Gå til innhold

Hvordan går det rundt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde i dag min siste time til tannlegen. Jeg har hatt problemer med en tann som skulle rotfylles. I utgangspunktet er det en pris på rotfylling, men det ble mye mer. Bare rotfyllingen kom på 9300 kr.

Så var det skifting av to blomberinginger og pussing. Så totalt ble summenover 13.000 kr.

Tannlegen sa jeg kunne dele opp beløpet.

På vei hjem tenkte jeg på folk med lav trygd eks. De som aldri har jobbet. Det hjelper jo ikke om de får delt opp, de får jo ikke mer pr.mnd uansett.

 

Under tannbehandling så ryker vaskemaskinen. Passet dårlig. Vel, den var ti år,så kunne vel ventet det. Ny maskin 4900 kr.

Så er det eu-kontroll på bilen samme mnd. Nå går det hardt på sparekontoen.

 

Nå setter jeg av penger hver mnd på sparekonto til slike uforutsette utgifter, men det er nok vanskelig for folk med trygd.

 

Sitter å leser avisen, og blikket faller på boliger. Leser videre, og kommer til utleieboliger. Er det mulig? Jeg bor i en middels by, priser er under landsgj.snitt. Så ser jeg toroms-leilighet til leie 8000 i mnd. Hybel på 14 kvadrat 5500.

8000 i leie når du er trygdet. Strøm og alt annet utenom.

Vil ikke faste utgifter da overstige minstetrygd?

Tar et kjapt anslag

Husleie   8000

Strøm        600  ?

Forsikring 500

Mat 2500

tlf,nett ,tv  400

Div           500

Sikkert mye jeg har glemt.

Er du ufør så går det vel penger til medisin, lege, behandling, busskort

Penger til klær, høytider. Og ikke minst sparing. Om noe ryker. En tann, vaskemaskin.

 

Ære være de som lever på minste sats. Jeg tjener ikke mye, men det går rundt. Har spart i alle år.

 

Hva gjør dere når dere må til tannlegen? Skal ikke gjøre mye der før det ruller kr.

Når dere trenger ny vaskemaskin, eller noe annet. Nytt i møbler? Oppussing?

Klær? Ferie? Gaver?



Anonymous poster hash: d1f09...971
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går rundt, men jeg har ikke råd til ting som vaskemaskin, klær kjøper jeg sjelden osv osv.

 

Jeg mottar 14250,- i måneden.

 

husleie 8400,-

strøm ca 300,-

internett 400,-

studielån 1000,- 

innboforsikring 79,-

 

Da har jeg rundt 4000,- hver måned som jeg skal dekke resten med.

 

Har man veldig lav inntekt er det mulig å søke sosialen om en viss sum til klær to ganger i året, har ennå ikke gjort det jeg da. Samme med nødvendig tannbehandling, dette kan man få dekket hvis man innhenter prisforslag av tannlegen og søker NAV. Bemerk at dette gjelder nødvendig tannbehandling, ikke vanlige kontroller eller røntgen.

 

Man blir kreativ av å ha lite penger. Jeg kaster ALDRI mat. Jeg er en kløpper til å finne klær og sko på salg. Jeg har lært meg å leve med mye mindre enn jeg hadde i arbeidsinntekt og selv om det er tøft så er det mulig. Jeg har stagget "må ha, har lyst på"-trangen min veldig.

 

Jeg håper jeg kommer meg ut i arbeidslivet igjen, ellers ser jeg meg nødt til å flytte fra Oslo, for det er dyrt å bo her. Men på den andre siden trenger jeg ikke bil og jeg har et mye større nettverk i denne byen enn ute på bygda. Fordeler og ulemper. :)



Anonymous poster hash: d68eb...319
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne det, men man får jo frikort om man overstiger frikortgrensen.

 

De som er varig uføre får honnørpris. Jeg som mottar AAP må betale full pris.



Anonymous poster hash: d68eb...319
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatten av for deg så klarer deg på vel 14000 i mnd. Får du bostøtte? Det er umenneskelig å sette folk på så lav inntekt.

Nedverdigende at man skal komme til tannlegen med støtte fra nav. Søke nav om klær? Råttent.

Gi folk inntekt så de slipper dette.



Anonymous poster hash: d1f09...971
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hatten av for deg så klarer deg på vel 14000 i mnd. Får du bostøtte? Det er umenneskelig å sette folk på så lav inntekt.

Nedverdigende at man skal komme til tannlegen med støtte fra nav. Søke nav om klær? Råttent.

Gi folk inntekt så de slipper dette.

Anonymous poster hash: d1f09...971

 

 

Jeg har for høy inntekt i år til å kvalifisere til bostøtte, så den forsvinner i i løpet av høsten. Da øker husleia mi til 9548,- 

Anonymous poster hash: d68eb...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleie; 8400

Strøm: 600

Internett: 130kr (får det via husleie, men måtte oppgradere, fikk "evig" rabatt)

Mobil: 200kr + noen ganger 50kr ekstra

Lege, medisiner, psykolog: 2000 i året 

Buss: alt for mye, noen ganger får jeg skyss av venner og familie.

 

Mat: resten av pengene. 

 

Jeg spiser ikke ut, jeg shopper ikke, kjøpt meg et par sko, da det var store hull i sålen i de andre. Jeg gråt i butikken, for jeg hadde ikke penger til sko til 99kr. Mamma betalte de, og da gråt jeg av glede. Først, og eneste "unødvendige" jeg har kjøpt på to år. Dette var på vinteren og jeg hadde hullete sommersko. Jeg spiser 4-5 ganger i uken (et måltid), noen ganger mindre, bare for å spare penger. Kjøper stort og billig, kjøtt kjøper jeg ikke i Norge, men i sverige. 

 

Inntekt: minste sats, arbeidsavklaringspenger + bostøtte. 

 

Det er måneder det ikke går rundt, og jeg må krype til korset og låne penger av foreldrene mine, for å klare å betale regninger, eller får å ha råd til et måltid. 

Det flaueste jeg noen gang har opplevd, var å gå hjem til foreldrene mine, 3 timers spasertur, for å trygle om å få bli til middag. Hadde ikke spist på 6 dager, og før det svært lite. For jeg hadde ikke fått frikort enda og det ble mye på en gang, lege, fastlege, operasjon, psykolog og NAV vær uke. 
 

Økonomien sliter meg ut, og jeg blir mindre sosial da jeg ikke kommer meg noen steder. Sliter med ekstrem sosial angst, og prøvde bofellesskap, men økonomien ble det samme (for da fikk jeg ikke bostøtte) men det gjorde meg sykere psykisk å bo der. Så etter rådgivning fra nav, fastlege og psykolog så ble det bestemt at det å bo alene er det beste for helsen, utgjør ingen forskjell på økonomien. Har vurdert å flytte inn med venninne, men ingen er villig til å flytte inn i en to-roms hvor jeg sover på sofaen, og 3-roms eller bofellesskap utgjør igjen forskjell på økonomien, for da mister jeg bostøtte, som er hele matbudsjettet + medisiner og buss.  

Jeg presser meg selv lengre enn langt, for å bli frisk så fort som overhode mulig. Noe som gjør meg sykere, lege og psykolog maser om at jeg må gi slipp, og fokusere på å bli bedre, og ikke haste meg videre i livet. Jeg er langt i fra frisk nok til å jobbe, men jeg VIL, for jeg klarer ikke å leve lengre med denne økonomien hengende over meg. 

 

Når det er sagt, så kan jeg ikke klage. Det kunne ha vært mye, mye verre. Men kan ikke sitte her å lyve å si at det er enkelt. 



Anonymous poster hash: 021fd...c04
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gaver, ferie.. ekstra ting, det har jeg ikke hørt om på 2 år. 
Gir ikke gaver, og får ikke gaver av venner. For jeg synes det blir urettferdig at de gir meg noe, og jeg ikke har noe å gi tilbake. Får julegaver og bursdagsgaver av foreldrene mine, men da gir jeg noe "praktisk" tilbake, som å hjelpe med å pusse opp, barnevakt til hundene når som helst, hjelpe med vasking og rydding - slike ting som er "gratis" men nyttig. 

Ei venninne kom uanmeldt med en julegave, heldigvis litt lenge før jul. Og da lånte jeg symaskinen til tante og lagde en kjole til venninnen min, av stoff jeg fikk fra tante. Heldigvis. Den ble godt mottatt og hun har brukt den flere ganger, og ikke bare når hun har vært med meg. Så det var bra, at hun ble fornøyd med min hjemmelagde gave. 



Anonymous poster hash: 021fd...c04
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har for høy inntekt i år til å kvalifisere til bostøtte, så den forsvinner i i løpet av høsten. Da øker husleia mi til 9548,- 

Anonymous poster hash: d68eb...319

 

Da bør du  kanskje finne deg en rimeligere bolig?  9.548 er mye for en person, selv i Oslo.

Anonymous poster hash: 7e222...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Husleie; 8400

Strøm: 600

Internett: 130kr (får det via husleie, men måtte oppgradere, fikk "evig" rabatt)

Mobil: 200kr + noen ganger 50kr ekstra

Lege, medisiner, psykolog: 2000 i året 

Buss: alt for mye, noen ganger får jeg skyss av venner og familie.

 

Mat: resten av pengene. 

 

Jeg spiser ikke ut, jeg shopper ikke, kjøpt meg et par sko, da det var store hull i sålen i de andre. Jeg gråt i butikken, for jeg hadde ikke penger til sko til 99kr. Mamma betalte de, og da gråt jeg av glede. Først, og eneste "unødvendige" jeg har kjøpt på to år. Dette var på vinteren og jeg hadde hullete sommersko. Jeg spiser 4-5 ganger i uken (et måltid), noen ganger mindre, bare for å spare penger. Kjøper stort og billig, kjøtt kjøper jeg ikke i Norge, men i sverige. 

 

Inntekt: minste sats, arbeidsavklaringspenger + bostøtte. 

 

Det er måneder det ikke går rundt, og jeg må krype til korset og låne penger av foreldrene mine, for å klare å betale regninger, eller får å ha råd til et måltid. 

Det flaueste jeg noen gang har opplevd, var å gå hjem til foreldrene mine, 3 timers spasertur, for å trygle om å få bli til middag. Hadde ikke spist på 6 dager, og før det svært lite. For jeg hadde ikke fått frikort enda og det ble mye på en gang, lege, fastlege, operasjon, psykolog og NAV vær uke. 

 

Økonomien sliter meg ut, og jeg blir mindre sosial da jeg ikke kommer meg noen steder. Sliter med ekstrem sosial angst, og prøvde bofellesskap, men økonomien ble det samme (for da fikk jeg ikke bostøtte) men det gjorde meg sykere psykisk å bo der. Så etter rådgivning fra nav, fastlege og psykolog så ble det bestemt at det å bo alene er det beste for helsen, utgjør ingen forskjell på økonomien. Har vurdert å flytte inn med venninne, men ingen er villig til å flytte inn i en to-roms hvor jeg sover på sofaen, og 3-roms eller bofellesskap utgjør igjen forskjell på økonomien, for da mister jeg bostøtte, som er hele matbudsjettet + medisiner og buss.  

Jeg presser meg selv lengre enn langt, for å bli frisk så fort som overhode mulig. Noe som gjør meg sykere, lege og psykolog maser om at jeg må gi slipp, og fokusere på å bli bedre, og ikke haste meg videre i livet. Jeg er langt i fra frisk nok til å jobbe, men jeg VIL, for jeg klarer ikke å leve lengre med denne økonomien hengende over meg. 

 

Når det er sagt, så kan jeg ikke klage. Det kunne ha vært mye, mye verre. Men kan ikke sitte her å lyve å si at det er enkelt. 

Anonymous poster hash: 021fd...c04

 

Hvor mye har du totalt i inntekt?

Anonymous poster hash: 7e222...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa har hatt tannproblemer i flere år. Mamma har gått rundt og bare spist med den ene sida av munnen, mens tenna til pappa brekker hele tida. De har dessverre ikke råd til å fikse dette fordi det er så dyrt. Alt annet må komme først (bil, hus, strøm, lån/gjeld + 3 barn) og snart blir pappa ufør også.

 

Ganske dritt at tannlege må være så utrolig dyrt, men foreldra mine har nå tenkt til å dra til hjemlandet (vi er ikke norske) og der har de tenkt å fikse tenna for halvparten av de de må betale i Norge. 



Anonymous poster hash: 26317...a8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor mye har du totalt i inntekt?

Anonymous poster hash: 7e222...3f6

 

Det er en privatsak. 

 

Også glemte jeg å legge til:

Forsikring: 200kr

Hund : 500kr annen hver måned- hun bor ikke her fordi jeg ikke har penger til det. Pappa vil ikke gi hun vekk så jeg må betale litt for hun i måneden siden hun var/er min. Vil kom meg i arbeid, slik at jeg kan få pusen min tilbake, savner hun så sykt mye det gjør vondt! 

 

også holder jeg på å tar lappen. Har holdt på i 3 år (!!!), tar det i rykk og napp etter hvor mye penger jeg har, og hvor mye jeg får i bursdag- og julegaver vært år. 

Bil blir billigere enn buss, for jeg får låne pappa sin bil og betaler da kun bom (som jeg unngår) og bensin. Men betaler lappen selv. Men, jeg får kun låne den i ukedagene, i helgene trenger han den, så det er en grei ordning som jeg kan takle økonomisk. 

Anonymous poster hash: 021fd...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mamma og pappa har hatt tannproblemer i flere år. Mamma har gått rundt og bare spist med den ene sida av munnen, mens tenna til pappa brekker hele tida. De har dessverre ikke råd til å fikse dette fordi det er så dyrt. Alt annet må komme først (bil, hus, strøm, lån/gjeld + 3 barn) og snart blir pappa ufør også.

 

Ganske dritt at tannlege må være så utrolig dyrt, men foreldra mine har nå tenkt til å dra til hjemlandet (vi er ikke norske) og der har de tenkt å fikse tenna for halvparten av de de må betale i Norge. 

Anonymous poster hash: 26317...a8a

 

synes det er latterlig hvor dyrt tannlege er! Og tennene er en stor del av kroppen vår! Og vi skal ha de tennene vi har til vi dør. Det å fjerne de å få gebiss koster jo grisen også. 

Anonymous poster hash: 021fd...c04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da bør du  kanskje finne deg en rimeligere bolig?  9.548 er mye for en person, selv i Oslo.

Anonymous poster hash: 7e222...3f6

 

 

 

Da bør du  kanskje finne deg en rimeligere bolig?  9.548 er mye for en person, selv i Oslo.

Anonymous poster hash: 7e222...3f6

 

 

Det er en kommunal bolig, jeg skal søke om en mindre bolig etter hvert, men da jeg ble tildelt denne måtte jeg bare ta det jeg fikk. Sparer til flytting.

Anonymous poster hash: d68eb...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

synes det er latterlig hvor dyrt tannlege er! Og tennene er en stor del av kroppen vår! Og vi skal ha de tennene vi har til vi dør. Det å fjerne de å få gebiss koster jo grisen også. 

Anonymous poster hash: 021fd...c04

 

Det er enda godt at det er flere som syns dette, og ikke bare utlendinger hehe

Anonymous poster hash: 26317...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da bør du  kanskje finne deg en rimeligere bolig?  9.548 er mye for en person, selv i Oslo.

Anonymous poster hash: 7e222...3f6

 

Det hjelper ikke om du synes det er FOR mye, markedet bestemmer og det er faktisk ikke så mye i Oslo.

Anonymous poster hash: f1c54...0fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

synes det er latterlig hvor dyrt tannlege er! Og tennene er en stor del av kroppen vår! Og vi skal ha de tennene vi har til vi dør. Det å fjerne de å få gebiss koster jo grisen også. 

Anonymous poster hash: 021fd...c04

 

Så absolutt. Nå kjenner vi også til at betente tenner/tannkjøtt skader hjertet.

Anonymous poster hash: f1c54...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Det er en privatsak. 

 

Også glemte jeg å legge til:

Forsikring: 200kr

Hund : 500kr annen hver måned- hun bor ikke her fordi jeg ikke har penger til det. Pappa vil ikke gi hun vekk så jeg må betale litt for hun i måneden siden hun var/er min. Vil kom meg i arbeid, slik at jeg kan få pusen min tilbake, savner hun så sykt mye det gjør vondt! 

 

også holder jeg på å tar lappen. Har holdt på i 3 år (!!!), tar det i rykk og napp etter hvor mye penger jeg har, og hvor mye jeg får i bursdag- og julegaver vært år. 

Bil blir billigere enn buss, for jeg får låne pappa sin bil og betaler da kun bom (som jeg unngår) og bensin. Men betaler lappen selv. Men, jeg får kun låne den i ukedagene, i helgene trenger han den, så det er en grei ordning som jeg kan takle økonomisk. 

Anonymous poster hash: 021fd...c04

 

Jeg spør fordi det er noe om skurrer. Med minste sats aap og bostøtte skal du ha noen tusen til mat osv. etter de utgiftene du lista opp tidligere.

 

Du har ikke råd til å spise hver dag, men lappen har du råd til? Den skjønte jeg ikke helt.

Anonymous poster hash: 7e222...3f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en privatsak.

Også glemte jeg å legge til:

Forsikring: 200kr

Hund : 500kr annen hver måned- hun bor ikke her fordi jeg ikke har penger til det. Pappa vil ikke gi hun vekk så jeg må betale litt for hun i måneden siden hun var/er min. Vil kom meg i arbeid, slik at jeg kan få pusen min tilbake, savner hun så sykt mye det gjør vondt!

også holder jeg på å tar lappen. Har holdt på i 3 år (!!!), tar det i rykk og napp etter hvor mye penger jeg har, og hvor mye jeg får i bursdag- og julegaver vært år.

Bil blir billigere enn buss, for jeg får låne pappa sin bil og betaler da kun bom (som jeg unngår) og bensin. Men betaler lappen selv. Men, jeg får kun låne den i ukedagene, i helgene trenger han den, så det er en grei ordning som jeg kan takle økonomisk.

Anonymous poster hash: 021fd...c04

Du kan kjøre buss leeeeeeenge for det det koster å ta lappen altså...

Anonymous poster hash: abc56...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det går rundt, men jeg har ikke råd til ting som vaskemaskin, klær kjøper jeg sjelden osv osv.

 

Jeg mottar 14250,- i måneden.

 

husleie 8400,-

strøm ca 300,-

internett 400,-

studielån 1000,- 

innboforsikring 79,-

 

Da har jeg rundt 4000,- hver måned som jeg skal dekke resten med.

 

Har man veldig lav inntekt er det mulig å søke sosialen om en viss sum til klær to ganger i året, har ennå ikke gjort det jeg da. Samme med nødvendig tannbehandling, dette kan man få dekket hvis man innhenter prisforslag av tannlegen og søker NAV. Bemerk at dette gjelder nødvendig tannbehandling, ikke vanlige kontroller eller røntgen.

 

Man blir kreativ av å ha lite penger. Jeg kaster ALDRI mat. Jeg er en kløpper til å finne klær og sko på salg. Jeg har lært meg å leve med mye mindre enn jeg hadde i arbeidsinntekt og selv om det er tøft så er det mulig. Jeg har stagget "må ha, har lyst på"-trangen min veldig.

 

Jeg håper jeg kommer meg ut i arbeidslivet igjen, ellers ser jeg meg nødt til å flytte fra Oslo, for det er dyrt å bo her. Men på den andre siden trenger jeg ikke bil og jeg har et mye større nettverk i denne byen enn ute på bygda. Fordeler og ulemper. :)

Anonymous poster hash: d68eb...319

 

Er det ikke en ordning for å slippe å betale på studielånet når man har så lav inntekt? Med din inntekt ville jo en tusenlapp mer å rutte med i måneden bety mye!

Anonymous poster hash: b9004...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det ikke en ordning for å slippe å betale på studielånet når man har så lav inntekt? Med din inntekt ville jo en tusenlapp mer å rutte med i måneden bety mye!

Anonymous poster hash: b9004...970

 

 

Niks, da må jeg bli 50 % ufør eller mer. Så lenge jeg går på AAP må lånet betales som normalt.

Anonymous poster hash: d68eb...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...