AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Har en relasjon til en i som er nydiagnostisert innen psykiatrien men vil ikke si hva diagnosen heter. Her er tegnene: Ekstremt bedrevitende Evner ikke se seg selv i noen situasjoner (les: aldri) Har ingen feil eller mangler Ekstremt opptatt av status og en fin fasade Har adhd fra før Lavt selvbilde, tror at ingen liker henne Tror at de aller fleste misliker henne, tilogmed hater henne, men syns selv hun er svært vakker Sterke humørsvingninger Manipulerende På forhånd takk. Anonymous poster hash: f5e80...67e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Har en relasjon til en i som er nydiagnostisert innen psykiatrien men vil ikke si hva diagnosen heter. Her er tegnene: Ekstremt bedrevitende Evner ikke se seg selv i noen situasjoner (les: aldri) Har ingen feil eller mangler Ekstremt opptatt av status og en fin fasade Har adhd fra før Lavt selvbilde, tror at ingen liker henne Tror at de aller fleste misliker henne, tilogmed hater henne, men syns selv hun er svært vakker Sterke humørsvingninger Manipulerende På forhånd takk. Anonymous poster hash: f5e80...67e Glemte skrive at hun aldri har skyld i noe, alt som skjer er noen andre skyld. Hun evner heller ikke tilgi, men blir bitter og sint ts Anonymous poster hash: f5e80...67e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har dessverre ikke kunnskap nok til å besvare spørsmålet ditt, men jeg lurer på hvorfor du mener det er så viktig å få vite hvilken diagnose hun har. Hun er som hun er uansett hvilken diagnose som ligger til grunn, og etter min mening er det personen og ikke diagnosen du må forholde deg til. Eller mener du at det er lettere å forholde deg til personen, at du tåler mer fra denne personen, dersom du vet hva som ligger bak handlingene? Anonymous poster hash: 5dc73...1d8 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Kanskje aspergers? Anonymous poster hash: 1a7fa...1bc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Hvorfor er det viktig for deg å vite hvilken diagnose det er snakk om? Hva får du ut av det, annet enn å få tilfredsstilt nysgjerrigheten? Anonymous poster hash: 1e627...712 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Spør henne! Disse opplysningene er taushetsbelagte, og det er bare hun som har lov til å fortelle deg det. Du kan ikke få riktige svar her.Anonymous poster hash: 987a6...64b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Med mindre du får svar fra folk her inne med en medisinsk bakgrunn som er i stand til å sette diagnoser så ville jeg ikke stolt på antagelsene du kan ende opp med. Psykologer og psykiaterer ser også på en helhet når de setter en diagnose, med andre ord så er som oftest ikke en liste med ulike symptomer nok informasjon for å gi en riktig diagnose. Det er også lov å holde diagnosene sine for seg selv. Anonymous poster hash: b5582...021 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Det er helt umulig å gi en diagnose ut i fra kriteriene dine. Det kan være alt fra en depresjon til en personlighetsforstyrrelsesdiagnose. Helt umulig å vite. Anonymous poster hash: b07f6...ca3 4
minister-mio Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 Du mener med sikkerhet at diagnosen er satt på bakgrunn av de symptomene du nevner da? Siden vi skal kunne svare på det. Hvorfor bryr det det uansett, diagnoser er privat 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 Har en relasjon til en i som er nydiagnostisert innen psykiatrien men vil ikke si hva diagnosen heter. Her er tegnene: Ekstremt bedrevitende Evner ikke se seg selv i noen situasjoner (les: aldri) Har ingen feil eller mangler Ekstremt opptatt av status og en fin fasade Har adhd fra før Lavt selvbilde, tror at ingen liker henne Tror at de aller fleste misliker henne, tilogmed hater henne, men syns selv hun er svært vakker Sterke humørsvingninger Manipulerende På forhånd takk. Anonymous poster hash: f5e80...67e Snakk med legen din Anonymous poster hash: 568eb...96c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #11 Skrevet 10. juni 2015 Med mindre du får svar fra folk her inne med en medisinsk bakgrunn som er i stand til å sette diagnoser så ville jeg ikke stolt på antagelsene du kan ende opp med. Psykologer og psykiaterer ser også på en helhet når de setter en diagnose, med andre ord så er som oftest ikke en liste med ulike symptomer nok informasjon for å gi en riktig diagnose. Det er også lov å holde diagnosene sine for seg selv. Anonymous poster hash: b5582...021 Ingen med medisinsk bakgrunn kan fastslå en sikker diagnose ut fra det som er listet opp her. Heller ikke om man er spesialisert i psykiatri eller har embedseksamen i psykologi. Slike utredninger tar kang tid, og er svært komplekse. Spør pasienten, eller lev med at hun har rett til å holde det for seg selv.Anonymous poster hash: 987a6...64b 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #12 Skrevet 10. juni 2015 Ingen med medisinsk bakgrunn kan fastslå en sikker diagnose ut fra det som er listet opp her. Heller ikke om man er spesialisert i psykiatri eller har embedseksamen i psykologi. Slike utredninger tar kang tid, og er svært komplekse. Spør pasienten, eller lev med at hun har rett til å holde det for seg selv.Anonymous poster hash: 987a6...64b Mulig at jeg ordla meg feil. Jeg skrev litt senere i innlegget at selv psykologer og psykiaterer trenger å gå ut ifra mer enn kun en liste med ulike symptomer for å fastslå en diagnose. Utredninger ta ofte lang tid og er som du sa svært komplekse, men likevel nødvendige for å unngå feildiagnosering. Likevel så er det mulig at ts kunne fått en liten pekepinn om det gjaldt autisme eller personlighetsforstyrrelser. Anonymous poster hash: b5582...021 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 Greit nok, men dere trenger ikke være spydige. Selvsagt handler ikke dette om nysgjerrighet, det handler om en jeg må forholde meg til daglig men som er myndig og ikke vil fortelle. Derfor: for å forstå bedre og lettere "godta" at det er slik, skulle jeg gjerne visst mer om diagnosen og lest meg litt opp på den. Er det virkelig så rart å ønske det? Jeg trenger ikke flere svar av typen "dette er privat" eller "så nysgjerrig du er da", det er en stor sorg bak dette og dere kjenner ikke historien. Så vennligst la det være. Jeg trengte bare hjelp, men som en fornuftig sjel skrev her - jeg tar det med legen min. Takk. ts Anonymous poster hash: f5e80...67e 1
minister-mio Skrevet 10. juni 2015 #14 Skrevet 10. juni 2015 Greit nok, men dere trenger ikke være spydige. Selvsagt handler ikke dette om nysgjerrighet, det handler om en jeg må forholde meg til daglig men som er myndig og ikke vil fortelle. Derfor: for å forstå bedre og lettere "godta" at det er slik, skulle jeg gjerne visst mer om diagnosen og lest meg litt opp på den. Er det virkelig så rart å ønske det? Jeg trenger ikke flere svar av typen "dette er privat" eller "så nysgjerrig du er da", det er en stor sorg bak dette og dere kjenner ikke historien. Så vennligst la det være. Jeg trengte bare hjelp, men som en fornuftig sjel skrev her - jeg tar det med legen min. Takk. ts Anonymous poster hash: f5e80...67e hvis personen ikke hadde vært myndig måtte hun fortelle deg hva slags diagnoser hun har? 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #15 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har virkelig ingen bakgrunn til å gi noen diagnose, ei heller har jeg diagnose selv. Men av det jeg har lest (av nyskjerrighet) kan det høres ut som hun lider av borderline Anonymous poster hash: f6335...4d5 1
Gjest Linn35 Skrevet 10. juni 2015 #16 Skrevet 10. juni 2015 Jeg ser ikke problemet i, utfra de symptomer TS nevner, å si noe om hva dette kan minne om. Jeg har jobbet lenge innen psykiatri, og slik du beskriver denne personen vil jeg si at det kan minne om følgende: narsicistisk personlighetsforstyrrelse borderline lettere grad av aspergers unnvikende personlighetsforstyrrelse Vet ikke, jeg hører dette er svært sammensatt, og det er derfor litt skummelt å skulle si noe om diagnose på nett og utfra få opplysninger, men likevel gir du nok opplysninger til at det er lett å "anta" noe i den retningen jeg skriver her. Kan selvsagt forstå at dette er vanskelig for deg, og hadde f-eks min sønn blitt diagnostisert med en eller annen form for sykdom, psykisk eller fysisk, så ville jeg selvsagt satt meg fullstendig inn i det. Forstår det godt, TS, håper du finner ut av det hos vedkommende eller med hjelp fra din lege.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #17 Skrevet 10. juni 2015 hvis personen ikke hadde vært myndig måtte hun fortelle deg hva slags diagnoser hun har? ja, hvis det er snakk om egne barn. ts Anonymous poster hash: f5e80...67e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #18 Skrevet 10. juni 2015 Derfor: for å forstå bedre og lettere "godta" at det er slik, skulle jeg gjerne visst mer om diagnosen og lest meg litt opp på den. Er det virkelig så rart å ønske det? ts Anonymous poster hash: f5e80...67e Jeg er den første som svarte deg, og det var dette jeg lurte på om var årsaken til at det var viktig for deg å ha en diagnose. Dette kan jeg forstå, men som flere har sagt er det lettere å få er godt og riktig svar fra din lege. Helt utenfor tema, jeg kan ikke se annet enn at det kun er ett spydig svar du har fått, resten har sagt at de ikke kan hjelpe av ulike årsaker, forklart hvorfor, og kommet med tips til hvor du kan henvende deg for å få bedre svar enn du kan få her inne. Anonymous poster hash: 5dc73...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #19 Skrevet 10. juni 2015 Synes du virkelig at det virker riktig å fundere over hva slags diagnoser en person kan ha og hva om du bommer fullstendig på diagnosen? Personlig synes jeg det virker som respektløst ovenfor personen det gjelder og for dem som har diagnosene som blir nevnt. Anonymous poster hash: b5582...021 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #20 Skrevet 10. juni 2015 Greit nok, men dere trenger ikke være spydige. Selvsagt handler ikke dette om nysgjerrighet, det handler om en jeg må forholde meg til daglig men som er myndig og ikke vil fortelle. Derfor: for å forstå bedre og lettere "godta" at det er slik, skulle jeg gjerne visst mer om diagnosen og lest meg litt opp på den. Er det virkelig så rart å ønske det? Jeg trenger ikke flere svar av typen "dette er privat" eller "så nysgjerrig du er da", det er en stor sorg bak dette og dere kjenner ikke historien. Så vennligst la det være. Jeg trengte bare hjelp, men som en fornuftig sjel skrev her - jeg tar det med legen min. Takk. ts Anonymous poster hash: f5e80...67e Det er ikke spydig å påpeke at du faktisk ikke har noe med hvilke diagnoser andre mennesker har. Jeg forstår at du vil vite det for å få vite hvordan du skal forholde deg - det er bare det at du ikke har noen rett til å få den informasjonen fordi den er taushetsbelagt. Dette går foran ditt informasjonsbehov. Hvorfor kan du ikke bare spørre pasienten? Om du tar forholdsregler basert på en antatt diagnose risikerer du jo at din adferd blir helt gal....Anonymous poster hash: 987a6...64b 1
Fremhevede innlegg