Gå til innhold

Asperger, hva er så galt med det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aspergers er inn under autisme spekteret. Faktisk har diagnosen asperger i store deler av verden blitt fjernet for saa aa bli flyttet inn under autisme.

Apergers/autisme = utviklingsforstyrrelse.

Lik det eller ei men jeg har rett og du har galt.

Men dette gjelder jo ikke i Norge! Og det er i Norge vi er i nå, ikke sant?

Anonymous poster hash: 36c8e...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aspergers er inn under autisme spekteret. Faktisk har diagnosen asperger i store deler av verden blitt fjernet for saa aa bli flyttet inn under autisme.

Apergers/autisme = utviklingsforstyrrelse.

Lik det eller ei men jeg har rett og du har galt.

Du tar feil, heter det.   :fnise:

Anonymous poster hash: ac08c...1d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette gjelder jo ikke i Norge! Og det er i Norge vi er i nå, ikke sant?

Anonymous poster hash: 36c8e...3ee

Jo men det forandrer ikke det faktum at asperger er en utviklingsforstyrrelse innen autisme spekteret.

Fra wikipedia :

Aspergers syndrom er en omstridt diagnose innen autismespekteret. Diagnosen ble i 2013 slettet fraDiagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) og erstattet av autismespekterforstyrrelser,[1]men er fortsatt med i International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems' 10. utgave fra 1994.

De sentrale kjennetegnene er dårlige sosiale og kommunikative ferdigheter samt stereotypier. Snevre, stereotype atferdsmønstre og interesser er et viktig kriterium for diagnosen. Diagnosen skilte seg fra andre autismespekterforstyrrelser ved relativt god språklig og kognitiv utvikling. Selv om det ikke er nødvendig for å stille diagnosen, er fysisk klossethet og atypisk språkbruk vanlig hos enkelte personer med forstyrrelsen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye som har skjedd med meg...

Jeg har fortsatt den samme diagnosen og de samme utfordringene :sukk:

Dere skal være glade dere ikke har aspersgers!

Anonymous poster hash: 27c8c...732

Ja. DU vet best hvilke utfordringer du har, og hvordan du tenker og tolker ting. Eksperter vet best hva de kan kalle en gruppe med utfordringer/symptomer/trekk som ofte opptrer sammen. Eksperter vet best om en med diagnosen har autistiske trekk eller ikke. Uten autistiske trekk får du ikke diagnosen Asperger. Ja, du vet best hva du sliter med fordi det er DU som sliter med det. Men bare fordi du sliter med noe, så vet du ikke automatisk hvor disse utfordringene kommer fra og hva de kalles. Det er det ekspertene som vet. Det er DE som setter navn på problemene dine. De er de som kartlegger problemene til folk, finner fellesnevnere, likheter, forskjeller, og dermed kan gruppere det i ulike diagnoser for å lettere kunne gi tilpasset hjelp. Symptomlisten til Asperger består av mange autistsymptomer. Det betyr ikke at du kan klare deg selv og at du er smart som bare det. Det betyr heller ikke at du ikke klarer å holde på vennskap og få deg både utdanning, jobb og familie. Å ha autistiske trekk betyr ikke at du er helt hjelpeløs. Om du har mange og kraftige autistiske trekk og i tillegg er psykisk utviklingshemmet, så er du gjerne mer eller mindre hjelpeløs. Men at de med Aspergerdiagnosen har autistiske trekk betyr ikke at de er hjelpeløse. Det betyr at de har problemer innen samme kategorien.

Anonymous poster hash: 39e2f...76a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de fleste med asperger var klar over at asperger ligger innefor autismespekteret, men det er likevel ikke atypisk autisme som de fleste assosierer autisme med. Er jo ingenting å være flau over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en med aspergers. Han er 22 år gammel, klarer ikke holde ordentlige "intelligente" samtaler, og han ser på barneprogram som til og med søstra mi på 12 år synes er barnslig. Om du har lyst til å date en som oppfører seg som et barn synes jeg det er ganske spesielt. 

Anonymous poster hash: bbbd8...57a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg kjenner en med aspergers. Han er 22 år gammel, klarer ikke holde ordentlige "intelligente" samtaler, og han ser på barneprogram som til og med søstra mi på 12 år synes er barnslig. Om du har lyst til å date en som oppfører seg som et barn synes jeg det er ganske spesielt. 

Dette høres ikke ut som noen som har Aspergers, men noen som er lengre til venstre på autismespekteret. Å si at mennesker med Aspergers oppfører seg som barn blir feil. Det kan nok forekomme, men er nok heller sjelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de fleste med asperger var klar over at asperger ligger innefor autismespekteret, men det er likevel ikke atypisk autisme som de fleste assosierer autisme med. Er jo ingenting å være flau over.

Det gjør ikke det

Jeg kjenner en med aspergers. Han er 22 år gammel, klarer ikke holde ordentlige "intelligente" samtaler, og han ser på barneprogram som til og med søstra mi på 12 år synes er barnslig. Om du har lyst til å date en som oppfører seg som et barn synes jeg det er ganske spesielt.  Anonymous poster hash: bbbd8...57a

Prøv å generaliser litt mer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke ut som noen som har Aspergers, men noen som er lengre til venstre på autismespekteret. Å si at mennesker med Aspergers oppfører seg som barn blir feil. Det kan nok forekomme, men er nok heller sjelden. 

Han har aspergers, jo. 

og jeg mener ikke at alle oppfører seg som barn. Det er jo folk man så og si ikke merker det på også. Men på måten TS skriver, skriver hun som om alle er helt "normale", men sånn er det ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har aspergers, jo. og jeg mener ikke at alle oppfører seg som barn. Det er jo folk man så og si ikke merker det på også. Men på måten TS skriver, skriver hun som om alle er helt "normale", men sånn er det ikke.  Anonymous poster hash: bbbd8...57a

Hva er gale med å se barne programmer da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det forandrer ikke det faktum at asperger er en utviklingsforstyrrelse innen autisme spekteret.

Fra wikipedia :

Aspergers syndrom er en omstridt diagnose innen autismespekteret. Diagnosen ble i 2013 slettet fraDiagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) og erstattet av autismespekterforstyrrelser,[1]men er fortsatt med i International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems' 10. utgave fra 1994.

De sentrale kjennetegnene er dårlige sosiale og kommunikative ferdigheter samt stereotypier. Snevre, stereotype atferdsmønstre og interesser er et viktig kriterium for diagnosen. Diagnosen skilte seg fra andre autismespekterforstyrrelser ved relativt god språklig og kognitiv utvikling. Selv om det ikke er nødvendig for å stille diagnosen, er fysisk klossethet og atypisk språkbruk vanlig hos enkelte personer med forstyrrelsen

Og du bruker Wikipedia som kilde :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke det

Prøv å generaliser litt mer da...

Jeg generaliserer ikke. Men TS spør hvorfor folk ikke vil date de med aspergers. Slik jeg forstod det mente h*n at det knapt merkes. Derfor nevner jeg dette eksempelet. Jeg vet at ikke alle er sånn, men man finner de som har sterkere grad av denne type sykdom også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er gale med å se barne programmer da???

åh, herrejesus i ¤/%/¤(%! Du skjønner hva jeg mener.........

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med Asperger? Hva er ikke galt med Asperger er mer spørsmålet en bør stille og svaret på det er evnen til å sikte, bare spør rundt på et par skoler i USA.

Anonymous poster hash: 275f2...0d0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med Asperger? Hva er ikke galt med Asperger er mer spørsmålet en bør stille og svaret på det er evnen til å sikte, bare spør rundt på et par skoler i USA. Anonymous poster hash: 275f2...0d0

Hva for noe?

Det er ingenting gale med aspersgers

Hilsen mann med aspersgers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva for noe?

Det er ingenting gale med aspersgers

Hilsen mann med aspersgers

Bortsett fra at dem er overrepresentert i skoleskyting statistikken. Asperger er det man får når man krysser psykopati, med autisme og en dash med angst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at dem er overrepresentert i skoleskyting statistikken. Asperger er det man får når man krysser psykopati, med autisme og en dash med angst.

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se hvordan folk her behandler og snakker om oss med aspersgers er ganske urovekkende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg generaliserer ikke. Men TS spør hvorfor folk ikke vil date de med aspergers. Slik jeg forstod det mente h*n at det knapt merkes. Derfor nevner jeg dette eksempelet. Jeg vet at ikke alle er sånn, men man finner de som har sterkere grad av denne type sykdom også. 

Aspergers er ikke en sykdom. 

Hva er galt med Asperger? Hva er ikke galt med Asperger er mer spørsmålet en bør stille og svaret på det er evnen til å sikte, bare spør rundt på et par skoler i USA.

Anonymous poster hash: 275f2...0d0

Er det sånn du ser på alt i livet, med generaliseringer? Utrolig upassende svar, jeg håper virkelig ikke det er sånn du møter mennesker når du ikke er anonym på et nettforum. 

Bortsett fra at dem er overrepresentert i skoleskyting statistikken, hva da? En leddsetning uten noe oppfølging. Og at Aspergers er en krysning mellom psykopati, autisme og angst er bullfuckingshit, og det vet du. Det er derimot vanlig at de med Aspergers har komorbide diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...