Gå til innhold

aap og lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommunekasser som er tomme her ingen verdens ting med kommunale lån å gjøre. De kommunale låne er innlånte penger fra Husbanken kommunen videreformidler disse Husbankmidlene til vanskeligstilte som en vanlig bank.

Husbankmidlene står på en helt egen konto og er adskilt fra kommunens ordinære pengesekk. Noe annet ville være totalt ulovlig, og godt stoff for media.

En annen ting, kommunale lån blir innfridd, de blir betalt avdrag og renter på, penger som igjen kan lånes ut til vanskeligstilte.

Har du hørt om Norske banker sommikke har penger?

Anonymous poster hash: 95afd...7a4

Vel, jeg gjentar kun hva Boligetaten fortalte meg. Kommunekassen har mange områder pengene er delt opp til. Og den delen som hadde penger fra husbanken til kommunale lån, den var og ble tom. Og jeg måtte vente fra juli til januar før jeg fikk lov til å sende inn søknad om kommunalt lån og tilskudd. For når kassa var tom var det ingen vits i å levere søknad. Når så januar kom og jeg og mange andre leverte søknad hadde kommunen enda ikke blitt bevilget penger fra husbanken, slik at alle søknader ble satt på vent og kommunen måtte vurdere alle etter hvilke som hadde størst behov og rettighet til å få lån. Så ble det klart at kommunen ikke hadde fått så mye penger som de hadde bedt om fra Husbanken. Det betydde enda en gjennomgang av bunken med søknader, og jeg var en av de heldige. Kommunekassens avd for kommunale lån og tilskudd er med andre ord ikke utømmelig. Ikke så lenge etter at jeg fikk beskjed om dette, kom innstramminger av regler fra Stortinget, og det ble gitt færre kommunale lån til de som hadde hovedlånet i en vanlig bank. Årsaken til tom kasse var nettopp disse. Så får du krangle så mye du vil. Dette er fakta.

Anonymous poster hash: 43d36...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*ikke uuttømmelig.

Anonymous poster hash: 43d36...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at du har 4500 kr til overs til transport, klær, mat, lege, forsikring, tv-lisens..

Det er klart det er dyrt, det vil bli å snu på krona, men du ville neppe fått lavere boutgifter hvis du kjøpte deg hybel/leilighet? Du kan absolutt søke om bostøtte når inntekten er så lav.

Jeg har totale utgifter på min leilighet ca 6300,- inkl kommunale avgifter, strøm, internett og mobil.

Når jeg leide betalte jeg 7500,- (inkl kun internett), 1000,- pr mnd strøm (mer om vinteren)

Vil absolutt si jeg kommer billigere ut med egen bolig der strømmen er maks 500,- pr mnd

Anonymous poster hash: 43d36...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har totale utgifter på min leilighet ca 6300,- inkl kommunale avgifter, strøm, internett og mobil.

Når jeg leide betalte jeg 7500,- (inkl kun internett), 1000,- pr mnd strøm (mer om vinteren)

Vil absolutt si jeg kommer billigere ut med egen bolig der strømmen er maks 500,- pr mnd

Anonymous poster hash: 43d36...791

Er usikker på hvem jeg svarer til her. Mitt svar var til "Thisisnotmyname", er du den personen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hvem jeg svarer til her. Mitt svar var til "Thisisnotmyname", er du den personen? :)

Nei :) Jeg måtte bare legge fram fakta på at det var råd å bo billigere ved å eie selv.

Anonymous poster hash: 43d36...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :) Jeg måtte bare legge fram fakta på at det var råd å bo billigere ved å eie selv.

Anonymous poster hash: 43d36...791

Det kommer jo helt an på hvor stort lån man må ta opp/egenkapital, og evnt renteøkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 15 til 20 år siden var dette med sist på året mange gav råd om. Sånn er det ikke i 2015.

TS, du bør kontakte kommunen din og søke om startlån og tilskudd. Før du gjør dette, bør du finne ut hva en nøktern bolig tilpasset dine behov koster. Dette bør være boliger du lan tenke deg å bo i, både innholdsmessig og områdemessig. Når du søker legger du ved prospekt for å vise hva du tenker deg, og hvor mye penger du må ha for å kunne kjøpe.

Du må og legge ved legeekrlæring eller annen dokumentasjon som viser at du er "vanskeligstilt" og har behov for bolig med forutsigbarhet og evt. Andre behov du har.

Der er alltid penger i omløp. Kommunenes avdelinger som steller med videreutlån av Husbankmidler er som en alminnelig Norsk bank og går ikke tom for penger.

Anonymous poster hash: 95afd...7a4

Jo, mange kommuner er tomme for midler til startlån ved årets slutt. I år var faktisk noen kommuner tomme for startlån-midler allerede i mars. Har også fått avslag på det grunnlaget. 

Send inn søknad i desember, så blir det behandlet i Januar/Februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...