Gå til innhold

Restaurantanbefaling?


Klips

Anbefalte innlegg

Denne burde kanskje ligge på Mat&Drikke, men der så det ut til å være mest oppskrifter (og kanskje mest spesielt interesserte, jeg vil ha mange tips...)

Bryllupsdagen nærmer seg, min plan er spa, kino, middag.

Men hvor skal vi spise?

Jeg har lyst til å prøve noe nytt, kanskje en restaurant som har ett eller annet spesielt konsept... beliggenhet, innredning, eller mat jeg ikke har prøvd før.

Tidligere har vi prøvd en del Michelinstjernerestauranter, har ikke lyst på så stashy denne gang. Vi har spist masse indisk og kinesisk samt tapas og sushi. Vi har også prøvd noe fra midtøsten (AKKA, Habibi), biff på bigHorn, italiensk pizza. Og vi har spist fondue på lille fondue eller hva det heter samt kreolsk eller hva det var i universitetsgaten eller rundt der. Vi har også frekventert de fleste kafeene i Bogstadveien/Hegdehaugsveien ganske jevnlig da vi bodde der, men det er nå halvannet år siden så det kan jo ha kommet noe nytt.

Alt jeg har nevnt over er ting jeg liker, men samtidig... been there...

Jeg er sikker på at Oslo fremdeles kan ha noen overraskelser for meg, som sagt trenger det ikke nødvendigvis være maten, men et konsept, ett eller annet.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hva med tyrkisk? :wink: (Kaktus Mat og Vinhus, Lilleaker) Nydelig mat og interiør, intimt og koselig.

De har noe mainstreem mat, samt en del spesialiteter.

(Hils eierne fra meg om du drar dit. :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt besøk herfra en gang' date= og det er virkelig å anbefale :-)

Tyrkisk er godt, Wynja, det tror jeg at jeg har smakt (blant mine arabiske varianter). Men Lilleaker er litt for langt unna, tror jeg.

Hvor mye koster noe sånt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi betalte fire tusen, og var fire personer, men det ville kostet det samme om vi var to. I tillegg hadde de vinmeny til 500,- pers. Vi hadde syv retter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært på Palace Grill noen gang? Maten der er uten sidestykke, og stemningen og servicen er super, gourmetmat uten snobberi.

Eller hva med Alex sushi? Har ikke vært der selv enda, men de jeg kjenner som har vært der skryter hemningsløst.

Andre steder jeg har venner som skryter av og har tenkt å prøve ved en passende anledning er Markveien mat og vinhus og Oslo Spiseforretning. Du kan lese litt om dem på www.oslopuls.no f.ex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Mitt beste tips er i grunn Lanternen!! (Beliggende i Huk Avenue på Bygdøy) De har nydelig mat, stemningen er marint sørlandsk med hvitmalt tre, sjø-effekter og havet ligger rett utenfor restauranten... :) De har bl.a nydelige kamskjell! Anbefales virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir høyst sannsynlig Almodóvar på Gimle først, og vi liker best å gå til fots, men vi kan i og for seg gå ganske langt likevel. Klips kan løpe marathon på høye hæler :wink:

Skal vi se:

Ikke dumt tips, Gjest, men etter at vi flyttet fra sentrum og ikke lenger er i byen så ofte, tror jeg Klipsehjertet vil slå fortest i bygatene, folk å se på, stemning osv.

Palace Grill, ja der var vi, men det var i... 97? Har også vært i bakgården noen ganger (skaugum?), samt Bollywood Dancing. Kunne slett ikke vært dumt å dra dit igjen, det er et eksempel på noe litt utenom det vanlige, som jeg var ute etter.

Alex sushi har jeg ikke prøvd tror jeg. Hvor ligger det? Hva er det som er spesielt med stedet.

Markveien mat og vinhus har jeg vært, bra mat der, Oslo Spiseforretning har jeg ikke prøvd, hvor? Hva er spesielt der? Skal sjekke linken.

Lanternen, ikke prøvd, beskrivelsen høres meget bra ut, havet rett utenfor, der har vi noe av det jeg søker igjen (spesiell utsikt). Men er det klønete å komme seg dit? Vi har jo ikke tenkt å kjøre.

Xich Lo, heller ikke prøvd. Koselige lokaler er et pluss.

En annen ting kunne være en restaurant som ligger litt oppe i etasjene, med utsikt over sentrumsgatene.

Eller finnes det restauranter i Oslo med SørAfrikansk mat? Vi var jo på bryllupsreise i SørAfrika, så det ville vært romantisk å spise litt struts igjen.

Har også tenkt på den til Sara Lee (Magma?), siden den ligger nær Gimle, noen som har prøvd den?

Hmmmm, tenke mer, sjekke link...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex Sushi ligger vis a vis Palace grill, og sies å være den beste sushien du får (i verden!), utenfor japan. Jeg har ikke smakt sushi over hele verden, men skal være enig i at den er fryktelig god.

Magma er også helt fantastisk, upretensiøst, nydelig mat, gode porsjoner, ikke så altfor ille priser, stilig interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så begeistret for Magma egentlig, men lokalene er jo fryktelig stilige da. (Hun heter forresten Sonja Lee, Sarah Lee er ikke det noe sånn ferdigmat man får i frysedisken?)

Litt lenger ned i Gimleveien, i krysset Elisenbergveien ligger en liten fransk bistro, L'Accent bistrot som er helt fantastisk, jeg ville heller gått der. Det er nesten som å være i Frankrike, og maten er nyyyyyydelig. :sikle: Et godt tips hvis dere ønsker å være i Gimle-traktene ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Alex Sushi har virkelig nydelig mat. Det er absolutt min favorittrestaurant i Oslo. MEN - om du også ønsker litt koselig stemning så er ikke det stedet. Det er veldig lite intimt der, de har ikke bord for to, man sitter gjerne på et fellesbord hvor kokkene står i midten og tilbereder. Så jeg anbefaler det ikke til bryllupsdag.

Men hvis du er på Gimletraktene så er jeg enig i Magma. Det er ikke fantastisk, men ikke så gærent heller. Bølgen & Moi på Briskeby kan også være ganske hyggelig hvis du ber om å få et bord som gir mulighet for intime samtaler. Hos Thea er også i nærheten. Det er ingen favoritt for meg, men de fleste andre jeg kjenner liker det veldig godt. Det er lite, intimt og fransk. Hva med Mares i Frognerveien? Det er en fiskerestaurant. Har en helt fantastisk kveite.

Sør-Afrikansk kjenner jeg ikke til i Oslo. Men det hadde vært en lur idé. Så si fra om du kommer over en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonja var det, ja. :oops:

Alex Sushi altså kanskje en annen gang.

L'Accent: notert. Hørtes veldig bra ut med en tur til Frankrike på bryllupsdagen.

:wink:

Mares har vi vært på, jeg er ikke helt sikker på om jeg husker riktig nå, men jeg tror ikke vi ble spesielt imponert over servicenivået der. Men det kan ha vært en dårlig dag. Lenge siden det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Palace Grill' date=' ja der var vi, men det var i... 97? Har også vært i bakgården noen ganger (skaugum?), samt Bollywood Dancing. Kunne slett ikke vært dumt å dra dit igjen, det er et eksempel på noe litt utenom det vanlige, som jeg var ute etter[/quote']

Bollywood finnes forøvrig ikke mer, i stedet er det blitt Palace Reserva. Kunne kanskje være verdt et forsøk?

http://www.palacegrill.no/reserva.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, romantiske restauranter i aftenposten fredag.

Klosteret, Fredensborg. Sakralt med hundrevis av levende lys.

Smia, Vålerenga. Her kan du sitte foran en enorm peis og hviske din kjære hete ord inn i øret. Flust med stearinlys også her, og maten er billig og god.

Mirawa Barbeque, Øvre Slottsgate 27. Her kan du nyte mongolsk mat og din kjæreste i et digert telt.

Fyret Mat og Drikke, Youngstorget 6. Små båser, lite og intimt lokale samt byens beste burgere.

Hvor er fredensborg? Høres kjent ut. Vålerenga for langt unna, mongolsk i telt høres bra ut, Yougstorget - her har jeg vel vært på de fleste, kan ikke huske noe spesielt romantisk sted?

Da har jeg et par alternativer til.

Noen som har prøvd disse stedene?

Må få ut fingeren. Bestille i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært mange ganger på Mirawa, syns det er et koselig sted. Tror du bør gi beskjed om at du vil sitte i telt hvis det der dit du skal, det ser ut til at de egentlig er beregnet på flere enn to personer.

Den mongolske buffeen er god - har ikke prøvd noe fra den "vanlige" menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lenger ned i Gimleveien' date=' i krysset Elisenbergveien ligger en liten fransk bistro, L'Accent bistrot som er helt fantastisk, jeg ville heller gått der. Det er nesten som å være i Frankrike, og maten er nyyyyyydelig. :sikle: Et godt tips hvis dere ønsker å være i Gimle-traktene ihvertfall.[/quote']

Jaaa, der var jeg i forrige uke! Helt supert! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinner er bra synes jeg.

Meg bekjent finnes det ikke noe fra Sør-Afrika, har familie som har bodd der i mange år, tror jeg ville hørt det hvis det var en slik restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lenger ned i Gimleveien' date=' i krysset Elisenbergveien ligger en liten fransk bistro, L'Accent bistrot som er helt fantastisk[/quote']Finner ikke denne på gule sider?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...