Gå til innhold

Hvor stor buffer Bør jeg ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min økonomiske situasjon:

Alenemor til 1 barn, kjøpt ganske ny leilighet (bygd 2008, borettslag) og har bil.

Inntekter per mnd: 22 000 i lønn, overgangsstønad, barnetrygd, bostøtte. Samt 8500 studielån per mnd

Etter alle utgifter er betalt sitter jeg igjen med mellom 6-10 000.

Per dags dato har jeg bsu med 60 000, som fylles opp. Samt en bufferkonto på 35 000, og en sparekonto til meg og barnet på 10 000

Hvor stor Bør bufferkontoen Være Før jeg skyter inn ekstra på boliglånet?

Anonymous poster hash: 3e473...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Månedslønn nok til å rekke deg igjennom 6mnd er en fin tommelfingerregel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min økonomiske situasjon:

Alenemor til 1 barn, kjøpt ganske ny leilighet (bygd 2008, borettslag) og har bil.

Inntekter per mnd: 22 000 i lønn, overgangsstønad, barnetrygd, bostøtte. Samt 8500 studielån per mnd

Etter alle utgifter er betalt sitter jeg igjen med mellom 6-10 000.

Per dags dato har jeg bsu med 60 000, som fylles opp. Samt en bufferkonto på 35 000, og en sparekonto til meg og barnet på 10 000

Hvor stor Bør bufferkontoen Være Før jeg skyter inn ekstra på boliglånet?

Anonymous poster hash: 3e473...c47

Du bør alltid ha 700-800 kroner i tilfelle matprisene stiger.

Anonymous poster hash: bdde4...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå 35.000,- er en solid buffer. Da har man til tannlege, ny vaskemaskin etc.

Jeg liker å ha 50.000,- i buffer, men nå har jeg heller spyttet inn på boliglånet, for det er surt å betale så mye rente når jeg likevel "aldri" rører den bufferkontoen likevel...

Du har da alt på stell, ser det ut til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du bør alltid ha 700-800 kroner i tilfelle matprisene stiger.

Anonymous poster hash: bdde4...0b1

 

 

Og spare 20 kr i uka så de kan dra på utenlandsferie til Svinesund, ikke minst.

Anonymous poster hash: ac34a...048

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke disse luksusfelle-økonomene at 2-3  månedslønninger er en fin buffer, da?



Anonymous poster hash: d5d8f...c05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at 3 mndlønner er en grei tommelfingerregel.. men det er ikke noe som må kjøpes nytt i tilfelle det ryker, da så og si alt av hvitevarer og møbler er under 1 år. I tillegg er min økonomiske situasjon ganske sikret i minst 1 år til pga overgangsstønad

Anonymous poster hash: 3e473...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre mndlønner er minimum. Nå spørs det jo hvilke lønn man har. Når du har kjøpt leilighet så spar mest mulig.Greit å ha om renten skulle stige. Bil kan ryke. Du kan miste jobben.

Jeg har 150.000 i buffer. Spart lenge

Anonymous poster hash: cb0d7...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre mndlønner er minimum. Nå spørs det jo hvilke lønn man har. Når du har kjøpt leilighet så spar mest mulig.Greit å ha om renten skulle stige. Bil kan ryke. Du kan miste jobben.

Jeg har 150.000 i buffer. Spart lenge

Anonymous poster hash: cb0d7...521

Som sagt er jeg sikret i minst 1 år pga stønad, samt jeg er garantert jobb etter endte studier :)

Anonymous poster hash: 3e473...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er jeg sikret i minst 1 år pga stønad, samt jeg er garantert jobb etter endte studier :)

Anonymous poster hash: 3e473...c47

 

Sikret mot alle tenkelige uforutsette hendelser som man kan trenge ekstra penger til?

Det var da en fantastisk omfattende, allvitende og fleksibel stønad :)

 

Eller har du tenkt å spare mer om 10 måneder?

 

Buffer er uansett ikke en midlertidig greie.

Og behovet har en tendens til å melde seg når som helst, ikke bare når det passer.

 

Det finnes for øvrig ikke noe som heter garantert jobb, bare spør oljebransjen f.eks.

 

 

 

 

 

Ja jeg leker djevelens advokat, men det er godt ment :blomst:

 

 

Lurt å betale ned på boliglånet nå mens rentene er lave, men jeg ville nok doblet den bufferen. Mange har gått på en uventet smell med bedre utgangspunkt enn ditt.

Anonymous poster hash: ac34a...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikret mot alle tenkelige uforutsette hendelser som man kan trenge ekstra penger til?

Det var da en fantastisk omfattende, allvitende og fleksibel stønad :)

Eller har du tenkt å spare mer om 10 måneder?

Buffer er uansett ikke en midlertidig greie.

Og behovet har en tendens til å melde seg når som helst, ikke bare når det passer.

Det finnes for øvrig ikke noe som heter garantert jobb, bare spør oljebransjen f.eks.

Ja jeg leker djevelens advokat, men det er godt ment :blomst:

Lurt å betale ned på boliglånet nå mens rentene er lave, men jeg ville nok doblet den bufferen. Mange har gått på en uventet smell med bedre utgangspunkt enn ditt.

Anonymous poster hash: ac34a...048

Enkelte jobber er garantert. Sykepleier feks ;)

Ok, da tror jeg at jeg fortsetter å sette inn 2000 til sparing hver mnd, og resten til boliglån :)

Anonymous poster hash: 3e473...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt av minst 3 mnds utgifter i buffer.

Med inntekt på 30500 (nå er jo deler av studielånet lån og ikke inntekt, men dog...) og du sitter igjen med minst 6000 kroner, betyr det at du har utgifter på maks 24500 kr pr mnd. 

 

x 3 = 73500 kroner. Som et minimum. Målet bør alltid være å klare seg minst 3 mnd uten inntekt. Siden du har barn kan du godt ha mer, kjekt med trygger rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...