Gå til innhold

Er jeg for gammel for medisin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt en drøm om å studere medisin i mange år. Men som ordtaket sier: Den eneste som er til hinder for sine drømmer, er en selv. Så nettopp på grunn av usikkerhet om jeg er smart nok, startet jeg heller på sykepleien.

I dag er jeg 28 år og har fullført 1 året på sykepleien. Men kjenner meg virkelig ikke hjemme. Jeg er nå klar for å gi alt for å komme inn på medisin. Snakker om å ta opp realfag fra høsten som privatist og forbedre mitt snitt generelt. Kommer jeg ikke inn i Norge, så får jeg heller flytte til utlandet for studiene.

Men så var dette med alderen... Er jeg for gammel? Jeg vil evt. være 29 år når jeg begynner på medisin og ferdig som 35 år. Så kommer en turnus tjeneste på 1 1/2 år. 

Spar meg for useriøse svar, med masse kritikk - som det er en del i disse forumene. Jeg bare spør om andres tidligere erfaringer. Del heller gjerne din historie eller om du kjenner noe som har studert medisin i godt voksen alder.

;)

Anonymous poster hash: a8189...7b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Neida, kjør på du.

Anonymous poster hash: 51857...d7e
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere 'eldre' (30+) som begynner på medisin, så nei. Du er ikke det :)

Anonymous poster hash: a8338...480
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei du er ikke for gammel. Kjør på! :)

Anonymous poster hash: 0faca...919
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg så overskriften trodde jeg du var langt eldre enn 28.Det er da ingen alder i det hele tatt.Du er absolutt ikke for gammel til noe som helst! :)

Jeg jobber på sykehus,og har møtt leger som var ferdig med studiet i 40-årsalderen.Min egen fastlege fortalte hun var ferdig utdannet da hun var 35.En venninne av meg studerte medisin i utlandet,og på kullet hennes var det far og sønn på henholdsvis 51 og 24 år.

Så nei,du har ingen grunn til å føle deg gammel. Lykke til :)

Endret av Sandie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg så overskriften trodde jeg du var langt eldre enn 28.Det er da ingen alder i det hele tatt.Du er absolutt ikke for gammel til noe som helst! :)

Jeg jobber på sykehus,og har møtt leger som var ferdig med studiet i 40-årsalderen.Min egen fastlege fortalte hun var ferdig utdannet da hun var 35.En venninne av meg studerte medisin i utlandet,og på kullet hennes var det far og sønn på henholdsvis 51 og 24 år.

Så nei,du har ingen grunn til å føle deg gammel. Lykke til :)

Så oppmuntrende å høre :) Tenk om jeg hadde gjort alvor av dette tidligere. Skal bestille meg matte S1 bok og begynne å lese nå i sommer. Drømmen er å komme inn i Oslo, ellers så kan jeg ta det i utlandet. Men takk. Det fins faktisk mulighet selv om man er voksen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet om ei på 45 som begynte. Det du må tenke på er det økonomiske.

Anonymous poster hash: 27cdb...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på!!😄 Jeg studerte sykepleier deltid og der var det flere over 50 år som fulgte drømmen sin om å bli sykepleier😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er aldri for gammel for å følge drømmene sine. Dessuten tenker jeg det er bedre å begynne som 28-åring enn som 19-åring. En 19-åring er ikke nødvendigvis moden nok til å bli lege (selv om de er uti 20-årene når de er ferdige).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg studerer medisin i Norge, og som en del andre her sier er det en god del studenter i din aldersgruppe. Den eldste på kullet mitt (jeg skal begynne på 2. året til høsten) er 36 år. For min del ville jeg ikke ha startet så sent, men det er ikke noe i veien med å gjøre det. 

Anonymous poster hash: 7f875...4c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lagde en lignende tråd for et par uker siden. Jeg er 28 år nå, og håper å komme inn på psykologi profesjon nå i år. De siste par årene har jeg tatt opp fag mens jeg har jobbet. Så vi er i ganske lignende situasjon. 

Man kan ikke la alderen styre. Ideelt burde du begynt å studere medisin rett etter vgs. Men det er ikke lett å planlegge livet, og mange av valgene man tar er et resultat av ulike faktorer. Det er forferdelig lett å havne på feil sti. Da er det godt å tenke på at muligheten fortsatt er der. Jeg syns du skal ta den :) Det skader i alle fall ikke å begynne og studere. 

Jeg anbefaler deg å være strategisk i valg av fag, slik at karakterforbedringen går mest mulig smertefritt. Å ta opp fag kan være tøft og demotiverende. Du kan sikkert søke etter 23/5 regelen. Tror du at du må ta opp mange fag?

Anonymous poster hash: 3e0ad...443
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, du er ikke for gammel til å begynne på medisin, og du kommer ikke til å bli alene og neppe den eldste på kullet ditt hvis du studerer her i Norge.

Spørsmålet blir heller om du er interessert å bruke 6 år av livet ditt på studier og dårlig økonomi, i en alder hvor "alle andre" med høyere utdanning etablerer seg, kjøper hus, bil og hytte, får barn og har faste jobber med OK "etablererøkonomi". Et seks år langt studium kan være ganske hardt å gå gjennom også på den måten...

Anonymous poster hash: 8c3be...357
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lagde en lignende tråd for et par uker siden. Jeg er 28 år nå, og håper å komme inn på psykologi profesjon nå i år. De siste par årene har jeg tatt opp fag mens jeg har jobbet. Så vi er i ganske lignende situasjon. 

Man kan ikke la alderen styre. Ideelt burde du begynt å studere medisin rett etter vgs. Men det er ikke lett å planlegge livet, og mange av valgene man tar er et resultat av ulike faktorer. Det er forferdelig lett å havne på feil sti. Da er det godt å tenke på at muligheten fortsatt er der. Jeg syns du skal ta den :) Det skader i alle fall ikke å begynne og studere. 

Jeg anbefaler deg å være strategisk i valg av fag, slik at karakterforbedringen går mest mulig smertefritt. Å ta opp fag kan være tøft og demotiverende. Du kan sikkert søke etter 23/5 regelen. Tror du at du må ta opp mange fag?

Anonymous poster hash: 3e0ad...443

Takk for svar :) Ja, vi er i ganske lik situasjon...

Jeg går under 23/5-regelen. Tenkte å prøve å forbedre de fleste karakterene på en 6'er eller 5'er. Har en 6 i samfunnsfag fra før. Men så skal jeg ta realfag ved siden av. Kjemi 1 pensum har jeg egentlig vært igjennom og syns at det er utfordrende, men likevel ikke håpløst. 

Det er dyrt å være privatist og ta opp fag. Men jeg føler meg veldig motivert. Har fått igjen en del skattepenger som jeg tenker å bruke på det neste skole året ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, du er ikke for gammel til å begynne på medisin, og du kommer ikke til å bli alene og neppe den eldste på kullet ditt hvis du studerer her i Norge.

Spørsmålet blir heller om du er interessert å bruke 6 år av livet ditt på studier og dårlig økonomi, i en alder hvor "alle andre" med høyere utdanning etablerer seg, kjøper hus, bil og hytte, får barn og har faste jobber med OK "etablererøkonomi". Et seks år langt studium kan være ganske hardt å gå gjennom også på den måten...

Anonymous poster hash: 8c3be...357

Akkurat dette har jeg også tenkt på. Men etter 1 år på sykepleien, vet jeg at hvis jeg skal trives og jobbe med det jeg vil må jeg videre utdanne meg videre uansett. Dermed er jeg 30 når jeg er ferdig. Så må man jobbe i minst 2 år før videre utdannelse - da er jeg 32 + 1 1/2 i videreutdannelse/master så er jeg snart 34. Det må jo være deilig å bruke ett år ekstra å jobbe med det som man brenner for, enn å prøve å komme dit man tror man kanskje blir fornøyd. Tenker type anestesisykepleier/bedriftssykepleier osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat dette har jeg også tenkt på. Men etter 1 år på sykepleien, vet jeg at hvis jeg skal trives og jobbe med det jeg vil må jeg videre utdanne meg videre uansett. Dermed er jeg 30 når jeg er ferdig. Så må man jobbe i minst 2 år før videre utdannelse - da er jeg 32 + 1 1/2 i videreutdannelse/master så er jeg snart 34. Det må jo være deilig å bruke ett år ekstra å jobbe med det som man brenner for, enn å prøve å komme dit man tror man kanskje blir fornøyd. Tenker type anestesisykepleier/bedriftssykepleier osv..

Dette er sant, men dersom du skal studere medisin samt spesialisere deg blir du jo enda eldre når du er helt ferdig. Dersom du starter å studere medisin når du er 30 år kan du ikke forvente å være helt ferdig før du er over 40 år. Jeg sier ikke at dette skal hindre deg, men det er noe du definitivt bør ta med i vurderingen. Det er også en lav prosentdel som fullfører utdanningen på ordinær tid, så å sette av 7 år på selve medisinutdanningen er ikke så dumt. 

Anonymous poster hash: 7f875...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjør på! :) Det er ikke uvanlig å starte sent på studiene det er vanskeligst å komme inn på. Det er bedre å ha gitt seg selv muligheten enn å angre i en alder av f.eks. 40, når situasjonen virkelig er fastlåst. 

Anonymous poster hash: b53e8...268
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...