Gå til innhold

Å bo i en toroms med et barn...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger barn neste år ( ingen garantier selvsagt, men begynner prøvingen da). Problemet er at vi egentlig ikke har råd til å flytte før barnet er i alle fall ett år. Leiligheten er ca 45-50kvadratmeter og har ett soverom. Går det? Noen som har gjort det? Jeg skjønner jo at barnet får plass men søle tingene? Er det gjennomførbart, eller bør vi bite i det sure eplet å flytte?

Anonymous poster hash: 71e67...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge dere har eget soverom (om enn at alle må dele når barnet er lite) tenker jeg at det går greit. Mengden utstyr får dere tilpasse plassen, det er ikke SÅ mye man egentlig trenger. Jeg personlig ville nok skaffet flere soverom først, men nødvendig er det ikke. Spørsmålet er jo hva som er viktigst for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde gå greit, det. Men husk at ingenting skal oppbevares i gangen/fellesarealet. Barnevogn må enten plasseres i bod, eller i sykkelrom, evt under trappen i kjelleren dersom det er lov. Alt av barnestæsj, inkl dresser, vognpose etc. skal inn i leilighet.

 

 



Anonymous poster hash: 9c87d...d55
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satset på å trygge oss selv økonomisk før vi begynner å prøve å få barn, og det syntes vi var fornuftige.

Det er 4år siden vi nådde det økonomiske målet og her sitter vi i en stor villa med småbarnsfamilier som naboer og fortsatt ingen baby i sikte. Mitt råd er begynne å få barn nå og bosituasjonen vil løse seg :)

Ønsker dere lykke til <3

Anonymous poster hash: 15626...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvveis

Her i ghetto-borettslaget jeg bor i Groruddalen, bor det flere familier med opptil 4 barn på maks tre rom (vi har mindre leiligheter også). Vi har også flere etasjer uten heis som skal forseres med små barn som må passere røykinnsmurte naboer med store kjøtere som aldri blir vasket. 

 

Alt går bra tydeligvis bare man er fattig nok.

Endret av Halvveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året før babyen fyller 1 år er det helt gjennomførbart. Da går det helt fint å bare la babyen sove inne på deres rom. 

 

Mine foreldre kjenner til mange som har latt barna sine sove i stua de første årene siden de bor trangt for å kunne spare penger til EK.

 

Når barnet blir tre år omtrent blir det enda mer sosialt enn før mtp at det blir mer naturlig å invitere med seg andre barn hjem, og da kan det være greit at barnet har sitt eget rom. 

 

Hvor mange store ting man trenger er helt opp til en selv. Personlig vil jeg anbefale å kjøpe inn en lekegrind som dere kan ha til barnet i stua. Da blir det for eksempel lettere for dere voksne å ta et dobesøk om dere er alene med babyen. Lekegrinder har ulike størrelser. En babygym og tripp trapp stol + vippestol er også ganske bra å ha. + vogn er selvsagt aller viktigst nesten av disse store tingene. Har dere noen bod tilgjengelig?



Anonymous poster hash: 13c70...52e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første året før babyen fyller 1 år er det helt gjennomførbart. Da går det helt fint å bare la babyen sove inne på deres rom.

Mine foreldre kjenner til mange som har latt barna sine sove i stua de første årene siden de bor trangt for å kunne spare penger til EK.

Når barnet blir tre år omtrent blir det enda mer sosialt enn før mtp at det blir mer naturlig å invitere med seg andre barn hjem, og da kan det være greit at barnet har sitt eget rom.

Hvor mange store ting man trenger er helt opp til en selv. Personlig vil jeg anbefale å kjøpe inn en lekegrind som dere kan ha til barnet i stua. Da blir det for eksempel lettere for dere voksne å ta et dobesøk om dere er alene med babyen. Lekegrinder har ulike størrelser. En babygym og tripp trapp stol + vippestol er også ganske bra å ha. + vogn er selvsagt aller viktigst nesten av disse store tingene. Har dere noen bod tilgjengelig?

Anonymous poster hash: 13c70...52e

Vi tenker ett år ha. Etter det tror jeg det blir vanskelig. Vi har jo muligheten til å flytte før, men da legger vi til et unødvendig ledd, vi ønsker å hoppe over å kjøpe en 3-4 roms og gå rett på enebolig etterpå...

TS

Anonymous poster hash: 71e67...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde gå greit, det. Men husk at ingenting skal oppbevares i gangen/fellesarealet. Barnevogn må enten plasseres i bod, eller i sykkelrom, evt under trappen i kjelleren dersom det er lov. Alt av barnestæsj, inkl dresser, vognpose etc. skal inn i leilighet.

Anonymous poster hash: 9c87d...d55

Det er plass til at vognen kan stå utenfor døren ( mange andre som gjør det her...) Alt annet er vel naturlig å ta med inn ja.

TS

Anonymous poster hash: 71e67...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal begynne prøving NESTE år, blir det mest sannsynlig kanskje ikke barn før 2017. Og flytting i 2018-19.

Jeg ville bare durt på☺ det kan også ta lang tid. Man vet aldri.

Anonymous poster hash: b0b8a...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal begynne prøving NESTE år, blir det mest sannsynlig kanskje ikke barn før 2017. Og flytting i 2018-19.

Jeg ville bare durt på☺ det kan også ta lang tid. Man vet aldri.

Anonymous poster hash: b0b8a...ff5

Det stemmer. Vi satser på barn i 2017 og flytting i 2018. Blir det for ikke så kan vi jo flytte før, men vi er motiverte for å holde ut...

TS

Anonymous poster hash: 71e67...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger barn neste år ( ingen garantier selvsagt, men begynner prøvingen da). Problemet er at vi egentlig ikke har råd til å flytte før barnet er i alle fall ett år. Leiligheten er ca 45-50kvadratmeter og har ett soverom. Går det? Noen som har gjort det? Jeg skjønner jo at barnet får plass men søle tingene? Er det gjennomførbart, eller bør vi bite i det sure eplet å flytte?

Anonymous poster hash: 71e67...91f

Klart det går fint.

 

Altså: har hele tråden her glemt at 99% av verdens befolkning bor trangt? :klo: Selv på den trangeste leilighet i det mest shabby nabolag du kan oppdrive: du har plenty med plass. Barnet ditt har et helt vidunderlig springbrett bare ved å være født norsk.

 

45 kvadrat er ikke lite. Å planlegge å sette vognen på gangen virker med så mye plass som det reneste vannvid. Rydd plass til den på boden. Du har over 9 mnd på deg til å kaste alt rotet som står der ubrukt.

 

Barnet skal uansett sove på deres rom i måneder etter fødsel. Etter det? Gjør om hovedsoverommet til et barnerom med "foreldrekrok" (altså gjør det mulig for barn å leke der inne uten at det bærer preg av et soverom). Eller sov i stuen og la barnet/barna ha hele soverommet.

 

Tingene et barn trenger (bleier, klær, babyseng og en vogn) tar så liten plass at du ved å kaste ut en unødig komode eller bokhylle har skaffet deg den.

Anonymous poster hash: 8456a...41b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det går fint.

Altså: har hele tråden her glemt at 99% av verdens befolkning bor trangt? :klo: Selv på den trangeste leilighet i det mest shabby nabolag du kan oppdrive: du har plenty med plass. Barnet ditt har et helt vidunderlig springbrett bare ved å være født norsk.

45 kvadrat er ikke lite. Å planlegge å sette vognen på gangen virker med så mye plass som det reneste vannvid. Rydd plass til den på boden. Du har over 9 mnd på deg til å kaste alt rotet som står der ubrukt.

Barnet skal uansett sove på deres rom i måneder etter fødsel. Etter det? Gjør om hovedsoverommet til et barnerom med "foreldrekrok" (altså gjør det mulig for barn å leke der inne uten at det bærer preg av et soverom). Eller sov i stuen og la barnet/barna ha hele soverommet.

Tingene et barn trenger (bleier, klær, babyseng og en vogn) tar så liten plass at du ved å kaste ut en unødig komode eller bokhylle har skaffet deg den.

Anonymous poster hash: 8456a...41b

Det er ikke en mulighet med vogn i bod. Boden er i 4. Etg ( uten heis) og vi bor i 1. Men dette er ikke noe problem det er god plass i oppgangen. Det står allerede en srøss med sykler og vogner der....

TS

Anonymous poster hash: 71e67...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpass barnets utstyr etter hva dere har plass til. På tross av hva man får inntrykk av i dag, er det ikke all verden en baby faktisk trenger. Hvis vogna får plass i gangen er jo det ute av verden, dere trenger et sovested på soverommet hvis dere ikke tenker å samsove, og ellers er det ingenting dere  ha som tar kjempestor plass. Dere må rydde litt plass til klær i skapet/kommoden :)

Selvfølgelig er det mange ting dere kan kjøpe som tar litt plass, men det er jo en annen sak. 

 

Ungen kan godt dele rom med dere til den er 3, den er jo ikke vant til noe annet. Lenger også hvis det er det som passer. Selv om enkelte her inne hyler om barnemisshandling hvis ikke prinsen/prinsessen har eget rom osv, så blir ikke barn født med en liste med krav om f.eks eget rom fra 6 mnd alder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bodde på 47 kvm med 1 soverom i 3. etasje uten balkong fram til han ble to år, da flyttet vi 30 min. fra Oslo til hus og hage. Fungerte supert! Men er glad for at vi bor i hus med hage nå :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går selvsagt helt fint. Vi bodde i en toroms på 40kvm til gutten var 2,5 år. Selv om vi flyttet da, hadde det strengt tatt ikke vært nødvendig. Når vi snakker om den tiden nå, synes han det er trist at vi flyttet derifra, for han synes det høres så koselig ut at alle deler rom. :) 

 

En gang da jeg var lita (10 år), måtte familien vår på 6 bo i en treroms på 60kvm i ett år. Fire barn delte rom. I ettertid har det kommet fram at foreldrene våre syntes det var vel trangt, men selv hadde jeg aldri den opplevelsen. Jeg har virkelig bare gode minner fra det året, og det samme har eldre og yngre søsken.

 

Nå har vi større plass, men det er det i all hovedsak vi voksne som setter pris på. Barn har det som regel greit uansett. Hør for all del ikke på alle dem som mener man MÅ ha et hus på 200kvm før man tenker på barn. 200kvm er det egentlig ingen som trenger uansett.  



Anonymous poster hash: b54be...69c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Vi satser på barn i 2017 og flytting i 2018. Blir det for ikke så kan vi jo flytte før, men vi er motiverte for å holde ut...

TS

Anonymous poster hash: 71e67...91f

Hva kan man si? Det passer aldri å få barn ☺

Dette kommer til å gå kjempebra ☺

Anonymous poster hash: b0b8a...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi planlegger barn neste år ( ingen garantier selvsagt, men begynner prøvingen da). Problemet er at vi egentlig ikke har råd til å flytte før barnet er i alle fall ett år. Leiligheten er ca 45-50kvadratmeter og har ett soverom. Går det? Noen som har gjort det? Jeg skjønner jo at barnet får plass men søle tingene? Er det gjennomførbart, eller bør vi bite i det sure eplet å flytte?

Anonymous poster hash: 71e67...91f

kjære TS, KLART DET GÅR!

 

Ikke noe å lure på en gang :)

Før lå ungene stablet i høyden sammen med resten av familien på ett rom og kjøkken. Så tro meg, det går helt fint med barn i to-roms :) Ville helt klart valgt akkurat det samme og sørge for ikke flytte før økonomien tillater det og dere er klare ellers. Ungen lider ingen nød av å dele rom med foreldre f.eks. Et alternativ om dere vil bli boende når barnet vokser til er selvsagt at dere sover på sovesofa i stua og barnet får eget rom. ALT lar seg løse bare man har vilje. Ingen grunn til å følge hva "alle andre gjør" om dere ikke føler dere klare selv :)

Stå på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære TS, KLART DET GÅR!

 

Ikke noe å lure på en gang :)

Før lå ungene stablet i høyden sammen med resten av familien på ett rom og kjøkken. Så tro meg, det går helt fint med barn i to-roms :) Ville helt klart valgt akkurat det samme og sørge for ikke flytte før økonomien tillater det og dere er klare ellers. Ungen lider ingen nød av å dele rom med foreldre f.eks. Et alternativ om dere vil bli boende når barnet vokser til er selvsagt at dere sover på sovesofa i stua og barnet får eget rom. ALT lar seg løse bare man har vilje. Ingen grunn til å følge hva "alle andre gjør" om dere ikke føler dere klare selv :)

Stå på!

Tusen takk for bra svar.

 

PS. Syntes alltid du virker så fornuftig og flink. Du er en av mine favoritter på KG :blomst:

 

TS

Anonymous poster hash: 71e67...91f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

kjære TS, KLART DET GÅR!

 

Ikke noe å lure på en gang :)

Før lå ungene stablet i høyden sammen med resten av familien på ett rom og kjøkken. Så tro meg, det går helt fint med barn i to-roms :) Ville helt klart valgt akkurat det samme og sørge for ikke flytte før økonomien tillater det og dere er klare ellers. Ungen lider ingen nød av å dele rom med foreldre f.eks. Et alternativ om dere vil bli boende når barnet vokser til er selvsagt at dere sover på sovesofa i stua og barnet får eget rom. ALT lar seg løse bare man har vilje. Ingen grunn til å følge hva "alle andre gjør" om dere ikke føler dere klare selv :)

Stå på!

Helt sant!

 

Det er ikke mange tiårene siden hele familier bodde på ett rom, med delt kjøkken, bad på gangen og dass ute i gården. Dette har vi, i disse velstandstider, godt av å huske. 

 

Dette går helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i ei sokkelleilighet på den størrelsen dere har frem til barnet var 2 år. Hun hadde sprinkelseng inne på rommet mitt. Fungerte helt fint. 

 

Hadde aldri lekegrind pga liten plass på stuen, men i det ene hjørnet hadde hun "lekekroken" sin med lekene sine. Begrenset antall leker forsåvidt, men de trenger jo ikke så masse når de er så små heller. Hadde ei kurvkasse med lokk som lekene ble ryddet oppi når kvelden kom og hun hadde lagt seg. 

 

(men det var godt å få større plass da vi senere flyttet inn i hus!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...