Gå til innhold

Flysete og overvektige personer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker passer ikke i et normalt flysete, og trenger både sitt egent og deler av sidemannens sete for å kunne sitte ned.

Men dersom man havner ved siden av mennesker som trenger deler av ditt sete også, hvilke rettigheter har man som passasjer? Kan man be flyvertinnene om å sørge for en løsning, eller må man bare godta at sidemannen skal sitte på ditt sete også? På lange flygninger kommer det jo til å bli ekstremt ukomfortabelt å ikke kunne sitte normalt...

Anonymous poster hash: 923bf...13e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen tar ditt sete. Mennesker som har behov for to seter kjøper og betaler for to seter. Det blir det samme om det er to personer ved siden av deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tar ditt sete. Mennesker som har behov for to seter kjøper og betaler for to seter. 

Det gjør de ikke alltid. Jeg har opplevd å få omtrent halve setet mitt bort pga en sånn situasjon. Min første tanke var at dette går jo ikke, men jeg turde ikke si noe. Jeg er ikke radmager selv, og det sitter veldig langt inne å skulle ta kontakt med flyvertinnen og fortelle (mens personen hører på) at dette går ikke. Og hva skal man gjøre hvis man alt er på vei opp i luften og det ikke finnes ledige seter?

Anonymous poster hash: 1fe94...186

• Liker 10
Skrevet

Det gjør de ikke alltid. Jeg har opplevd å få omtrent halve setet mitt bort pga en sånn situasjon. Min første tanke var at dette går jo ikke, men jeg turde ikke si noe. Jeg er ikke radmager selv, og det sitter veldig langt inne å skulle ta kontakt med flyvertinnen og fortelle (mens personen hører på) at dette går ikke. Og hva skal man gjøre hvis man alt er på vei opp i luften og det ikke finnes ledige seter?

Om de er så fete at de opptar deler av ditt sete også burde de selv forstå at de har behov for å kjøpe to seter. Skjønner du blir irritert om de ikke har bestilt seg to, men egentlig har behov for det ja. Flyvertinner burde legge merke til det, men ellers må du bare gå å varsle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vralter fleskeberget ut på dass, så legg ned armlenet i mellomtiden. Legg så hodet bakover og lat som om du sover.

Anonymous poster hash: b2caf...6a3
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør de ikke alltid. Jeg har opplevd å få omtrent halve setet mitt bort pga en sånn situasjon. Min første tanke var at dette går jo ikke, men jeg turde ikke si noe. Jeg er ikke radmager selv, og det sitter veldig langt inne å skulle ta kontakt med flyvertinnen og fortelle (mens personen hører på) at dette går ikke. Og hva skal man gjøre hvis man alt er på vei opp i luften og det ikke finnes ledige seter? Anonymous poster hash: 1fe94...186

Finns det ikke ledige seter er det ikke mye en får gjort med situasjonen.

Eller er personalet meget behjelpelige med å finne annen plass i flyet. Mannen min har lange ben og sprte om vi kunne få ha en treseter oss to aleine, flyvertinnen spurte om en mann ville flytte seg og det gikk helt greit.

Anonymous poster hash: b7a9b...795

AnonymBruker
Skrevet

Om de er så fete at de opptar deler av ditt sete også burde de selv forstå at de har behov for å kjøpe to seter. Skjønner du blir irritert om de ikke har bestilt seg to, men egentlig har behov for det ja. Flyvertinner burde legge merke til det, men ellers må du bare gå å varsle.

Å gå noe sted var ikke mulig. Så da var eneste alternativ å ringe på flyvertinnen og fortelle at sidemannen er for stor. Det ville vært såpass ydmykende for både meg og vedkommende at jeg heller led meg gjennom den flyturen. På en lengre flyvning måtte jeg jo ha gjort noe. Kabinpersonalet bør absolutt være obs på sånne situasjoner så sidemannen slipper å måtte si fra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har ikke alle selvinnsikt nok til å skjønne at de trenger to seter, eller forståelse for at sidemannen ikke vil dele sete. Og jeg satt nettopp i denne situasjonen, så derfor jeg lurer. Flyturen var kort så jeg hadde ikke lyst å lage styr ut av det, men flere timer hadde jo ikke fungert.

Ved en lang flyvning der man evt må stå store deler av turen. Er det mulig å få refundert deler av billetten da? Jeg ser det liksom ikke som min oppgave å kjøpe meg et ekstra sete når jeg utmerket passer inn i ett...

Skrevet

Å gå noe sted var ikke mulig. Så da var eneste alternativ å ringe på flyvertinnen og fortelle at sidemannen er for stor. Det ville vært såpass ydmykende for både meg og vedkommende at jeg heller led meg gjennom den flyturen. På en lengre flyvning måtte jeg jo ha gjort noe. Kabinpersonalet bør absolutt være obs på sånne situasjoner så sidemannen slipper å måtte si fra.

Ja det burde de absolutt. Når du betaler for en flyreise skal du slippe å dele plassen!

Skrevet

Du kunne vel reise deg og gå å si ifra til personalet? 

Jeg vil også alltid ha nede armlenet på fly. Hvis man er for stor til å få plass mellom to armlen, får man kjøpe seg to seter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er dårlig service fra flyselskapet at de ikke stopper folk ved boarding når det er helt tydelig at de ikke får plass i det ene setet de har bestilt. Jeg har selv sittet klistret oppi vinduet opptil flere ganger fordi en smellfeit person har okkupert halve setet mitt også. En gang var det til og med en kabinansatt som hjalp til å presse armlenet ned rundt den feite passasjeren (armlenene må gå ned, ifølge reglene), og han så jo helt tydelig at hun fløt ut både under og over armlenet så jeg knapt hadde plass i mitt eget sete. 

Jeg ville unnskyldt meg, reist meg fra setet, og gått og snakket med kabinpersonalet vekke fra denne personen. Det er denne personen som evt skal flytte seg. Jeg betaler ofte for å få velge sete selv, og har jeg valgt meg en vindusplass så ikke faen om jeg skal måtte flytte meg fordi en annen person ikke har selvinnsikt nok til å skjønne at hun ikke får plass i ett sete. 

Anonymous poster hash: 1ff35...957
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Setene burde heller være store nok, så alle passer inn i de.

Anonymous poster hash: 967ac...544
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da må vi doble billettprisen i samme slengen.

Anonymous poster hash: a923d...3f3

• Liker 3
Skrevet

Ingen tar ditt sete. Mennesker som har behov for to seter kjøper og betaler for to seter. Det blir det samme om det er to personer ved siden av deg.

Jeg har hittil ikke sett at en person som trenger sitt sete + deler av det neste faktisk betaler for det. Jeg er ikke kjempetynn selv, men jeg holder meg innenfor mitt sete. Det er jævlig trangt når jeg da havner på siden av noen som burde hatt to seter (selv om de tar bare 1,5). Men jeg tør ikke si ifra. Jeg er så redd for å såre den personen som burde hatt mer enn 1 sete..

• Liker 1
Skrevet

Nå er samfunnet sånn at ca. 1/3 er veldig overvektig, så kanskje flyene bør ha noen seter bakserst som er litt større enn andre? Men jeg skjønner jo at de taper penger på det (eller kanskje det går opp i opp om overvektige velger det flyselskapet over andre så de slipper ubehageligheter), så det er nok ikke bare å sette i gang.

Men ja, veldig ubehagelig situasjon! For den normale, overvektige og flyverten/-vertinnen som blir involvert. Jeg er ganske sikker på at jeg heller ville "lidd" meg gjennom reisen.

• Liker 1
Gjest Blåbæret.
Skrevet

Finns det ikke ledige seter er det ikke mye en får gjort med situasjonen.

Eller er personalet meget behjelpelige med å finne annen plass i flyet. Mannen min har lange ben og sprte om vi kunne få ha en treseter oss to aleine, flyvertinnen spurte om en mann ville flytte seg og det gikk helt greit.

Anonymous poster hash: b7a9b...795

Synes ikke det er greit å be andre flytte seg bare pga mannen din har lange bein. Da får dere heller betale for et bestemt sete neste gang.

Skrevet

Dette er kanskje ikke et direkte svar på det TS lurer på, og det varierer garantert fra selskap til selskap, men det fikk meg til å tenke på da jeg skulle reise tidligere i år. På grunn av at jeg har en funksjonsnedsettelse,så hadde jeg en god del dialog med flyselskapet på forhånd, og måtte blant annet svare på en haug praktiske spørsmål om reisen.

Jeg mener ganske bestemt at de sendte en bolk spørsmål som gikk på hvorvidt jeg klarte meg med ett sete/om tilstanden min gjorde at jeg opptok plassen til naboen og sånt noe. Fullt forståelig selvsagt, og bra at dette er noe selskapet tar på alvor, men det er jo nesten sånn at alle skulle vært nødt til å svare på dette før bestilling, tenker jeg. Altså, ikke alle spørsmålene/egen diaglog, men å enkelt bekrefte at de klarer seg med ett sete. De fleste av oss som har et eller annet spesielt behov har selvinnsikt nok til å ta kontakt med selskapet på forhånd for å avklare praktiske ting, men om grunnen til eventuelt behov for stor plass skyldes overvekt eller noe annet, tror jeg spiller liten rolle for medpassasjerene. 

Ironisk nok var det forresten jeg som ble klemt i vinkel gjennom en åtte timers flytur, fordi naboen var for stor for ett sete.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med de tynne folkene som ikke klarer å sitte pent og rett i setene men må krølle seg sammen så naboen får knær eller føtter inn i sitt sete. Har sittet ved siden av noen av disse og de har slett ikke forståelse for at det er plagsomt for naboen selv om jeg har sagt pent fra. 

Anonymous poster hash: 7f418...f9d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det koster jo ekstra med ekstra sete og det er jo ofte flyene ikke er fulle sånn at det løser seg uten å bestille ekstra. Så tviler på at de fleste som trenger mer enn ett bestiller to.

Det kunne kanskje vært løst ved å gjøre det obligatorisk å oppgi høyde og vekt ved bestilling av flyreiser, der du får opp sterk anbefaling om å velge to seter hvis man ligger i grensesonen, og hvor man ikke får lov å bestille bare ett hvis man er klart over (som f.eks 170 og 150 kilo).

Det går jo an å lyve på dette, så hvis det skulle funke måtte det også fulgt med en ansvarliggjøring der man ikke fikk gå om bord dersom flyet var fullt og man bare hadde bestilt ett sete.

Anonymous poster hash: 6e7b3...5c9
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da må prisene opp fordi det er færre seter på flyet. Er du villig til å betale høyere pris for billetten din fordi noen ikke passer i ett sete? Sjekket på SAS sine sider nå, og de har mulighet til å bestille ekstra sete. Det er jo sånn sett beste løsning. De som trenger to seter, må kjøpe ett ekstra.

Neste gang kommer jeg til å være vrang og kreve mitt egent sete for meg selv. Og levere inn skriftlig klage om jeg ikke får det. Om alle gjør det, så blir de kanskje mer oppmerksom på det og krever at folk må kjøpe like mange seter de opptar.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...