Gå til innhold

Hvilken diagnose er dette?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en relasjon til en i som er nydiagnostisert innen psykiatrien men vil ikke si hva diagnosen heter.

 

Her er tegnene:

Ekstremt bedrevitende

Evner ikke se seg selv i noen situasjoner (les: aldri)

Har ingen feil eller mangler

Ekstremt opptatt av status og en fin fasade

Har adhd fra før

Lavt selvbilde, tror at ingen liker henne

Tror at de aller fleste misliker  henne, tilogmed hater henne, men syns selv hun er svært vakker

Sterke humørsvingninger

Manipulerende

 

 

På forhånd takk. 

 

 



Anonymous poster hash: f5e80...67e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

 

Har en relasjon til en i som er nydiagnostisert innen psykiatrien men vil ikke si hva diagnosen heter.

 

Her er tegnene:

Ekstremt bedrevitende

Evner ikke se seg selv i noen situasjoner (les: aldri)

Har ingen feil eller mangler

Ekstremt opptatt av status og en fin fasade

Har adhd fra før

Lavt selvbilde, tror at ingen liker henne

Tror at de aller fleste misliker  henne, tilogmed hater henne, men syns selv hun er svært vakker

Sterke humørsvingninger

Manipulerende

 

 

På forhånd takk. 

 

 

Anonymous poster hash: f5e80...67e

 

Glemte skrive at hun aldri har skyld i noe, alt som skjer er noen andre skyld.

Hun evner heller ikke tilgi, men blir bitter og sint

 

ts

Anonymous poster hash: f5e80...67e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre ikke kunnskap nok til å besvare spørsmålet ditt, men jeg lurer på hvorfor du mener det er så viktig å få vite hvilken diagnose hun har.

 

Hun er som hun er uansett hvilken diagnose som ligger til grunn, og etter min mening er det personen og ikke diagnosen du må forholde deg til.

 

Eller mener du at det er lettere å forholde deg til personen, at du tåler mer fra denne personen, dersom du vet hva som ligger bak handlingene?



Anonymous poster hash: 5dc73...1d8
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje aspergers? 



Anonymous poster hash: 1a7fa...1bc
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det viktig for deg å vite hvilken diagnose det er snakk om? Hva får du ut av det, annet enn å få tilfredsstilt nysgjerrigheten?



Anonymous poster hash: 1e627...712
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spør henne!

Disse opplysningene er taushetsbelagte, og det er bare hun som har lov til å fortelle deg det. Du kan ikke få riktige svar her.

Anonymous poster hash: 987a6...64b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du får svar fra folk her inne med en medisinsk bakgrunn som er i stand til å sette diagnoser så ville jeg ikke stolt på antagelsene du kan ende opp med. Psykologer og psykiaterer ser også på en helhet når de setter en diagnose, med andre ord så er som oftest ikke en liste med ulike symptomer nok informasjon for å gi en riktig diagnose. 

Det er også lov å holde diagnosene sine for seg selv. 



Anonymous poster hash: b5582...021
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig å gi en diagnose ut i fra kriteriene dine. Det kan være alt fra en depresjon til en personlighetsforstyrrelsesdiagnose. Helt umulig å vite.



Anonymous poster hash: b07f6...ca3
  • Liker 4
Skrevet

Du mener med sikkerhet at diagnosen er satt på bakgrunn av de symptomene du nevner da? Siden vi skal kunne svare på det.

Hvorfor bryr det det uansett, diagnoser er privat

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

 

Har en relasjon til en i som er nydiagnostisert innen psykiatrien men vil ikke si hva diagnosen heter.

 

Her er tegnene:

Ekstremt bedrevitende

Evner ikke se seg selv i noen situasjoner (les: aldri)

Har ingen feil eller mangler

Ekstremt opptatt av status og en fin fasade

Har adhd fra før

Lavt selvbilde, tror at ingen liker henne

Tror at de aller fleste misliker  henne, tilogmed hater henne, men syns selv hun er svært vakker

Sterke humørsvingninger

Manipulerende

 

 

På forhånd takk. 

 

 

Anonymous poster hash: f5e80...67e

 

Snakk med legen din

Anonymous poster hash: 568eb...96c

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du får svar fra folk her inne med en medisinsk bakgrunn som er i stand til å sette diagnoser så ville jeg ikke stolt på antagelsene du kan ende opp med. Psykologer og psykiaterer ser også på en helhet når de setter en diagnose, med andre ord så er som oftest ikke en liste med ulike symptomer nok informasjon for å gi en riktig diagnose. Det er også lov å holde diagnosene sine for seg selv.  Anonymous poster hash: b5582...021

Ingen med medisinsk bakgrunn kan fastslå en sikker diagnose ut fra det som er listet opp her. Heller ikke om man er spesialisert i psykiatri eller har embedseksamen i psykologi.

Slike utredninger tar kang tid, og er svært komplekse.

Spør pasienten, eller lev med at hun har rett til å holde det for seg selv.

Anonymous poster hash: 987a6...64b

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen med medisinsk bakgrunn kan fastslå en sikker diagnose ut fra det som er listet opp her. Heller ikke om man er spesialisert i psykiatri eller har embedseksamen i psykologi.

Slike utredninger tar kang tid, og er svært komplekse.

Spør pasienten, eller lev med at hun har rett til å holde det for seg selv.

Anonymous poster hash: 987a6...64b

Mulig at jeg ordla meg feil. Jeg skrev litt senere i innlegget at selv psykologer og psykiaterer trenger å gå ut ifra mer enn kun en liste med ulike symptomer for å fastslå en diagnose. Utredninger ta ofte lang tid og er som du sa svært komplekse, men likevel nødvendige for å unngå feildiagnosering.

Likevel så er det mulig at ts kunne fått en liten pekepinn om det gjaldt autisme eller personlighetsforstyrrelser. 

Anonymous poster hash: b5582...021

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit nok, men dere trenger ikke være spydige. Selvsagt handler ikke dette om nysgjerrighet, det handler om en jeg må forholde meg til daglig men som er myndig og ikke vil fortelle. Derfor: for å forstå bedre og lettere "godta" at det er slik, skulle jeg gjerne visst mer om diagnosen og lest meg litt opp på den. Er det virkelig så rart å ønske det?

 

Jeg trenger ikke flere svar av typen "dette er privat" eller "så nysgjerrig du er da", det er en stor sorg bak dette og dere kjenner ikke historien. Så vennligst la det være. Jeg trengte bare hjelp, men som en fornuftig sjel skrev her - jeg tar det med legen min. Takk. 

 

ts



Anonymous poster hash: f5e80...67e
  • Liker 1
Skrevet

Greit nok, men dere trenger ikke være spydige. Selvsagt handler ikke dette om nysgjerrighet, det handler om en jeg må forholde meg til daglig men som er myndig og ikke vil fortelle. Derfor: for å forstå bedre og lettere "godta" at det er slik, skulle jeg gjerne visst mer om diagnosen og lest meg litt opp på den. Er det virkelig så rart å ønske det? Jeg trenger ikke flere svar av typen "dette er privat" eller "så nysgjerrig du er da", det er en stor sorg bak dette og dere kjenner ikke historien. Så vennligst la det være. Jeg trengte bare hjelp, men som en fornuftig sjel skrev her - jeg tar det med legen min. Takk.  ts Anonymous poster hash: f5e80...67e

hvis personen ikke hadde vært myndig måtte hun fortelle deg hva slags diagnoser hun har?
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har virkelig ingen bakgrunn til å gi noen diagnose, ei heller har jeg diagnose selv. Men av det jeg har lest (av nyskjerrighet) kan det høres ut som hun lider av borderline



Anonymous poster hash: f6335...4d5
  • Liker 1
Gjest Linn35
Skrevet

Jeg ser ikke problemet i, utfra de symptomer TS nevner, å si noe om hva dette kan minne om. Jeg har jobbet lenge innen psykiatri, og slik du beskriver denne personen vil jeg si at det kan minne om følgende:

 

narsicistisk personlighetsforstyrrelse

borderline

lettere grad av aspergers

unnvikende personlighetsforstyrrelse

 

Vet ikke, jeg hører dette er svært sammensatt, og det er derfor  litt skummelt å skulle si noe om diagnose på nett og utfra få opplysninger, men likevel gir du nok opplysninger til at det er lett å "anta" noe i den retningen jeg skriver her.

Kan selvsagt forstå at dette er vanskelig for deg, og hadde f-eks min sønn blitt diagnostisert med en eller annen form for sykdom, psykisk eller fysisk, så ville jeg selvsagt satt meg fullstendig inn i det. Forstår det godt, TS, håper du finner ut av det hos vedkommende eller med hjelp fra din lege. 

AnonymBruker
Skrevet

hvis personen ikke hadde vært myndig måtte hun fortelle deg hva slags diagnoser hun har?

ja, hvis det er snakk om egne barn. 

ts

Anonymous poster hash: f5e80...67e

AnonymBruker
Skrevet
Derfor: for å forstå bedre og lettere "godta" at det er slik, skulle jeg gjerne visst mer om diagnosen og lest meg litt opp på den. Er det virkelig så rart å ønske det?

 

ts

Anonymous poster hash: f5e80...67e

 

Jeg er den første som svarte deg, og det var dette jeg lurte på om var årsaken til at det var viktig for deg å ha en diagnose.

Dette kan jeg forstå, men som flere har sagt er det lettere å få er godt og riktig svar fra din lege.

 

 

Helt utenfor tema, jeg kan ikke se annet enn at det kun er ett spydig svar du har fått, resten har sagt at de ikke kan hjelpe av ulike årsaker, forklart hvorfor, og kommet med tips til hvor du kan henvende deg for å få bedre svar enn du kan få her inne.

Anonymous poster hash: 5dc73...1d8

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du virkelig at det virker riktig å fundere over hva slags diagnoser en person kan ha og hva om du bommer fullstendig på diagnosen? Personlig synes jeg det virker som respektløst ovenfor personen det gjelder og for dem som har diagnosene som blir nevnt. 



Anonymous poster hash: b5582...021
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Greit nok, men dere trenger ikke være spydige. Selvsagt handler ikke dette om nysgjerrighet, det handler om en jeg må forholde meg til daglig men som er myndig og ikke vil fortelle. Derfor: for å forstå bedre og lettere "godta" at det er slik, skulle jeg gjerne visst mer om diagnosen og lest meg litt opp på den. Er det virkelig så rart å ønske det? Jeg trenger ikke flere svar av typen "dette er privat" eller "så nysgjerrig du er da", det er en stor sorg bak dette og dere kjenner ikke historien. Så vennligst la det være. Jeg trengte bare hjelp, men som en fornuftig sjel skrev her - jeg tar det med legen min. Takk.  ts Anonymous poster hash: f5e80...67e

Det er ikke spydig å påpeke at du faktisk ikke har noe med hvilke diagnoser andre mennesker har. Jeg forstår at du vil vite det for å få vite hvordan du skal forholde deg - det er bare det at du ikke har noen rett til å få den informasjonen fordi den er taushetsbelagt. Dette går foran ditt informasjonsbehov.

Hvorfor kan du ikke bare spørre pasienten?

Om du tar forholdsregler basert på en antatt diagnose risikerer du jo at din adferd blir helt gal....

Anonymous poster hash: 987a6...64b

  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...