AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 http://www.nrk.no/norge/rumenere-trakasseres-mest-i-oslo-1.12411961 Hva har mener dere om dette? Dette synes jeg faktisk er lavpannet og idiotisk oppførsel. Blir flau på andres vegne. Greit nok at folk mener ditten og datten om romfolket, men dette synes jeg er for drøyt. Men jeg er jo heller ikke overrasket, spesielt etter å ha lest en del tråder om dette temaet her på KG. Regner ikke med jeg får så mye støtte av dere heller Anonymous poster hash: 25ab7...24a 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 En ting er å ytre sine meninger om diverse situasjoner i samfunnet, men INGEN fortjener å bli spyttet på, utsatt for vold eller verbalt trakassert. Hvis dette faktisk er reell statistikk er det flaut og uakseptabelt! Anonymous poster hash: ad2c9...fad 1
fotosyntesen Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 (endret) http://www.nrk.no/norge/rumenere-trakasseres-mest-i-oslo-1.12411961 Hva har mener dere om dette? Dette synes jeg faktisk er lavpannet og idiotisk oppførsel. Blir flau på andres vegne. Greit nok at folk mener ditten og datten om romfolket, men dette synes jeg er for drøyt. Men jeg er jo heller ikke overrasket, spesielt etter å ha lest en del tråder om dette temaet her på KG. Regner ikke med jeg får så mye støtte av dere heller Anonymous poster hash: 25ab7...24a Slik oppførsel er selvsagt uakseptabelt. Men kommentaren din halter litt....du sier at det er greit å mene ditten og datten om romfolk, samtidig virker det som om at de som faktisk mener ditten og datten om romfolk også faktisk utøver trakassering. Så hva blir det til? Setter du likhetstegn til de som snakker negativt om romfolk på KG også er de samme som trakasserer på gaten? Endret 17. juni 2015 av fotosyntesen 2
Cashbah Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Slik oppførsel er selvsagt uakseptabelt. Men kommentaren din halter litt....du sier at det er greit å mene ditten og datten om romfolk, samtidig virker det som om at de som faktisk mener ditten og datten om romfolk også faktisk utøver trakassering. Så hva blir det til? Setter du likhetstegn til de som snakker negativt om romfolk på KG også er de samme som trakasserer på gaten? Tror veldig mange er svært negative til romfolk. Det betyr derimot ikke at alle trakasserer dem. Jeg ignorerer dem. 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Slik oppførsel er selvsagt uakseptabelt. Men kommentaren din halter litt....du sier at det er greit å mene ditten og datten om romfolk, samtidig virker det som om at de som faktisk mener ditten og datten om romfolk også faktisk utøver trakassering. Så hva blir det til? Setter du likhetstegn til de som snakker negativt om romfolk på KG også er de samme som trakasserer på gaten? La ikke sjela mi i innlegget, så kan forstå at formuleringen ble noe uklar Men, ja og nei. Det jeg mener er vel følgende: Mange her ytrer seg meget negativt og nedlatende, og da snakker jeg ikke om vanlig "klaging", men sterkt nedsettende karakteristikker om hele folkegruppa. Ved at da det eksisterer slike holdninger blant oss, og sikkert verre som ikke kommer frem her, er jeg ikke overrasket, nei. Legger sammen A og B. Men jeg sidestiller ikke de personene som ytrer seg her med de som utøver, det har jeg ikke grunnlag for. Vet ikke om det kom klarer fram hva jeg mente nå Anonymous poster hash: 25ab7...24a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Cashbah sa det jeg mente litt klarere og med færre ord Anonymous poster hash: 25ab7...24a
fotosyntesen Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 La ikke sjela mi i innlegget, så kan forstå at formuleringen ble noe uklar Men, ja og nei. Det jeg mener er vel følgende: Mange her ytrer seg meget negativt og nedlatende, og da snakker jeg ikke om vanlig "klaging", men sterkt nedsettende karakteristikker om hele folkegruppa. Ved at da det eksisterer slike holdninger blant oss, og sikkert verre som ikke kommer frem her, er jeg ikke overrasket, nei. Legger sammen A og B. Men jeg sidestiller ikke de personene som ytrer seg her med de som utøver, det har jeg ikke grunnlag for. Vet ikke om det kom klarer fram hva jeg mente nå Anonymous poster hash: 25ab7...24a Takk for oppklaringen. Alt ble meget klarere.
fotosyntesen Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Endret 17. juni 2015 av fotosyntesen
fotosyntesen Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Endret 17. juni 2015 av fotosyntesen
fotosyntesen Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Oi, internettlinja hang seg. Hvordan slette 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 De sier selv at de har blitt det, men har Fafo selv registrert omfanget av det. Mange av rumenerne spiller ofte på selvmedlidenhet. Jeg kan tro på at de noen gang blir trakassert og skikkelig dårlig behandlet, og det er ikke greit. Men jeg stoler veldig lite på forskningsrapporter fra Fafo. Anonymous poster hash: aeb6c...b1d 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 http://www.nrk.no/norge/rumenere-trakasseres-mest-i-oslo-1.12411961 Hva har mener dere om dette? Dette synes jeg faktisk er lavpannet og idiotisk oppførsel. Blir flau på andres vegne. Greit nok at folk mener ditten og datten om romfolket, men dette synes jeg er for drøyt. Men jeg er jo heller ikke overrasket, spesielt etter å ha lest en del tråder om dette temaet her på KG. Regner ikke med jeg får så mye støtte av dere heller Anonymous poster hash: 25ab7...24a Det er trist å lese at folk blir trakassert/opplever å bli trakassert. Jeg er i Oslo sentrum i fleire timer hver eneste ukedag og jeg har aldri sett at noe av dette har skjedd. Jeg er dog ikke i sentrum ofte på kveldene, så det kan selvfølgelig være slik at det er om kvelden/natta dette skjer. Anonymous poster hash: 0b48d...a55
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #13 Skrevet 17. juni 2015 Da kan de komme seg hjem da, hva holder de her annet enn gode muligheter for kriminalitet? Anonymous poster hash: daac8...3b6 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #14 Skrevet 17. juni 2015 De sier selv at de har blitt det, men har Fafo selv registrert omfanget av det. Mange av rumenerne spiller ofte på selvmedlidenhet. Jeg kan tro på at de noen gang blir trakassert og skikkelig dårlig behandlet, og det er ikke greit. Men jeg stoler veldig lite på forskningsrapporter fra Fafo. Anonymous poster hash: aeb6c...b1d Materialet fra Fafo er det beste grunnlaget vi har for å bedømme nordmenns holdninger til og behandling av romfolk. Dette er flau lesning for det norske folk. Romfolk er sympatiske og hyggelige, men fattige og grovt diskriminerte. Kunne vi ikke heller legge forholdene til rette slik at disse menneskene får bli en velfungerende og velkommen del av det norske flerkulturelle samfunnet? Anonymous poster hash: ff24d...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #15 Skrevet 17. juni 2015 Materialet fra Fafo er det beste grunnlaget vi har for å bedømme nordmenns holdninger til og behandling av romfolk. Dette er flau lesning for det norske folk. Romfolk er sympatiske og hyggelige, men fattige og grovt diskriminerte. Kunne vi ikke heller legge forholdene til rette slik at disse menneskene får bli en velfungerende og velkommen del av det norske flerkulturelle samfunnet? Anonymous poster hash: ff24d...5a1 Jo, de er hjertlig velkomne akkurat som alle andre fra Romania og andre EU-land. De kan benytte seg av EØS-ordningen for å registere seg i Norge. Anonymous poster hash: 0b48d...a55
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #16 Skrevet 17. juni 2015 Hva med romfolk som ikke tar nei for ett nei og forfølger folk de tror gir etter for presset. Det er trakassering. Jeg har en 87-år gammel tante som ikke lenger tør å gå ut pga romfolk som fotfølger henne til hun gir. Jeg tror ikke hun er alene om det. Anonymous poster hash: cc911...971 4
Basun Skrevet 17. juni 2015 #17 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Jeg smiler og sier hei. Det koster meg lite, ogde spør meg aldri om penger og de smiler tilbake. Man kommer langt med høflighet Endret 17. juni 2015 av Personenmeg
Wonderbitch Skrevet 17. juni 2015 #18 Skrevet 17. juni 2015 La ikke sjela mi i innlegget, så kan forstå at formuleringen ble noe uklar Men, ja og nei. Det jeg mener er vel følgende: Mange her ytrer seg meget negativt og nedlatende, og da snakker jeg ikke om vanlig "klaging", men sterkt nedsettende karakteristikker om hele folkegruppa. Ved at da det eksisterer slike holdninger blant oss, og sikkert verre som ikke kommer frem her, er jeg ikke overrasket, nei. Legger sammen A og B. Men jeg sidestiller ikke de personene som ytrer seg her med de som utøver, det har jeg ikke grunnlag for. Vet ikke om det kom klarer fram hva jeg mente nå Anonymous poster hash: 25ab7...24a Jeg er dessverre en av dem som snakker svært nedsettende om hele folkegruppen, men jeg oppfører meg selvfølgelig høflig mot dem på gaten. Om de spør om jeg kan kjøpe mat/ drikke til de osv gjør jeg gjerne det. Men de gangene jeg har blitt bedre kjent med en noen av de har jeg blitt veldig sjokkert og skuffet over holdningene og måten de utnytter andre på. Når man i tillegg leser alle sakene i media synes jeg det er vanskelig å beholde et positivt syn på denne folkegruppen. Og selvom ikke ALLE er slik eller sånn, viser det seg gang på gang at flertallet av de faktisk er det. Så jeg kommer til å fortsette å ignorere de (kanskje ikke med god samvittighet) så godt det lar seg gjøre, og være høflig til en viss grad. Men jeg vil ha minst mulig kontakt med de, og det synes jeg at jeg må få lov til å ønske.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #19 Skrevet 17. juni 2015 På tv2-nyhetene ble det presisert at mesteparten av denne trakasseringen ble utført av rusmisbrukere, som har romfolk som direkte konkurrenter og derfor er i konflikt med dem. Jeg tror at de fleste "vanlige" folk velger ignorering som strategi i møte med denne gruppen.Anonymous poster hash: 1b5ca...33e 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #20 Skrevet 18. juni 2015 På tv2-nyhetene ble det presisert at mesteparten av denne trakasseringen ble utført av rusmisbrukere, som har romfolk som direkte konkurrenter og derfor er i konflikt med dem. Jeg tror at de fleste "vanlige" folk velger ignorering som strategi i møte med denne gruppen.Anonymous poster hash: 1b5ca...33e Der ser man. Men mediene og Fafo fremstiller det på en måte som spiller på samvittigheten til vanlige folk. Anonymous poster hash: aeb6c...b1d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå