Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Fremhevede innlegg

Gjest Limeprime
Skrevet (endret)

Du kan kreve at ingen andre enn du og gynekologen er i rommet. Det skjer vell at der er studenter som kan delta i timen om du tillater det, men som sagt kan du bare si nei til dette. Slik jeg har skjønt det er det ikke normalt at der er andre til stede. 

Endret av Limeprime
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kreve at ingen andre enn du og gynekologen er i rommet. Det skjer vell at der er studenter som kan delta i timen om du tillater det, men som sagt kan du bare si nei til dette. Slik jeg har skjønt det er det ikke normalt at der er andre til stede. 

Noen steder (de fleste faktisk) krever at en sykepleier/helsesektretær er med inn for å forsikre seg om at det ikke blir påstander om overgrep. Sykepleieren pleier å holde seg ved hodeenden, holder hånda di eller lignende. Altså en ekstra trygghet. 

Hadde jeg vært gynekolog hadde jeg nektet å utføre undersøkelse uten at noen bevitnet det, for jeg ville jo ikke hatt falske anklager på meg. 

Anonymous poster hash: 75395...11f

Gjest Limeprime
Skrevet

Noen steder (de fleste faktisk) krever at en sykepleier/helsesektretær er med inn for å forsikre seg om at det ikke blir påstander om overgrep. Sykepleieren pleier å holde seg ved hodeenden, holder hånda di eller lignende. Altså en ekstra trygghet. 

Hadde jeg vært gynekolog hadde jeg nektet å utføre undersøkelse uten at noen bevitnet det, for jeg ville jo ikke hatt falske anklager på meg. 

Anonymous poster hash: 75395...11f

Det har jeg aldri hørt om, faktisk! Da vet jeg det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det handler om at folk ikke skal anklage gynekolog for ting fordi det er noen andre som ser hva som skjer. Og det er veldig viktig, fordi det er folk som tror at gynekologen utsetter deg for et overgrep når han putter finger inn i vagina når det i virkeligheten er en del av undersøkelsen for å f.eks kjenne etter endometriose. :)

Anonymous poster hash: 8cea8...954

Nettopp! Det handler absolutt ikke om å sørge for at legen ikke tafser eller gjør andre uprofesjonelle ting. Dersom det er mistanke om dette gjennomgår legen en skikkhetsvurdering. 

Anonymous poster hash: c0595...297

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp! Det handler absolutt ikke om å sørge for at legen ikke tafser eller gjør andre uprofesjonelle ting. Dersom det er mistanke om dette gjennomgår legen en skikkhetsvurdering. 

Blir det gjennomgått en skikkhetsvurdering av legen* er nok litt bedre formulert. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke time på sykehuset hos gyn, uten en problemstilling. Hvordan tror du sykehuskøene hadde vært da?!? Om alle som skulle ta em vanlig gu ble henvist sykehuset..

Og takk for informasjonen, men jeg er fullstendig klar over at en fastlege ikke er en gynekolog.

TS skriver hun skal til gynekolog. Ikke til fastlegen på GU. 

Gjest Magdalene
Skrevet

TS skriver hun skal til gynekolog. Ikke til fastlegen på GU.

Men det jobber da gynekologer utenfor sykehuset også.

Hvor tror du folk som ikke tar gu hos fastlegen sin går?

AnonymBruker
Skrevet

Men det jobber da gynekologer utenfor sykehuset også.

Hvor tror du folk som ikke tar gu hos fastlegen sin går?

De som ikke tar GU hos fastlegen blir henvist til sykehuset eller f.eks gynekolog på medi3 som har refusjonsrett. 

Der kan man ta ultralyd osv. 

Men for alt jeg vet kan det være du bor i Oslo og har mange alternativer, men det er de alternativene vi som ikke bor i Oslo som oftest har.

Så derfor ser jeg ikke hva du prøver å diskutere her. En vanlig gynekolog jobber på sykehus. Og du kan fint få henvisning til den vanlige gynekologen som jobber på sykehus ;) 

Skrevet (endret)

De som ikke tar GU hos fastlegen blir henvist til sykehuset eller f.eks gynekolog på medi3 som har refusjonsrett.

