Gjest Fast bruker til vanlig Skrevet 2. september 2004 #1 Del Skrevet 2. september 2004 Har fått et problem. Ble i januar ansatt på en butikk som deltidsansatt (11-12 timer gjennomsnittlig i uka), og gikk opp i full stilling to måneder etterpå. Fikk ikke ny kontrakt på dette, selv om jeg ba om det. Allerede da blinket det en varsellampe. Fram til nå har jeg jobbet fulltid, men da jeg for et par uker siden ga beskjed til jobben om at jeg var gravid, og rett etterpå ble sykemeldt pga kvalme, har de tatt fra meg fulltidsjobben og gitt plassen til en annen, og jeg er tilbake på min bittelille stilling igjen. Er så frustrert. 1.Kan de gjøre dette? Mitt andre problem er hva jeg skal si til legen? Så lenge jeg går sykemeldt enda, får jeg utbetalt full lønn, siden jeg ikke har jobbet annet enn fulltid siden mars, selv om kontrakten ikke sa det. Men om jeg nå går tilbake på jobb, for så å kjenne at det ikke funker, og jeg må sykemlede meg igjen, så får jeg bare betalt for 11-12 timer i uka. Det suger Så det vil jeg ikke. Jeg og min samboer er veldig avhengig av at begge har full inntekt, det jeg tjener inn nå er jo grunnlaget på hva jeg vil få når barnet er født. 2.Er det ikke slik at har man gått sykemeldt i 8 uker, så skal det settes igang noe som gradvis skal få meg på jobb igjen? Jeg kan jo ikke gå tilbake nå. Det vil gjøre meg og min samboer til økonomisk ruin lenge framover.......... For øyeblikket holder jeg meg sykemeldt med god samvittighet. Penger er jeg avhengig av, og jeg kan ikke la jobben ødelegge for meg. Har satt verneombud og hovedtillitsvalgt på jobb på saken, men ikke fått noe tilbakesvar enda. Er 10 uker gravid nå, men kan jo ikke skylde på svangerskapskvalme i 30 uker til da...... Noen som har vært borti lignende, eller har et par gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 2. september 2004 #2 Del Skrevet 2. september 2004 Det er mange andre plager du kan få i løpet av svangerskapet. Og kvalme er faktisk noe enkelte har hele graviditeten. Kontrakter er og blir viktige, og en del av skylden må du nok ta på deg selv. For du kunne ha krevd en kontrakt av de. men når saken er som den er nå, så hadde ikke jeg heller hatt noen problemer med å gå sykemeld tiden ut. Får da være grenser for hva en arbeidsgiver skal kunne gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fast bruker Skrevet 2. september 2004 #3 Del Skrevet 2. september 2004 Jeg krevde faktisk ny kontrakt. Gikk til både butikksjef og ass.butikksjef, men ingen ville hjelpe meg. De så meg rett inn i øynene og sa at jeg hadde nøyaktig den kontrakten jeg skulle ha. Snakk om piss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. september 2004 #4 Del Skrevet 2. september 2004 Du skulle fått ny kontrakt, ellers kunne du faktisk ha nekta å jobbe mer enn 11-12 timer som du har i kontrakten din. Mitt råd til deg er å se deg om etter en annen jobb - så lenge du ikke har noen kontrakt så har du faktisk veldig få rettigheter. Tiltak for å få deg tilbake i jobb skal iverksettes rimelig tidlig, og du kan miste retten til sykepenger hvis du "forpurrer" forsøkene, nekter el.l. Gå videre til tillitsmann/verneombud, og se om de kan noe mer om det. Er selv butikksjef, ville ikke falle meg inn å ha noen på full stilling uten kontrakt... Men jeg kan forstå at for enkelte kan det virke som en enkel utvei når man muligens ønsker å bli kvitt folk på en rask og effektiv måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #5 Del Skrevet 2. september 2004 Har fått et problem. Ble i januar ansatt på en butikk som deltidsansatt (11-12 timer gjennomsnittlig i uka), og gikk opp i full stilling to måneder etterpå. Fikk ikke ny kontrakt på dette, selv om jeg ba om det. Allerede da blinket det en varsellampe. Fram til nå har jeg jobbet fulltid, men da jeg for et par uker siden ga beskjed til jobben om at jeg var gravid, og rett etterpå ble sykemeldt pga kvalme, har de tatt fra meg fulltidsjobben og gitt plassen til en annen, og jeg er tilbake på min bittelille stilling igjen. Er så frustrert. 1.Kan de gjøre dette? Mitt andre problem er hva jeg skal si til legen? Så lenge jeg går sykemeldt enda, får jeg utbetalt full lønn, siden jeg ikke har jobbet annet enn fulltid siden mars, selv om kontrakten ikke sa det. Men om jeg nå går tilbake på jobb, for så å kjenne at det ikke funker, og jeg må sykemlede meg igjen, så får jeg bare betalt for 11-12 timer i uka. Det suger Så det vil jeg ikke. Jeg og min samboer er veldig avhengig av at begge har full inntekt, det jeg tjener inn nå er jo grunnlaget på hva jeg vil få når barnet er født. 2.Er det ikke slik at har man gått sykemeldt i 8 uker, så skal det settes igang noe som gradvis skal få meg på jobb igjen? Jeg kan jo ikke gå tilbake nå. Det vil gjøre meg og min samboer til økonomisk ruin lenge framover.......... For øyeblikket holder jeg meg sykemeldt med god samvittighet. Penger er jeg avhengig av, og jeg kan ikke la jobben ødelegge for meg. Har satt verneombud og hovedtillitsvalgt på jobb på saken, men ikke fått noe tilbakesvar enda. Er 10 uker gravid nå, men kan jo ikke skylde på svangerskapskvalme i 30 uker til da...... Noen som har vært borti lignende, eller har et par gode råd? Innen 8 uker skal det settes inn tiltak for deg. det skal du, arb.giver og legen sørge for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vackraflickan Skrevet 2. september 2004 #6 Del Skrevet 2. september 2004 Kjære gjest Kan du sende meg en pm? Er i (omtrent) akkurat samme situasjon og skal ta kontakt med advokat i morgen. Jeg vet en del om lover og regler når det gjelder dette. Så kanskje vi kan hjelpe hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå