AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #1 Skrevet 25. juni 2015 Er det mange her inne som blir direkte berørt av oljebransjen... Are lurer på om media hauser opp dette, eller om det virkelig er så gale. Selv er jeg ikke berørt, men jobber med noe helt annet. Jeg har heller ingen venner sommer berørt.Anonymous poster hash: abbeb...c72
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #2 Skrevet 25. juni 2015 Oljekrisen skulle det stå . TsAnonymous poster hash: abbeb...c72
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #3 Skrevet 25. juni 2015 Oljekrisen skulle det stå . TsAnonymous poster hash: abbeb...c72 Er det mange her inne som blir direkte berørt av oljebransjen... Are lurer på om media hauser opp dette, eller om det virkelig er så gale. Selv er jeg ikke berørt, men jobber med noe helt annet. Jeg har heller ingen venner sommer berørt.Anonymous poster hash: abbeb...c72 Tror ikke så mange her på KG blir berørt. Disse menneskene har lange realfagsutdannelser, og er veldig seriøse og ordentlige mennesker, de henger nok ikke her. Anonymous poster hash: b42f3...8a2 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #4 Skrevet 25. juni 2015 Jeg arbeidet i et amerikansk oljefirma der bedriften la ned hele Stavanger kontoret etter vi mistet kontrakten med Statoil. 193 mennesker mistet jobben i min bedrift i sep 2014. Det er daglig reportasjer i Stavanger Aftenblad om oppsigelser, hver dag siden aug/sep 2014 er det å lese om oppsigelser, lønnskutt for å redde bedriften og permisjoner. 17 000 mennesker har mistet jobben i oljå siden aug 2014 Statoil sin kostnadskutt påvirker alle i Stavanger, mange har mistet jobben, flere sitter veldig utrygt i jobben, hotelnæringen begynner å slite, restaurantnæringen sliter og boligmarkedet sliter. Ringvirkningene er store, og jeg tror det blir verre til høsten med forsatt flere større oppsigelser. Anonymous poster hash: 4acbb...f26 2
debattanten Skrevet 25. juni 2015 #5 Skrevet 25. juni 2015 (endret) Selv jobber jeg i en stor aktør. Amerikansk eid, uten at det har så mye å si. Jobber 4500stk i Norge i dette selskapet, 1/3 eller 1500stk skal nedbemmanes i år grunnet bom stopp i markedet og andre faktorer også. Dette blir kuttrunde 1, og det blir nok minst en ny runde etter nyttår da det ikke er tegn til bedring med det første. Oljekrisen som det kalles er absolutt merkbar. Her på Sørlandet vil omtrent 1000 ansatte ryke i dette firmaet, om ikke mer, meg selv inkludert er jeg redd. Edit: Dette er forøvrig ikke bare i Norge, det er jo internasjonalt. Endret 25. juni 2015 av debattanten
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #6 Skrevet 25. juni 2015 Vi er personlig rammet av oljekrisen, siden mannen min har mistet jobben sin på grunn av den. Anonymous poster hash: d6a0f...eef
Tabris Skrevet 25. juni 2015 #7 Skrevet 25. juni 2015 Jeg har vært arbeidsledig i et halvt år nå pga oljekrisen. Har masterutdannelse og snart ti års jobberfaring innenfor oljebransjen, men får likevel ikke jobb. Er helt sprøtt, jeg har aldri vært borti lignende. Tidligere har det tatt meg mindre enn en måned å få meg ny jobb, nå er det helt umulig. Søker hele tiden, men minst seks av jobbene jeg har søkt på har blitt trukket av arbeidsgiver etter den ble lagt ut, og arbeidsoppgavene fordelt internt istedet. En stilling som passet meg helt perfekt, kunne huke av hver eneste kvalifikasjon de ba om på CVen min, hørte jeg aldri noe mer fra og fikk vite i ettertid at jobben hadde gått til en som var mindre kvalifisert - fordi han kjente noen i bedriften...
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #8 Skrevet 25. juni 2015 Mannen min jobber i et firma hvor de fleste kundene er oljeselskaper, i vår ble 90% av de ansatte permitert. Mannen min slapp heldigvis unna. Jeg er arbeidsledig og det er allerede minimalt med jobber her fra før, ingen av de store selskapene har ansatt folk pga usikkerheten. Nå har i tillegg byens største selskap sagt opp 1500 personer så det blir bare enda verre kamp om de få stillingene som legges ut. Jeg går hele tiden og er stresset over å ikke finne meg en ny jobb, og nå i tillegg redd for at mannen skal miste jobben. Anonymous poster hash: 0374a...f5e
Gullik Skrevet 25. juni 2015 #9 Skrevet 25. juni 2015 (endret) Er det mange her inne som blir direkte berørt av oljebransjen... Are lurer på om media hauser opp dette, eller om det virkelig er så gale. Selv er jeg ikke berørt, men jobber med noe helt annet. Jeg har heller ingen venner sommer berørt.Anonymous poster hash: abbeb...c72 Ikke direkte berørt, men vi kommer alle til å bli INDIREKTE berørt til slutt. Restauranter og hoteller i Stavanger sliter f.eks. voldsomt nå. Skatteinntektene til Stavanger kommune synker, noe som betyr mindre penger til skoler og barnehager der. Osv osv. Endret 25. juni 2015 av Gullik
Gjest Castielz Skrevet 25. juni 2015 #10 Skrevet 25. juni 2015 Jeg har mistet jobben en gang, men ble heldigvis overført til en annen avdelig. Nå skal mitt firma derimot kutta 3 ganger flere enn forrige gang, så regner nesten med å stå uten jobb før året er omme. Trist at Statoil er drevet av udugelige mennesker, og har vært det i en årrekke.
Tvist Skrevet 25. juni 2015 #11 Skrevet 25. juni 2015 Jeg m istet jobben, men fikk ny etter 5 mnd. Føler meg trygg der jeg er nå.
debattanten Skrevet 25. juni 2015 #12 Skrevet 25. juni 2015 (endret) Jeg har mistet jobben en gang, men ble heldigvis overført til en annen avdelig. Nå skal mitt firma derimot kutta 3 ganger flere enn forrige gang, så regner nesten med å stå uten jobb før året er omme. Trist at Statoil er drevet av udugelige mennesker, og har vært det i en årrekke. Ser mange skylder på Statoil, men er et ikke et felles problem i bransjen? Oljeselskaper i hele verden gjør de samme kuttene. Leverandørene til Statoil har jo også skrevet regning med gaffel og må ta sin del av ansvaret. Ikke at Statoil nødvendigvis er frikjent for alt altså, ikke det jeg mener, de har sikkert sin del av ansvaret på noe vis. Endret 25. juni 2015 av debattanten 1
Gjest Gjest_Idja Skrevet 25. juni 2015 #13 Skrevet 25. juni 2015 Merker det direkte ved at det ikke er noen jobber for meg å søke på (ønsker sterkt å bytte jobb). Har heldigvis en veldig trygg jobb. Ellers merker jeg jo at venner og familie er redde for å miste jobben sin, men foreløpig har ingen gjort det. Og så liker jeg ikke å kalle det en krise. For enkeltpersoner og enkeltbedrifter er det nok en krise, men for oljebransjen er det en nødvendig korreksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #14 Skrevet 25. juni 2015 Familien min eier et firma som er underleverandør til oljeindustrien. Vi har langt færre oppdrag enn tidligere, og har måttet nedbemanne mye. Årets resultat kommer ikke til å bli særlig bra. Utfra den informasjonen debattanten gir, så tror jeg at jeg vet hvor hun jobber. Vi har levert mye til hennes konsern i mange år. Anonymous poster hash: 690fd...acf
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #15 Skrevet 25. juni 2015 Min man er direkte berørt. 10 års erfaring i maritim/oljebransje, utdannet siviløkonom. Jobber i Oslo hos en offshoreleverandør. Ble permittert i vår sammen med 1/3 av selskapet. Hadde heldigvis flaks etter en intensiv søkerunde og fikk raskt ny jobb. Ikke drømmejobben, men relevant og spennende. Og i en helt annen sektor, skjønte jo at det ikke var trygt der fremover. Han får evt komme tilbake til sektoren ved neste oppgang. Anonymous poster hash: 1f454...c13
Gjest Castielz Skrevet 25. juni 2015 #16 Skrevet 25. juni 2015 Ser mange skylder på Statoil, men er et ikke et felles problem i bransjen? Oljeselskaper i hele verden gjør de samme kuttene. Leverandørene til Statoil har jo også skrevet regning med gaffel og må ta sin del av ansvaret. Ikke at Statoil nødvendigvis er frikjent for alt altså, ikke det jeg mener, de har sikkert sin del av ansvaret på noe vis. De overdriver sine kutt noe så inni helvette, og det finnes andre som satser. Men Statoil har kastet rundt seg med penger og drevet uansvarlig i årevis, dette er noe de har blitt advart om før men arrogant har ignorert. Jeg håper virkelig de får svi for sin inkompetanse, og aldri når samme nivå som tidligere.
debattanten Skrevet 25. juni 2015 #17 Skrevet 25. juni 2015 De overdriver sine kutt noe så inni helvette, og det finnes andre som satser. Men Statoil har kastet rundt seg med penger og drevet uansvarlig i årevis, dette er noe de har blitt advart om før men arrogant har ignorert. Jeg håper virkelig de får svi for sin inkompetanse, og aldri når samme nivå som tidligere. Det er helt klart ting Statoil kunne gjort bedre. De burde jo istedenfor å kansellere rigger faktisk bruke den ledige kapasiteten til å plugge brønner. Markedet er jo godt priset så de får mye valuta for pengene for å gjøre en slik kjedelig jobb som uansett må gjøres enn dag!
Gjest Walden Skrevet 25. juni 2015 #18 Skrevet 25. juni 2015 Jeg har vært arbeidsledig i et halvt år nå pga oljekrisen. Har masterutdannelse og snart ti års jobberfaring innenfor oljebransjen, men får likevel ikke jobb. Er helt sprøtt, jeg har aldri vært borti lignende. Tidligere har det tatt meg mindre enn en måned å få meg ny jobb, nå er det helt umulig. Søker hele tiden, men minst seks av jobbene jeg har søkt på har blitt trukket av arbeidsgiver etter den ble lagt ut, og arbeidsoppgavene fordelt internt istedet. En stilling som passet meg helt perfekt, kunne huke av hver eneste kvalifikasjon de ba om på CVen min, hørte jeg aldri noe mer fra og fikk vite i ettertid at jobben hadde gått til en som var mindre kvalifisert - fordi han kjente noen i bedriften... Du må vel søke på andre jobber også? barnehage butikk osv?
Tabris Skrevet 25. juni 2015 #19 Skrevet 25. juni 2015 Du må vel søke på andre jobber også? barnehage butikk osv? Søker på alt jeg er kvalifisert til, også utenfor oljesektoren. Men det er også bransjer som har sagt at de ikke ønsker å ta i mot folk fra oljesektoren, vil ikke se på CVene deres engang. Fordi de mistenker at så fort krisen gir seg, så forsvinner de igjen. 1
Gjest Walden Skrevet 25. juni 2015 #20 Skrevet 25. juni 2015 Mannen min jobber i et firma hvor de fleste kundene er oljeselskaper, i vår ble 90% av de ansatte permitert. Mannen min slapp heldigvis unna. Jeg er arbeidsledig og det er allerede minimalt med jobber her fra før, ingen av de store selskapene har ansatt folk pga usikkerheten. Nå har i tillegg byens største selskap sagt opp 1500 personer så det blir bare enda verre kamp om de få stillingene som legges ut. Jeg går hele tiden og er stresset over å ikke finne meg en ny jobb, og nå i tillegg redd for at mannen skal miste jobben. Anonymous poster hash: 0374a...f5e Søker du på alt mulig da? Ingen menneskerett å jobbe med det du er utdannet som.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå