Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Walden
Skrevet

Søker på alt jeg er kvalifisert til, også utenfor oljesektoren. Men det er også bransjer som har sagt at de ikke ønsker å ta i mot folk fra oljesektoren, vil ikke se på CVene deres engang. Fordi de mistenker at så fort krisen gir seg, så forsvinner de igjen.

Det er ikke helt sant. Men det er fint å fortelle seg selv det slik at du kan gå på dagpenger og få mer betalt enn om du hadde tatt en lavt betalt jobb :) Skjønner det godt, men vær ærlig om det i det minste. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke direkte. Enda.. Mannen jobber i et konsulentfirma og flere der er permittert. Ingen på hand kontor enda, men de fleste prosjektene de holder på med nå har kontrakt til like over sommeren og de har enda ikke fått nye prosjekter. Hvis det ikke skjer noe der snart blir det nok permitteringer på hand kontor også.

Ellers har vi flere i nær omgangskrets som er direkte berørt. To har mistet jobben, en har gått kraftig ned i lønn og flere andre jobber i firma som kutter hardt for tiden og hvor de er redd for å være med i neste runde av kutt.

Anonymous poster hash: 86de4...45f

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som er berørt utenom Statoil. Jeg ble ledig 30 mai. Fikk ny jobb den 5 juli som jeg skulle starte i. Så fikk jeg beskjed om at det ble permitteringer og oppsigelser der.

Vi hører mest om statoil, men det er andre som blir sterkt berørt. Bare siden nyttår er det 20.000 flere ledige. Og det bare i oljebransjen. Det kommer mld hver dag om kutt i næringer som er i tilknytning. Ikke krise sies det. Hvor lenge skal de gjenta den setningen?

Jeg har fått dagpenger, det går på et vis. I lengden vil det ikke gå. Banken skal ha sitt. Selge hus? Tja. Vil ikke bli noe bedre, for huspriser er her dyrt. Lån vil jeg ikke få.Ser Erna uttaler at det er opprettet flere sysselsettingstiltak. Hva betyr det? Mindre folk ledig, men det gir ikke inntekt utover dagpenger.

Jeg er ikke kresen. Søker på alt.

Vært er det gel for de godt voksne. Er du over 50 vil de ikke ha de. Går du lenge nok på dagpenger så tar det slutt. Da er sosialen neste.Det må jo snu en dag, men når?

Anonymous poster hash: 6ee13...d9c

Skrevet (endret)

Mannen ble oppsagt fordi han nektet å flytte til Angola.

Ser ut som at det blir vanskelig å finne en ny jobb i oljebransjen her i Norge med det første, så vi snuser på alternativer i andre land

En hel haug andre i samme firma ble også oppsagt pga nedbemanning

Endret av Miss Lucky
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke helt sant. Men det er fint å fortelle seg selv det slik at du kan gå på dagpenger og få mer betalt enn om du hadde tatt en lavt betalt jobb :) Skjønner det godt, men vær ærlig om det i det minste. 

Jo, det er helt sant som Tabris beskriver.

Og bare så det er sagt, det er ikke alle innen oljeindustrien som har millionlønn, og for disse er ikke dagpengene høyere enn det du får i en lavtlønnsjobb.

For veldig mange vil det økonomisk sett være gunstigere å få en lavtlønnsjobb enn å gå på dagpenger, men når arbeidsledigheten stiger, har også arbeidsgivere mulighet til å være mer kresne i hvem de ansetter, og de fleste vil ansette arbeidskraft de tror vil være over tid.

De færreste vil ansette mennesker de tror vil forsvinne så snart muligheten byr seg.

Anonymous poster hash: d6a0f...eef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arbeidet i et amerikansk oljefirma der bedriften la ned hele Stavanger kontoret etter vi mistet kontrakten med Statoil. 193 mennesker mistet jobben i min bedrift i sep 2014. Det er daglig reportasjer i Stavanger Aftenblad om oppsigelser, hver dag siden aug/sep 2014 er det å lese om oppsigelser, lønnskutt for å redde bedriften og permisjoner. 17 000 mennesker har mistet jobben i oljå siden aug 2014 Statoil sin kostnadskutt påvirker alle i Stavanger, mange har mistet jobben, flere sitter veldig utrygt i jobben, hotelnæringen begynner å slite, restaurantnæringen sliter og boligmarkedet sliter. Ringvirkningene er store, og jeg tror det blir verre til høsten med forsatt flere større oppsigelser. Anonymous poster hash: 4acbb...f26

Ja, men dette er bare akkurat det avisene skriver om. Spørsmålet mitt er om noen er her direkte berørt.er det sånn at de fleste som har mistet jobben har fått ny jobb, eller er alle disse arbeidsledige? Ønsker personlig erfaringer... :-)

Anonymous poster hash: abbeb...c72

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som er berørt utenom Statoil. Jeg ble ledig 30 mai. Fikk ny jobb den 5 juli som jeg skulle starte i. Så fikk jeg beskjed om at det ble permitteringer og oppsigelser der.

Vi hører mest om statoil, men det er andre som blir sterkt berørt. Bare siden nyttår er det 20.000 flere ledige. Og det bare i oljebransjen. Det kommer mld hver dag om kutt i næringer som er i tilknytning. Ikke krise sies det. Hvor lenge skal de gjenta den setningen?

Jeg har fått dagpenger, det går på et vis. I lengden vil det ikke gå. Banken skal ha sitt. Selge hus? Tja. Vil ikke bli noe bedre, for huspriser er her dyrt. Lån vil jeg ikke få.Ser Erna uttaler at det er opprettet flere sysselsettingstiltak. Hva betyr det? Mindre folk ledig, men det gir ikke inntekt utover dagpenger.

Jeg er ikke kresen. Søker på alt.

Vært er det gel for de godt voksne. Er du over 50 vil de ikke ha de. Går du lenge nok på dagpenger så tar det slutt. Da er sosialen neste.Det må jo snu en dag, men når?Anonymous poster hash: 6ee13...d9c

Uff så leit. Lykke til videre :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men dette er bare akkurat det avisene skriver om. Spørsmålet mitt er om noen er her direkte berørt.er det sånn at de fleste som har mistet jobben har fått ny jobb, eller er alle disse arbeidsledige? Ønsker personlig erfaringer... :-)

Ja, alle på min arbeidsplass er oppsagt, de legger ned helle bedriften grunnet Statoil terminerte kontrakten. Vi hadde alle jobbet der i +10 år, og flertallet har ikke fått seg ny jobb. Alle er frustrerte. Jeg fikk et vikariat med en gang, 6 mnd mot fast stilling, men da vi var på femte måned, så rekrutterte de heller internt, og jeg har nå vært arbeidsledig siden, 4 mnd. 

Det er ansettelsesstopp over alt, og jeg tror det kommer til å bli verre innen bransjen og med ringvirkninger, så jeg har liten tro på at jeg får jobb any time soon, så jeg er nå i prosessen med å selge leiligheten for å downsize, så jeg vil klare meg bedre.

Anonymous poster hash: 4acbb...f26

Skrevet (endret)

Jeg har en i familien som mistet jobben etter 25år i firmaet. H*n er i 60årene, har ingen utdannelse, kun erfaring fra denne jobben og helsen setter en del begrensninger. Blir nok ikke lett for h*n å finne noe nytt.

Økonomisk klarer h*n seg. Det største problemet blir nok å ha noe å fylle dagene med. Å være ferdig i arbeidslivet allerede nå var ikke helt planlagt.

Endret av Miss Lucky
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Altså, med en mastergrad og ti års erfaring i oljebransjen får man ikke jobb i butikk eller barnehage, det kan jeg love deg...

• Liker 4
Gjest i am who i am
Skrevet (endret)

Altså, med en mastergrad og ti års erfaring i oljebransjen får man ikke jobb i butikk eller barnehage, det kan jeg love deg...

Enig! Man får sjeldent jobber man er til de grader overkvalifisert for. Arbeidsgiver skjønner fort når søker er "desperat" og søker på hva som helst utover arbeidserfaringen pga tøft jobbmarked. Arbeidsgiver vet også at søker sier opp så fort det blir et lettere jobbmarked så det er vel ikke spesielt lønnsomt å ansette de som er altfor overkvalifiserte.

Og butikker og barnehager vil selvsagt også helst ha noen med erfaringen innenfor butikk eller barnehage, ikke oljebransjen. Selv om de med mastergrad og mange års erfaring innenfor oljebransjen er aldri så intelligente innenfor sitt felt, så kan de være ganske målplassert i butikk eller barnehage.

Endret av i am who i am
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en onkel som jobber innen oljen i Stavanger-området, men jeg husker ikke navnet på firmaet han jobber i. Har ikke fått noen indikasjoner på at han er rammet, men når 2000 må gå i Statoil, og folk på nyhetene sier at Stavanger nok er mest utsatt, så er det nok der folk vil slite mest.

Anonymous poster hash: bd573...6f2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen ble oppsagt fordi han nektet å flytte til Angola.

Ser ut som at det blir vanskelig å finne en ny jobb i oljebransjen her i Norge med det første, så vi snuser på alternativer i andre land

En hel haug andre i samme firma ble også oppsagt pga nedbemanning

Har mye familie innen oljebransjen, blant annet en tante og en fetter som begge jobber i Angola. Familiene deres bor i Sør-Afrika, og så pendler de frem og tilbake fra Angola og Sør-Afrika ca. en gang hver 1,5 måned. 

Pappa jobber innen oljen i Norge. Han er heldigvis på vei ut i pensjonsalderen, men ble tvunget inn i delvis-pensjon før han ville det. Helst vil han jobbe lengre, men han er vel en av de heldige. 

Anonymous poster hash: 17b2f...36e

• Liker 1
Skrevet

Har mye familie innen oljebransjen, blant annet en tante og en fetter som begge jobber i Angola. Familiene deres bor i Sør-Afrika, og så pendler de frem og tilbake fra Angola og Sør-Afrika ca. en gang hver 1,5 måned.

Pappa jobber innen oljen i Norge. Han er heldigvis på vei ut i pensjonsalderen, men ble tvunget inn i delvis-pensjon før han ville det. Helst vil han jobbe lengre, men han er vel en av de heldige.

Anonymous poster hash: 17b2f...36e

Stillingen de ville ha han i var uten noe form for rotasjon. Å bo bak murer i Angola med væpnede vakter var ikke noe alternativ for oss som også har en gutt på 7 som må være meg på flyttelasset.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, alle på min arbeidsplass er oppsagt, de legger ned helle bedriften grunnet Statoil terminerte kontrakten. Vi hadde alle jobbet der i +10 år, og flertallet har ikke fått seg ny jobb. Alle er frustrerte. Jeg fikk et vikariat med en gang, 6 mnd mot fast stilling, men da vi var på femte måned, så rekrutterte de heller internt, og jeg har nå vært arbeidsledig siden, 4 mnd.

Det er ansettelsesstopp over alt, og jeg tror det kommer til å bli verre innen bransjen og med ringvirkninger, så jeg har liten tro på at jeg får jobb any time soon, så jeg er nå i prosessen med å selge leiligheten for å downsize, så jeg vil klare meg bedre.

Anonymous poster hash: 4acbb...f26

Seadrill?

Anonymous poster hash: 88f3e...b59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i oljebransjen (hos "naboen" til debattanten), men jeg har heldigvis beholdt jobben. Mer enn beholdt, faktisk. Nå skal jeg jobbe for 2 siden min kollega er oppsagt, men blir nektet å jobbe overtid selv om arbeidsmengden er den samme. Ser for meg en stressende tid fremover, men naturligvis ikke på samme måte som å være arbeidsledig. 

Det er en noe dempet stemning på jobben for tiden, det er mange på vei ut dørene denne og neste uke.

Anonymous poster hash: fd125...1d0
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke så mange her på KG blir berørt. Disse menneskene har lange realfagsutdannelser, og er veldig seriøse og ordentlige mennesker, de henger nok ikke her.

Anonymous poster hash: b42f3...8a2

Tror du at mennesker som har realfaglige utdanninger ikke henger her inn på nettfora? Tror du de er mennesker som skiller seg veldig ut fra andre mennesker som ikke har realfaglige utdanninger? Merkelig at noen har den tankegange, muligens du ser på de som overmennesker. 

Og tror du en trenger å ha studert tøffe realfagelige utdanninger for å kunne arbeide innenfor petroleum? For nei, det er faktisk ikke tilfellet. Du trenger ikke å ha studert høyere utdanning for å kunne jobbe innenfor petroleum, og har du studert petroleumsfag, må jeg informere deg om at dette ikke blir sett på som en tøff realfaglig studieretning ;)

Anonymous poster hash: 1570a...4fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig i et halvt år nå pga oljekrisen. Har masterutdannelse og snart ti års jobberfaring innenfor oljebransjen, men får likevel ikke jobb. Er helt sprøtt, jeg har aldri vært borti lignende. Tidligere har det tatt meg mindre enn en måned å få meg ny jobb, nå er det helt umulig.

Søker hele tiden, men minst seks av jobbene jeg har søkt på har blitt trukket av arbeidsgiver etter den ble lagt ut, og arbeidsoppgavene fordelt internt istedet. En stilling som passet meg helt perfekt, kunne huke av hver eneste kvalifikasjon de ba om på CVen min, hørte jeg aldri noe mer fra og fikk vite i ettertid at jobben hadde gått til en som var mindre kvalifisert - fordi han kjente noen i bedriften...

Men nå har ikke du, så vidt jeg vet, en realfaglig utdanning, men har mastergrad i statsvitenskap (eller var det religionshistorie?)

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ikke krise sies det. Hvor lenge skal de gjenta den setningen?

Anonymous poster hash: 6ee13...d9c

Antakelig til folk (eller media) innser at det ikke er en krise i næringen - det bare føles sånn, fordi vi har hatt det så sykt godt en stund.

For enkeltindivider og bedrifter kan det så klart være en krise, men det er det jo for folk eller bedrifter som mister jobben av andre grunner enn oljeprisen også.

Godt innspill om krisebegrepet:

http://www.aftenbladet.no/meninger/Er-det-krise-na-3726260.html 

AnonymBruker
Skrevet

Tror du at mennesker som har realfaglige utdanninger ikke henger her inn på nettfora? Tror du de er mennesker som skiller seg veldig ut fra andre mennesker som ikke har realfaglige utdanninger? Merkelig at noen har den tankegange, muligens du ser på de som overmennesker. 

Og tror du en trenger å ha studert tøffe realfagelige utdanninger for å kunne arbeide innenfor petroleum? For nei, det er faktisk ikke tilfellet. Du trenger ikke å ha studert høyere utdanning for å kunne jobbe innenfor petroleum, og har du studert petroleumsfag, må jeg informere deg om at dette ikke blir sett på som en tøff realfaglig studieretning ;)

Nei, men de henger ikke på KG og leser og kommenterer ex`en som fant seg en på 19 og blogger i rampelys underforumet. :)

Anonymous poster hash: d36ed...c2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...