AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #1 Skrevet 14. juni 2015 Forlater dere et sovende barn i huset for å gjøre noen ærend på kveldstid etter at barnet har sovnet? Ønsker ikke å si så mye om situasjonen her, men jeg er veldig overrasket. Vedkommende tenkte å være borte fra barnet i over en time, og jeg var tilfeldigvis der og sa jeg ble der til vedkommende kom tilbake. Er det noen andre som mener dette er greit å gjøre? Barnet her er 7 år. Anonymous poster hash: 2b8f1...e69
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #3 Skrevet 14. juni 2015 Ønsker gjerne å legge til at vedkommende hadde tenkt til å gå om jeg var der eller ikke, og virket ikke som om dette er første gang... Anonymous poster hash: 2b8f1...e69
minister-mio Skrevet 14. juni 2015 #4 Skrevet 14. juni 2015 En time er alt for lenge, hva om noe skjer?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #5 Skrevet 14. juni 2015 En time er alt for lenge, hva om noe skjer? Mener du det ville vært innenfor om tidsrommet var kortere? Anonymous poster hash: 2b8f1...e69
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #6 Skrevet 14. juni 2015 Så klart er det greit. En 7 åring er ikke helt hjelpesløs. Anonymous poster hash: 64024...586 7
Ms.Sommerfugl Skrevet 14. juni 2015 #7 Skrevet 14. juni 2015 Da kan man gjøre de ærendene tidligere på dagen når barnet er våkent da?! 1
Kittykat Skrevet 14. juni 2015 #8 Skrevet 14. juni 2015 Aldri i livet. Det er så ansvarsløst som det går an å få det! Man går aldri fra et sovende barn. Hva som helst kan skje. Tenker ikke forelderen på det? Er nok ikke mye vett i hodet der nei... 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #9 Skrevet 14. juni 2015 Går ikke fea sovende barn i bilen for å bare gjøre noe rett inne på en butikk, engang. Søppel kan jeg gå ned med, men jeg tar da trappen og ikke heisen, itilfelle den finner på å sette seg fast. (Noe den gjør både titt og ofte.) Å gå i fra en sovende 7 åring uten at barnet vet at det blir forlatt når det sover kan føre til traume hos barnet om det skulle våkne. Hva om det skulle begynne å brenne, eller noe annet dramatisk skulle skje? Anonymous poster hash: 01d3b...887 6
minister-mio Skrevet 14. juni 2015 #10 Skrevet 14. juni 2015 Mener du det ville vært innenfor om tidsrommet var kortere? Anonymous poster hash: 2b8f1...e69 ja. Man sitter ikke å ser på en sovende syvåring hele natta. Tar man ut søpla og er borte i to minutter f. Eks mener jeg det er helt greit 15
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #11 Skrevet 14. juni 2015 Mener du det ville vært innenfor om tidsrommet var kortere? Anonymous poster hash: 2b8f1...e69 Ja, et kvarter hadde kanskje vært greit, men ikke noe mer.Anonymous poster hash: 9f3dd...618 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #12 Skrevet 14. juni 2015 Har en bekjent som titt og ofte pleier å gå fra seksåringen sin på kvelden, for å ta en øl på puben nede i gata. Alenemor uten mye barnevakt tilgjengelig, så da blir det sånn selv om det kanskje ikke er helt ideelt. Hun låser alle ytterdører godt da, og har ei bikkje som "sitter vakt" utenfor soveromsdøra til barnet Anonymous poster hash: f30ae...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #13 Skrevet 14. juni 2015 Har en bekjent som titt og ofte pleier å gå fra seksåringen sin på kvelden, for å ta en øl på puben nede i gata. Alenemor uten mye barnevakt tilgjengelig, så da blir det sånn selv om det kanskje ikke er helt ideelt. Hun låser alle ytterdører godt da, og har ei bikkje som "sitter vakt" utenfor soveromsdøra til barnet Anonymous poster hash: f30ae...e7f Noe sier meg at dette burde være ulovlig! Å forlate et sovende barn slik er jo rene barnemishandlingen. Låse døra? Fint om det begynner å brenne og barnet ikke kommer seg ut. (Ja, det har skjedd, selv om barnet i den mora sin situasjon er seks år). Kjenner det koker over sånne folk!Anonymous poster hash: 2b8f1...e69 14
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #14 Skrevet 14. juni 2015 Det der har jeg opplevd selv som lite barn. Selvfølgelig er en 7-åring i stand til å bære hjemme alene, mange er jo det på dagtid. Men det er stor forskjell på når dette er avtalt, og når forelderen bare drar etter sovetid uten avtale. Mange barn er ekstra redde og sårbare på kveld/natt, det er skummelt for mange. Jeg husker me skrekk selv at jeg våknet og min far hadde dratt ut uten å si fra. Jeg var så redd!! Jeg ante jo ikke om han ble borte i 5 minutter eller en time. Det var mørkt ute og jeg var alltid livredd. Anonymous poster hash: 309e5...cd8 17
