Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #1 Del Skrevet 3. september 2004 Noen som kan fortelle litt hva det går ut på å trene lydighet med hunden? Hva slags kurs eller opplæring melder man seg på? Er dette morsomt for hunden? Går det ann å få en voksen hund lydig (en som ikke er så dressert fra før da)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karianne Skrevet 3. september 2004 #2 Del Skrevet 3. september 2004 Kan jeg få slenge på et spørsmål om "hva er agilty"? For den personen som svarer trådstarter vet kanskje dette, også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 3. september 2004 #3 Del Skrevet 3. september 2004 Kan jeg få slenge på et spørsmål om "hva er agilty"? Hinderløp for hunder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 3. september 2004 #4 Del Skrevet 3. september 2004 Alle hunder kan lære nye ting - også de voksne :-) Les mer om forskjellige kurs/hundeskoler her: http://hundeguiden.no/utstilling/trening/trening.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 3. september 2004 #5 Del Skrevet 3. september 2004 Lydighet er en gren hvor man trener hunden til å utføre øvelser på kommando. Det er øvelser som dekk, stå, innkalling, lineføring (gå pent i bånd) og fri ved fot (gå på plass uten bånd). Disse kommandoene settes sammen til litt mer komplekse øvelser som dekk under marsj ( da skal hunden legge seg ned mens dere går bortover, og bli liggende selv om du går fra hunden). Fellesdekk også, hvor flere hunder skal ligge ved siden av hverandre mens eierne går fra hundene. De skal da ikke røre på seg. Den letteste klassen er appellmerke, så er det klasse 1, 2, 3 og elite. Les mer om de forskjellige øvelsene på www.nkk.no Det er vanlig at man begynner på et grunnkurs i lydighet, hvor man lærer inn det grunnleggende som kontakt (uten den kommer du ingen vei), sitt (at hunden sitter helt rett ved siden av deg, altså ikke skjevt iforhold til deg) og gjør det automatisk så fort dere stopper, dvs sette seg i utgangsposisjon. Alle øvelsene i lydighet begynner og ender med denne øvelsen! Fri ved fot (hunden sitter ved siden av deg i utgangsposisjon, på kommando (feks fot) begynner du å gå og hunden skal holde samme plass ved foten din hele tiden, også under tempoendringer og vendinger. Så fort du stopper så skal hunden sette seg på plass. Lydighet er jo på et vis at hunden utfører oppgaven på kun 1 kommando, ingen dobbeltkommando (dvs verbalt og kroppspråk) og ingen påvirkninger som leker og godbiter (men dette brukes jo under trening og innlæring). Har bare tatt appellmerket selv, og har tenkt til å konkurrere i klasse 1 i løpet av høsten. Mangler bare fellesdekk. Vovsen er veldig interessert i andre hunder. Vanskelig å ligge i ro i 2 min da. Agility er en form for hinderløype for hunder. Ikke bare "hinder" men også tunneller, slalomløyper (hunden skal gå sik-sak igjennom en rekke med pinner), bom, mønet, vippe osv. Det er viktig å få riktig innlæring på dette slik at kunden ikke skader seg og blir skremt. Bør ikke testes på egenhand. Dessuten så bør hundene være HD/AA røntget. Uansett hvilken gren man vil prøve seg på så velg innlæringsmetode først (bruker du klikker, lek eller godbit som belønning) og velg klubb/kurs etter din metode. Da slipper du "bomtur". Har selv meldt meg på og sluttet etter en gang fordi metoden ikke falt i smak. Det er ikke noe aldersgrense for lydighet, selv en "gammel" hund kan delta. Ved rett valg av metode så vil nok hunden klare det helt fint! Hilsen Revenka som har skolert hunden på følgende kurs: Valpekurs Hverdagslydighet Klikkerkurs Agility Nybegynner spor Videregående spor Grunnkurs lydighet Appellmerkekurs Utstillingskurs Skal gå følgende kurs i høst: Apportering Brukshundlydighetskurs (konkurranserettet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #6 Del Skrevet 3. september 2004 Revenka: Tusen hjertelig takk for informativt svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 3. september 2004 #7 Del Skrevet 3. september 2004 Er dette morsomt for hunden? Går det ann å få en voksen hund lydig (en som ikke er så dressert fra før da)? Noen hunder synes lydighet er kjempegøy, andre ikke. Dette kan selvfølgelig ha mange og mange sammensatte årsaker. En god lydighetshund SKAL vise glede, iver og samarbeidsvillighet. Dermed er det veldig opp til eieren eller føreren å legge opp til lydighetstreninger og konkurranser på en gøy måte. Jeg ser dessverre alt for mange leie og kuede hunder i lydighetsringen. Hunden min og jeg trener med lek og godbiter og MASSE ros. Og så varierer vi mye. Liker å overraske vovven min. Virkelig gøy! Og ja, en voksen hund kan selvfølgelig gjøres lydig. Jeg fikk min hund som ettåring (dog, langt fra voksen ). Dette var ikke noe hinder for oss, men så er jeg nok en tålmodig sjel.... Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå