AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Noen som har opplevd å ha migreneanfall daglig i flere uker el mnd? De var først i tvil på om jeg har migrene pga så ofte anfall men fikk diagnosen til slutt etter 4 år. Ikke hatt daglige anfall i 4 år men kan ha det i flere uker. Slitsomt. Funnet medisin som hjelper? Altås dere med så mye migrene. Anonymous poster hash: 24dd9...989
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Jeg begynt på betablokker forebyggende, og det hjalp veldig. Tok ca ett år å finne den styrken som er rett for meg, men de fleste kommer i mål etter ett par mnd. Ellers er det viktig å finne triggerne sine, og unngå dem.Anonymous poster hash: 5b965...ca2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #3 Skrevet 18. juni 2015 Jeg begynt på betablokker forebyggende, og det hjalp veldig. Tok ca ett år å finne den styrken som er rett for meg, men de fleste kommer i mål etter ett par mnd. Ellers er det viktig å finne triggerne sine, og unngå dem.Anonymous poster hash: 5b965...ca2 Får du sjeldent anfall nå eller ikke i det hele tatt? Hvor ofte hadde du anfall? Går på en betablokker, har økt dosen flere ganger og den har kun effekt de første dagene, og få jeg anfall igjen. Nå er blodtrykket lavt i tillegg så tør ikke øke dosen igjen, er kun en dose unna maksdosen. Men finnes selvfølgelig andre merker, hva bruker du? Vet hva mine verste triggere er men når det gjelder f.eks mat så vet jeg ikke. Drikker ikke kaffe eller te, sjeldent cola. Karbohydrater tror jeg ikke har noe å si.Anonymous poster hash: 24dd9...989
netpuppy Skrevet 18. juni 2015 #4 Skrevet 18. juni 2015 Jeg hadde det når jeg gikk på p-piller uten at jeg tok koblingen selv. Så prøvde betablokker en stund og det hjalp litt, men jeg var fortsatt veldig plaget. Etter at jeg sluttet på p-piller har jeg bare hatt det i forbindelse med pms og mensen og har gode medisiner (maxalt) som tar det fort nok til at jeg ikke har hatt et fullt anfall på veldig lenge.
netpuppy Skrevet 18. juni 2015 #5 Skrevet 18. juni 2015 Får du sjeldent anfall nå eller ikke i det hele tatt? Hvor ofte hadde du anfall? Går på en betablokker, har økt dosen flere ganger og den har kun effekt de første dagene, og få jeg anfall igjen. Nå er blodtrykket lavt i tillegg så tør ikke øke dosen igjen, er kun en dose unna maksdosen. Men finnes selvfølgelig andre merker, hva bruker du? Vet hva mine verste triggere er men når det gjelder f.eks mat så vet jeg ikke. Drikker ikke kaffe eller te, sjeldent cola. Karbohydrater tror jeg ikke har noe å si.Anonymous poster hash: 24dd9...989 Før en matdagbok hver dag og noter om du har fått migrene og når på døgnet migrenen begynte. Da ser du kanskje en kobling du ikke har sett før.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #6 Skrevet 18. juni 2015 Jeg hadde det når jeg gikk på p-piller uten at jeg tok koblingen selv. Så prøvde betablokker en stund og det hjalp litt, men jeg var fortsatt veldig plaget. Etter at jeg sluttet på p-piller har jeg bare hatt det i forbindelse med pms og mensen og har gode medisiner (maxalt) som tar det fort nok til at jeg ikke har hatt et fullt anfall på veldig lenge. Har bytta fra yasmin til cerazette da cerazette skal være bedre for oss meg migrene. Har du prøvd cerazette? Migrene av det og? Hvilken prevensjon bruker du?Anonymous poster hash: 24dd9...989
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #7 Skrevet 18. juni 2015 Har bytta fra yasmin til cerazette da cerazette skal være bedre for oss meg migrene. Har du prøvd cerazette? Migrene av det og? Hvilken prevensjon bruker du?Anonymous poster hash: 24dd9...989 Du kan ha migrene på cerazette og. Ville prøvd å slutte med hormonprevensjon en stund Anonymous poster hash: f8e7e...4d1
netpuppy Skrevet 18. juni 2015 #8 Skrevet 18. juni 2015 Har bytta fra yasmin til cerazette da cerazette skal være bedre for oss meg migrene. Har du prøvd cerazette? Migrene av det og? Hvilken prevensjon bruker du?Anonymous poster hash: 24dd9...989 Jeg gikk bare på Microgynon (tror ihvertfall det var det det het), og gikk over til hormonspiral. På spiralen ble migrenen bedre, men jeg fikk fryktelig stygg hud så jeg tåler nok ikke hormoner så godt. Nå går bruker jeg Ladycomp, sånn apparat der du måler temperaturen din og får trygge og utrygge dager. Har bare vært uten hormoner i 3 uker så det er for tidlig å si noe sikkert, men har bare hatt begynnende migrene en gang som jeg tok i startet med migrenemedisinen, så det lover bra.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #9 Skrevet 18. juni 2015 Får du sjeldent anfall nå eller ikke i det hele tatt? Hvor ofte hadde du anfall? Går på en betablokker, har økt dosen flere ganger og den har kun effekt de første dagene, og få jeg anfall igjen. Nå er blodtrykket lavt i tillegg så tør ikke øke dosen igjen, er kun en dose unna maksdosen. Men finnes selvfølgelig andre merker, hva bruker du? Vet hva mine verste triggere er men når det gjelder f.eks mat så vet jeg ikke. Drikker ikke kaffe eller te, sjeldent cola. Karbohydrater tror jeg ikke har noe å si.Anonymous poster hash: 24dd9...989 Får fremdeles angall, men de er sjeldnere. Bruker Maxalt som anfallasmedisin, og det fungerer som regel bra. Nå bruker jeg Pranolol, men har vært innom andre typer før den, hvis betablokkere ikke hjelper kan du spøøre legen om å forsøke Atacand, som er en angiotensin 2-antagonist, veldig vanlig å bruke som migreneprofylakse. Hvis du har hyppig anfall, men ikke har ført dagbok for å finne ut hva som utløser det, så virker du (unnskyld meg) noe giddalaus. Det er en minimumsinnstas som må gjøres for å få en bedre hverdag, medisienr kan ikke løse alt. Anonymous poster hash: 5b965...ca2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #10 Skrevet 18. juni 2015 Får fremdeles angall, men de er sjeldnere. Bruker Maxalt som anfallasmedisin, og det fungerer som regel bra. Nå bruker jeg Pranolol, men har vært innom andre type. før den, hvis betablokkere ikke hjelper kan du spøøre legen om å forsøke Atacand, som er en angiotensin 2-antagonist, veldig vanlig å bruke som migreneprofylakse. Hvis du har hyppig anfall, men ikke har ført dagbok for å finne ut hva som utløser det, så virker du (unnskyld meg) noe giddalaus. Det er en minimumsinnstas som må gjøres for å få en bedre hverdag, medisienr kan ikke løse alt. Anonymous poster hash: 5b965...ca2 Siden jeg fikk høre i 4 år at dette absolutt ikke er migrene så har jeg vært usikker på om det er migrene men jeg har fulgt med og jeg vet om noen triggere. Det å føre migrenedagbok hadde jeg ikke hørt om før en mnd siden og ingen har bedt meg om å føre det heller, ikke når jeg fikk diagnosen. Men kan ikke se at mat og drikke tigger meg, for jeg har absolutt fulgt med på hva jeg putter i meg, har bare ikke ført dagbok. Når man har daglige anfall over så lang tid og til samme klokkeslett hver dag (ja faktisk samme klokkeslett) så vil man merke om maten har noe å si, jeg spiser ikke det samme hver dag. Har prøvd å leve på lavkarbo uten effekt. Dårlig søvn og stress trigger meg så absolutt. Kall meg hva du vil uten å kjenne til detaljer, bryr meg ikke Takk for tipseneAnonymous poster hash: 24dd9...989
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #11 Skrevet 18. juni 2015 Oida, skal si du er hårsår! Hvis du får hodepine, uansett type, til samme tid hver sag, så er det i alle fall grunn til å føre oversikt. Det kan være innemiljø, arbeidstilling, lengde etter måltid, seng o.l. som er årsaken, vel så mye som mat. Men du vet tydligvis best selv, så da er det jo ikke vits i å skrive noe her. Bedre at du kan klage, klage og klage over at det ikke blir bedre, uten egeninnsats!Anonymous poster hash: 5b965...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #12 Skrevet 21. juni 2015 Hehe er mye detaljer som du ikke kjenner til da, men tro hva du vil om meg Jeg gjør mye for å finne ut av dette, gidder bare ikke å legge ut om alt. Men jeg vet om flere triggere og unngår de, har diskutert triggere mye med legen og nevrologen. Vi er ikke alle like skjønner du, ikke alle blir trigget av det samme. Jeg har i helgen funnet en ting jeg tror kan trigge, tok det opp med legen og nevrologen tidligere men de mente at det neppe kan trigge, men jeg tror absolutt det nå. Artig å se at folk i et forum tror de vet alt om en person via en kort tråd Anonymous poster hash: 24dd9...989
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #13 Skrevet 21. juni 2015 Jeg hadde fryktelig hyppige migreneanfall før i tiden, mens jeg var i jobb. Stressutløst migrene var vanlig, gjerne flere ganger i uka, samt at jeg alltid fikk migrene dagen før mensen kom, og så hadde jeg migrene hver dag hele mensen-uka. Så gjorde det et lite opphold på 3-4 dager, og så fikk jeg migrene i 2-3 nye dager under eggløsningen. Det var uhyggelig slitsomt å ha så mye migrene, og jeg hadde mye fravær. Men som regel måtte jeg bare manne meg opp, ta medisin og gå på jobb likevel. Prøvde å overleve og beholde jobben...! Hadde alltid noen pakker migrenemedisin liggende i skrivebords-skuffen på jobben, samt noen reserver i vesken, og hjemme i medisinskapet. Så jeg var aldri langt unna hjelpen, om jeg brått fikk anfall. Mine anfall varte ofte i tre dager. Noen ganger hjalp medisinen, andre ganger ikke. Heldigvis hjalp den som oftest sånn at det tok "brodden" av anfallet og den verste smerten. Men alt det andre som følger med et migreneanfall, som kvalme, svimmelhet og uvelhet, det hjalp ikke medisinen noe mot. Så man var jo i elendig form likevel, selv om den verste toppen av smerten var tatt bort. Jeg bruker "Maxalt rapitab", smeltetablett, den kan tas uten drikke til og går i oppløsning til skum i munnen. Bare å svelge. Har prøvd 2-3 andre migrenemedisiner, men ingen hjalp som Maxalt gjorde/gjør. Nå er jeg kommet i overgangsalderen, er 48 år, og migreneanfallene har blitt drastisk redusert. Faktisk er det svært sjelden jeg har migreneanfall lenger. Nå ble jeg dessuten uføretrygdet i 2006, så det er noen år siden jeg har hatt stress-relaterte, hyppige anfall også. De forsvant stort sett da jeg sluttet å jobbe. Det var som et mirakel å endelig slippe migreneanfall hver eneste uke. Anonymous poster hash: 5fed9...ce8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #14 Skrevet 21. juni 2015 Hehe er mye detaljer som du ikke kjenner til da, men tro hva du vil om meg Jeg gjør mye for å finne ut av dette, gidder bare ikke å legge ut om alt. Men jeg vet om flere triggere og unngår de, har diskutert triggere mye med legen og nevrologen. Vi er ikke alle like skjønner du, ikke alle blir trigget av det samme. Jeg har i helgen funnet en ting jeg tror kan trigge, tok det opp med legen og nevrologen tidligere men de mente at det neppe kan trigge, men jeg tror absolutt det nå. Artig å se at folk i et forum tror de vet alt om en person via en kort tråd Anonymous poster hash: 24dd9...989 Ingen har sagt at de vet alt, men når du skriver at ingen har bedt deg føre dagbok og nå at du har diskutert mye triggere med nevrolog, så henger det rett og slett ikke i hop. Og nettopp fordi ikke alle reagerer på det samme skal du føre dagbok, det er jo det jeg og andre har påpekt hele veien! Men nå gidder jeg ikke svare deg lenger, du fremstår rett og slett som en dum jentunge som etter å ha fått litt motstand skal forsøke hersketeknikker for å ikke fremstå så dum likevel. Får håpe nevrologen klarer å riste litt vett o gengeninnsatsvilje inn i deg, den er tydligvis helt fraværende.Anonymous poster hash: 5b965...ca2
skruf Skrevet 21. juni 2015 #15 Skrevet 21. juni 2015 Jeg var veldig plaget med migrene. Hyppige anfall og hyppig bruk av imigran nesespray. Var til nevrolog og måtte føre migrenedagbok. Jeg kan ikke gå på noen som helst form for hormonprevensjon. Da jeg sluttet så ble migrenen bedre. Ikke bra, men absolutt ei forbedring. Det som virkelig funker til meg er forebyggende medisin mot migrene. Jeg går på atacand, som egentlig er en medisin mot høyt blodtrykk. Kan bare ta ei lav dose pga jeg har naturlig lavt blodtrykk, så tar jeg f.eks 8mg så holder jeg på å gå i bakken konstant. Men, laveste dose har absolutt gitt forbedring. Nå kan jeg gå ukesvis uten et anfall. Men, f,eks mens, uregelmessig søvn og visse typer alkohol trigger (f.eks rødvin).
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #16 Skrevet 21. juni 2015 Ingen har sagt at de vet alt, men når du skriver at ingen har bedt deg føre dagbok og nå at du har diskutert mye triggere med nevrolog, så henger det rett og slett ikke i hop. Og nettopp fordi ikke alle reagerer på det samme skal du føre dagbok, det er jo det jeg og andre har påpekt hele veien! Men nå gidder jeg ikke svare deg lenger, du fremstår rett og slett som en dum jentunge som etter å ha fått litt motstand skal forsøke hersketeknikker for å ikke fremstå så dum likevel. Får håpe nevrologen klarer å riste litt vett o gengeninnsatsvilje inn i deg, den er tydligvis helt fraværende.Anonymous poster hash: 5b965...ca2 Var nevrologen som nevnte dagbok og sa at jeg ikke trengte det, allikevel har jeg selv valgt å følge meg på hva jeg spiser og se om det trigger. Jeg har en sjelden form for migrene, vil ikke legge ut om alt for vil ikke gjennkjennes. Du får riste vett i nevrologen min da, siden du mener tydeligvis at han tar feil ang dagbok. Han som daglig utreder folk med migrene. Igjen du kjenner ikke til hele min historie Anonymous poster hash: 24dd9...989
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #17 Skrevet 21. juni 2015 Jeg var veldig plaget med migrene. Hyppige anfall og hyppig bruk av imigran nesespray. Var til nevrolog og måtte føre migrenedagbok. Jeg kan ikke gå på noen som helst form for hormonprevensjon. Da jeg sluttet så ble migrenen bedre. Ikke bra, men absolutt ei forbedring. Det som virkelig funker til meg er forebyggende medisin mot migrene. Jeg går på atacand, som egentlig er en medisin mot høyt blodtrykk. Kan bare ta ei lav dose pga jeg har naturlig lavt blodtrykk, så tar jeg f.eks 8mg så holder jeg på å gå i bakken konstant. Men, laveste dose har absolutt gitt forbedring. Nå kan jeg gå ukesvis uten et anfall. Men, f,eks mens, uregelmessig søvn og visse typer alkohol trigger (f.eks rødvin). Alkohol har jeg ikke tenkt på men er avholds av forskjellige grunner. Får finne ut av det med prevensjon og hormoner. Gikk 8 år på p-piller før jeg fikk migrene, men det har kanskje ikke noe å si. Anonymous poster hash: 24dd9...989
skruf Skrevet 21. juni 2015 #18 Skrevet 21. juni 2015 Alkohol har jeg ikke tenkt på men er avholds av forskjellige grunner. Får finne ut av det med prevensjon og hormoner. Gikk 8 år på p-piller før jeg fikk migrene, men det har kanskje ikke noe å si.Anonymous poster hash: 24dd9...989 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg gikk også på p-piller i mange år før det plutselig ble et problem ift migrene. Legen min seponerte/kuttet ut p-pillene mine tvert etter et 3-dagers anfall som var så ille at jeg ikke klarte å åpne ene øyelokket (på den siden av hodet anfallet satt).
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #19 Skrevet 21. juni 2015 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg gikk også på p-piller i mange år før det plutselig ble et problem ift migrene. Legen min seponerte/kuttet ut p-pillene mine tvert etter et 3-dagers anfall som var så ille at jeg ikke klarte å åpne ene øyelokket (på den siden av hodet anfallet satt). Såpass. Har du prøvd cerazette? Anonymous poster hash: 24dd9...989
skruf Skrevet 21. juni 2015 #20 Skrevet 21. juni 2015 Såpass. Har du prøvd cerazette?Anonymous poster hash: 24dd9...989 Har prøvd det som er..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå