Gå til innhold

Skal vi være litt rasjonelle?


waco

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ateister pleier også å tro på ting som vitenskap og prøve å overbevise religiøse om at "vitenskapen" står over deres religion.

Tror troende har en tendens til å tro dette om anderledestenkende. Jeg tror de tror at alle andre må tro på samme måte som dem på hva de tror på.

Og hva misjonering angår har jeg enda til gode å få en ateist bankende på døra, men tror ateistkirken har sendt avgårde en god del ateister til Brasil for å misjonere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jesus er på veg igjen. De sier han skal komme tilbake.

Jeg venter til da med å uttale meg.....

Tror planen hans opprinnelig var å komme tilbake kort tid etter at han forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror planen hans opprinnelig var å komme tilbake kort tid etter at han forsvant.

hvis du bare klarte å overbevise litt flere om det...

et oppdrag for ateistmisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du bare klarte å overbevise litt flere om det...

et oppdrag for ateistmisjonen.

Jobber med saken. Vært og delt ut flyers utenfor kirker i byen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror troende har en tendens til å tro dette om anderledestenkende. Jeg tror de tror at alle andre må tro på samme måte som dem på hva de tror på.

Og hva misjonering angår har jeg enda til gode å få en ateist bankende på døra, men tror ateistkirken har sendt avgårde en god del ateister til Brasil for å misjonere.

Jeg og mange jeg har snakket med har iallfall erfart at dette skjer nokså ofte. Ateistene banker riktignok ikke på dører, men det er det da også bare de mest ekstreme religionene som driver med. Derimot er de raske til å hoppe på en i ulike sosiale sammenhenger. Så har du også hedningesamfunnet som står på Karl Johan på lørdager og sprer sitt glade anti-budskap. Det vil iallfall jeg definere som misjonering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen Eir når folk faktisk ønsker seg selv evig liv så er det en slags egoisme som ikke er helt sunn. Og da er det naturlig å spørre seg selv om ikke den kristne bruker de samme egoistiske "moralreglene" i andre sammenhenger.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke forsvart ønsket om evig liv? Hva med å hoppe på riktig person, Waco? Og selvsagt finnes det mange egoistiske kristne, egoister finner man innenfor alle religioner, selv om kristendommen er en av de som har flest egoistiske prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kristne forteller deg om sin tro fordi de faktisk tror at det de tror er riktig. Ergo vil de dele dette med deg, slik at du også skal få del i gleden ved det. De mener bestemt at de vet at Gud finnes, og at Jesus er med dem i det daglige. (Jeg sier ikke at det ikke kan være tilfelle).

Når de ikke-troende går til angrep på de troendes tro, så blir det litt umulig for meg. Hvorfor er det så viktig å rakke ned på de som faktisk tror det finnes en gud? På meg virker det som en slags redsel, fordi det ofte gjøres med sinte ord. Og hva er de redd for? At dersom de ikke klarer å overbevise de kristne om at det ikke finnes en gud, så finnes han? Jeg tror faktisk at mange ikke-troende er redd for at de kan ta feil, og dermed blir de sinte. For finnes han så må vi jo gjøre noe med livene våre... og det vil vi jo helst ikke. Det kan jo avstedkomme forsakelser - og det vil vi jo ikke..?

Hvis man selv mener at det absolutt ikke kan finnes en gud, så ok. La det bli med det da. Hvis du absolutt ikke tror han finnes, så burde det heller ikke spille noen rolle for deg at andre tror han finnes. Ingen over hodet.

Og de som tror har jo ikke noe å tape på det. Derimot kan alle som ikke tror, ha masse å tape i øynene til en som tror. Der ligger forskjellen på hvorfor en troende vil "forkynne" sin tro for deg og hvorfor du ikke behøver å forkynne din mangel på tro for ham. For deg spiller det jo ingen rolle.

Waco: Hva mener du egentlig med at siden noen faktisk tror på ham, så kan han ikke finnes? Hva er det slags påstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kristne forteller deg om sin tro fordi de faktisk tror at det de tror er riktig. Ergo vil de dele dette med deg, slik at du også skal få del i gleden ved det.

ja, og har du tenkt over at når en ikke-troende kanskje har lyst til å dele sitt tilfredsstillende verdensbilde med deg, så ligger det ikke et ønske om å rakke ned på noen bak, og at det siste er din tolkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco: Hva mener du egentlig med at siden noen faktisk tror på ham, så kan han ikke finnes? Hva er det slags påstand?

Mysan, ikke vær så dum. Du vet jo selv av at det man selv ser, er ingenting sant. Eller finnes det stenbukken i stjernehimmelen fordi astrologene sier det?

Tror du på det er det ihvertfall ikke sant.

Du vet vel at mennesker er litt uærlige og er svært begrensete med å forklare ting, og spørsmålet er ikke om gud finnes, men hvorfor i allverden TROR du at han finnes?

Og hvorfor skal du tror på ham hvis han allikevel finnes?

Waco

Mysan, make a guess, eksisterte jordkloden og verden før du selv ble til....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky

En fødsel? :klø:

Da vet du hvordan John Carew har det ;)

Nå begynner jo fyren å bli litt gammal da,så bestefar kanskje?

Stakkars Tingeling.Hun som er så lita?? Tror det måtte vært en tøff bekkenløsning å komme seg gjennom i 9 mnd gitt

Sånn......så kan du ikke si at jeg har spora av tråden din lissom ;)

:hoho::danse::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit å kritisere kristendommen jeg,bare så merkelig å se hvordan de snur når temaet skifter til islam

Det er vel det at Islam først og fremst ble til fordi datidens befolkning så på "kristne" som avgudsdyrkere som tilbad totempæler og greier.... Det er jo bare en fortelling om abraham og barnabarna hans når alt kommer til alt...

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Valhalla

Nei det er ikke det Waco. Begge deler er et livsyn som slår inn på mange områder av hvordan de ønsker å leve sine liv. I islam er det også i høyeste grad et politisk system og gjennomsyrer alle områder av samfunn og livsførsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld Eir' date=' jeg trodde kristne trodde på jesus fordi man skulle leve sammen i himmelriket.[/quote']

Og hvor i all verden har du det fra at jeg er kristen?! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det jeg har sagt at du er kristen? Herregud da...hvorfor tror du alt handler om deg hele tiden? Jeg sa at siden kristne tror på jesus og jesus er troen på evig liv er det fordi de ønsker seg selv evig liv.

Og å ønske seg selv evig liv er en egoistisk tanke synes jeg særlig når det er under dekke av å være "hjelpsom".....

At du ikke er kristen vet jeg nok ikke, men det hadde ikke forundra meg om du trodde på astrologi og sånt.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det jeg har sagt at du er kristen? Herregud da...hvorfor tror du alt handler om deg hele tiden? Jeg sa at siden kristne tror på jesus og jesus er troen på evig liv er det fordi de ønsker seg selv evig liv.

Dersom innlegget ditt ikke er rettet mot meg er det nokså misvisende av deg å bruke mitt nick i det, og henvende deg direkte til meg. Og iom at jeg ikke er kristen så kan ikke jeg uttale meg på vegne av de kristne. Mitt eneste poeng i denne debatten var bare at ateister er like ille til å misjonere, og du er forsåvidt ett godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...