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #15 Skrevet 14. juni 2015 Dette bør absolutt meldes til barnevernet !!Anonymous poster hash: f3c3d...a9a 4
jabx Skrevet 14. juni 2015 #16 Skrevet 14. juni 2015 Har en bekjent som titt og ofte pleier å gå fra seksåringen sin på kvelden, for å ta en øl på puben nede i gata. Alenemor uten mye barnevakt tilgjengelig, så da blir det sånn selv om det kanskje ikke er helt ideelt. Hun låser alle ytterdører godt da, og har ei bikkje som "sitter vakt" utenfor soveromsdøra til barnet Sikkert kult å brenne inne da. 7
Heart Skrevet 15. juni 2015 #17 Skrevet 15. juni 2015 Om det er OK eller ikke å gå fra en 7-åring som sover, kommer vel an på omstendighetene? En 7-åring er ikke veldig liten, og er sikkert i stand til å gi beskjed til noen dersom noe uventet skulle skje. Da må det selvsagt være noen der som barnet kan gi beskjed til, så den omstendigheten må være til stede. Hvis barnet sover, er det vel i sitt eget hjem. Det er grenser for hva som da kan skje, spesielt innenfor et tidsrom på bare en time. Så lenge barnet vet hva det skal gjøre dersom f.eks. røykvarsleren begynner å ule eller noen banker på døren, er vel ikke dette nødvendigvis så problematisk? Det kommer selvsagt an på barnet; 7-åringer er veldig forskjellige. Jeg var selv en god del alene fra den alderen og oppover, men jeg visste alltid selv på forhånd når dette kunne skje, og visste også hvordan jeg skulle få fatt i andre voksne. Jeg kan aldri huske at jeg var redd eller usikker i de situasjonene. De som så kategorisk sier at de aldri ville gått fra et sovende barn, sover de ikke selv om natten? Da er man jo bevisstløs i 7-8 timer, og vanligvis ikke i umiddelbar nærhet av barnet heller. 5
skruf Skrevet 15. juni 2015 #18 Skrevet 15. juni 2015 Om det er OK eller ikke å gå fra en 7-åring som sover, kommer vel an på omstendighetene? En 7-åring er ikke veldig liten, og er sikkert i stand til å gi beskjed til noen dersom noe uventet skulle skje. Da må det selvsagt være noen der som barnet kan gi beskjed til, så den omstendigheten må være til stede. Hvis barnet sover, er det vel i sitt eget hjem. Det er grenser for hva som da kan skje, spesielt innenfor et tidsrom på bare en time. Så lenge barnet vet hva det skal gjøre dersom f.eks. røykvarsleren begynner å ule eller noen banker på døren, er vel ikke dette nødvendigvis så problematisk? Det kommer selvsagt an på barnet; 7-åringer er veldig forskjellige. Jeg var selv en god del alene fra den alderen og oppover, men jeg visste alltid selv på forhånd når dette kunne skje, og visste også hvordan jeg skulle få fatt i andre voksne. Jeg kan aldri huske at jeg var redd eller usikker i de situasjonene. De som så kategorisk sier at de aldri ville gått fra et sovende barn, sover de ikke selv om natten? Da er man jo bevisstløs i 7-8 timer, og vanligvis ikke i umiddelbar nærhet av barnet heller. Personlig så er jeg ikke bevistløs når jeg sover, og jeg våkner fort hvis det er noe. Du kan ikke sammenligne det med f.eks den personen som går fra ungen etter at den har lagt seg for å stikke på pub og drikke øl (det er egentlig bekymringsmelding til barnevernet-grunn. Man går ikke fra en liten unge som sover og er alene hjemme for å stikke ut å drikke). Det er forskjell på dag og natt. En 7-åring kan fint være hjemme alene på dagtid mens den voksne stikker på butikken en tur. Brukte å gjøre det selv, og ungen visste at hun kunne ringe meg hvis det var noe. Jeg hadde derimot ikke dratt fra henne sovende for å handle. Men jeg kan derimot lett stikke ut med søpla på kveldstid etter at hun har sovnet eller stå utenfor mens hunden får løpe rundt på plenen. En annen ting er jo det at et lite barn kan bli redd hvis det våkner opp på natta, står opp og ikke finner foreldrene. 2
Gjest krølletomat Skrevet 15. juni 2015 #19 Skrevet 15. juni 2015 (endret) Nei, ikke greit. Hva er det som er så viktig at man må gjøre det mens ungen sover? Jeg kan godt gå ut med søpla rett utafor her. Men det kan ikke helt sammenlignes, for er borte max. 2 minutter. Endret 15. juni 2015 av krølletomat
teknosilje Skrevet 15. juni 2015 #20 Skrevet 15. juni 2015 Det jeg synes er skikkelig skremmende her er alle som mener det er ok å la ett BARN på 7 år være ALENE hjemme når det sover på kvelden. Tenk å våkne av ett mareritt eller ungen må på do. Mamma som skal sitte på stua og se tv er ikke der. Hun er ingensteds... Tenk for en følelse det er for en 7 åring. Herregud. Folk er jo helt sinnssyke! Får helt vondt i meg... Stakkars barn. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå