helobaby Skrevet 19. juni 2015 #21 Skrevet 19. juni 2015 (endret) Finnes det en god bok om dette da? Eller en god internettside som har all viktig info? Jeg er ikke så glad i surfe rundt fra side til side og bruke flere uker på lese. Jeg vil ha alt på ett sted. Anonymous poster hash: 22239...b48 Hvis du ikke gidder å bruke et par uker på å lese deg opp bør du kanskje revurdere dette med dyr? Det er levende vesner som du må ha i kanskje 15 år, eller mer. Det går helt sikkert ann å få kjøpt bøker om det, dra i dyrebutikken å se. Du kan evt. lese mattilsynet sin brosjyre om katt som kjæledyr, den ligger på nettet. http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/veiledning_om_hold_av_katt.1446/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20katt Endret 19. juni 2015 av helobaby 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #22 Skrevet 19. juni 2015 Livet er for kort til å bruke to uker til å lese om dyr. Jeg har en jobb og et liv også. Anonymous poster hash: 22239...b48
Gjest imperio Skrevet 19. juni 2015 #23 Skrevet 19. juni 2015 Ouch, den er lei. Min sofa og seng er også ny. Blir skeptisk når jeg leser dette. Betalte 29 000 for møblene. Anonymous poster hash: 22239...b48 Hva slags sofa har du? Stoff sofa er IKKE smart! da er du dømt fra første dag. Men om du har skinn, så kan det gå bra. Ja de få merkene er litt synlig, og det kjennes når du drar hånden over armlenet. Men så fort kattungen lærer seg å kontrollere klørne, da går det greit. Men de første månedene så har den ikke kontroll, og henger seg fast i alt De er ikke helt stødig heller, og det som skjedde hos meg var at de prøvde å hoppe opp i sofaen, men kom seg ikke helt opp så de klorte seg fast, eller de lekte i sofaen og falt litt og da klorte de seg fast. De kunne også lage noen skraper med uhell, bare fordi de ikke klarte å kontrollere klørne helt enda. Men senga kan du redde ved å gjøre en enkel ting: Hold katten utav soverommet!!!! Jeg kødder ikke! Ja det er koselig å kose med pusen om kvelden før du sovner. Men du kommer til å angre!! Jeg er fucked, om jeg lar pus være på stuen (samme etasje, bor i leilighet) så står han og mjauer hele natten lang, han gir seg ikke! Klorer på døren og vil inn. Sengen er full av katthår! Jeg har våknet opp flere ganger av at han har kloret meg på føttene, trampet på meg, sover på puten min etc Jeg har blåmerker på kroppen etter at den feite pusen går over hele meg om natten, det er sykt vondt å få en 5 kilo katt oppå ribbeina! De 5 minuttene med kosing er IKKE verdt det!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #24 Skrevet 19. juni 2015 Hva slags sofa har du? En fra Bohus. Stoff. Jeg tror kanskje jeg bør droppe katt. Hvilke dyr er harmløse? Anonymous poster hash: 22239...b48
Gjest imperio Skrevet 19. juni 2015 #25 Skrevet 19. juni 2015 Et tips: det finnes klorebrett som du kan sette ved eller på sofabenet, http://zoosupply.no/images/P/504505.jpg De liker best å klore ved hjørner av ting. Og det er greit å ha de første månedene, til den har lært seg å ikke klore på andre ting enn klorestativet. Men ikke la den klore på sofaen til den er ferdig, si i fra og fjern katten så fort du merker det, men med disse så er det ikke verdens undergang at katten kvesser klørne i noen sekunder før du reagerer.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #26 Skrevet 19. juni 2015 Er det en mulighet å operere bort klørne, eller blir potene ødelagt da? Anonymous poster hash: 22239...b48
Gjest imperio Skrevet 19. juni 2015 #27 Skrevet 19. juni 2015 En fra Bohus. Stoff. Jeg tror kanskje jeg bør droppe katt. Hvilke dyr er harmløse? Anonymous poster hash: 22239...b48 Hamster? Fisk? Fugl vet jeg ikke, kaniner gnager på alt, så det krever en del å kanin-sikre huset... hund, hvis du trener den og gir den alt den trenger. Hunder som ødelegger ting har null oppdragelse og/eller er frustrert pga mangel på noe. Mat, kjærlighet, oppdragelse, mental trening og fysisk aktivitet er behovene en hund MÅ ha, og mangel på en eller flere fører til problemer.
Kontormus Skrevet 19. juni 2015 #28 Skrevet 19. juni 2015 Livet er for kort til å bruke to uker til å lese om dyr. Jeg har en jobb og et liv også. Anonymous poster hash: 22239...b48 Du hadde ikke fått noen katt av meg i alle fall. Tror du bør få deg et akvarium eller noe slikt. 6
Kontormus Skrevet 19. juni 2015 #29 Skrevet 19. juni 2015 Er det en mulighet å operere bort klørne, eller blir potene ødelagt da? Anonymous poster hash: 22239...b48 Det er ikke lov i Norge, 5
Gjest imperio Skrevet 19. juni 2015 #30 Skrevet 19. juni 2015 Er det en mulighet å operere bort klørne, eller blir potene ødelagt da? Anonymous poster hash: 22239...b48 NEI! det er ikke lovlig i norge. I usa gjør de det. Men i Norge, nei. Det finnes noe som heter "Claw cap", men er usikker på om de er humane eller ei. De i USA påstår de er det, men de tillater en hver idiot til å eie våpen, så stoler ikke akkurat på dem. Du kan høre med en veterinær om de er humane. slik ser de ut: http://www.yeegostore.com/PETS/pets_images/nailcap-cat.jpg Om du klipper klørne regelmessig, noe du må allikevel når det er innekatt, så er klørne ditt minste problem.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #31 Skrevet 19. juni 2015 Hvorfor er det ikke lov? For innekatter burde det vært lov? De trenger jo ikke klørne til å klatre i trær. Anonymous poster hash: 22239...b48
Kontormus Skrevet 19. juni 2015 #32 Skrevet 19. juni 2015 NEI! det er ikke lovlig i norge. I usa gjør de det. Men i Norge, nei. Det finnes noe som heter "Claw cap", men er usikker på om de er humane eller ei. De i USA påstår de er det, men de tillater en hver idiot til å eie våpen, så stoler ikke akkurat på dem. Du kan høre med en veterinær om de er humane. slik ser de ut: http://www.yeegostore.com/PETS/pets_images/nailcap-cat.jpg Om du klipper klørne regelmessig, noe du må allikevel når det er innekatt, så er klørne ditt minste problem. Det er de ikke. De limes fast og forårsaker mye smerte og faenskap når klørne vokser ut. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #33 Skrevet 19. juni 2015 Hvorfor er det ikke lov? For innekatter burde det vært lov? De trenger jo ikke klørne til å klatre i trær. Anonymous poster hash: 22239...b48 Utekatter trenger heller ikke å klatre i trær, men de har instinkter, og ett av de er å kvesse klørne. Disse instinktene blir ikke borte bare fordi du tar bort klørne. Anonymous poster hash: f7f6c...8c9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #34 Skrevet 19. juni 2015 SÅ de kvesser føttene da? Anonymous poster hash: 22239...b48
Tabris Skrevet 19. juni 2015 #35 Skrevet 19. juni 2015 OK, da vet jeg det. Får sjekke på Finn. Trodde egentlig kattungene hadde blitt store etter 12 uker jeg. Anonymous poster hash: 22239...b48 Det kan være en fordel å lese deg mer opp om katter og kattehold før du vurderer å skaffe deg en, slik at du vet mer om hvordan dyret er og hva det krever. 1
Tabris Skrevet 19. juni 2015 #36 Skrevet 19. juni 2015 Livet er for kort til å bruke to uker til å lese om dyr. Jeg har en jobb og et liv også. Anonymous poster hash: 22239...b48 Ah, et troll. Har sommerferien begynt nå? 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #37 Skrevet 19. juni 2015 Ah, et troll. Har sommerferien begynt nå? Nei. Jeg leser gjerne litt, men det er drøyt å forlange at noen skal sette seg ned og lese i flere uker før de gjør noe nytt. Da hadde man ikke gjort annet enn å lese. Anonymous poster hash: 22239...b48
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #38 Skrevet 19. juni 2015 Nei. Jeg leser gjerne litt, men det er drøyt å forlange at noen skal sette seg ned og lese i flere uker før de gjør noe nytt. Da hadde man ikke gjort annet enn å lese. Anonymous poster hash: 22239...b48 Det er jo ikke bare "noe nytt", det er snakk om å skaffe seg et kjæledyr. Et levende vesen. Det er ikke det samme som å dra på en ferie, starte på dansing eller kjøpe seg en ny sofa. Så alle de gangene du skal skaffe deg et nytt kjæledyr burde du sette deg ned et par uke for å finne ut om du kan gi dyret alt det krever, og finne ut av om dette dyret er riktig for deg. Anonymous poster hash: f7f6c...8c9 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #39 Skrevet 19. juni 2015 Hvordan vet den at den skal drite der? Første gangen driter den vel kanskje på gulvet? Anonymous poster hash: 22239...b48 Kattunger er nærmest født renslige, de lærer av moren sin hvor de skal gå på do. I starten slikker moren dem for at de skal gå på do, så spiser hun det. Men når de begynner med fast føde, kravler de på egenhånd opp i dokassa når de må på do. Jeg hadde et kull kattunger en gang, og det var ikke et eneste uhell utenfor kattekassedoen mens de vokste opp. Ingen! De stavret seg frem, bare få uker gamle, strevde og klatret seg over kanten på kattedoen, datt ned i på andre siden, gjorde det de skulle og skrapte samvittighetsfullt kattegrus over, før de klatret samme vei ut igjen. Synes det var utrolig at de bittesmå kattungene faktisk klarte å klatre sånn over kanten når de var så små. Men for dem var det strevet verdt, for å få gjøre fra seg på det riktige stedet, som moren hadde lært dem. Jeg vokste opp med katt hjemme, men det var en katt som fikk lov å gå ute. Han klorte aldri på noe innendørs, han fikk nok av det ute. Skaffet meg katt selv i voksen alder da jeg flyttet hjemmefra, og hadde klatrestativ med klorestolper til den. Hun krafset vel litt på sofahjørnet (stoffsofa), men ellers ødela hun aldri noe. Hun klorte aldri på dørkarmer eller vegger. Ikke noe sånt. Det hun derimot gjorde, var å ramponere potteplantene mine. På den tiden hadde jeg fullt av planter i potter, inkludert noen store som sto i potter på gulvet. Når jeg kom hjem fra jobben, hadde katten ofte vært oppi der og gravd jord ut på gulvet. Jeg løste det ved en "selvstraff". Gikk på butikken og kjøpte noen poser med svart pepper. Strødde dette på jorden i pottene og litt rundt pottene.... Første dagen var det potespor i pepperet, men ingen plante rørt. Ingen plante ble noensinne rørt etter det, og jeg kunne slutte med pepperet etter en kort tid. Pepperet måtte fornyes hvis jeg vannet plantene. Siden katten på egenhånd erfarte at pottejord var fæle saker, lærte hun av det. Katter flest lærer ikke særlig godt av menneskestraff. Da venter de bare til vi mennesker ikke er tilstede, og så gjør de det likevel. Da erfarer de jo at det går helt greit. En katt som ulovlig klatrer i bokhylla og blir plukket ned av eieren sin gang på gang, fortsetter ofte bare å gjøre det. Men hvis den klatrer i bokhylla en gang den er alene hjemme, og bokhylla så velter, så vil katten erfare at det var en dum ting å gjøre, og ikke klatre i bokhyllen mer. Straffen og den dårlige erfaringen ble ikke tildelt av noe menneske, og det lærer de av. Anonymous poster hash: 01350...b76
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #40 Skrevet 19. juni 2015 Det er litt kjipt å få seg f.eks. katt, ha den i et par uker, finne ut at katt er dritt som kjæledyr, og så måtte ha katten i kanskje 15 år til. Det er ikke så lett å omplassere en katt. Anonymous poster hash: f7f6c...8c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå