AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #1 Skrevet 30. juni 2015 Syria-krigere ber PST om hjelp til å komme hjem. http://www.dagbladet.no/2015/06/30/nyheter/krig_og_konflikter/syria/islamske_stat/utenriks/39917460/ Anonymous poster hash: ba222...68c Anonymous poster hash: ba222...68c
debattanten Skrevet 30. juni 2015 #2 Skrevet 30. juni 2015 Jeg skal ikke dømme uhemmet, men det virker nesten for dumt. Hva i all verden forventer man egentlig? Det kommer da tydelig frem i nyhetsbildet at det ikke er noen dans på roser der nede. IS har jo igjen en god PR og HR avdeling virker det som. De har til og med en avdeling i Norge sponset av skattekroner i fra deg og meg. Fantastisk! 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #3 Skrevet 30. juni 2015 Hva med å sende resten av familien deres ned til områder som er kontrollert av IS?. Dette er jo også en form for familie-gjenforening. Hvorfor har ikke familiene til noen av de som reiser, varslet norske myndigheter. Hvis dem er redde for at noen i familien deres kommer til å dra ned dit og bli IS-krigere? Familiene er sikkert alt for stolte over den "modige og tøffe krigeren" sin..... Anonymous poster hash: 708e2...4cf 9
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 30. juni 2015 #4 Skrevet 30. juni 2015 De burde ikke få hjelp La de råtne nede i midtøsten. 8
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #5 Skrevet 30. juni 2015 Jeg har lest at noen av de som drar dit nede er tenåringer, dumme, umodne tenåringer som ikke tenke lenger enn til nesetippen sin, som er full av hormoner og vil gjøre opprør mot samfunnet.Eller det er skadede mennesker som tror de får et godt liv og drar til himmelen om de joiner gruppen.Det de ikke blir fortalt, er at det blir umulig omtrent å flykte fra IS, og når de da i tillegg ikke takler all volden og det de skal bli med på, ja da sitter de der og angrer, og ja det er fryktelig dumt........ Anonymous poster hash: 898a6...824
Drizzt Skrevet 30. juni 2015 #6 Skrevet 30. juni 2015 Syria-krigere ber PST om hjelp til å komme hjem. http://www.dagbladet.no/2015/06/30/nyheter/krig_og_konflikter/syria/islamske_stat/utenriks/39917460/ Anonymous poster hash: ba222...68c Anonymous poster hash: ba222...68c PST bør heller forhindre at terrorister kommer til Norge. Disse krigerne er nok hjemme der nede og kan fint forbli og dø der. Føler synd på familiene deres, men ikke på dem, nei. 10
jabx Skrevet 30. juni 2015 #7 Skrevet 30. juni 2015 Jeg har lest at noen av de som drar dit nede er tenåringer, dumme, umodne tenåringer som ikke tenke lenger enn til nesetippen sin, som er full av hormoner og vil gjøre opprør mot samfunnet. Med andre ord, fremtidige storkriminelle som virkelig vil lage helvete for samfunnet. I tillegg til at de sannsynligvis var i risikosonen for en kriminell løpebane allerede før de dro så vil de være enda mer brutalisert og ødelagt i hodet nå, og vil garantert bli voldelige, farlige kriminelle som blir en stor belastning for landet i mange år fremover. 6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. juni 2015 #8 Skrevet 30. juni 2015 Får en følelse av at de tror det er en lek. Vet de ikke at de reiser ned til krig, elendighet og kommer til å bli satt i skuddlinjen ? Utlendinger først, vet du, de er ikke like mye verdt. 4
Mann 42 Skrevet 30. juni 2015 #9 Skrevet 30. juni 2015 Før eller siden kommer de jo hjem, uansett. De som overlever, da. Kanskje det ikke ville være så dumt å hjelpe dem tilbake nå mens de er i en fase der de tar avstand fra det de har vært med på. Da dette med fremmedkrigere begynte, ble det spekulert i at det kunne slå ut begge veier. De som resite ned, ville enten bli ytterligere radikalisert og bli en reell fare for landet, mens mange sannsynligvis ville bli så rystet av krigserfaringene at de ville ta sterk avstand fra radikal islam etter å ha sett hva det i ytterste konsekvens kan føre med seg. Og de vil muligens ha verdifull informasjon om nettverket de har vært en del av, både i Mitdøsten og her hjemme. Men jeg gjetter at PST neppe har særlig innflytelse i området. 4
Gjest Castielz Skrevet 30. juni 2015 #10 Skrevet 30. juni 2015 Statsborgerskap burde bli inndratt så raskt de dro ned dit. Jeg for min del tviler veldig på at de plutselig "angrer" og vil "hjem". Hvor mange av disse blir i virkeligheten sendt på oppdra her i Norge? Skal vi hjelpe dem til å begå terror? Nei, la dem råtne der nede, sammen med resten av sine totalt ubrukelige meningsfeller som har mer til felles med dyr enn mennesker.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #11 Skrevet 30. juni 2015 Men jeg gjetter at PST neppe har særlig innflytelse i området. Dette er vel egentlig det viktigste her. Vi kan diskutere opp og ned og frem og tilbake om de bør hjelpes når de angrer, men faktum er at det i de fleste tilfeller uansett bare blir en prinsipputtalelse. For i praksis har vi ikke mulighet til å hjelpe de aller fleste av dem selv hvis vi skulle ønske det. Og dukker de mot formodning opp ved et norsk konsulat eller en norsk ambassade, da får de jo automatisk bistand uansett, så det er heller ikke en reell problemstilling. Sånn er det bare. Anonymous poster hash: 015d5...80a 1
Mann 42 Skrevet 30. juni 2015 #12 Skrevet 30. juni 2015 (endret) Dette er vel egentlig det viktigste her. Vi kan diskutere opp og ned og frem og tilbake om de bør hjelpes når de angrer, men faktum er at det i de fleste tilfeller uansett bare blir en prinsipputtalelse. For i praksis har vi ikke mulighet til å hjelpe de aller fleste av dem selv hvis vi skulle ønske det. Og dukker de mot formodning opp ved et norsk konsulat eller en norsk ambassade, da får de jo automatisk bistand uansett, så det er heller ikke en reell problemstilling. Sånn er det bare. Anonymous poster hash: 015d5...80a Den siste jeg hørte om som var kommet tilbake, var han som hadde en skuddskade i foten og antakelig ikke var til noen nytte for IS lenger. Han som forsøkte å innbille politiet at han bare hadde vært grensevakt mot Syria, og hadde reist ned av humanitære grunner. Den saken gjorde meg forøvrig betenkt. Det fremgikk av den at PST's hovedbeviser mot mannen skrev seg fra sosiale media. Radikaliserte ungdommer som reiser nedover liker jo å posere med våpen og tanks og greier og fortelle verden at de er der og gjør det de er. Kanskje man ikke burde opplyse dem om at dette vil bli brukt i retten mot dem. Det er bra at de selv fremskaffer beviser til straffesakene mot dem, men man burde ikke gjøre dem oppmerksomme på at det er det de gjør med skrytebildene på Facebook og Twitter. Endret 30. juni 2015 av Mann 42 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #13 Skrevet 30. juni 2015 Den siste jeg hørte om som var kommet tilbake, var han som hadde en skuddskade i foten og antakelig ikke var til noen nytte for IS lenger. Han som forsøkte å innbille politiet at han bare hadde vært grensevakt mot Syria, og hadde reist ned av humanitære grunner. Den saken gjorde meg forøvrig betenkt. Det fremgikk av den at PST's hovedbeviser mot mannen skrev seg fra sosiale media. Radikaliserte ungdommer som reiser nedover liker jo å posere med våpen og tanks og greier og fortelle verden at de er der og gjør det de er. Kanskje man ikke burde opplyse dem om at dette vil bli brukt i retten mot dem. Det er bra at de selv fremskaffer beviser til straffesakene mot dem, men man burde ikke gjøre dem oppmerksomme på at det er det de gjør med skrytebildene på Facebook og Twitter. Jeg er helt