AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #41 Skrevet 26. juni 2015 Nei, men de henger ikke på KG og leser og kommenterer ex`en som fant seg en på 19 og blogger i rampelys underforumet. Anonymous poster hash: d36ed...c2b Hvorfor ikke? Jeg kjenner flere som er aktive her, også siv.ing.-er og folk som har studert andre realfaglige studieretninger. Hvorfor tror de disse ikke henger her, og ikke er aktive i noen tråder? Nei, altså, det virker mer som du ikke studert disse retningene og ikke kjenner folk som gjør det. Og, dessuten er det ikke én mennesketype som studerer noen fagretninger. Anonymous poster hash: 1570a...4fb
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #42 Skrevet 27. juni 2015 Vi bor i Stavangerregionen og merker godt til ringvirkningene av oljekrisa. Jeg jobber innenfor hotellbransjen, og her kuttes og spares det så langt det går. Mange har måttet gå, og flere føler seg utrygge. I tillegg er det et stadig press på oss ansatte om å strekke oss stadig lenger. Det positive er at veldig mange i det siste har organisert seg i Fellesforbundet, så vi står sterkere sammen. Mannen min er ansatt i et IT firma som jobber for Statoil, og her blir folk sagt opp nesten hver uke. Han kan være nestemann på lista for alt vi vet, og da sliter vi med tanke på huslånet... Folk jeg snakker med mener mye forskjellig, men de fleste er enige om at dette vil vedvare til langt ut i 2017 før det tar seg skikkelig opp igjen. I mens er det jo lov å håpe på at husprisene normaliserer seg noe...Anonymous poster hash: 0d475...e44
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #43 Skrevet 27. juni 2015 Tror ikke så mange her på KG blir berørt. Disse menneskene har lange realfagsutdannelser, og er veldig seriøse og ordentlige mennesker, de henger nok ikke her. Anonymous poster hash: b42f3...8a2 Du har rett i en ting, de fleste innen oljeindustrien er seriøse og ordentlige mennesker. Men du tar feil om andre ting, og det er mange her inne som blir direkte berørt. Det er ikke bare sivilingeniører og petroleumsutdannede som jobber i bransjen. Veldig mange i oljeindustrien er yrkesutdannelde. Rørleggere, elektrikere, sveisere, platearbeidere, riggere, kokker, renholdere osv. Disse er av de som blir hardt rammet av nedskjæringene. Og disse kan være gift eller samboende med noen som er her inne, og som blir direkte berørt gjennom økonomisk og praktisk fellesskap. Anonymous poster hash: d6a0f...eef 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #44 Skrevet 27. juni 2015 Det er ikke helt sant. Men det er fint å fortelle seg selv det slik at du kan gå på dagpenger og få mer betalt enn om du hadde tatt en lavt betalt jobb Skjønner det godt, men vær ærlig om det i det minste. Jeg bor i Stavanger og jobber i et stort firma i byggebransjen. Vi får ikke inn noen nye store prosjekter, men har ikke nedbemannet noen ennå. Vi har prosjekter fremover, men er markedet like tørt neste år så kan det bli vanskelig. Anonymous poster hash: 82552...404
lillsunshine Skrevet 29. juni 2015 #45 Skrevet 29. juni 2015 (endret) Man burde jo vite at når man retter seg etter jobb eller utdannelse innen oljebransjen, at dette er en usikker bransje på lang sikt. Man er jo ikke uvitende om at olje er en ikke fornybar ressurs og at arbeidsplassene dermed vil være usikre av ulike grunner. Både det at man ikke får hente/finner mer olje, siden det er en ikke fornybar-ressurs og at siden det ikke er bærekraftig at etterspørselen etter hvert vil minke når markedet finner andre alternativ. Jeg lurer litt på hva de som har tatt utdannelse innenfor dette feltet har tenkt ved valget. Levde de i god tro om at bransjen på noen måte var trygg for mange år fremover? Eller blir man litt blindet av at man et at lønna er en god, at man tar sjansen? Jeg ville ikke følt meg trygg om jeg hadde gått denne veien og hadde vel ikke blitt forundret om at jeg hadde mistet jobben etter hvert. Jeg tror nok at "krisen" er veldig ekte for de som står midt i den. Dvs. at det er de som har mistet jobbene som merker det mest. Man kan selvfølgelig berøres indirekte ved at næringer som står i tett kontakt med bransjen merker det, som nevnt, hotell i Stavangerområdet f.eks. Men dette utgjør nok bare en liten del av Norge sånn sett. Det er ikke noen direkte sammenheng mellom f.eks. oljenæringen og hotell generelt sett. Kronekursen har jo fallt (er det en årsak av "oljekrisen"?). Som følge av dette er det oppsving i turisme, noe som gir en annen næring oppsving. Oljekrisen har også ført til oppgang i andre næringer. Husker ikke helt spesifikt hva det gjaldt, men leste om en næring her hjemme som har fått en stor oppsving som følge av etterspørsel etter noe innenfor fornybar energi. Nå er jeg ikke noen økonom, men økonomisk sett så skal ikke Norge berøres direkte som land, grunnet handlingsregelen vår. Vi skal være sikret økonomisk i mange år fremover. Men at privatpersoner (og dermed familier) får dårligere økonomi tviler jeg ikke på. De som blir berørt bør etter beste evne kunne omplasseres til næringer som vil være lønnsomme i fremtiden. Norge bør skape den typer arbeidsplasser innefor fornybar energi, så her har landet vårt en jobb å gjøre. Man vet samtidig at landet vårt vil mangle kompentente lærere og helsefagarbeidere i årene fremover, så ideelt sett burde alle disse arbeidsledige innenfor oljesektoren kunne "omstilles" til slike mangelyrker. Vet selvfølgelig at det ikke er så lett i praksis, og at det så visst ikke er alle her som vil passe til disse yrkene. Endret 29. juni 2015 av lillsunshine
Rosalie Skrevet 29. juni 2015 #46 Skrevet 29. juni 2015 Det er helt klart ting Statoil kunne gjort bedre. De burde jo istedenfor å kansellere rigger faktisk bruke den ledige kapasiteten til å plugge brønner. Markedet er jo godt priset så de får mye valuta for pengene for å gjøre en slik kjedelig jobb som uansett må gjøres enn dag! Jepp, samt fremskyndet revisjoner. Statoil har en god del gamle rigger som vil trenge revisjon i løpet av få år, og det er mye billigere å ta de nå, både grunnet lav oljepris og at kontraktører fallbyr hverandre for å få jobber nå. Jobber selv i et leverandørselskap, og vi merker godt at det er lite jobber nå. Ingen overtid for tiden, kan man si... De store prosjektene lar vente på seg, og de små modifikasjonsjobbene gir lite penger i forhold til arbeidsmengde. Ved tidligere dipper i oljepris har vi levd godt på større modifikasjonsjobber, men de lar vente på seg denne gangen. Det ser ut som om vi skal ri 'an av også denne gangen, men realistisk sett, så vil vi måtte kutte i personell etterhvert, tjenestepoolen er allerede skåret til beinet, og også omorganisere, da produktsegmentet vil forskyves fra det vi alltid har håvet inn penger på til noe som har vært veldig smalt, men som begynner å bli stort. For øvrig er det komisk når Statoil sier at de skal gjøre mer av jobben selv, samtidig som at de kutter et par tusen mann. For å si det sånn: I løpet av siste måneden har jeg fått tilganger til og opplæring i opptil flere av Statoils egne programmer og databaser.
Rosalie Skrevet 29. juni 2015 #47 Skrevet 29. juni 2015 Nei, men de henger ikke på KG og leser og kommenterer ex`en som fant seg en på 19 og blogger i rampelys underforumet. Anonymous poster hash: d36ed...c2b Joda, det gjør vi. Jeg er ikke spesielt aktiv på f.eks. samlivsforumene, men du verden, så mye god underholdning det er i en del av trådene der. Og nei, jeg snakker ikke kun for meg selv, men kjenner flere sivinger som er her inne. Med ulikt aktivitetsnivå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå