Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Så har det endelig skjedd, etter ett år som prøvere har jeg endelig blitt gravid!

Jeg har ikke visst det så lenge enda, fant det ut 12.06. Siste mens var 28.04-02.05, og termindato blir da i februar :)

Problemet, om jeg kan kalle det det, er at samboer akkurat har begynt i ny jobb i Oslo, og jeg har søkt meg inn på skole til høsten (sykepleie ved Lovisenberg). Jeg er 99% sikker på å komme inn, og har gledet meg masse. Nå er jeg litt redd for at jeg kanskje ikke klarer å kombinere graviditeten med skolegang.

Jeg har sjekket litt løst rundt dette, og det ser ut til at jeg får med meg alle eksamener. Litt avhengig av om jeg havner i klasse A eller klasse B ser det ut til at jeg skal kunne få med meg praksis også.

Men klarer jeg dette? Slik jeg har forstått det er så det meste ved sykepleiestudiet obligatorisk?  Må jeg ha lang permisjon, f.eks.? Er det mulig å tilrettelegge litt (jeg ønsker ikke å gjøre meg mer vanskelig enn jeg "må")? Kan man ta med barnet på skolen?

Jeg setter stor pris om det er noen som vil dele sin erfaringer rundt dette med meg. Jeg håper så veldig at dette skal løse seg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer! :)

Du søker om fødselspermisjon, og får da noenog40 uker med permisjon fra studiet. Avhengig av samboers inntekt får du også fødselsstipend fra lånekassen :)

Å ta med barnet på skolen blir neppe populært, men når den tid kommer kan dere søke om barnehageplass og håpe på det beste :) evt får far ta litt ulønnet permisjon slik at dere får kabalen til å gå opp!

Skrevet

Tusen takk :)

Jeg tenker at dette uansett er noe jeg må snakke med skolen om når den tid kommer, men kjekt å høre hva andre har erfart og/eller tenker om saken :)

Skrevet

pff her på lærer- og barnehageutdanning har alle med seg babyene sine, og det er mange..:P

Skrevet

pff her på lærer- og barnehageutdanning har alle med seg babyene sine, og det er mange.. :P

Haha, jeg vet at det er andre som har gjort det også - men de gikk ikke sykepleie :P

Skrevet

Haha, jeg vet at det er andre som har gjort det også - men de gikk ikke sykepleie :P

Superpopulært her på disse linjene hehe, til og med foreleserne koser seg med dem... kommer sikkert an på miljøet hehe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gravid nå, og er student. Det har gått helt fint, og ikke påvirket karakterene mine eller noe. Jeg studerer riktignok juss, så er ikke noe praksis i bildet (vet ikke hvor "tungt" det er med praksis hos dere, rent fysisk - men de vil nok tilrettelegge om du har behov for det underveis... det er lærestedet pliktig til å gjøre).

For vår del er det barnefaren som tar permisjon utenom de "obligatoriske" ukene omkring fødsel. Han får jo vanlig lønn i denne perioden, så vi fant ut at det ville lønne seg (og så slipper jeg å bruke lengre tid enn normert på studiene). Som student er jeg veldig fleksibel, og kan være hjemme og lese også. Det er en veldig fin ordning, og jordmor anbefalte det faktisk... hun vet om flere som har gjort det på den måten, og bare har positive ting å si.

Om man er innstilt på det, så går det veldig fint å være gravid og småbarnsmor som student. Man får til og med ammepause under eksamen. :P Og er du relativt ung, så mente jordmor at det i tillegg er mindre sjanser for at du får plager under svangerskapet. Hun mente at sykemeldinger hos gravide har skutt i taket, og at det kan ha sammenheng med at mange venter lengre med å få barn. Tipper dette går helt fint jeg!

Anonymous poster hash: 8795d...65b
AnonymBruker
Skrevet

Hun mente at sykemeldinger hos gravide har skutt i taket, og at det kan ha sammenheng med at mange venter lengre med å få barn. Tipper dette går helt fint jeg!

Merkelig utsagn når statistikken viser at det er de unge gravide som er mest sykemeldt.

Anonymous poster hash: 17f0a...419

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig utsagn når statistikken viser at det er de unge gravide som er mest sykemeldt.

Anonymous poster hash: 17f0a...419

Tror det går på at de yngste ikke er flinke nok til å be om tilrettelegging, er i lavere stillinger hvor de ikke kan styre så mye selv osv., ikke at de blir dårligere av å være gravide. :) De er mindre trygge i jobben, og tør ikke ta opp ting med sjefen. Men trådstarter er jo student... og de yngre får færre plager. Var kanskje feil formulert av meg, og det var nok det siste jordmor mente.

• Liker 1
Gjest Jeeeeeeea
Skrevet

Gratulerer!

Selv begynner jeg på 3. året på sykepleien etter sommeren, og det er mange i kullet mitt som ble gravid underveis. Da gikk de så lenge de kunne ut semesteret. I ditt tilfelle vil det si å gå ut i permisjon i desember. De begynte igjen med kullet under seg, og kom inn igjen der de sluttet. Altså at du begynner igjen i januar året etter. Dette tror jeg faktisk er den beste løsningen!

Som du sier så er veldig mye obligatorisk, det er vanskelig og tøft stoff, og man må virkelig følge med i forelesningene. Jeg hadde ikke blitt så glad hvis noen tok med seg babyen på skolen.. Det kan fort bli forstyrrende både for deg og dine medstudenter. Jeg husker det var en som begynte igjen ganske kjapt etter fødselen, men da kom barnefar innom skolen slik at hun fikk ammet, også tok han med seg barnet igjen. Det kan fort bli veldig tungvint, så jeg tror nok at jeg ville tatt meg et år fri! Da får du også nyte nyfødt-tiden :-) Lykke til!

Skrevet

Superpopulært her på disse linjene hehe, til og med foreleserne koser seg med dem... kommer sikkert an på miljøet hehe

Høres hyggelig ut, men hvordan fungerer det i praksis? Er det veldig forstyrrende for dere andre?

Jeg har vært gravid nå, og er student. Det har gått helt fint, og ikke påvirket karakterene mine eller noe. Jeg studerer riktignok juss, så er ikke noe praksis i bildet (vet ikke hvor "tungt" det er med praksis hos dere, rent fysisk - men de vil nok tilrettelegge om du har behov for det underveis... det er lærestedet pliktig til å gjøre).

For vår del er det barnefaren som tar permisjon utenom de "obligatoriske" ukene omkring fødsel. Han får jo vanlig lønn i denne perioden, så vi fant ut at det ville lønne seg (og så slipper jeg å bruke lengre tid enn normert på studiene). Som student er jeg veldig fleksibel, og kan være hjemme og lese også. Det er en veldig fin ordning, og jordmor anbefalte det faktisk... hun vet om flere som har gjort det på den måten, og bare har positive ting å si.

Om man er innstilt på det, så går det veldig fint å være gravid og småbarnsmor som student. Man får til og med ammepause under eksamen. :P Og er du relativt ung, så mente jordmor at det i tillegg er mindre sjanser for at du får plager under svangerskapet. Hun mente at sykemeldinger hos gravide har skutt i taket, og at det kan ha sammenheng med at mange venter lengre med å få barn. Tipper dette går helt fint jeg!

Så kjekt å høre fra noen som har erfaring med dette, kjenner jeg blir litt roligere nå. Det er dog en annen studieretning, men juss er vel et ganske hardt studie? Var det hardt å begynne på igjen såpass tidlig etter fødsel? Følte du at du hadde gått glipp av mye i tiden du var borte?

Jeg vil helst ikke bruke lenger tid enn normert selv, så dette med at barnefar kan ta det meste av permisjonen er noe jeg må snakke med samboer om. Kan jo hende jeg føler det annerledes lenger ut i svangerskapet og etter fødsel, det vet man aldri.

Dette med å lese hjemme høres ut som en fin løsning, jeg vet bare ikke hvor lett det faktisk vil være mtp hva vi skal lære og det praktiske rundt øvingsposter. Dette er vel noe jeg finner en løsning på i samråd med skolen og lege/jordmor :) Jeg har ingen planer om å ta sorgene på forskudd enda, dèt er helt sikkert :)

Jeg ble 26 år i mai, så jeg er vel egentlig hverken gammel eller ung :) Men jeg krysser fingrene for få eller ingen plager under svangerskapet :)

Gratulerer!

Selv begynner jeg på 3. året på sykepleien etter sommeren, og det er mange i kullet mitt som ble gravid underveis. Da gikk de så lenge de kunne ut semesteret. I ditt tilfelle vil det si å gå ut i permisjon i desember. De begynte igjen med kullet under seg, og kom inn igjen der de sluttet. Altså at du begynner igjen i januar året etter. Dette tror jeg faktisk er den beste løsningen!

Som du sier så er veldig mye obligatorisk, det er vanskelig og tøft stoff, og man må virkelig følge med i forelesningene. Jeg hadde ikke blitt så glad hvis noen tok med seg babyen på skolen.. Det kan fort bli forstyrrende både for deg og dine medstudenter. Jeg husker det var en som begynte igjen ganske kjapt etter fødselen, men da kom barnefar innom skolen slik at hun fikk ammet, også tok han med seg barnet igjen. Det kan fort bli veldig tungvint, så jeg tror nok at jeg ville tatt meg et år fri! Da får du også nyte nyfødt-tiden :-) Lykke til!

Dette er litt vanskelig, for jeg ønsker selvfølgelig å nyte tiden med den lille mest mulig, samtidig som jeg ønsker å gjøre ferdig studiet på normert tid. Som anonymbruker #7 påpeker, så er det jo mulig å bare ta de "obligatoriske" ukene med permisjon, og fordele resten på barnefar. Dette er selvfølgelig noe vi må snakke om. Dersom det helt tydelig ikke lønner seg for oss (uten tanke på min skolegang) så er det nok helt uakseptabelt for hans del, vil jeg tro.

Det føles litt bortkastet å begynne på sykepleien nå, for så å måtte ta et friår. Da er det jo nesten likere å takke nei til tilbud (evt. reservere plassen) og heller begynne neste år. Er så redd for at jeg skal glemme det jeg har lært og at det bare blir rot når jeg begynner igjen. Det er mulig dette ikke er særlig realistiske tanker - jeg har jo evt. fortsatt bøkene mine og kan lese på egenhånd.

Men som jeg nevnte til anonymbruker, dette er ting jeg kommer til å diskutere med skolen, så finner vi sammen den løsningen som passer best :)

AnonymBruker
Skrevet

Bør nok gå fint det. Jeg er trebarnsmamma nå, studerte fulltid frem til fødsel og jobbet fulltid. Kommer selvfølgelig an på hva slags svangerskap en får:)

Anonymous poster hash: 2ca46...e5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...