Gå til innhold

Har jeg for store krav til mannen?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hun jobber 3 timer og han jobber 14.

Skulle bare mangle at hun gjør alt hjemme. Tviler på at han har tid til å henge på kvinneguiden for å si det slik.

Anonymous poster hash: fab9e...d82

Hun skal ikke gjøre absolutt alt hjemme. Han skal hjelpe til åkke som. Hadde min samboer jobbet i 14 timer, så hadde jeg likevel forventet hjelp fra han i helgene og de dagene begge jobber.

Jeg hadde faktisk også forventet at han hadde satt av tid til barna sine etter jobben, så "slem" er jeg. Når begge foreldrene er ute i jobb, så må og skal arbeid med hus og barn fordeles. Når begge har fri, så så skal det fordeles likt uansett.

Å ha et godt forhold til barna og faktisk kjenne dem kommer foran enhver jobb. Barna er det viktigste man har i livet.

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

100%?

Han jobber fra 05:30 til 16:00-20:00

Dette er mye mer enn 100%

Anonymous poster hash: fab9e...d82

Han har også et ansvar når det gjelder hus og barn. Hvis jobben hans går utover forholdet til både ts og barna, så bør han enten gå litt ned i prosent på jobben eller få seg en jobb som ikke krever så mange timer. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Er det mulig for ham å gå ned til 100 % stilling slik at han får litt energi til å bruke på barna sine? Han kjenner dem jo ikke, de har null forhold til ham og det vil han merke resten av livet. Jeg hadde selv en fraværende far i oppveksten og etter at jeg flyttet hjemmefra så har jeg nesten ikke hatt noe med ham å gjøre. For jeg kjenner jo ikke fyren. Mamma ringer jeg derimot flere ganger i uka.

Det er de første tjue årene at barna trenger foreldrene sine, etter det er det omvendt.

Endret av Ultiva
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun skal ikke gjøre absolutt alt hjemme. Han skal hjelpe til åkke som. Hadde min samboer jobbet i 14 timer, så hadde jeg likevel forventet hjelp fra han i helgene og de dagene begge jobber.

Jeg hadde faktisk også forventet at han hadde satt av tid til barna sine etter jobben, så "slem" er jeg.Når begge foreldrene er ute i jobb, så må og skal arbeid med hus og barn fordeles. Når begge har fri, så så skal det fordeles likt uansett.

Å ha et godt forhold til barna og faktisk kjenne dem kommer foran enhver jobb. Barna er det viktigste man har i livet.

Satser på at jeg ikke får en feminzi som deg noen gang. Med 10 timer mindre arbeidsdag enn mannen HVER DAG burde du virkelig greie å gjøre alt husarbeidet slik at mannen ikke skal slave hjemme i tillegg til på jobben, og DEFINITIVT ikke på de få fridagene.

Dette 100% "likestilt" pisset, sålenge det går deres vei....

Anonymous poster hash: ff17e...17f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Satser på at jeg ikke får en feminzi som deg noen gang. Med 10 timer mindre arbeidsdag enn mannen HVER DAG burde du virkelig greie å gjøre alt husarbeidet slik at mannen ikke skal slave hjemme i tillegg til på jobben, og DEFINITIVT ikke på de få fridagene.

Jeg er ikke feminist, så der føler jeg meg ikke truffet en gang. Jeg er for at mesteparten skal falle på den som jobber minst. Det eneste jeg er i mot er at den ene parten skal sove og daffe, mens den andre parten må rydde og ta seg av barna på fridagene. Har begge fri, så har begge fri, og da er det faktisk helt naturlig å dele på ansvaret.

Jeg jobber minst og tar meg derfor, naturligvis, av husarbeidet og barna. I helgene når begge har fri, så skal arbeidet fordeles likt. Jeg er så heldig å ha en samboer som mener det samme som meg. Og nei, han er ikke "hjernevasket" eller en tøffel. Han hjelper til og med til etter jobben med hus og hjem. Når begge deler på oppgavene, så blir vi fortere ferdig og kan tilbringe tid sammen som en familie. 

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Gjest Mythic
Skrevet

En ting er at hun gjerne kan gjøre alt husarbeid og praktisk, det er greit nok. Men når mannen ikke en gang er interessert i å ha et forhold til sine egne barn, da er det for galt. Og det har null og niks med likestilling eller "feminazi" (for et forferdelig ord!) å gjøre, men hans egne barn som ikke får verken omsorg eller oppmerksomhet fra sin egen far. Noe så trist.

TS: Enten får han skifte jobb, eller så må han innse at han er nødt til å være sammen med sine egne barn i stedet for å glane på telefonen sin, uansett hvor sliten han er. 

Gjest Olivia Benson
Skrevet

Jeg syns ikke det viktigste i denne situasjonen er husarbeidet, men barna. Enkelte her snakker jo som om det å tilbringe tid med barna er en oppgave på lik linje med å støvsuge eller lage middag.

Han er deres far. Å være sammen med de, hjelpe til med oppdragelsen og se de vokse opp, burde være noe han ønsker selv.

Hvis jeg var ts hadde jeg først snakket ordentlig med mannen. Hvis det ikke synker inn eller han er villig til å endre seg, hadde jeg forberedt meg på tilværelsen som alenemor. Det burde ikke være så vsnskelig ettersom du i praksis lever som en nå.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dersom denne mannen hadde bodd alene så måtte han jo gjort husarbeid... så hvorfor skal han ikke gjøre det nå også?

Hun vasker sikkert klærne hans og lager middag til han. Hadde han vært alene måtte han ha gjort det også selv.

Men, jeg er enig med Olivia over her, det er faktisk barna som er viktigst her. Han kjenner dem ikke, barna kjenner ikke han. Enten er han borte eller så ligger de og sover...

Anonymous poster hash: dc750...35d
  • Liker 3
Gjest O___o
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan folk egentlig tenker? 

De som lever som i en dårlig husmorsroman fra USA på 50-tallet.

" Han jobber & tjener mer "

Med god økonomi så kan man nok kjøpe seg ut av en del tjenester. Og når man jobber svært mye, så kan det være at man utvikler en høyere toleranse for hybelkaniner og brødsmuler på kjøkkenbenken.

Men ærlig talt!

Voksne mennesker som jobber 100%-130% som bor for seg selv 

• vaske klær
  • kjøpe og lage mat
  • vaske opp 
  • støvsuge/ta gulvvasken/vaske badet
  • skifte sengetøy
  • betale regninger 
  • etc

Voksne mennesker som arbeider fulltid med et 50-50% eller 100% forsørgeranvar for barn

MÅ også gjøre disse tinga. 

Han skal ikke være din suger daddy eller minibank

Du skal ikke være hans hushjelp

• Liker 6
Skrevet

Jobber han virkelig 14-timers dager hver dag, eller har han lange vakter noen dager og så fri andre dager? Regner ikke med at lastebilsjåfører er helt fritatt fra reglene i arbeidsmiljøloven?

Slik det er nå kunne TS like godt vært alenemor, da hadde hun sikkert brukt mindre tid på å irritere seg over mannen og han hadde sikkert brukt mer tid på barna ( og husarbeid).

Hos oss jobber vi begge mye, men i andre yrker hvor vi også kan jobbe hjemme på kvelden. Begge to er like ansvarlige for barna og for huset. Noe annet hadde vært helt utenkelig for oss begge, vi er ho like mye foreldre begge to.

• Liker 1
Skrevet

Jeg reagerer mest på at noen sier at "mannen hjelper til" med barna og huset…..Det er da begges oppgave!! Her bidrar man, og gjør sin del etter evne. Men naturligvis blir det mest husarbeid for den som er mye hjemme, det er jo naturlig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trodde vi var ferdige med sånne diskusjoner jeg.

Greit nok at hun har mer tid hjemme enn ham,men han må da trå til litt.

At han ikke vil være med ungene hadde jeg ikke godtatt.

De fleste jobber hele dagen,suck it up,mannen.

Anonymous poster hash: 994aa...f87

• Liker 2
Skrevet

Satser på at jeg ikke får en feminzi som deg noen gang. Med 10 timer mindre arbeidsdag enn mannen HVER DAG burde du virkelig greie å gjøre alt husarbeidet slik at mannen ikke skal slave hjemme i tillegg til på jobben, og DEFINITIVT ikke på de få fridagene. Dette 100% "likestilt" pisset, sålenge det går deres vei.... Anonymous poster hash: ff17e...17f

Mener du virkelig at å snakke med, kose med, gjøre hyggelige ting med, lære bort, gjøre vanlige søndagsaktiviteter som gå tur, bli kjent med, ELSKE og bli glad i (jeg vil bruke så store ord), krangle med, lese for, pusse tenna til, leke med lego sammen med, lage kveldsmat til, tørke på do, dusje sammen med, oppdra, påvirke mer en noen annen kan, trøste, bekymre seg over, krangle og tille med, tilrettelegge for : sine egne barn man lengter etter hele dagen = alt dette sidestilles med " å slave hjemme"?

• Liker 5
Skrevet

Hvis han virkelig jobber 130-140% så blir det jo vanskelig uansett for TS å jobbe 100%. Jeg vet ikke om det er det du søker da? Uansett blir det jo da fryktelig mye mer familiesnsvar på deg? Hadde dere snakket om dette før dere fikk barn? Har dere en ordning med fordeling av pensjonspoeng? Nei jeg syntes ikke det er riktig at han ikke vil tilbringe tid med barna nor han har fri, det vil han sikkert angre på i fremtiden også.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom TS bare jobber 40% og mannen jobber fra grytidlig om morgenen til kl. 16-20 mener jeg husarbeidet må være TS sitt hovedansvar i ukedagene. Det går an å rydde litt samtidig som man er med barna, alt må ikke gjøres på kveldstid og man må ikke støvsuge og vaske huset hver dag. I ukedagene bør mannen rydde inn sin egen tallerken osv. (altså ikke lage mer rot som TS må rydde opp)

Slik jeg ser det er det barnas mangel på tid med far som er et problem her. TS bør ha en dialog med far om at de dagene han kommer hjem kl. 16 må han bruke tid sammen med barna før liggetid. Leke litt med de, prate om dagen deres, gi de et bad og lese en god natt historie. I tillegg bør mannen ta med barna ut i helgene, og tilbringe tid med de. Ta de med til svømmehallen, på tur til besteforeldrene, lekeplassen osv. Det er viktig at barna også får en tilknytning til far.

De dagene far kommer hjem kl. 20 og barna alt er i seng syntes jeg det er helt ok at han setter seg i sofaen. Han trenger å slappe av en liten stund før han må legge seg for å stå opp kl. 05.30 og dra på jobb igjen.

Og ja, de som har solid økonomi har råd til å kjøpe seg fri fra mange husarbeidsoppgaver. Dette trenger nødvendigvis ikke gjelde TS sin mann, all den tid TS kun jobber 40% og familieøkonomien skal henge i hop.

Anonymous poster hash: e4335...096

Skrevet

Den som jobber minst, bør gjøre mest husarbeide.

Men jeg skjønner godt at TS prioriterer barnet før han legger seg, for så å ta resten av husarbeidet når han har lagt seg, så det er dårlig av mannen å bli sur for. Det blir jo gjort uansett. Og NOEN må jo prioritere barnet når ikke far gjør det.

Mannen vil ikke tilbringe tid med barnet sitt? Fordi TS jobber minst? Hæ?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...