oppfører meg rart, og det er der ignoransen dems kommer inn. De tror at alle med syndromet er rare, fordi de ikke kan noe om dette. Så kan du fortelle hvilke symptomer du har da? Anonymous poster hash: ee246...720
Yme Skrevet 6. juli 2015 #19 Skrevet 6. juli 2015 Så kan du fortelle hvilke symptomer du har da? Anonymous poster hash: ee246...720 Hvorfor? Tråden handler jo om hva man sliter med, og det har jeg allerede skrevet.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #20 Skrevet 6. juli 2015 Hvorfor? Tråden handler jo om hva man sliter med, og det har jeg allerede skrevet. Det eneste du har skrevet som "et problem" var at du synes det er irriterende med "folk som dømmer når de ikke kan noe om diagnose." Dette er ikke et symptom på asperger, og det var nettopp for å finne ut av symptomene til andre som har asperger jeg oppretta tråden. Anonymous poster hash: ee246...720 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå