AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #1 Skrevet 19. juni 2015 Jeg har lyst på katt men er bekymret for om den vil ødelegge leiligheten. Jeg har sett videoer på Youtube hvor katter river ned ting og klorer i stykker parkett, tapet og møbler. Pisser de også i sofaen? Hvordan lærer man katten til å oppføre seg? Anonymous poster hash: 22239...b48
julie90 Skrevet 19. juni 2015 #2 Skrevet 19. juni 2015 Du skal aldri ta imot en katt som ikke har vært med mammaen sin til uke 12. Slik lærer de seg renslighet, og hvor man går på do. Vi har en katt som klorer på sofaen, men det lever vi med Hun "ødelegger" ingenting annet.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #3 Skrevet 19. juni 2015 Du skal aldri ta imot en katt som ikke har vært med mammaen sin til uke 12. Slik lærer de seg renslighet, og hvor man går på do. Vi har en katt som klorer på sofaen, men det lever vi med Hun "ødelegger" ingenting annet. Så en helt nyfødt kattunge er ikke bra? Kattungen bør være minst 12 uker? Anonymous poster hash: 22239...b48
julie90 Skrevet 19. juni 2015 #4 Skrevet 19. juni 2015 Så en helt nyfødt kattunge er ikke bra? Kattungen bør være minst 12 uker? Anonymous poster hash: 22239...b48 ALLTID! Dette er kjempeviktig. Ingen ansvarlige eiere gir fra seg kattungene før uke 12 heller 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #5 Skrevet 19. juni 2015 Katter klorer på ting. Du bør ha et klorebrett til den, og lære den opp med å si nei med streng stemme og fjerne den om den prøver seg på sofaen. Noen spruter på den med vannflaske, mens andre mener det er mishandling. Du må også regne med at den river ned blomsterpotter og pynteting og alt som kan rives ned. Noen ganger på pur faen. Ellers må du regne med røyting, og at den kan hoppe opp i sofaen når den er gjørmete og våt. Anonymous poster hash: de978...20e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #6 Skrevet 19. juni 2015 OK, da vet jeg det. Får sjekke på Finn. Trodde egentlig kattungene hadde blitt store etter 12 uker jeg. Anonymous poster hash: 22239...b48
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #7 Skrevet 19. juni 2015 Katter klorer på ting. Du bør ha et klorebrett til den, og lære den opp med å si nei med streng stemme og fjerne den om den prøver seg på sofaen. Noen spruter på den med vannflaske, mens andre mener det er mishandling. Du må også regne med at den river ned blomsterpotter og pynteting og alt som kan rives ned. Noen ganger på pur faen. Ellers må du regne med røyting, og at den kan hoppe opp i sofaen når den er gjørmete og våt. Anonymous poster hash: de978...20e Min katt skal være en innekatt, så gjørme og vann blir ikke noe problem. Men er veldig bekymret for hærverk. Hvis katter gjør ting på pur faen så vet jeg ikke om katter er noe for meg. kanskje bedre med en snill firfisle. Anonymous poster hash: 22239...b48
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #8 Skrevet 19. juni 2015 Det katter "ødelegger" men som de ferreste tenker på som en "ødeleggelse" er katters allergener. En bolig hvor der har vært katt er så full av katteallergener at en katteallergiker ikke kan bo i boligen på mange år selv med godt renhold og opp pussing av flater. Å kjøpe en bolig hvor det har bodd katt, vil jeg aldri komme til å gjøre, selv om jeg ikke har katteallergi. * kilde: allergiviten.no/inneklima.com/naaf.noAnonymous poster hash: 96aff...67c
Gjest imperio Skrevet 19. juni 2015 #9 Skrevet 19. juni 2015 (endret) Katten min har ødelagt en splitter ny seng, og sofa. Sofaen er ikke så ille, heldigvis! For det er "skinn"-ting og ikke stoff. Men rammen på sengen er helt ødelagt, men det er ikke så dyrt å kjøpe nytt trekk, så behøver ikke å bytte ut hele sengen. Men han har ikke ødelagt noe annet. Prøvde å klore på veggene nå og da, spesielt på listene, men passet godt på de første måneden. TV'en har nesten gått i bakken en gang, var snakk om sekunder så hadde den falt rett i bakken. Men ellers så har de ikke ødelagt noe som betyr noe, jeg leier, og det er kun senga og sofaen som jeg eier som er ødelagt. Han er innekatt btw. Endret 19. juni 2015 av imperio
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #10 Skrevet 19. juni 2015 Du viser fra starten av hva som er lov å ikke. Oppmuntre til lek med katteleker, og vær bestemt og si nei samtidig som du fjerner kattungen fra stedet om han/hun er et sted du ikke ønsker. F.eks om kattungen hopper opp på bordet. Si et bestemt nei og bær kattungen ned fra bordet og evt bort til en moro leke eller på en stol, vindukarm etc hvor den får lov til å hoppe opp. Vær bestemt og oppmuntre mye til å leke eller være på bestemte plasser, bruk f.eks noen godbiter. Vi la alltid godbiter i en vindukarm for å vise kattungen at det var et godt sted. Hoppet han opp på kommoden ved siden av vinduet fikk han høre et strengt nei før han ble plassert ned på karmen igjen. Han forstod raskt hva som var lov og ikke. Når han av og til testet grensene (hoppet opp på kommoden flere ganger etter hverandre, og tydelig visste at det ikke var lov), ga vi et lite klip i nakkeskinnet. Og vi brukte litt tid på å la kattungen bli kjent med hvor kattedoen var. Finn en fast plass til den og vis katten hvor den står. Anonymous poster hash: 1a7ee...3a5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #11 Skrevet 19. juni 2015 Jeg synes KATT er et morsomt ord :D Anonymous poster hash: 22239...b48
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #12 Skrevet 19. juni 2015 Det katter "ødelegger" men som de ferreste tenker på som en "ødeleggelse" er katters allergener. En bolig hvor der har vært katt er så full av katteallergener at en katteallergiker ikke kan bo i boligen på mange år selv med godt renhold og opp pussing av flater. Å kjøpe en bolig hvor det har bodd katt, vil jeg aldri komme til å gjøre, selv om jeg ikke har katteallergi. * kilde: allergiviten.no/inneklima.com/naaf.noAnonymous poster hash: 96aff...67c Huff da. Så boligen går ned i verdi? Pleier det å stå i boligannonser om det har bodd katt der? Hva er egentlig et allergen? DNA? Anonymous poster hash: 22239...b48 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #13 Skrevet 19. juni 2015 Katten min har ødelagt en splitter ny seng, og sofa. Ouch, den er lei. Min sofa og seng er også ny. Blir skeptisk når jeg leser dette. Betalte 29 000 for møblene. Anonymous poster hash: 22239...b48
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #14 Skrevet 19. juni 2015 Og vi brukte litt tid på å la kattungen bli kjent med hvor kattedoen var. Finn en fast plass til den og vis katten hvor den står.Anonymous poster hash: 1a7ee...3a5 Hvordan vet den at den skal drite der? Første gangen driter den vel kanskje på gulvet? Anonymous poster hash: 22239...b48
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #15 Skrevet 19. juni 2015 Du virker ikke som du har peiling i det hele tatt. Les deg ordentlig opp på katt før du i det hele tatt tenker på å skaffe deg et dyr Anonymous poster hash: 775ac...e28 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #16 Skrevet 19. juni 2015 Du virker ikke som du har peiling i det hele tatt. Les deg ordentlig opp på katt før du i det hele tatt tenker på å skaffe deg et dyr Anonymous poster hash: 775ac...e28 Ja, jeg har ikke peiling. Eneste jeg har sett er noen kattevideoer på youtube. Men hvor vanskelig kan det være? Eie en katt. Må vel ikke være Einstein, men man trenger å vite litt om hvordan man lærer den opp. Anonymous poster hash: 22239...b48
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #17 Skrevet 19. juni 2015 Ja, jeg har ikke peiling. Eneste jeg har sett er noen kattevideoer på youtube. Men hvor vanskelig kan det være? Eie en katt. Må vel ikke være Einstein, men man trenger å vite litt om hvordan man lærer den opp. Anonymous poster hash: 22239...b48 Du trenger å vite ganske mye mer enn hvordan man lærer den opp. Du må selvfølgelig vite hva du trenger og hva du må gjøre for å gi katten et fint liv. Du må lese deg opp på tema innekatt. Og hvis du leser litt om katt, så lærer du fort hvorfor katten velger å gå i kattedoen og ikke bæsje på gulvet. Vil også bare si at katter er veldig vanskelige å lære opp. De er veldig lure, og lærer kanskje at det ikke er lov å klore på sofaen når du ser på, men skjønner godt at den kan gjøre det når du ikke ser på. Katten må uansett ha et kloremøbel, en gammel stol eller så kan man kjøpe spesielt for katt, for den må klore og kommer uansett til å gjøre det. Anonymous poster hash: f7f6c...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #18 Skrevet 19. juni 2015 Finnes det en god bok om dette da? Eller en god internettside som har all viktig info? Jeg er ikke så glad i surfe rundt fra side til side og bruke flere uker på lese. Jeg vil ha alt på ett sted. Anonymous poster hash: 22239...b48
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #19 Skrevet 19. juni 2015 Hvordan vet den at den skal drite der? Første gangen driter den vel kanskje på gulvet?Anonymous poster hash: 22239...b48 Aldri opplevd kattunger som ikke vet at doen brukes. Dette har de lært av mødrene sine innen de 12 første ukene. Anonymous poster hash: 1a7ee...3a5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #20 Skrevet 19. juni 2015 Aldri opplevd kattunger som ikke vet at doen brukes. Dette har de lært av mødrene sine innen de 12 første ukene.Anonymous poster hash: 1a7ee...3a5 Flinke kattemødre som klarer å lære ungene dette. Hvordan gjør de det? Bare bærer dem opp i kassa? Anonymous poster hash: 22239...b48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå