Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja nå har jeg altså fråtset igjen, to store plater stratos, en stor ostepop pose på 200 gram, en stor boks is på to liter og en stor langgang med skinke ost og smør.

Nå venter jeg på at pizzaen i ovnen skal bli ferdig.

Det verste er at magen min tåler dette og jeg kjenner bare en svak metthet.

Nå vet jeg at to dager med dette gjør at jeg må sulte meg denne uken også. Så sprekker jeg av og til da, men henter meg inn igjen neste dag. Så kommer helga og jeg sier til meg selv at jeg bare skal spise litt, men det går ikke. Bare jeg har tatt en liten bit, er det gjort. Da må jeg spise hele dagen og gjerne fråtse til magen står ut og jeg føler meg dårlig.

I samvær med andre ser jeg at bare kan spise ei remse av en sjokolade for så å legge den bort, noen glass brus og et par never med potetgull. 

Det de ikke vet er at jeg spiser normalt fremfor dem, men når de drar hjem , super jeg i meg hele posen , hele smågodtskåla, pluss to tre middager til!

Ingen kan se det pga jeg er normalvektig, men det er hardt å holde på vekta med disse utskeielsene mine. Hvorfor kan jeg ikke bare kunne spise normalt som andre?

Flere som kjenner seg igjen? Er det virkelig noen som er så steine tullat som meg her?

Anonymous poster hash: 1db22...c3f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiste du alt dette bare i dag?

Anonymous poster hash: 1f881...389
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiste du alt dette bare i dag?

Anonymous poster hash: 1f881...389

Ja og venter på å spise enda mer, blir og spise mer utover dagen

Skrevet

http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article643730.ece

Tror det er vanligere å ha det sånn enn du tror. Spesielt enkelte matsorter som er ferdiglaget er vanskeligere å føle metthetsfølelse for, enda kaloriene er der.

Hadde også en del sånne perioder da jeg var yngre. Men med alderen tok det lengre tid å få det av seg igjen, og jeg ble på en måte tvunget til å ta meg sammen. Enkelte matsorter har jeg nesten kuttet ut, spiser bare hvis jeg får det servert. Og så har jeg blitt mer og mer bevisst på sunne mettende hjemmelavede måltider, sjokolade, kaker som jeg laver selv. 

Skrevet

Dette er en spiseforstyrrelse, kjære deg. Overspising og kompensasjon (det er ikke bsre spying som er "purging")=bulimi.

Søk hjelp hos fastlegen din. Sånn her skal du ikke ha det. :klemmer:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article643730.ece

Tror det er vanligere å ha det sånn enn du tror. Spesielt enkelte matsorter som er ferdiglaget er vanskeligere å føle metthetsfølelse for, enda kaloriene er der.

Hadde også en del sånne perioder da jeg var yngre. Men med alderen tok det lengre tid å få det av seg igjen, og jeg ble på en måte tvunget til å ta meg sammen. Enkelte matsorter har jeg nesten kuttet ut, spiser bare hvis jeg får det servert. Og så har jeg blitt mer og mer bevisst på sunne mettende hjemmelavede måltider, sjokolade, kaker som jeg laver selv. 

Det er iallefall slitsomt å ha det sånn. Jeg er godt voksen og utviklet dette for noen år tilbake. Før i tiden spiste jeg normalt. Jeg utviklet dette etter en slankekur jeg hadde. Nå fråtser jeg for så og sulte meg i dager for å oppnå samme vekt. Fortvilende. det er ikke junkfood men sjokolade og is som er de store triggerne her

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en spiseforstyrrelse, kjære deg. Overspising og kompensasjon (det er ikke bsre spying som er "purging")=bulimi.

Søk hjelp hos fastlegen din. Sånn her skal du ikke ha det. :klemmer:

Takk , er det en spisefortyrrelse å spise for mye da? Ja der ser du hvor uvitende jeg er. Trodde det var bulimi , altså spise og spy som var det og anorektika  selvsagt. Jeg bare spiser, jeg spyr ikke. Men jeg sulter meg dagene etterpå for å ikke legge p meg. Slike spiseorgier gjør at jeg legger på meg 4 kg. Kan spise stooooore mengder på et par dager. Bruker 1-2 uker å oppnå samme vekt igjen. Hva heter denne spiseforstyrrelsen da? Vet du det?

Skrevet (endret)

Det er iallefall slitsomt å ha det sånn. Jeg er godt voksen og utviklet dette for noen år tilbake. Før i tiden spiste jeg normalt. Jeg utviklet dette etter en slankekur jeg hadde. Nå fråtser jeg for så og sulte meg i dager for å oppnå samme vekt. Fortvilende. det er ikke junkfood men sjokolade og is som er de store triggerne her

Kjøpe sjokolade og kjøpe is er så godt som junkfood. Både salt, raffinert sukker og fett i is, ja, i sjokoladen også.

Jeg lager sjokolade med rå kakao og rå kakaofett. Merker det er godt for fordøyelsen, og også godt ellers. Mye antioksidanter og næring i rå kakao. 

Hjemmelavet is med eggeplommer og fløte og rørsukker er også et myyyyye bedre alternativ enn det du kjøper. Smaker bedre, og metter bedre. men klart, man kan ikke spise ubegrenset av dette heller. Men mye bedre for kroppen, og mye lettere å følge de sunne signalene som kroppen gir.

Endret av Berit
AnonymBruker
Skrevet

Takk , er det en spisefortyrrelse å spise for mye da? Ja der ser du hvor uvitende jeg er. Trodde det var bulimi , altså spise og spy som var det og anorektika  selvsagt. Jeg bare spiser, jeg spyr ikke. Men jeg sulter meg dagene etterpå for å ikke legge p meg. Slike spiseorgier gjør at jeg legger på meg 4 kg. Kan spise stooooore mengder på et par dager. Bruker 1-2 uker å oppnå samme vekt igjen. Hva heter denne spiseforstyrrelsen da? Vet du det?

Nå skal ikke jeg diagnosere, men jeg vil tro at det enten går under overspising eller bulimi. Bulimi trenger ikke nødvendigvis å kaste opp mat eller å bruke avføringspiller, men det kan også være å fråtse haugevis av mat og deretter "sulte" seg igjen. 

Bulimi, sykdomstilstand karakterisert ved overdreven opptatthet av kontroll over kroppsvekten, med gjentatte episoder med kontrollsvikt hvor det forekommer anfall med overspising. Da blir store matmengder inntatt på kort tid (få timer). Spiseanfallene skjer gjerne i hemmelighet. Hyppigheten av slike anfall varierer, men kan hos noen forekomme flere ganger om dagen. Personen har derfor ofte sterk følelse av selvforakt, skyld eller depresjon etter et spiseanfall.

I forsøk på å oppveie den «fetende» virkningen av episoder med overspising, vil de fleste forsøke å slanke seg mellom spiseanfallene, for eksempel ved å legge inn sulteperioder. Det er også vanlig å anvende ulike måter å få ned vekten på, som å fremkalle oppkast etter et måltid, misbruke avføringsmidler eller innta vanndrivende legemidler (diuretika).

Anonymous poster hash: 42e66...b7b

• Liker 3
Skrevet

Takk , er det en spisefortyrrelse å spise for mye da? Ja der ser du hvor uvitende jeg er. Trodde det var bulimi , altså spise og spy som var det og anorektika selvsagt. Jeg bare spiser, jeg spyr ikke. Men jeg sulter meg dagene etterpå for å ikke legge p meg. Slike spiseorgier gjør at jeg legger på meg 4 kg. Kan spise stooooore mengder på et par dager. Bruker 1-2 uker å oppnå samme vekt igjen. Hva heter denne spiseforstyrrelsen da? Vet du det?

Det er en ganske farlig misoppfatning det der, at bulimi må innebære spying.

"Purging", altså det å kvitte seg med kaloriene, kan gjøres ved spying, overtrening, sulting etc., og er like fullt bulimi.

Så ja, det er definitivt en spiseforstyrrelse!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overspisning er en spiseforstyrrelse ja!

Jeg gjør akkurat det samme som deg, jeg har en atypisk spiseforstyrrelse. Jeg er innom alle tre (anoreksi,bulimi,overspisning) regelmessig. Jeg har holdt på i 15år, men får ikke ordentlig hjelp for dette.

Anonymous poster hash: 83398...f89

Skrevet

Stor klem til deg!  :hug:

Jeg har det også slik. Har hatt nettopp noen uker der hvor jeg har fråtsa ekstremt masse! Jeg kunne sikkert funnet på å spise like mye som deg i løpet av en dag. 

Jeg vurderer 
å gå til fastlege eller psykolog, syns du også burde gjøre det. 

Akkurat nå har jeg ikke noen av triggerene tilgjengelig, derfor har jeg klart meg fint i ca to uker. Men jeg vet at når de kommer tilbake i hus eller når hormonene kommer i ubalanse sliter jeg. 

Problemet er nok ikke hva vi spiser eller hvordan vi spiser det, men hva som skjer inni hodet når vi "feiler", eller spiser noe "ulovlig". 

Med meg er det som oftest utp
å dagen. Når jeg oppdager at jeg har spist for mye eller har spist noe "ulovlig" (som skjokolade, for mye nòtter eller kake) som igjen gjør at den dagen er forspilt. Da begynner jeg som regel å fråtse og jeg går på autopilot. Fordi noe inni meg sier at "denne dagen, er fortapt uansett, så da begynner vi på nytt imorgen", imellomtiden spiser jeg så mye jeg kan nå som jeg har "muligheten" til det

Det logiske er selvsagt å stoppe når en har spist for masse. Men så er ikke disse formene for spiseforrstyrrelse så veldig rasjonelle av seg.

Jeg har prøvd alt fra å gjøre andre ting når suget er der, til å prøve å rasjonalisere med seg selv, ringe andre. Men en blir liksom besatt. 

Håper du finner ut av det! Og det er nok vanligere enn vi tror å misbruke mat. Problemet er at det blir sjeldent fanget opp av omgivelsene dersom det ikke synes på kroppen.  

AnonymBruker
Skrevet

Overspisning er en spiseforstyrrelse ja!

Jeg gjør akkurat det samme som deg, jeg har en atypisk spiseforstyrrelse. Jeg er innom alle tre (anoreksi,bulimi,overspisning) regelmessig. Jeg har holdt på i 15år, men får ikke ordentlig hjelp for dette.

Anonymous poster hash: 83398...f89

Så godt å se at det ikke bare er meg, ikke at det er bra at du også lider av dette, men godt at jeg ikke er alene om dette

Stor klem til deg!  :hug:

Jeg har det også slik. Har hatt nettopp noen uker der hvor jeg har fråtsa ekstremt masse! Jeg kunne sikkert funnet på å spise like mye som deg i løpet av en dag. 

Jeg vurderer å gå til fastlege eller psykolog, syns du også burde gjøre det. 

Akkurat nå har jeg ikke noen av triggerene tilgjengelig, derfor har jeg klart meg fint i ca to uker. Men jeg vet at når de kommer tilbake i hus eller når hormonene kommer i ubalanse sliter jeg. 

Problemet er nok ikke hva vi spiser eller hvordan vi spiser det, men hva som skjer inni hodet når vi "feiler", eller spiser noe "ulovlig". 

Med meg er det som oftest utpå dagen. Når jeg oppdager at jeg har spist for mye eller har spist noe "ulovlig" (som skjokolade, for mye nòtter eller kake) som igjen gjør at den dagen er forspilt. Da begynner jeg som regel å fråtse og jeg går på autopilot. Fordi noe inni meg sier at "denne dagen, er fortapt uansett, så da begynner vi på nytt imorgen", imellomtiden spiser jeg så mye jeg kan nå som jeg har "muligheten" til det

Det logiske er selvsagt å stoppe når en har spist for masse. Men så er ikke disse formene for spiseforrstyrrelse så veldig rasjonelle av seg.

Jeg har prøvd alt fra å gjøre andre ting når suget er der, til å prøve å rasjonalisere med seg selv, ringe andre. Men en blir liksom besatt. 

Håper du finner ut av det! Og det er nok vanligere enn vi tror å misbruke mat. Problemet er at det blir sjeldent fanget opp av omgivelsene dersom det ikke synes på kroppen.  

Herregud som å lese om meg selv!!!!

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er det som utløser denne sykdommen da? Hva var det som gjorde at dere fikk dette? Hos meg kom det etter slanking

AnonymBruker
Skrevet

ikke varm pizzaen visst du ikke vil spise mer!:0 kanskje det er lettere visst du lar vær e å kjøpe is, sjokolade osv? Da kan du jo ikke fråtse det... Hadde jeg vært deg nå (hvis jeg hadde klart det), ville jeg hivd all triggematen i do. 

Anonymous poster hash: f3dc6...8d1
AnonymBruker
Skrevet

Bulimi handler ikke bare om å spise og spy.Bulmi er nå man overspiser mye også utøver kompanserrende adferd i ettertid.So f.eks oppkast,avføringspiller,overtrening eller kompansering i form av restricting(finner ikke det norske ordet) av matinntak frem til neste runde med frotsing. Og det er nettopp det du gjør. Så ja du har en spiseforstyrrelse.Så kontakt hjelp MED EN GANG!!!!

Anonymous poster hash: 3c2fa...c8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*fråtsing skulle det stå

AnonymBruker
Skrevet

Bulimi handler ikke bare om å spise og spy.Bulmi er nå man overspiser mye også utøver kompanserrende adferd i ettertid.So f.eks oppkast,avføringspiller,overtrening eller kompansering i form av restricting(finner ikke det norske ordet) av matinntak frem til neste runde med frotsing. Og det er nettopp det du gjør. Så ja du har en spiseforstyrrelse.Så kontakt hjelp MED EN GANG!!!!

Så dette er farlig da? Kan jeg skade kroppen av dette og hva kan skje?

AnonymBruker
Skrevet

ikke varm pizzaen visst du ikke vil spise mer!:0 kanskje det er lettere visst du lar vær e å kjøpe is, sjokolade osv? Da kan du jo ikke fråtse det... Hadde jeg vært deg nå (hvis jeg hadde klart det), ville jeg hivd all triggematen i do. 

Anonymous poster hash: f3dc6...8d1

Har dessverre spist den  :sjokkbla:  Vil ikke ha det slik, men jeg tør nesten ikke tenke på å gå til legen. Hun kjenner meg som en oppegående og sterk person! Skjemmes over å ha denne lidelsen. Har forøkt å bare spise litt men jeg klarer det ikke-1 Det er enten overspising eller sulting!

AnonymBruker
Skrevet

Så dette er farlig da? Kan jeg skade kroppen av dette og hva kan skje?

Ja og ja.Det er så mangt som kan skje,men det er ikke der fokuset ditt burde være.Du burde fokusere på å skaffe deg hjelp før konsekvensene av denne adferden dukker opp.Bestill lege time pronto,og be om henvisning til dps,vop, eller lignende.

Jeg har sliti med alvorlig spiseforstyrrelse i 20 år,og det er ikke et helvete jeg unner min verste fiende.!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...