Gå til innhold

Kan mellomstore hunder gå på toppturer på fjellet?

Karianne

Anbefalte innlegg

Hvor går grensen på å ta med hunder på fjellet? Kan de fleste bli med på toppturer, eller? I f.eks. Rondane og på Dovrefjell består fjellene i grunn av store steiner. Ser nærmest ut som ras hele fjellet. Jeg er fjellvant og elsker dette. Men hvordan er det med å ta med en hund i slikt landskap? Tenker på mellomstore hunder. F.eks. Jack Russel Terrier eller Dansk-svensk gårdshund.

Det er jo farlig for hunden om den faller ned mellom steinene. Er det sånn at de fleste hunder (bortsett fra sånne småe) klarer å gå der vi mennesker klarer å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden kan gå mange flere steder enn mennesker.

Øv litt selv med bikkja så finner du det nok ut. Trenger ikke å starte med å gå jotunheimen, men det holder å gå langs skauen.

Det du burde være mest obs på er faktisk kondisen til bikkja...(og deg sjøl selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund, enda. Så det er ikke sånn at an må ha en spesiell hund, eller en stor hund for å kunne ta den med seg på toppturer i f.eks. Jotunheimen?

Jeg bør ikke skaffe meg hund om jeg må slutte på toppturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt meg meg en liten Cavalier King Charles Spaniel på flere turer jeg, og det har gått veldig bra :-) Nå er jo denne hunden vant til turer da.

Eneste du skal tenke på når du går f.eks på toppturer i Rondane er alle steinene, og potene til hunden tåler ikke alltid det.

Gikk Gaustatoppen med den ene springer spanielen min i helgen. Hun er veldig vant med fjellturer, men hun fikk veldig såre og blødende poter. Så smør potene godt på forhånd og ta med potesokker på tur:-) Det har ihvertfall jeg lært til neste tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke spesiell stor hund. Men hvis bikkja har fått lufta seg ute i de fri fra den er valp så skulle det ikke være noe problem.

Og bikkjer har bedre balanse enn mennesker, og jeg vil tippe den er flinkere til å IKKE falle ned i groper og sprekker og slike ting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mange turer i fjellet og i ulendt terreng med min dachs og han klarer seg vanligvis vel så bra som meg. Jeg pleier å ha min hund løs når terrenget er svært ulendt. Både fordi vi kan få hverandre til å snuble og fordi hunden (Og jeg) må få velge den letteste veien selv. Det er imidlertid viktig at du har en lydig hund slik at du kan stoppe den på kommando hvis du ser at den er i ferd med å f.eks. bevege seg ut på en usikker stein eller mot et stup. I ekstreme tilfeller har jeg båret ham i sekken :P . Skal du på helt ekstreme turer som nærmer seg klatring bør du nok la hunden være hjemme.

Du bør imidlertid ikke ta med deg hunden på slike turer før den er fullt utviklet både fysisk og mentalt. Det vil vanligvis si fra ca. 15 måneders alder, men det varierer ganske mye fra rase til rase. (Små hunder utvikles tidligere enn store). Før du legger ut på lange fjellturer må du selvfølgelig sørge for at hunden er i god fysisk form og dessuten gi hunden hunden spesialfor dersom turene går over flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jack russel terrier en mellomstor hund? Da har jeg en dinosaur på 70 cm i manken og 50+++ kg.  :wink:

Hehe, du får ha meg unnskyldt. Jeg har enda ikke sett en Jack russel terrier i virkeligheten, kun på bilder her på internett. :-) Den går vel i små-hund-klassen, ja. Men den gårdshunden tror jeg har litt lengre bein, og er litt mer mellomstor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro at en mellomstor hund i enkelte tilfeller kan klare seg bedre enn en stor hund... En mellomstor hund er lettere, og smyger seg enkelt rundt ting, ser for meg at en stor hund kan brase litt mye fram. Men har altså ingen erfaring med stor hund :)

Jeg har en familie som er svært ivrige jegere: far, bestemor og bestefar, onkler, tanter og søskenbarn. Vi har ofte jakta sammen, noen eller alle. (En gang hver høst har hele klanen pleid å reise på fjellet for å jakte rype).

I klanen har det vært en lang rekke forskjellige hunder som har vært med på rypejakt i fjellet, og de har aldri hatt problemer hverken i tett kratt eller på toppene. Beagler, Dachs, Støvere, Settere (ok, de går kanskje som stor hund igjen)... De har klart seg fint alle sammen, selv på søk i skogen hvor de har gått et godt stykke unna oss.

Vet ikke om det er noen forskjell på de som er avla fram som jakthunder og andre hunder ... men alle disse hundene har til felles at de har blitt lufta, brukt og trent i ulendt terreng fra de var små.

Det er vel som med folk vil jeg tro - har du gått hele livet på asfalt kan du få deg en overraskelse på fjellet. Tilvenning er tingen - også trening såklart. Du tar ikke med en helt utrent person opp i villeste Jotunheimen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulldotten synes det er topp å gå i fjellet ihvertfall - hun har vært med både i Jotunheimen og i Rondane, samt lange skogsturer selvfølgelig.

Ulldotten er en liten storpuddeltispe som veier 18 kilo - vet ikke om det går under "mellomstor" i dine øyne, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg har riktignok en litt større rase (korthåret Vorsteh), men hun har vært med på mange toppturer (eks. Besseggen, Trollhetta, Snøhetta, Galdhøpiggen) og det har alltid gått veldig bra, under forutsetning at hun har vært kondisjonstrent på forhånd selvsagt. Hunder har ofte bedre balanse enn oss mennesker er mitt intrykk. Og de fleste mellomstore hunder (med mindre de veier mye) er vel ganske lett på foten vil jeg tro? Bare husk å trene hunden på forhånd og ta med poetsalve så går det nok bra.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...