Gå til innhold

Ettergivelse av studielån


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest utålmodig

Har fullført et langvarig studium som gir rett til ettergivelse av studielån. Noen andre som har fått ettergivelse som vet når jeg kan forvente at dette skjer? Lånekassen får visst opplysningene automatisk fra skolene, slik at jeg ikke trenger å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest utålmodig

Prøver å få fart igjen i denne...Er det virkelig ingen her inne som vet noe om dette? Noen?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Samboeren min fikk ettergivelse, men jeg tror han måtte søke om det. Tror han fikk beskjed om hvor mye som var ettergitt like før han skulle begynne å betale på lånet, dvs ca et halvt år etter at han var ferdig. Kan du ikke ringe lånekassen og spørre? Så får du høre om du må søke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyda ikke innlogget

For å få ettergitt studielån må man bo i Nord-Troms eller Finnmark (det er vel også noen få tiltakskommuner sørpå hvor man får ettergitt studielånet).

Man får ettergitt 10 % av samlet lån, eller max 25 000 pr år. Dvs. at man er garantert å være kvitt lånet etter 10 år. Man betaler da bare renter og ikke avdrag.

For å få ettergitt studielån, må man ha jobbet i ett år. Minst 50 % stilling (hvor man må være meldt arbeidsledig de resterende prosentene). Man må søke om å få ettergitt studielånet senest 6 måneder etter endt opptjeningsperiode (tror det var 6 mnd, hvis ikke er det 3 mnd)

Håper du har fått svar på spørsmålet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihov

Dette stemmer ikke! Man må IKKE bo i Nord-troms eller Finnmark for å få ettergitt studielån fra høyere utdanning. Her må man bo for å få avskrevet studielån slik som det forgående innlegg beskriver.

Utdaninger som er normert til ca. 5 år/master/hovedfagsnivå gir adgang til å søke om ettergivelse, som er noe annet.

Jeg foreslår at du kontakter universitet/høyskole, tror ikke det er Lånekassen som avgjør denne søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tok Mastergrad og studerte derfor 5 aar sammenhengende. Var ferdig vaaren 2000, sokte da om ettergivelse gjennom Laanekassen og fikk pengene i oktober engang. Naar du har fullfort 10 semestere eller mere faar du ettergitt deler av laanet. (saann det fungerte for to aar siden fikk du ingenting dersom du ikke sokte om det og det var en tidsfrist for aa soke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Eg var ferdig med hovudfag i august 2001. Ringte lånekassen og fekk beskjed om at eg ikkje trengte å søke. Dei får tilsendt informasjon frå lærestaden (universitetet). Men dette skjer berre ein gang i semesteret, så eg måtte vente til neste oppsamlingsrunde. Trur pengane blei trekt frå lånet i januar. Men du må sjølvsagt ikkje betale renter av dei pengane sjølv om det tar litt tid før dei blir trekt frå lånebeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utålmodig

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare. Har fått svar på alt jeg lurte på, og har oppfattet at jeg må smøre meg med tålmodighet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk selv om du må søke. Jeg ville i hvert fall ikke våget å bare satse på at det går av seg selv, for det gjør det ofte ikke med Lånekassen. Jeg søkte i hvert fall, og det må jo selvfølgelig gjøres innen en viss tid etter at du er ferdig med eksamen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte lånekassen, og fikk beskjed om at jeg måtte søke. men... de kan jo ikke sine egne regler... ta en titt på www.lanekassen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dersom du har studert i Norge og tatt en grad her, så skal universitetene selv sende inn opplysninger til Lånekassen. Dette er nytt fra i år. Tidligere har dette kun vært på noen få studier.

Sjekk Lånekassens sider, der dette går veldig klart frem. http://www.lanekassen.no/

klikk på tilbakebetaling, og så sletting av gjeld. Der står dette under "langvarig utdanning".

Når sletting har skjedd vil også renter som har løpt på det slettede beløpet bli slettet. Du vil derfor ikke lide noe økonomisk tap på at du må vente noen måneder før beløpet er slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...