Gå til innhold

Voldtekt?


Gjest Unknown

  

36 stemmer

  1. 1. Er det voldtekt å presse noen til sex?

    • Ja
      26
    • Nei
      10


Anbefalte innlegg

Gjest Unknown

Hei! Synes dere det er voldtekt om man presser noen til sex, også sier de tilslutt ja? 

 

Svar på meningsmålingen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, å presse noen til sex er ikke det samme som voldtekt. Det betyr ikke at det er greit, men en person som presser noen til sex voldtar ikke noen!

 

Jeg skjønner ikke en gang hvordan noen kan tenke at det er det samme som voldtekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt er en forbrytelse og et seksuelt overgrep der noen blir påtvunget seksuell omgang, ofte ved bruk av trusler, vold, våpen eller medikamenter.

https://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt

 

Press er et veldig diffust begrep. Glir det over i trusler/utpressing er det ingen tvil mer.



Anonymous poster hash: f2fa1...880
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at press er et diffust begrep. Å presse noen til sex kan fint være voldtekt, det kommer an på situasjonen. Press og tvang har likhetstrekk, så press er i mange tilfeller også voldtekt.

Det er ALDRI greit å presse noen til sex, heller ikke å presse noen til diverse seksuelle aktiviteter man ikke har lyst til å utføre!

Dere som mener at sexpress ikke er voldtekt, hvordan definerer dere "press" i seksuell sammenheng?

Å mase om sex til den andre parten gir etter er vel også en form for press, men kan ikke kvalifiseres som voldtekt.

Å tvinge parten til sex ved trusler, tvang, psykisk terror etc. er press som også defineres som voldtekt.

Igjen; å presse noen til sex er ALDRI greit, selv om situasjonen ikke kan sies å være voldtekt!

Anonymous poster hash: 47fdb...c56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Godjente

Da kan man si det samme om masing, han maser til han får et ja. Det er ikke voldtekt.

Da sier du ikke ja da, vet du .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Voldtekt er en forbrytelse og et seksuelt overgrep der noen blir påtvunget seksuell omgang, ofte ved bruk av trusler, vold, våpen eller medikamenter.

https://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt

 

Press er et veldig diffust begrep. Glir det over i trusler/utpressing er det ingen tvil mer.

Anonymous poster hash: f2fa1...880

 

 

Den norske lov definerer utpressing for å få seksuelle tjenester og for å kunne beføle andre som voldtekt ja. Når det inngår trusler og påtvunget seksuell omgang så er det voldtekt. Men mtp forhistorien frem til disse handlingene så skjønner jeg godt at du er i tvil, TS. Siden du har sendt ham nudes, skrevet at "da bare gjør vi det da!" og invitert ham hjem til deg når huset var tomt. Men han har likevel gjort noe galt. Mitt råd til deg er å la være å sette deg selv i slike situasjoner igjen. Ikke send puppebilder til andre, ikke åpne opp for sex for så å anklage guttungen for voldtektsforsøk når du slipper ham inn i det tomme huset ditt. Han gjør noe galt, men du kan saktens la være å tilrettelegge hele veien for ham.

Anonymous poster hash: 665d9...8a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier dere at press er aldri bra? Jeg har ofte opplevd at de har sagt nei i begynnelsen, men jeg kunne tydelig se at de ville det (de smilte, de så ikke ubehagelige ut, de gikk ikke unna når jeg kom nærme). Det handler om å skjønne sosiale tegn, både det personen sier og det hun/han gjør.

Jeg tror grunnen til at de sier nei noen ganger er at de vil prøve å få det til å se ut som at det ikke er de som vil ha mest sex av oss to, altså at det er jeg som må jobbe for det. Hvis kroppstegnene er riktige så er det greit. Jeg holder meg selvsagt tilbake hvis jeg ser at hun ikke er komfortabel eller at hun går tilbake om jeg prøver å gå nærme.

Anonymous poster hash: 5a2a2...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier dere at press er aldri bra? Jeg har ofte opplevd at de har sagt nei i begynnelsen, men jeg kunne tydelig se at de ville det (de smilte, de så ikke ubehagelige ut, de gikk ikke unna når jeg kom nærme). Det handler om å skjønne sosiale tegn, både det personen sier og det hun/han gjør.

Anonymous poster hash: 5a2a2...ec3

 

Usikre personer som har problemer med å si nei vil smile av usikkerhet og ikke bevege seg bort fordi det er "uhøflig". For noen blir det innprentet fra ung alder at meningen deres er mindre verdt enn andres. Og det fører til at de tar valg de kommer til å angre på i lang tid etterpå.

 

Smiling som forsvarsmekanisme, skapt av usikkerhet, flauhet er nokså utbredt.

Anonymous poster hash: a52f4...410

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man si det samme om masing, han maser til han får et ja. Det er ikke voldtekt.

Da sier du ikke ja da, vet du .

Forskjell på å presse noen til sex og å mase.

Anonymous poster hash: a0393...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier dere at press er aldri bra? Jeg har ofte opplevd at de har sagt nei i begynnelsen, men jeg kunne tydelig se at de ville det (de smilte, de så ikke ubehagelige ut, de gikk ikke unna når jeg kom nærme). Det handler om å skjønne sosiale tegn, både det personen sier og det hun/han gjør.

Jeg tror grunnen til at de sier nei noen ganger er at de vil prøve å få det til å se ut som at det ikke er de som vil ha mest sex av oss to, altså at det er jeg som må jobbe for det. Hvis kroppstegnene er riktige så er det greit. Jeg holder meg selvsagt tilbake hvis jeg ser at hun ikke er komfortabel eller at hun går tilbake om jeg prøver å gå nærme.

Anonymous poster hash: 5a2a2...ec3

 

Hvis de sier nei så er de faktisk ukomfortable med situasjonen. Jeg har aldri sagt nei til en fyr jeg har hatt sex med. Da er du altfor tidlig på, prøv å kurtisere og gjøre dama kåt i stedet for å måtte mase/overtale. Forspill er en fin ting for å varme opp jenta, og sier hun nei til det også så må du faktisk tilbringe mer tid med henne for å gjøre henne trygg og lysten. Å overtale/mase seg til sex er aldri bra.

Anonymous poster hash: 665d9...8a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

 

Forskjell på å presse noen til sex og å mase.

Anonymous poster hash: a0393...e9a

 

I følge HI så sier det press mot at motpartneren til slutt sier ja. Da er det jo mer som en overtalelse. Er det press uten muligheter til å slippe unna og hun sier nei, er det jo selvsagt voldtekt. Men jeg oppfattet det som press om sex der hun til slutt bare sier ja. Om du ikke vil ha sex, så sier man tydelig og klart et nei så det ikke er noen misforståelser rundt det. Blir for dumt å rope voldtekt når du har sagt ja. Ofte er det mixed signaler  som kan misoppfattes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

I følge HI så sier det press mot at motpartneren til slutt sier ja. Da er det jo mer som en overtalelse. Er det press uten muligheter til å slippe unna og hun sier nei, er det jo selvsagt voldtekt. Men jeg oppfattet det som press om sex der hun til slutt bare sier ja. Om du ikke vil ha sex, så sier man tydelig og klart et nei så det ikke er noen misforståelser rundt det. Blir for dumt å rope voldtekt når du har sagt ja. Ofte er det mixed signaler som kan misoppfattes.

Utifra den andre tråden til TS er det nok i ts sitt tilfelle trusler/utpressing det er snakk om ("hvis du ikke har sex med meg sprer jeg bilder av deg på nett"). Press kan være så mangt, men trusler og utpressing mener jeg helt klart kvalifiserer til voldtekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Utifra den andre tråden til TS er det nok i ts sitt tilfelle trusler/utpressing det er snakk om ("hvis du ikke har sex med meg sprer jeg bilder av deg på nett"). Press kan være så mangt, men trusler og utpressing mener jeg helt klart kvalifiserer til voldtekt.

Jeg retter ikke dette opp mot mitt andre emne, men okei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg retter ikke dette opp mot mitt andre emne, men okei!

Vel, da må du redigere HI så det blir klarere hva du mener med press. Mas er press. Utpressing er press. Det første er ikke voldtekt, det andre er. Slik du har stilt spørsmålet nå er det helt meningsløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Unknown

Vel, da må du redigere HI så det blir klarere hva du mener med press. Mas er press. Utpressing er press. Det første er ikke voldtekt, det andre er. Slik du har stilt spørsmålet nå er det helt meningsløst.

Jeg synes ikke HI er helt meningsløst, men jeg kan forklare likevel. Jeg spør om det er voldtekt å mase på noen til sex? Altså at de sier nei over lang, lang tid men til slutt sier ja fordi de ikke klarer å stå i mot mer.

 

Jeg mener også å presse (rf. til mitt andre emne igjen) med ulike ting. 

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig i at det er forskjell på mas og press, men hvor linjen skal trekkes må vurderes i hvert tilfelle.

 

Og så er det selvsagt forskjell på hva som kan dømmes i norsk rett (i forhold til bevis ol) og hvordan man faktisk føler seg. Det er mange her som beskriver sovevoldtekter der det blir en stor diskusjon om hun ble voldtatt eller ikke, men det er jo fordi folk tenker i følge hva som kunne ha blitt dømt i retten (i forhold til hva man husker, om man er usikker på om man var med på det eller ei), men man kan oppleve seg som voldtatt selv om det ikke hadde vært nok bevis til å dømme i en rettssak.

 

Men å presse noen til sex ser jeg selvsagt på som voldtekt.



Anonymous poster hash: b6510...ef1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke HI er helt meningsløst, men jeg kan forklare likevel. Jeg spør om det er voldtekt å mase på noen til sex? Altså at de sier nei over lang, lang tid men til slutt sier ja fordi de ikke klarer å stå i mot mer.

 

Da er jeg litt usikker på om jeg mener det er voldtekt. Man må kunne klare å si nei også eller be personen forsvinne til helvete ut av livet sitt. Men det kommer som sagt an på hvordan det blir gjort.

Anonymous poster hash: b6510...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...