Der kan man ta ultralyd osv.

Men for alt jeg vet kan det være du bor i Oslo og har mange alternativer, men det er de alternativene vi som ikke bor i Oslo som oftest har.

Så derfor ser jeg ikke hva du prøver å diskutere her. En vanlig gynekolog jobber på sykehus. Og du kan fint få henvisning til den vanlige gynekologen som jobber på sykehus ;)

En vanlig gynekolog kan jobbe hvor som helst.

Jeg har som nevnt aldri vært hos en gynekolog på et sykehus.

Her har vi 3 gynekologer i byen, en av dem jobber på helsesenteret hvor også fastlegen min holder til. De 2 andre har egne kontorer i sentrum

Og jeg bor ikke i Oslo. Har bodd i forskjellige mindre byer, og alle steder jeg har bodd så har jeg aldri blitt henvist til en gynekolog på et sykehus

Endret av Hello Kitte
AnonymBruker
Skrevet

En vanlig gynekolog kan jobbe hvor som helst.

Jeg har som nevnt aldri vært hos en gynekolog på et sykehus.

Her har vi 3 gynekologer i byen, en av dem jobber på helsesenteret hvor også fastlegen min holder til. De 2 andre har egne kontorer i sentrum

Og jeg bor ikke i Oslo. Har bodd i forskjellige mindre byer, og alle steder jeg har bodd så har jeg aldri blitt henvist til en gynekolog på et sykehus

Her er det i alle fall slik at gynekologen enten er på medi3 eller sykehus. Jeg har da vært hos gynekolog i flere byer. Aldri vært på medi3 heller. De har bare henvist til sykehuset på gynekologisk avdeling. De har ikke en gynekologisk avdeling bare for moro skyld på et sykehus heller akkurat. Den er der for en grunn.

Derfor gikk jeg ut i fra at TS fikk henvisning til sykehus, og hvis noen har et problem med at jeg går ut i fra det så vet ikke jeg. Det er ikke så mye å diskutere akkurat. Undersøkelsen foregår på samme måte uansett. 

Er det OK nå? 

Jeg svarte på at en bruker mente at en vanlig gynekolog ikke jobbet på et sykehus, men jo, det gjør dem. De kan sikkert være vanlige gynekologer og jobbe et annet sted også. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange gynekologer driver egen praksis utenfor sykehus, det blir som å ha evig poliklinikk. De kan ha refusjonsordning med det offentlige, og ta imot pasienter som betaler fullt selv. Gynekologene i sykehus veksler ofte mellom oppgaver som poliklinikk, operasjon, fødeavdeling, sengepost. De i privat praksis vil ofte ikke ha utstyr til absolutt alle undersøkelser, men har til det meste. Fordelen med de i egen praksis er at du kan gå flere ganger hos samme ved behov, mens går du til en poliklinikk vil du gjerne få ny gynekolog hver gang, pluss at det kan være leger som ikke er ferdige gynekologspesialister. Noen er også undervisningssteder, men det er mulig å reservere seg mot studenter.

I offentlige poliklinikker velger sykehusene vanligvis å ha rutinemessig sykepleier eller annen hjelpeperson tilstede under selve undersøkelsen. Det praktiseres da oftest for både mannlige og kvinnelige leger. Hensikten er å unngå anklager, da situasjonen er sårbar og noen pasienter kan bli i tvil om legen opptrådte korrekt. Er pasienten engstelig, kan personen også være til støtte for pasienten. Jeg har hatt gu hos 4 mannlige spesialister uten anstand. Det er ganske vanlig utenfor sykehus, da velger legen selv, og de har ikke flust av sekretærer og sykepleiere til overs. Det er vanlig at sekretæren blir med inn likevel hvis pasienten ønsker det, og noen gynekologer og fastleger har rutinemessig anstandsdame for egen del.

Anonymous poster hash: 241bc...b0e

Skrevet

Jeg har både vært hos gynekolog privat, via henvisning og fått GU hos fastlegen. Når jeg tar privat en gang i året er det med en annen person i rommet, men hos fastlegen er det bare han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...