Gå til innhold

Feil medisinering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig det er feil plass å poste dette.

Leser stadig om folk som blir gitt feil medisin av hjemmesykepleie. Noe som kan gi fatale følger

 

Tenkte på en gang et fam.medlem fikk dosett av hjemmesykepleie en gang i uken.

Folk stoler da på at det er rett medisin.

Pasienten tok sin medisin første dagen da dosetten skulle påbegynnes. Kjente seg uvel og i dårlig form

Neste dag, kommer hjemmesykepleien hjem til vedkommende, og sjekker dosetten. tar ut en pille for hver av de resterende dagene. Og opplyser at det vart gitt ekstra dose. 

Pasienten opplyser at en dag er allerde tatt.

Senere viser det seg at det er ikke skrevet opp på noen papirer hois hjemmesykepleien av de som gjorde dosetten.

Er det ikke klare rutiner på dette? Kan jo være farlig for pasienten.

Nå har pasienten en annen ordning, for nå er det apotek som ordner medisinen

 



Anonymous poster hash: b07f8...fac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HBO har klare retningslinjer på både kontroll av dosett og registrering av evt feil. Type legemiddel og antall tabletter skal også være ført opp på selve dosetten, slik at pasienten selv skal kunne kontrollere at antall tabletter stemmer.

Anonymous poster hash: 4be3d...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er retningslinjer på medikamenter, at det skal være to som sjekker/legger dosetten og det skal stå bakpå dosetten hva som ligger i den.

Det er den som gir medisinen som har det siste ansvaret for å vite at det er riktig pasient, riktig tid for pillene (om pasienten ikke har den hjemme hos seg hele døgnet) og at det er riktig medisiner som blir gitt til pasienten.

 

Om det er svikt i ett ledd så kan det være livstruende. Man skal skrive under når dosetten er lagt og sjekket.

 

Når det er sagt så har jeg sette feil i multidosene som vi får fra apoteket også. Så de skal også sjekkes før de blir gitt til pasienten, men det gjøres nok sjelden.



Anonymous poster hash: d53d6...278
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBO har klare retningslinjer på både kontroll av dosett og registrering av evt feil. Type legemiddel og antall tabletter skal også være ført opp på selve dosetten, slik at pasienten selv skal kunne kontrollere at antall tabletter stemmer.

Anonymous poster hash: 4be3d...24a

 

HBO har klare retningslinjer på både kontroll av dosett og registrering av evt feil. Type legemiddel og antall tabletter skal også være ført opp på selve dosetten, slik at pasienten selv skal kunne kontrollere at antall tabletter stemmer.

Anonymous poster hash: 4be3d...24a

Det har jeg aldri sett blitt gjort hos mine familiemedlemmer.

Anonymous poster hash: 06889...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For flere år siden så var jeg så syk at jeg fikk dosett utlevert en gang i uken. Rutinene var at den skulle tillages av en sykepleier og kontrolleres av en annen. Likevel opplevde jeg flere ganger at det var feil dosering eller manglet medisiner. Oppdaget at det er særdeles vanskelig å bevise at det mangler medisiner.. kan ikke vise noe som ikke er der. Jeg gikk etter hvert over til å få utlevert multidose, pakker med medisiner som er laget til maskinelt fra apoteket sin side. Opplevde aldri feil med det systemet. 



Anonymous poster hash: 9a1aa...2e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er retningslinjer på medikamenter, at det skal være to som sjekker/legger dosetten og det skal stå bakpå dosetten hva som ligger i den.

Det er den som gir medisinen som har det siste ansvaret for å vite at det er riktig pasient, riktig tid for pillene (om pasienten ikke har den hjemme hos seg hele døgnet) og at det er riktig medisiner som blir gitt til pasienten.

 

Om det er svikt i ett ledd så kan det være livstruende. Man skal skrive under når dosetten er lagt og sjekket.

 

Når det er sagt så har jeg sette feil i multidosene som vi får fra apoteket også. Så de skal også sjekkes før de blir gitt til pasienten, men det gjøres nok sjelden.

Anonymous poster hash: d53d6...278

 

Multidoser skal kontrolleres fra apoteket. Det gjør alltid vi. Oppdager titt og ofte feil der. 

Anonymous poster hash: 6c38c...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...