Gå til innhold

Ekssamboer og mamma til barnet har flyttet men melder ikke adresseendring til folkeregisteret


Mekl

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet sammen med kjæresten min, i huset han eier. Ekssamboeren hans som han har et barn på 8 år sammen med, flyttet herfra for snart to år siden. Hun kjøpte en leilighet i nabokommunen der hun nå bor sammen med en annen mann. Hun eide ikke dette huset sammen med min kjæreste, men bodde gratis. De har delt omsorg men barnet har fortsatt sitt faste bosted her og går på skole her. Til tross for evig mas fra kjæresten min så er hun fortsatt folkeregistrert her. Det kan godt være at hun bare glemmer å melde flytting gang på gang, men jeg stoler ikke på denne dama og begynner å lure på om det at hun fortsatt er folkeregistrert sammen med faren og sønnen er med avsikt.

 

Har hun noe å tjene på å ikke melde flytting til folkeregisteret? Feks noe med boligskatt eller stønad for barn, som egentlig kjæresten min skulle ha fått? Eller kan hun spekulere i noe for å etter hvert "ta" barnet fra faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun taper økonomisk på å ha adresse sammen med barnefar. Hun taper også på at barnet har bostedsadresse hos far.

At mor har adresse hos far er ingen vinn-vinn-situasjon for henne så du kan bare ta det helt lungt.



Anonymous poster hash: 45d67...6c2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp flyttet sammen med kjæresten min, i huset han eier. Ekssamboeren hans som han har et barn på 8 år sammen med, flyttet herfra for snart to år siden. Hun kjøpte en leilighet i nabokommunen der hun nå bor sammen med en annen mann. Hun eide ikke dette huset sammen med min kjæreste, men bodde gratis. De har delt omsorg men barnet har fortsatt sitt faste bosted her og går på skole her. Til tross for evig mas fra kjæresten min så er hun fortsatt folkeregistrert her. Det kan godt være at hun bare glemmer å melde flytting gang på gang, men jeg stoler ikke på denne dama og begynner å lure på om det at hun fortsatt er folkeregistrert sammen med faren og sønnen er med avsikt.

 

Har hun noe å tjene på å ikke melde flytting til folkeregisteret? Feks noe med boligskatt eller stønad for barn, som egentlig kjæresten min skulle ha fått? Eller kan hun spekulere i noe for å etter hvert "ta" barnet fra faren?

Jeg kan ikke reglene veldig godt, men sånn umiddelbart vil jeg tro det motsatte egentlig. Hun har vel mer å hente som alenemor, enn som samboer med barnefaren.

Anonymous poster hash: 97a95...7f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må betale mindre/slipper bidrag siden hun "ikke" har flyttet fra far?

Anonymous poster hash: da9f7...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må betale mindre/slipper bidrag siden hun "ikke" har flyttet fra far?Anonymous poster hash: da9f7...39e

Man betaler ikke bidrag ved delt omsorg

Anonymous poster hash: 45d67...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som opplevde det samme. Din samboer må si fra til folkeregisteret. De har rutiner for slikt. De kommer til å sende x-antall brev til henne, over noen uker for å be henne frivillig melde endring. Etter en lovbestemt tid, vil de tvangsutmelde henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser kun en grunn for at mor ikke meldt flytting, og det er for at barnet skal slippe å bytte skole... 

så TS, let it be!



Anonymous poster hash: 6411e...881
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Dersom hun melder flytting mister hun eventuelt barnetrygd for barnet. Dersom barnet har, og skal fortsette å ha, fast bosted hos far vil han kunne få dobbel barnetrygd og skattefradrag. Han må også skrive under på det dersom hun ønsker at barnet skal skifte adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kun en grunn for at mor ikke meldt flytting, og det er for at barnet skal slippe å bytte skole... så TS, let it be! Anonymous poster hash: 6411e...881

Hvis det er grunnen ville vel ts ha visst det?

Anonymous poster hash: 65f9a...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

Ser kun en grunn for at mor ikke meldt flytting, og det er for at barnet skal slippe å bytte skole... 

så TS, let it be!

Anonymous poster hash: 6411e...881

 

Hvorfor skulle barnet være nødt til å bytte skole fordi at moren flyttet til ny kommune?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be ham kontakte folkeregisteret. Han kan selv melde inn at hun har flyttet ut. Det finnes tilsvarende for huseiere om leietakere: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Flyttemelding-fra-utleiere-av-hus-leilighet-mm/Godt mulig han bare kan bruke det skjemaet uansett, dersom hun allikevel ikke eier huset. Jeg ville prøvd det.



Anonymous poster hash: e1d11...d65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Be ham kontakte folkeregisteret. Han kan selv melde inn at hun har flyttet ut. Det finnes tilsvarende for huseiere om leietakere: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Flyttemelding-fra-utleiere-av-hus-leilighet-mm/Godt mulig han bare kan bruke det skjemaet uansett, dersom hun allikevel ikke eier huset. Jeg ville prøvd det.

Anonymous poster hash: e1d11...d65

 

Man kan ikke melde flytting på vegne av andre. Min eks prøvde å "flytte meg" inn i egen husstand for å stå sterke i en barnefordelingssak. Det gikk ikke.

Anonymous poster hash: f98c4...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Man kan ikke melde flytting på vegne av andre. Min eks prøvde å "flytte meg" inn i egen husstand for å stå sterke i en barnefordelingssak. Det gikk ikke.

Anonymous poster hash: f98c4...224

 

 

Vi flyttet sønnen til mannen min inn i huset vårt da moren nektet å bytte adressen hans. Han bodde hos oss. Det gikk helt fint, men tok litt tid. Det holdt at han skrev på et brev at han bodde fast hos oss som dokumentasjon, for han var over 12.

 

Naboen har også brukt skjemaet til å melde at leietaker hadde flyttet, da leietakeren ikke gadd å endre adresse. Det gikk også fint. Nabo la ved dokumentasjon på oppsigelse av leiekontrakt.

 

TS: Ring skatteetaten og spør hva man trenger for å bevise at hun ikke bor der lenger. Det er klart det fins måter å løse dette på.

Anonymous poster hash: e1d11...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle barnet være nødt til å bytte skole fordi at moren flyttet til ny kommune?

Man er jo tilknyttet den skolen man er folkeregistrert til- så vis moren har flyttet til en nabokommune er det mest sannynlig at de da tilhører en annen skole.

Siden det ikke er noen økonomisk vinning å hente for moren utifra hva hun skriver, tipper jeg det er for så for å slippe bytte av skole- at de er  folkeadressert  boende hos pappaen til barnet. .

Hva annet kan det være liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...