Christiania_Oslo Skrevet 3. juli 2015 Forfatter #21 Skrevet 3. juli 2015 - Volum på musikk og tv må være 5, 10, 15 osv, aldri 16 eller 7 osv. - Må ha alt ryddig på pcen (helst ingenting på skrivebordet utenom papirkurven og ei mappe med bilder) - Filmer i DVD hylla er sortert alfabetisk Samme her. Men jeg kan ha det på feks 12 og 7 men ikke 14 eller 16. 5,7,10,12,15,20,25 osv, andre tall er "forbudt".. Også er jeg litt sånn som må sjekke kokeplater ol før jeg går, MEN det er fordi for 2år siden hadde jeg en sånn dårlig gammel hybelkomfyr som faktisk skrudde på 1 på kokeplata, vet ikke hvorfor men den dreide sakte så plutselig var den på 1. Og er jeg alene hjemme(dvs hunden ikke er der pga den er på "ferie"hos broren min)så må jeg sove i sofaen med tv-en på...
makkapakka Skrevet 3. juli 2015 #22 Skrevet 3. juli 2015 Det eneste jeg har er at jeg må vaske huset før jeg setter meg ned med eks.vis regnskap, eller lappe tøy eller rydde i spesielle ting, kommer aldri i gang før jeg har gjort dette.
penny_ Skrevet 3. juli 2015 #23 Skrevet 3. juli 2015 (endret) Er dere helt forstyrret? Hva skjer hvis dere ikke følger reglene deres? Min regel er å aldri spise dessert før middag, men jeg klarer ikke alltid å holde den. #yolo Endret 3. juli 2015 av lisamari 3
Gjest Elseby13 Skrevet 3. juli 2015 #24 Skrevet 3. juli 2015 Dette er ikke regler, dette er tvangshandlinger! Glad jeg ikke lider av noe av dette..
Fandenivoldsk Skrevet 3. juli 2015 #25 Skrevet 3. juli 2015 Når jeg åpner bananer, må skallet alltid deles minst i tre deler. Hvis jeg tråkker på en ujevnhet i veien, et kumlokk eller lignenede med min venstre fot, må jeg tråkke på neste kumlokk med høyre fot, og omvendt. Kan kun ha volum på tall som slutter med 0,2,3,5,7 eller 8. Drikker ikke melk som går ut på dato i løpet av to dager. Aldri. Er generelt litt fisefin når det kommer til mat/drikke og utløpsdato. 1
Christiania_Oslo Skrevet 3. juli 2015 Forfatter #26 Skrevet 3. juli 2015 Dette er ikke regler, dette er tvangshandlinger! Glad jeg ikke lider av noe av dette.. Vel,jeg tror det er ganske vanlig med slike "tvangshandlinger". Det er stor forskjell på å ha disse "reglene" og å ha OCD. 4
Minya Skrevet 3. juli 2015 #27 Skrevet 3. juli 2015 Noen av "reglene" som har blitt anført her grenser opp mot både OCD og litt mer "alvorlige" tvangshandlinger, men de fleste er mer vanlige, "milde" tvangshandlinger som de aller fleste har en eller annen form av, enten ved å måtte ta i dørhåndtaket for å sjekke at døren virkelig er låst eller å dobbeltsjekket at lys eller elektriske gjenstander er slått helt av. Jeg har mange av disse "reglene" fordi jeg har OCD, dog en noe mildere form enn den typen "alle" kjenner til. Enkelte ting må bare være i riktig rekkefølge eller orden for at jeg skal få fred i sjela. XD 2
Haru Skrevet 5. juli 2015 #28 Skrevet 5. juli 2015 Ikke svare hvordan jeg tror jeg ville reagert i en situasjon jeg aldri har opplevd
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #29 Skrevet 5. juli 2015 Jeg må skrubbe dusjgulvet etter at jeg har vasket meg i dusjen, og deretter vaske beina en gang til. Noe annet kjennes urenslig for meg Anonymous poster hash: 55a3c...aa2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #30 Skrevet 5. juli 2015 Jeg må ha ett glass vann eller vannflaske ved siden av meg når jeg legger meg. Anonymous poster hash: 901ec...69e 1
Brimi Skrevet 5. juli 2015 #31 Skrevet 5. juli 2015 Klarer ikke stille volumknapper og den slags på tall som f.eks. 4, 9, 14, 19 osv. Med andre ord tall som er nesten halvrunde eller runde tall. Da må jeg bare justere til 5, 10, 15, og 20. Det som også er rart er at mens 19 er uaktuelt, så er 21 helt greit - selv om begge er like nære 20. Jeg også, men jeg klarer ikke å la den stå på hverken 19 eller 21. Når jeg skal ta buss så må busskortet ligge "riktig" vei.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #32 Skrevet 5. juli 2015 Jeg må ha ett glass vann eller vannflaske ved siden av meg når jeg legger meg. Anonymous poster hash: 901ec...69e Anonymous poster hash: 40e9d...bf7 4
godtesyk Skrevet 5. juli 2015 #33 Skrevet 5. juli 2015 Hvis noen kommer nær det ene øret mitt, må jeg ta på det andre og, hvis ikke føler jeg at jeg blir skeiv Og hvis jeg ser på den ene enden av f.eks. en blyant, må jeg se på den andre enden og. Og hvis jeg ikke husker hvilken ende jeg begynte å se på, må jeg se frem og tilbake helt til jeg føler at det stemmer overens. Herregud, håper ingen har lagt merke til det. Høres jo helt sprøtt ut 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #35 Skrevet 5. juli 2015 Har noen sære ''spise-vaner''; Hvis jeg spiser f.eks smil eller center, tar jeg alltid to og to. Biter/spiser av bunnen og setter deretter den ene oppå den andre. Sånn at det blir dobbelt med karamell. Spiser jeg Japp, spiser jeg av alt det ''myke'' under, krøller sammen karamell-toppen og spiser den til slutt. Sportslunch; Gnager av sjokoladen, og sparer denne til slutt. Milkyway/Bounty; Spiser opp sjokoladen, og spiser opp det myke inni til slutt. Hvis jeg spiser is med sjokoladetrekk, spiser jeg av all sjokoladen før jeg spiser resten. Vaniljeis må alltid røres! Så den blir myk og fin. Har selvfølgelig min egen måte å spise taco på - sånn som de fleste har. Youghurtnøtter; Gnager av yoghurten og sparer den til slutt. Og nei, jeg spiser ikke godteri ofte. Men når jeg først gjør det, så har jeg noen sånne OCD-tendenser Er sikkert flere ting, men kommer ikke på flere i farta Anonymous poster hash: b642b...bc5 2
godtesyk Skrevet 5. juli 2015 #36 Skrevet 5. juli 2015 Har noen sære ''spise-vaner''; Hvis jeg spiser f.eks smil eller center, tar jeg alltid to og to. Biter/spiser av bunnen og setter deretter den ene oppå den andre. Sånn at det blir dobbelt med karamell. Spiser jeg Japp, spiser jeg av alt det ''myke'' under, krøller sammen karamell-toppen og spiser den til slutt. Sportslunch; Gnager av sjokoladen, og sparer denne til slutt. Milkyway/Bounty; Spiser opp sjokoladen, og spiser opp det myke inni til slutt. Hvis jeg spiser is med sjokoladetrekk, spiser jeg av all sjokoladen før jeg spiser resten. Vaniljeis må alltid røres! Så den blir myk og fin.Anonymous poster hash: b642b...bc5 Hehe, dette høres ut som meg. Jeg får alltid kommentarer på hvordan jeg spiser godteri også på stratos må jeg alltid spise av det ytterste laget først, sparer på boblene 1
Blod Skrevet 5. juli 2015 #37 Skrevet 5. juli 2015 Nå har jeg ocd, og jeg kunne faktisk skrevet en hel bok om alle tvangstankene jeg har, og har hatt, hehe. Men jeg kan jo nevne de som er størst nå da; Jeg må skru av og på lyset på kjøkkenet 3 ganger, når jeg skrur det helt av Jeg må trykke ned håndtaket på døren minst 2 ganger etter at jeg har låst Når jeg skal legge meg eller dra bort i flere timer må jeg sjekke at mikroen er igjen, at ovnen er av, at døra på badet er igjen, at det ikke ligger noen kniver, sakser eller andre skarpe gjenstander for nær bordkanten eller kanten på benken etc.. Når jeg skrur igjen korken på feks brus må jeg riste flasken litt, eller blåse inn i flaska først. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #38 Skrevet 5. juli 2015 piller jeg meg i ene neseboret, så MÅ jeg sjekke den andre også jeg MÅ rengjøre ørene 2-5 ganger om dagen med q-tips. Jeg har fått kommentarer fra legen ang det, for jeg har store BLÅMERKER i øregangen, fordi jeg rengjøre ørene mine alt for ofte. Går det lengre enn en halv dag, så får jeg fnatt og trur at ørene mine er skitten. Anonymous poster hash: 2502c...d22
Florence Skrevet 5. juli 2015 #39 Skrevet 5. juli 2015 Det eneste jeg konsekvent ikke gjør er å tine mat i mikrobølgeovn. Jeg har ikke noe problem med å varme opp mat i mikroen, men tiner aldri noe der. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #40 Skrevet 5. juli 2015 - Jeg må dra ut stikkontakten i microen etter hver eneste bruk (pga urealistsk redsel for brann...) - Må sjekke at stikkontakten i microen er dratt ut og at alle mobilladere og adoptere er ute av stikkkontaktene før jeg legger meg (dette er fordi jeg en gang opplevde brann i en overopphetet lampe-adapter ). - Er redd for å bruke lightere og tør bare å oppbevare lightere hjemme hvis de ligger inne i metallbokser (fordi jeg en gang leste om en som ble kvestet for livet etter at en lighter eksploderte i ansiktet hennes...) - Må alltid dra i hanken på ytterdøren 2 ganger etter at jeg har låst den + rett før jeg går til sengs (selv om det bare var en time siden sist jeg kom inn og låste døren og sjekket at den var låst...) - Må alltid si "god natt" til hunden min og stryke den på hodet før jeg legger meg. - Må alltid vaske hendene før jeg påfører et nytt sminkeprodukt i ansiktet (dette er vel noe alle "burde" gjøre med i alle fall hudsminke; å vaske hendene før man tar foundation på huden for å unngå bakterier...men jeg er vel litt i overkant for jeg må vaske hendene mellom påføring av mascara og øyenskygge også..) ...I 80% av tilfellene følger jeg reglene over, jeg KAN bryte reglene uten at jeg lider overhode, så har absolutt ikke "alvorlige" tvangshandlinger, men er nok OCD-ish anlagt! I motsettning til mange av dere ovenfor som sliter med tall, så har jeg ingen issues med tall, untatt at jeg alltid foretrekker partall fremfor oddetall, men det er bare pga "symetrien", det endrer ikke mine valg i dagliglivet...- Den rareste/"psykeste" OCD'en/angsten jeg har: Har en mild angst, (vil kalle den "mild" dog likevel såpass sterk at jeg til tider endrer oppførsel pga denne angsten) det er en angst/redsel for å lage for høye lyder når jeg rydder/leter etter noe hvis jeg vet at noen er i naborommet samtidig og det ellers er stille i bygget. Denne angsten gjelder ikke hvis det bare er nær familie i naborommet, me det må være snakk om perifere familie på besøk eller naboen som bor vegg-i-vegg (veldig lytt bygg hvor man hører når naboen trekker ned i do eller klirrer med glass i oppvasken!). Jeg vet ikke helt hva denne frykten kommer av, men tror det er angst for at naboen skal lurer på hva jeg "romsterer med", eller lurer på om jeg har det veldig rotete hos meg siden jeg romsterer/rydder/bråker med støvsugeren såpass ofte. Jeg har aldri fått naboklager så det er ikke der grunnen til redselen ligger! Har hatt en veldig nysgjerrige nabo tidligere som "fulgte" med på hva jeg drev med og kommenterte at jeg tok ut søppel ofte og vasket opp sent på kvelden, så det kan være litt av grunnen til denne angsten, men tror ikke det er hele grunnen... Jeg fikk mye kjeft av foreldrene mine da jeg var barn/tenåring hvis jeg lagde for høye lyder, kanskje det er en del av den underliggende årsaken... Flere som har denne regelen; at de ikke klarer å rydde/vaske/støvsuge/romstere hvis de føler at noen hører på? :rodme: #Flau Anonymous poster hash: b500d...83c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå