Gå til innhold

Hvilken diagnose er dette?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

 

 jeg lurer på hvorfor du mener det er så viktig å få vite hvilken diagnose hun har.

 

Anonymous poster hash: 5dc73...1d8

 

 

 

 

Hvorfor er det viktig for deg å vite hvilken diagnose det er snakk om? Hva får du ut av det, annet enn å få tilfredsstilt nysgjerrigheten?

Anonymous poster hash: 1e627...712

 

 

 

Spør henne!

Anonymous poster hash: 987a6...64b

 

 

Hvorfor bryr det det uansett, diagnoser er privat

 

 

Spør pasienten, eller lev med at hun har rett til å holde det for seg selv.

Anonymous poster hash: 987a6...64b

 

 

 

Synes du virkelig at det virker riktig å fundere over hva slags diagnoser en person kan ha og hva om du bommer fullstendig på diagnosen? Personlig synes jeg det virker som respektløst ovenfor personen det gjelder og for dem som har diagnosene som blir nevnt. 

Anonymous poster hash: b5582...021

 

 

 

Hvorfor kan du ikke bare spørre pasienten?

Anonymous poster hash: 987a6...64b

Jeg sier allerede i første innlegg at jeg har selvsagt spurt, prøvd alt jeg kan for å få vite, forstå og forklare for meg selv hvorfor hun er som hun er. Men hun vil ikke fortelle meg det, det er for stor skam i det for henne. Hvorfor ber dere meg derfor gang på gang å spørre henne, når det er gjort uten hell?

 

Og hvorfor er dere så skarpe og mener jeg er alt fra nysgjerrig til respektløs. Jeg tror hver og en av dere ville ha visst hva som feilte deres datter.

 

Ok? det er MIN DATTER. Hvorfor skjønner ingen av dere at dette er en stor sorg?Hvorfor skjønner dere ikke at det er ikke alt vi foreldre får vite? Hvorfor forstår dere ikke at jeg ikke spør av nysgjerrighet, men av en dyp kjærlighet for mitt barn?

 

Over og ut og takk for meg KG. 

 

Takk også til Linn35, ab4d5, ab96c og ab1bc som kom med svar på det jeg spurte om, el konstruktive råd.

 

Fornøyde nå? jeg skulle vel sagt i begynnelsen at dette var min datter, mener dere vel, men ønsket holde dette mest mulig anonymt...

 

TS

Anonymous poster hash: f5e80...67e

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, hvis det er snakk om egne barn. ts Anonymous poster hash: f5e80...67e

nei, myndige barn over 16 må ikke det
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet at bipolare mennesker ofte har høye tanker om seg selv.



Anonymous poster hash: 37966...454
AnonymBruker
Skrevet

 

Jeg sier allerede i første innlegg at jeg har selvsagt spurt, prøvd alt jeg kan for å få vite, forstå og forklare for meg selv hvorfor hun er som hun er. Men hun vil ikke fortelle meg det, det er for stor skam i det for henne. Hvorfor ber dere meg derfor gang på gang å spørre henne, når det er gjort uten hell?

 

Og hvorfor er dere så skarpe og mener jeg er alt fra nysgjerrig til respektløs. Jeg tror hver og en av dere ville ha visst hva som feilte deres datter.

 

Ok? det er MIN DATTER. Hvorfor skjønner ingen av dere at dette er en stor sorg?Hvorfor skjønner dere ikke at det er ikke alt vi foreldre får vite? Hvorfor forstår dere ikke at jeg ikke spør av nysgjerrighet, men av en dyp kjærlighet for mitt barn?

 

Over og ut og takk for meg KG. 

 

Takk også til Linn35, ab4d5, ab96c og ab1bc som kom med svar på det jeg spurte om, el konstruktive råd.

 

Fornøyde nå? jeg skulle vel sagt i begynnelsen at dette var min datter, mener dere vel, men ønsket holde dette mest mulig anonymt...

 

TS

Anonymous poster hash: f5e80...67e

 

Hvis du skal sitere meg, og henge meg ut som spydig og frekk, ser jeg helst at du tar med resten av innlegget for kontekstens del.

 

Jeg stiller et spørsmål på en høflig måte, som du ikke svarer på før du langer ut om frekkhet og spydighet.  Dette sier mer om deg, og din kommunikasjonsmåte, enn om meg.

 

Alle forstår behovet for å vite i en slik situasjon, og alle forstår din frustrasjon, men du må også forstå at svarene vil være forskjellige ut i fra forholdet du har til denne personen.

Og ja, jeg mener at du burde informert om at dette ikke dreide seg om en nabo, arbeidskollega, venninne eller noe mer distansert enn et nært familiemedlem. 

 

Anonymous poster hash: 5dc73...1d8

  • Liker 3
Skrevet

Vet at bipolare mennesker ofte har høye tanker om seg selv. Anonymous poster hash: 37966...454

du vet lite
  • Liker 7
Skrevet

narsissisme, borderline eller aspergers høres det ut som

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har virkelig ingen bakgrunn til å gi noen diagnose, ei heller har jeg diagnose selv. Men av det jeg har lest (av nyskjerrighet) kan det høres ut som hun lider av borderline Anonymous poster hash: f6335...4d5

Jeg vil si narsissistiske samt noen emosjonelt ustabile trekk, om jeg skal gjette. Det kan også være at hun ikke har nok trekk til å få en ren personlighetsforstyrrelse diagnose, det kan også være blandet personlighetsforstyrrelse. Men ut fra beskrivelsen til TS gjetter jeg på personlighetsproblematikk. Kanskje covert narsissist. Har en del kunnskap om det, men er ingen psykolog eller psykiater.

Forøvrig vil jeg si at folk med personlighetsforstyrrelse varierer veldig, og noen kan være reflekterte, følsomme og intelligente, og lider mest selv. Andre kan få andre til å lide (dette gjelder særlig antisosiale personligheter, men også en del narsissister - selv om narsissisten også lider selv under trekkene sine).

Anonymous poster hash: fa430...450

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du vet lite

Kan de ikke ha urealistisk høye tanker om seg selv og sine evner/ferdigheter når de er i en manisk periode, og legge planer som er hinsides all fornuft og bygge store luftslott? Og så går lufta ut av dem og de ramler ned i en depressiv bølgedal?

 

Ikke den du siterte forresten, og jeg vet at det er individuelle forskjeller.

Anonymous poster hash: 98516...98a

Skrevet

Kan de ikke ha urealistisk høye tanker om seg selv og sine evner/ferdigheter når de er i en manisk periode, og legge planer som er hinsides all fornuft og bygge store luftslott? Og så går lufta ut av dem og de ramler ned i en depressiv bølgedal? Ikke den du siterte forresten, og jeg vet at det er individuelle forskjeller. Anonymous poster hash: 98516...98a

joda, det kan sikkert noen ha, men at de med bipolar lidelse ofte har høye tanker om seg selv stemmer ikke.
AnonymBruker
Skrevet

nei, myndige barn over 16 må ikke det

Barn er ikke myndige før de er 18.

 

TS.

 

Hvorfor vil du vite diagnosen hennes/hvordan du skal forholde deg til henne? Er det for å hjelpe henne, eller for å beskytte/ivareta deg selv? Det siste er også veldig viktig.

 

På generelt grunnlag kan jeg si at for mange med psykiatriske diagnoser er stabilitet og forutsigbarhet viktig. Og det går "begge veier", hun skal vite at du svarer når du ringer, men hun skal også vite at du blir irritert hvis hun ringer midt på natten uten en veldig god grunn. En del som sliter psykisk kan også komme med direkte eller indirekte trusler om å ta sitt eget liv. Det skal du ikke la deg "manipulere" av, er du redd kontakter du fastlegen eller legevakten. Det er lett for at både den syke og de rundt kommer inn i et veldig negativt spor, "hvis ting er vanskelig kan jeg si at jeg ikke orker leve lenger, så ordner andre opp." Og fra deres side "vi må for all del ikke gjøre noe hun kan oppfatte som negativt, for da kan hun ta livet av seg." Det eneste det resulterer i er at hun takler stadig mindre. Men, som sagt, mener dere det er reell grunn til bekymring kontakter dere fastlege, legevakt, psykolog eller i verste fall politiet.

 

Hilsen en som har vært både pårørende og pasient.

Anonymous poster hash: 451f6...a8c

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir lei meg av dere som tror det er borderline.. Har aldri møtt noen som hater seg selv så mye som borderlinere.

"Har ingen feil eller mangler" Jeg har bare feil og mangler.

"Tror at de aller fleste misliker  henne, tilogmed hater henne, men syns selv hun er svært vakker" Jeg er langt ifra vakker, kanskje det styggeste menneske på jorda.

"Manipulerende" Jeg er langt ifra manipulerende.

Og ingen andre borderlinere jeg kjenner har disse 'symptomene' 

Hilsen borderliner.



Anonymous poster hash: 44df3...9b0
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir lei meg av dere som tror det er borderline.. Har aldri møtt noen som hater seg selv så mye som borderlinere."Har ingen feil eller mangler" Jeg har bare feil og mangler."Tror at de aller fleste misliker  henne, tilogmed hater henne, men syns selv hun er svært vakker" Jeg er langt ifra vakker, kanskje det styggeste menneske på jorda."Manipulerende" Jeg er langt ifra manipulerende.Og ingen andre borderlinere jeg kjenner har disse 'symptomene' Hilsen borderliner. Anonymous poster hash: 44df3...9b0

Du har helt rett i at det å ha høye tanker om seg selv (og lave om andre) ikke er noe borderlinetrekk. Det kan derimot være et narsissistisk trekk. Det forutsetter at dette trekket er til stedte stabilt over lengre tid. Men som noen andre nevner kan de med mani også ha høye tanker om seg selv, men da i begrensede perioder.

Å stille diagnoser er komplisert, å gjette dme enda mer komplisert. Det er ikke sikkert noen av oss har gjettet rett i det hele tatt. At din datter ikke vil betro seg til deg, ts, tyder jo på et forhold som ikke er så trygt og nært. Hva kan du gjøre for å forbedre foholdet til datteren din?

Anonymous poster hash: fa430...450

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Råder deg til å lese litt om dyssosial personlighetsforstyrrelse...



Anonymous poster hash: d5449...e14
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er utrolig ufin. Sitte å gjette på en diagnose et menneske har, hva om datteren din ikke har en diagnose TS?

Anonymous poster hash: 6c799...f55

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Råder deg til å lese litt om dyssosial personlighetsforstyrrelse... Anonymous poster hash: d5449...e14

Kanskje du burde lese litt om den personlighetsforstyrrelsen selv? Sosiopater som det het tidligere har ikke dårlig selvtillit og tror ikke folk misliker dem, de gir faen i andre.

Borderline mennesker driver ofte med selvskading, narsissister er som regel dårlige på å holde på relasjoner. Alle mennesker er manipulerende i noen grad. For meg høres det mest ut som depresjon hvis jeg må gjette. Mange med depresjon kan bli egosentriske og ha høye tanker om seg selv som en forsvarsmekanisme for ikke å falle helt i bunn.

Anonymous poster hash: 6c799...f55

  • Liker 2
Skrevet (endret)

 

Kanskje aspergers? 

Anonymous poster hash: 1a7fa...1bc

 

Det er det nok ikke. Isåfall handler det om mye mer enn det som står i førstepost. Disse symptomene som ts nevner er ikke vanlige symptomer i en asperger diagnose.

Endret av Blod
  • Liker 1
Skrevet

Hvis dette skal brukes til å kunne forholde deg bedre til din datter, så ville jeg aldri gått ut ifra hva fremmede sier på et nettforum. 

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er utrolig ufin. Sitte å gjette på en diagnose et menneske har, hva om datteren din ikke har en diagnose TS?

Anonymous poster hash: 6c799...f55

Men....hun HAR jo en diagnose. Hun har jo nettopp fortalt meg det.

 

Forøvrig, til alle dere som har kommet med innspill, og for å avslutte dette. Jeg har i kveld hatt en fin samtale med min datter som har åpnet opp for meg fullstendig nå. 

Hun har aspergers syndrom. Ikke noe borderline, narsisisme eller slikt, men asperger. 

Jeg må si at her er det mange gode "synsere" men all synsingen er jommen ikke like god. En over her skriver at siden hun ikke ville betro seg til meg, så tyder det på at forholdet vårt ikke er så trygt og nært. Vel, det er det, det har det alltid vært, men hun trengte tid på å fordøye dette selv og hun trengte tid på å klare å snakke om det, det sa hun nå i kveld. Hun ser på det som en skam.

Nå vet jeg litt mer. 

Tusen takk til deg over, som selv har vært pårørende og pasient. Tusen takk for forståelse. Og ja, jeg vil hjelpe og forstå henne, men også ivareta meg selv.

Jeg anser det som ikke viktig å ta mer del i denne tråden, men takk til dere med konstruktive innspill.

TS

Anonymous poster hash: f5e80...67e

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...