Gå til innhold

Hvor mange poeng ligger jeg bak - Lånekassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å forstå meg på lånekassen sine regler. Jeg opplever at mange på dette forumet har ganske bra kompetanse angående dette, og håper noen kan hjelpe meg. 

 

Jeg begynte å studere høsten 2014. Skulle da ta 20 + 10 studiepoeng = 30 poeng. 

Jeg meldte meg her av eksamenen på 20 poeng. Jeg bestod altså dette semesteret 10 poeng.

NB: Dette semesteret fikk jeg IKKE støtte fra lånekassen. Bodde hjemme. 

 

 

Andre semester var planen at jeg skulle ta de 20 poengene jeg manglet fra forrige semester + 30 nye studiepoeng for dette semesteret = 50 studiepoeng. 

Jeg tok og bestod emnet på 20 poeng. Før eksamen på 30 poeng oppstod det akkutt sykdom, slik at jeg ikke fikk tatt denne. (Denne skal jeg forresten ta til høsten). 

Oppsummering: Dette semesteret har jeg tatt 20 p, men mangler 30 p. 

NB: Dette semesteret har jeg bodd borte, og mottat støtte fra lånekassen. 

 

Det store spørsmålet blir dermed: Hvor mange poeng ligger jeg bak? Jeg skjønner ikke hvordan de regner i forhold til når en ikke har mottatt støtte hele året. 

 

Håper noen kan hjelpe meg :)



Anonymous poster hash: b28d7...811
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 poeng bak, eller 10 foran. Det finner du enkles ut på LK sine sider



Anonymous poster hash: 35683...91f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eksamen du tar i et semester du bor hjemme kan brukes til omgjøring for tidligere semester hvor du var borteboer og fikk omgjøringslån, men ikke fikk full omgjøring til stipend. Avlagte eksamener i semestre hvor du har vært hjemmeboer kan også brukes til omgjøring fra lån til stipend i senere perioder hvor du er borteboer og får omgjøringslån.

 

Hvis du ikke består alt i første omgang, men består flere fag senere, kan du få omgjort lån til stipend i inntil fire år etter at du mottok omgjøringslånet. Du kan ta eksamen på nytt innen 4 år, og de vil gjelde.

 

https://lanekassen.no/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

 

Blir du syk under utdanningen og ikke kan følge undervisningen, kan du få lån omgjort til stipend.

https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sykdom/

 

 

 



Anonymous poster hash: ae68d...044
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poengene fra året du bodde hjemme, teller ikke med siden du ikke fikk lån da, og fordi du bodde hjemme. 

Du ligger nå 10 poeng bak, siden lpnekassen regner 30 poeng som fulltidsstøtte for ett semester. 



Anonymous poster hash: af33e...2fa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poengene fra året du bodde hjemme, teller ikke med siden du ikke fikk lån da, og fordi du bodde hjemme. 

Du ligger nå 10 poeng bak, siden lpnekassen regner 30 poeng som fulltidsstøtte for ett semester. 

Anonymous poster hash: af33e...2fa

 

Dette. Det er så enkelt som det. Du kan ikke "spare opp" poeng for å kompensere for fremtidig forsinkelse, og du blir naturlig nok ikke forsinket hos Lånekassen når du ikke får støtte derfra. Du har fått støtte for 30 studiepoeng (støtten denne våren), og i støtteperioden (denne våren) har du tatt 20 studiepoeng.

 

Hvorfor en over her trekker inn hjemmeboer og borteboer aner jeg ikke. TS sier at hun ikke fikk støtte fra Lånekassen i høst, og da er hun jo hverken hjemmeboer eller borteboer. Da har hun ingenting med Lånekassen å gjøre. Så med mindre TS forklarer ting helt feil, noe jeg tviler på, tok hun ikke noe studielån som helst høsten 2014. I så fall er de reglene fullstendig uten relevans for henne. Det samme er reglene om å "ta igjen" forsinkelsen, det er jo en helt annen sak. TS lurer på sin forsinkelse nå.

Du har fått støtte for ett semester. Da forventer de 30 studiepoeng. Du har tatt 20 studiepoeng. Du er 10 poeng forsinket. Du kan godt undersøke mulighetene for å få ting godskrevet pga. sykdom, men per dags dato er altså status 10 poengs forsinkelse. Som du for ordens skyld tar igjen hvis du tar 40 studiepoeng eller mer i høst.

Anonymous poster hash: 6a507...e77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...