Gå til innhold

Hvor mye bør jeg betale i leie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Alle dere som mener trådstarter er frekk, husk på at hun skriver denne tråden fordi hun vet at dette er havnet skjevt ut.

Noen av oss har ikke så mye i egenkapital at vi kan kjøpe ny bolig før vi har solgt den gamle. Når en da ikke har familie en kan flytte hjem til så er dette en vanskelig situasjon, og det er også vanskelig å forholde seg til hvor lang tid det tar å få ny bolig.

Men nå skal det jo ordnes opp og det er derfor hun ber om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det virker som du utnytter venninnen din når du har bodd der i 3 mnd uten å betale en eneste krone for det! Ja, det er digg å spare, men det er ikke gratis å betjene ett lån heller. Det at hun synes det er ekkelt å si en sum du må betale er kanskje ikke så rart, men det er på grensen til frekt å bo der såpass lenge uten å gi henne en krone for det... Ville gitt henne 5000,- i mnd (15 000,- for de 3 mnd du har bodd der), og 5 000 pr mnd i månedene framover, samt handle mat til deg selv som du allerede gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som mener trådstarter er frekk, husk på at hun skriver denne tråden fordi hun vet at dette er havnet skjevt ut.

Noen av oss har ikke så mye i egenkapital at vi kan kjøpe ny bolig før vi har solgt den gamle. Når en da ikke har familie en kan flytte hjem til så er dette en vanskelig situasjon, og det er også vanskelig å forholde seg til hvor lang tid det tar å få ny bolig.

Men nå skal det jo ordnes opp og det er derfor hun ber om råd.

Da leier man i mellomtiden. Ikke utnytter venners snillhet på denne måten.

Anonymous poster hash: f071a...289

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med veninnen min og hun forsikret meg om at jeg kan bli boende så lenge jeg vil. Jeg foreslo å betale 5000 i mnd, som jeg ellers måtte betalt for å bo i ett kollektiv, men hun syntes det var alt for mye. Så vi diskuterte oss frem til 3000 pr mnd, selv om hun syntes halve strømmen (typ 250kr) var nok.... Vi var sammen på 3 visninger i dag og skal legge inn bud i morgen. Hun foreslo selv at jeg skulle be om overtakelse frem i tid, slik at jeg kunne spare litt mer til oppussing... Så må jo tro hun synes det er greit jeg bor her?

Når vi ble enige om at jeg skulle flytte inn så hadde jeg ikke solgt, og det var hun som forslo at jeg skulle vente med å kjøpe til jeg visste hvor mye jeg fikk for den jeg eide. Og jeg har vært i utallige budrunder, men har ikke mer penger enn jeg har og da kan jeg ikke gjøre noe med at folk byr flere hundre tusen over takst. Jeg har virkelig ikke ønsket å utnytte gjestfriheten hennes og hun forsikrer meg gang på gang at jeg kan bo så lenge jeg vil, så jeg må jo stole på det.

Når det gjelder mat så har jeg hele tiden handlet mitt eget, men som nevnt er hun svært lite hjemme og spiser skjelden her. Stekeovnen var ikke brukt når jeg flyttet inn og da hadde hun bodd her i 6 mnd... I tillegg har vi svært forskjellig kosthold (jeg tåler ikke gluten eller laktose) så det er enklest å handle hver for seg.

Men takk for tilbakemeldinger, selv om jeg syntes noen av dere var litt vel harde. Nå krysser jeg fingrene for å vinne en sv budrundene i morgen...

Anonymous poster hash: 691da...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal se du vil ha en bedre følelse av å bo hos venninnen din når du begynner å betale litt for deg. Synes det høres ut som om dere har kommet frem til en fin ordning. Det er godt å ha gode venner som stiller sitt til rådighet når du trenger det, men det er også godt å slippe og kjenne på at en utnytter gjestfriheten.

 

Lykke til med leilighetsjakten, ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss.Silver

Har ikke betalt noe for noen ting nei... Prøver å ta ekstra mye av husarbeidet da...

Mat handler vi stort sett selv, vi Har veldig forskjellig døgnrytme, så skjelden vi spiser sammen. Men når vi gjør det handler vi ca annen hver gang... Prøver også å være tidlig ute når det gjelder å kjøpe inn dopapir, såpe ol.

Er jo ikke at jeg ikke vil betale, men vet bare ikke hva og hun vil ikke/tør ikke si hva hun vil ha. Redd hun plutselig bare kaster meg ut. Når hun sa jeg kunne bo her så trodde vi vel begge det bare var snakk en uke eller to...

Anonymous poster hash: 691da...00b

En uke eller to på å kjøpe OG flytte inn i ny leilighet!?

Jeg ville nok leita etter et nytt sted å leie da det egentlig kun var snakk om et par uker du kunne bo der. Evt flytt tilbake til foreldrene dine for en liten stund hvis du har mulighet til det.

Men fram til du finner et nytt sted å leie/være så ikke spør om hvor mye hun vil ha i leie av deg, bare sett inn penger på kontoen hennes. Selvfølgelig sier hun nei eller lar være å svare når du spør, det er ekkelt å be venninner om å betale, men såpass mye vett burde man ha selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...