enig i det. Var vel han hvis søster hadde sagt til politiet at de måtte hjelpe fyren også, så de takket for beskjeden og stod og ventet på Gardermoen. Jeg vokste delvis opp med en konvertitt som har reist ned, og han la blant annet ut et bilde på Facebook fra et basseng der han spydig skrev på broken English at "the Islamic State attacks inosent [sic] children with water", i tillegg til en haug med bilder oppå militære kjøretøy og denslags. Så han ga dem til og med navnet på hvem han jobbet for. For meg er det helt strålende. Han er nå etterlyst uansett, men det er jo sånn de holder på. Det er tydeligvis ikke noe gøy å slakte og voldta minoriteter om man ikke kan fortelle det til vennene sine. Enda så jævlig det er gir det oss i hvert fall noe å bruke i straffesaker etter retur. Anonymous poster hash: 015d5...80a 7
Mann 42 Skrevet 30. juni 2015 #14 Skrevet 30. juni 2015 Jeg er helt enig i det. Var vel han hvis søster hadde sagt til politiet at de måtte hjelpe fyren også, så de takket for beskjeden og stod og ventet på Gardermoen. Jeg vokste delvis opp med en konvertitt som har reist ned, og han la blant annet ut et bilde på Facebook fra et basseng der han spydig skrev på broken English at "the Islamic State attacks inosent [sic] children with water", i tillegg til en haug med bilder oppå militære kjøretøy og denslags. Så han ga dem til og med navnet på hvem han jobbet for. For meg er det helt strålende. Han er nå etterlyst uansett, men det er jo sånn de holder på. Det er tydeligvis ikke noe gøy å slakte og voldta minoriteter om man ikke kan fortelle det til vennene sine. Enda så jævlig det er gir det oss i hvert fall noe å bruke i straffesaker etter retur. Anonymous poster hash: 015d5...80a Ikke noe er bedre enn at morderen selv lager reipet han skal henges i. Men kanskje man burde la det være en overraskelse når de kommer for retten, slik at flest mulig av dem fortsetter å informere om sine kriminelle handlinger. 1
Gjest Jacklost Skrevet 30. juni 2015 #15 Skrevet 30. juni 2015 Jeg vet ikke helt hva jeg skal syns, burde de få komme tilbake? Er det mulig de har blitt infesert og lager slik styr her?
Gullik Skrevet 30. juni 2015 #16 Skrevet 30. juni 2015 Før eller siden kommer de jo hjem, uansett. De som overlever, da. Kanskje det ikke ville være så dumt å hjelpe dem tilbake nå mens de er i en fase der de tar avstand fra det de har vært med på. Men hva om de har utført krigsforbrytelser? Hvordan kan vi i så fall vite at de ikke har gjort noe som fortjener lovens strengeste straff?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #17 Skrevet 30. juni 2015 Statsborgerskap burde bli inndratt så raskt de dro ned dit. Jeg for min del tviler veldig på at de plutselig "angrer" og vil "hjem". Hvor mange av disse blir i virkeligheten sendt på oppdra her i Norge? Skal vi hjelpe dem til å begå terror? Nei, la dem råtne der nede, sammen med resten av sine totalt ubrukelige meningsfeller som har mer til felles med dyr enn mennesker. Ikke krenk dyrene. De gjør ikke sånt som IS. Anonymous poster hash: a94d7...6de 10
Gjest Castielz Skrevet 30. juni 2015 #18 Skrevet 30. juni 2015 Ikke krenk dyrene. De gjør ikke sånt som IS. Anonymous poster hash: a94d7...6de Sant det, beklager =/
infectedsopp Skrevet 30. juni 2015 #19 Skrevet 30. juni 2015 Var visst ikke så gøy lenger der nede nei 2
Drizzt Skrevet 30. juni 2015 #20 Skrevet 30. juni 2015 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/tre-oslo-jenter-20-gikk-i-samme-klasse-saa-dro-de-til-syria/a/23477081/ 2 av 3 er flyktninger. De følte seg vel aldri hjemme her. De burde like greit fått avslag og blitt sparket ut der og da. Så hvorfor vil Støre importere 8000 potensielle til? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå