Gå til innhold

hvordan ville dere fordelt rommene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helgepappa til 3 barn i en alder av jente 5, gutt 7 og gutt 8.
Gutt 8 vekker de andre barna på natten/umenneskelig tidlig , og må derfor ha eget rom, noe han har. Derfor sover jente 5 og gutt 7 sammen.

 

Vi bor i en leilighet med 3 soverom, hvor det ene er lite (plass til en køyeseng, men ikke dobbeltseng), som gutt 8 har nå.
Et stort rom, med plass til 180 senga vår, pluss litt ekstra.
et rom som er en mellomting mellom de to overnenvte med plass til en 150 seng, eller 2 enkeltsenger eller 1-2 køyesenger.

Vi venter nå barn sammen, og lurer på når dette barnet skal ha eget rom, om han kan dele med jenta som da blir 5 1/2 ? og at gutt nå 7, da 8, og gutt 9 deler rom? 

Det er jo bare snakk om annenhver helg, og de leker jo i stua/ute uansett. Soverommene er bare en soveplass og en oppbevaringsplass for lekene.

hvordan ville du fordelt barna fra når "ny"babyen kommer=



Anonymous poster hash: 88da1...288
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutta kan ha det ene rommet med køyeseng. Jenta og baby kan dele rom, men at baby sover hos dere de helgene dere har alle barna?

Jeg og mannen har et felles barn på 14 mnd, han har et barn fra tidligere på 9 år. Felles barn og stebarn deler rom, men de helgene barnet er hos oss sover minste på vårt rom. Eldste har en kronisk sykdom som gjør at far eller jeg må inn på rommet ofte om nettene og minste våkner lett.

Anonymous poster hash: 35650...0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta kan ha det ene rommet med køyeseng. Jenta og baby kan dele rom, men at baby sover hos dere de helgene dere har alle barna?

Jeg og mannen har et felles barn på 14 mnd, han har et barn fra tidligere på 9 år. Felles barn og stebarn deler rom, men de helgene barnet er hos oss sover minste på vårt rom. Eldste har en kronisk sykdom som gjør at far eller jeg må inn på rommet ofte om nettene og minste våkner lett.

Anonymous poster hash: 35650...0f1

Den var igrunn ikke dum. Men Problemet er at gutten på 9 vekker de han deler rom med, og det samme gjør jenta på 5. Gutten på 7 er en syvsover og vekker ingen.

så; minsterommet; køyeseng og plassere morgenfuglene (jenta på 5 og gutten på 8 der)

vi på det største, og baby og gutten på 7 på det mellomste rommet?

Hadde det vært lurt?:)

Anonymous poster hash: 88da1...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den var igrunn ikke dum. Men Problemet er at gutten på 9 vekker de han deler rom med, og det samme gjør jenta på 5. Gutten på 7 er en syvsover og vekker ingen.

så; minsterommet; køyeseng og plassere morgenfuglene (jenta på 5 og gutten på 8 der)

vi på det største, og baby og gutten på 7 på det mellomste rommet?

Hadde det vært lurt? :)

Anonymous poster hash: 88da1...288

 

Er det ikke stor mulighet for at babyen vekker 7-åringen om natta/morgenen på lik linje som den største gjør?

 

Personlig så ville jeg latt guttene dele rom (og bedt den eldste bare stå opp når han våkner uten å vekke den andre. Han er gammel nok til å skjønne det), og latt jenta og babyen dele rom. Den første tiden så vil vel kanskje babyen sove innmed dere likevel? 

 

Når de blir eldre så tror jeg jenta kommer til å foretrekke å ikke dele rom med storebrødrene sine. Både jenter og gutter trenger litt privatliv, og da er det ikke kjekt å dele rom med noen av det motsatte kjønn selv om de er søsken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger større bolig!

Anonymous poster hash: 29497...ff7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større bolig er tingen for dere. Å ikke ha eget rom kommer til å by på problemer i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tillater du at noen av barna vekker de andre om de våkner på natten? Det er da strengt forbudt å ødelegge søvnen til andre selv om man våkner, en selvfølge i de fleste hjem. 

 

Da har du løst de fleste problemer om du innfører normal folkeskikk for ungene dine. 

 

Forresten skjønner jeg ikke hvorfor voksne skal ha det største rommet. Det eneste vi gjør på soverommet er å sove eller ha sex, barn har besøk, leker der, har overnattingsgjester etc. Vi voksne trenger kun en seng. 



Anonymous poster hash: 19549...4de
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større bolig er tingen for dere. Å ikke ha eget rom kommer til å by på problemer i fremtiden.

 

Og ja, dere trenger større bolig. Når ungene nærmer seg ti år så trenger de privatliv. Gutta kan kanskje dele, nære i alder og samme kjønn, men jenta må få ha eget rom. Og hva med overnattingsgjester? De har vel det innimellom også? Dere trenger ihverfall rom hvor de kan få være i fred med sine venner uten småsøsken som forstyrrer. Så dere trenger minst et soverom til (minste kan da være hos dere i de helgene. Og når minste er så stor at den trenger eget rom så har vel eldste flyttet ut, eller kommer mer sjelden.

Anonymous poster hash: 19549...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den var igrunn ikke dum. Men Problemet er at gutten på 9 vekker de han deler rom med, og det samme gjør jenta på 5. Gutten på 7 er en syvsover og vekker ingen.

så; minsterommet; køyeseng og plassere morgenfuglene (jenta på 5 og gutten på 8 der)

vi på det største, og baby og gutten på 7 på det mellomste rommet?

Hadde det vært lurt? :)

Anonymous poster hash: 88da1...288

 

Det kommer jo ikke til å fungere veldig lenge, da barn ikke ønsker å dele rom med motsatt kjønn når de kommer i puberteten.

 

Jeg ville lagt de to eldste sammen og de to yngste sammen. Han på 8 år er mer enn gammel nok til å lære at han ikke skal bråke på soverommet når han våkner tidlig. Da kan han ligge å lese, eller stå opp og gå på stua. Babyen bør jo uansett sove på foreldrerommet i halvt år, og kan jo sove på deres rom enda en god stund i besøkshelgene. Også må jenta også snart lære at hun ikke kan leke bråkete på soverommet når hun våkner tidlig når hun deler rom med andre. Hun er jo fort skolejente før hun skal dele rom med minsten. Og små unger som er tilvendt å sove med lyd rundt seg våkner heller ikke av litt aktivitet på rommet tidlig. Så små barn våkner jo uansett som regel veldig tidlig av seg selv.

Anonymous poster hash: 231c1...e0e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare 3 av barna annenhver helg, og vi oppgraderer ikke fra 4 roms til villa bare for annenhver helg. Grunnen til at vi skal ha det største soverommet? i første omgang fordi vi skal ha barnesenga der, og at senga vår er ganske stor. På det minste soverommet er det ikke plass til klesskap, så det står inne hos oss. 

At de ikke får "privatliv" anser jeg ikke som noe problem, når de har nesten 2 mål tomt å leke på ute, og en stor stue. Vi bruker soverommet vårt mer enn barna.

Å vi klarer ikke "pelle av" eldstemann og jentungen det å vekke de andre. vi har prøvd, men til ingen nytte. Så det eneste som fungerer NÅ er eldstemann og yngstejenta sammen, og mellomste-mann alene. Og ja, vi kan godt ha baby med oss i helgene, men jeg tenker i det lange løp, så skal vi ikke ha noen av barna hos oss... vi er oppe fra 4-5-6 om morgenen, til 12-1 om natten, og da er sier det seg selv at vi trenger den lille søvnen vi får. 



Anonymous poster hash: 88da1...288
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har bare 3 av barna annenhver helg, og vi oppgraderer ikke fra 4 roms til villa bare for annenhver helg. Grunnen til at vi skal ha det største soverommet? i første omgang fordi vi skal ha barnesenga der, og at senga vår er ganske stor. På det minste soverommet er det ikke plass til klesskap, så det står inne hos oss. 

At de ikke får "privatliv" anser jeg ikke som noe problem, når de har nesten 2 mål tomt å leke på ute, og en stor stue. Vi bruker soverommet vårt mer enn barna.

Å vi klarer ikke "pelle av" eldstemann og jentungen det å vekke de andre. vi har prøvd, men til ingen nytte. Så det eneste som fungerer NÅ er eldstemann og yngstejenta sammen, og mellomste-mann alene. Og ja, vi kan godt ha baby med oss i helgene, men jeg tenker i det lange løp, så skal vi ikke ha noen av barna hos oss... vi er oppe fra 4-5-6 om morgenen, til 12-1 om natten, og da er sier det seg selv at vi trenger den lille søvnen vi får. 

Anonymous poster hash: 88da1...288

 

Høres ut som et dårlig valg å få et barn til med slike holdninger. Gled dere til måneder, opptil ett år, uten særlig søvn om natten. Og - dere må da for guds skyld komme dere i seng tidligere. Legg dere i 10-tiden. Da er dere kanskje til og med opplagte til å ta dere av både eget barn, samt samværsbarna når de er hos dere.

Anonymous poster hash: 231c1...e0e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, dere skal ikke tvinge barn på over 10 år til å sove sammen med motsatt kjønn. Ærlig talt! At du i det hele tatt omtaler privatlivet deres med hermetegn viser null respekt for samværsungene.



Anonymous poster hash: 231c1...e0e
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger faktisk privatliv de også. Merkelig å skulle ha så mange unger, men å ha plass til dem? Der skorter det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere vet at det er bare i den industrialiserte verden, og ikke fullt opp der heller, kun de siste 20-30 årene det har eksistert egne rom for barn og da til hvert kjønn?!?!



Anonymous poster hash: 6130b...516
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere tenkt å løse det når barna blir eldre da?

 

Jeg kan love deg at en tenåringsgutt og ei tenåringsjente har lite lyst å dele rom. Uansett hvor stor tomt dere har. Barn/ungdommer (som de snart er om noen få år) har like rett på privatliv som dere voksne. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stresse med dette allerede nå? Babyen er ikke engang født ennå, det er lenge til hen skal sove noe annet sted enn på foreldrenes soverom. Innen det blir uaktuelt å ha minstemann inne hos dere selv de helgene resten av ungene er der, kan minst en av de eldste godt ha vokst fra å vekke hverandre. Kanskje får dere en sovebaby som ikke våkner av søsknenes bråk uansett, kanskje får dere en baby som ikke sover natta gjennom de første par årene og derfor ikke kan dele rom med noen av søsknene. Det er ikke alt man kan planlegge, dere finner den løsningen som fungerer når de blir aktuelt.



Anonymous poster hash: b8fe8...f2a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Vi har bare 3 av barna annenhver helg, og vi oppgraderer ikke fra 4 roms til villa bare for annenhver helg. Grunnen til at vi skal ha det største soverommet? i første omgang fordi vi skal ha barnesenga der, og at senga vår er ganske stor. På det minste soverommet er det ikke plass til klesskap, så det står inne hos oss. 

At de ikke får "privatliv" anser jeg ikke som noe problem, når de har nesten 2 mål tomt å leke på ute, og en stor stue. Vi bruker soverommet vårt mer enn barna.

Å vi klarer ikke "pelle av" eldstemann og jentungen det å vekke de andre. vi har prøvd, men til ingen nytte. Så det eneste som fungerer NÅ er eldstemann og yngstejenta sammen, og mellomste-mann alene. Og ja, vi kan godt ha baby med oss i helgene, men jeg tenker i det lange løp, så skal vi ikke ha noen av barna hos oss... vi er oppe fra 4-5-6 om morgenen, til 12-1 om natten, og da er sier det seg selv at vi trenger den lille søvnen vi får. 

Anonymous poster hash: 88da1...288

 

 

Privatliv = retten til å kle av seg og sove naken uten at søsken ser dem, at de kan ha venner på besøk uten å bli forstyrret, at de kan låse døra si og leke i fred, at de kan onanere i fred etc. Sånne ting er helt naturlig, og det bør dere som foreldre forstå. Om 6-7 år får jentungen mensen og pupper og trenger garantert å få være i fred på eget rom, hvordan har dere tenkt å løse det? Den eldste gutten begynner allerede om et par år, det er ikke kult å dele rom med motsatt kjønn da. 

 

Og å få av dem å vekke de andre kan da umulig være noe stort problem. Bli sinte! Si fra på forhånd at nå er det ny regel, strengt forbudt å vekke de andre om natten. Skjer det så blir det inndragelse av goder, feks. ingen barnetv/ikke lørdagsgodt den kvelden. Og gjennomfør. Vips har dere løst det. Ungene må selvsagt få vekke dere om det er noe om natten, men det er ingen grunn overhode til at de skal vekke hverandre. 

 

Hva skjer om noen av ungene vil flytte fast til dere? Hvorfor skal ikke dere ha like stort hus som andre familier med fire barn? Det er nemlig det dere har, selv om de "bare" er der annenhver helg. Hvorfor skal de ha rom som om de er på besøk hos sin egen far? Hva skjer når de vil ha venner på overnatting? 

 

Dere hadde ikke plass til de tre som var der fra før, og valgte å få et barn til. Det forstår jeg virkelig ikke. 

 

 

Dere vet at det er bare i den industrialiserte verden, og ikke fullt opp der heller, kun de siste 20-30 årene det har eksistert egne rom for barn og da til hvert kjønn?!?!

Anonymous poster hash: 6130b...516

 

 

Jepp, akkurat som at det for bare få tiår siden var opplyst og vedtatt at man aldri sov naken, fikk hår i håndflatene av å onanere og brukte helgene i barndommen på å jobbe. 

 

Slik er det heldigvis ikke lenger. Har man valgt å få fire barn så må man ha plass til de. 

Anonymous poster hash: 19549...4de

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har bare 3 av barna annenhver helg, og vi oppgraderer ikke fra 4 roms til villa bare for annenhver helg. Grunnen til at vi skal ha det største soverommet? i første omgang fordi vi skal ha barnesenga der, og at senga vår er ganske stor. På det minste soverommet er det ikke plass til klesskap, så det står inne hos oss. 

At de ikke får "privatliv" anser jeg ikke som noe problem, når de har nesten 2 mål tomt å leke på ute, og en stor stue. Vi bruker soverommet vårt mer enn barna.

Å vi klarer ikke "pelle av" eldstemann og jentungen det å vekke de andre. vi har prøvd, men til ingen nytte. Så det eneste som fungerer NÅ er eldstemann og yngstejenta sammen, og mellomste-mann alene. Og ja, vi kan godt ha baby med oss i helgene, men jeg tenker i det lange løp, så skal vi ikke ha noen av barna hos oss... vi er oppe fra 4-5-6 om morgenen, til 12-1 om natten, og da er sier det seg selv at vi trenger den lille søvnen vi får. 

Anonymous poster hash: 88da1...288

 

 

Hvor lite sover egentlig barna deres forresten? Her sier du jo mot deg selv. Og du må huske at jo eldre barna blir jo mer vil de leke alene på rommet sitt med egne venner. 

Anonymous poster hash: 19549...4de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når babyen slutter å sove på deres rom så dere kan ta ut babysenga, så kan deres soverom kan bli "to" soverom med en deler i midten.

Klesskapet deres kan jo fremdeles stå der uansett.

Voksne får fint plass i en 150 seng. Ellers kan dere kjøpe sovesofa til stua som dere voksne sover på de helgene.



Anonymous poster hash: 3c932...da8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt ikke problemet med at ungene må dele rom, som ts nevner er det bare annenhver helg. Jeg delte rom med søsteren min til jeg tenåring, det var virkelig ikke noe problem. Hvis man vil kle på seg i fred kan man gjøre det på badet.

 

Men dere må lære eldstemann at det ikke er akseptabelt å vekke de andre bare fordi han er våken, hvis han våkner så utrolig tidlig får han enten ligge i sengen å lese eller leke stille i stuen.



Anonymous poster hash: c3eff...628
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...