Gå til innhold

Jeg blir skikkelig feit av å spise vanlig, sunn mat!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Jeg har lenge hatt et stort problem. Om morgenen når jeg våkner har jeg tynn, helt flat fin mage. Men med en gang jeg spiser noe blir jeg skikkelig feit og magen disser. Dette blir værre jo mer jeg spiser utover dagen. Nå har jeg akkurat spist middag, og magen er skikkelig fæl! Jeg ser skikkelig gravid ut, typ 6-8 mnd!! har også fått spørsmål om dette før.

Dette plager meg noe vanvittig, siden magen er så fin om morgenen. Med en gang jeg spiser blir den tjukk og fleskete. Hadde omgangssyke for en stund siden, og da drøyde jeg ofte frokosten til 15-16-tiden om dagen. Magen var da flat og fast helt til første måltid. 

Hva er det som gjør dette?

Spiser ganske sunt. Har totalt kuttet ut brød, og har kuttet veldig mye annen gluten/hvetemel. spiser nesten ingenting av det. Spiser lite poteter osv. I dag er typisk, og jeg har spist:
Frokost kl. 06.30: 2 grove knekkebrød med fårepølse og et bløtkokt egg ved siden av.
Mellommåltid kl. 09.30: 1 appelsin
Lunsj kl 11.00: det samme + biola blåbærsmoothie.
Mellommåltid kl. 13.00: 1 quest-bar
Middag kl. 15.00: Brun ris og kyllingfilet, med bretagne-saus og grønnsaker (gulrot, brokkoli og blomkål)
Til kvelds spiser jeg vanligvis suppe eller ristet rugbrød o.l. med pålegg og et egg.

Har ikke tid til så masse trening for tiden, men trener vanligvis en del styrke + svømming. De to siste mnd har jeg bare hatt tid til svømming 2 ganger i uken og en tur (gå) hver dag grunnet 7 eksamener på 2 mnd. 

Jeg er testet for alle allergier (av andre grunner) og har ingen. 

Jeg synes selv jeg spiser ganske sunt. Holder meg unna alt snop/chips/brus grunnet kviser. 

Så hvorfor i alle dager blir jeg så tjukk og dvask rundt livet med en gang jeg tar noe i munnen???????????

Håper noen snille sjeler der ute kan hjelpe meg :)

Anonymous poster hash: 9bb34...d60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS

Lunsjen er selvsagt det samme som frokost + smoothie. 
Ikke appelsin + smoothie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalapeno

Høres ut som typisk oppblåst mage. Ta en tur til legen. Kan være noe du ikke tåler.

For øvrig hjelper det fint lite på vekta å spise sunt, hvis man spiser mer enn man forbrenner. Nøtter og rosiner er f.eks. sunt, men har ekstremt mye kalorier, så du skal ikke spise mange gram før du har kalorioverskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Du blir jo ikke tjukk som i at du legger på deg fett utover dagen. Du blir bare oppblåst. Det er dessverre ikke så enkelt å finne ut av nøyaktig hva som er årsaken, du må bare prøve deg frem. Noen har nytte av lavkarbo, andre av fodmap, og hos noen (som meg!) går det plutselig over av seg selv... Får du i deg laktose? Kan det være laktoseintoleranse?

Eventuelt kan det hende du selv overdriver problemet fordi du er så fokusert på det. Det er tilnærmet umulig å holde magen like flat gjennom dagen som den er på morgenen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar dere! 
Vet dette med kalori inn og kalori ut, det merkelige er bare vekta er helt stabil så det bør jo da være en balanse. 
Kan nok være oppblåsthet ja, men vet ikke hvorfor. Skrev at jeg har vært hos legen og testet for ALT av allergier, ingenting slo ut..

Jeg får i meg laktose ja, men burde ikke evt. intoleranse gitt utslag hos legen? :O 

Takk for svar uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke fett, det er bare luft og vann. Det er nok mange tilsetninger e.l i mat som man ikke tester for hos legen. Tja, de tester vel ikke for så fryktelig mange typer matallergi hos legen, regner jeg med.

Dersom du blir oppblåst rett etter frokost ville jeg prøvd å spise helt andre matvarer enn det du gjør nå for å se om det hjelper.

Eller var det mest etter middag? Var det hvete i den sausen?

Det er tusen ting magen kan være overfølsom for, stort sett alt du har spist i dag er det ulike folk som reagerer på. Noen på brokkoli, noen på ris osv.

Du kan begynne å kjenne etter når du har spist noe. Kjenn etter om det føles som om magen blåser seg opp. Gjør den det har du spist noe som plaget den.

Anonymous poster hash: 7f878...b8f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke fett, det er bare luft og vann. Det er nok mange tilsetninger e.l i mat som man ikke tester for hos legen. Tja, de tester vel ikke for så fryktelig mange typer matallergi hos legen, regner jeg med.

Dersom du blir oppblåst rett etter frokost ville jeg prøvd å spise helt andre matvarer enn det du gjør nå for å se om det hjelper.

Eller var det mest etter middag? Var det hvete i den sausen?

Det er tusen ting magen kan være overfølsom for, stort sett alt du har spist i dag er det ulike folk som reagerer på. Noen på brokkoli, noen på ris osv.

Du kan begynne å kjenne etter når du har spist noe. Kjenn etter om det føles som om magen blåser seg opp. Gjør den det har du spist noe som plaget den.

Takk for svar! 

Lager det meste fra bunnen av, så trodde jeg hadde god kontroll på hva som er i.. 

Men skal begynne slik du sier, å bare prøve meg frem! 

Jeg var på sykehus og testet for alle vanlige og mindre vanlige allergener, men har ikke testet tilsetninger o.l. som du sier da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! 

Vet dette med kalori inn og kalori ut, det merkelige er bare vekta er helt stabil så det bør jo da være en balanse. 

Kan nok være oppblåsthet ja, men vet ikke hvorfor. Skrev at jeg har vært hos legen og testet for ALT av allergier, ingenting slo ut..

Jeg får i meg laktose ja, men burde ikke evt. intoleranse gitt utslag hos legen? :O 

Takk for svar uansett :)

Intoleranse gir ikke utslag hvis du bare testet for allergi (intoleranse og allergi er ikke det samme) - det er en egen test. Men du kan også ha intoleranse selv om testen ikke slår ut.

Som sagt hjelper det for noen å spise lav fodmap, så kanskje du skal lese litt om det, hvis ikke laktose er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier mye rart, noen har ikke hemninger, og siden vi er påvirket av reklame til å forvente at alle skal ha helt flat mage til enhver tid - hvis ikke er vi gravide - kan slike kommentarer dette ut uten at man tenker seg om. Det er naturlig at magen blir større når den fylles med mat og drikke. Alle har flat mage når vi ligger, de flestes mager buler litt ut når vi står, for vi har innvoller, og det er en rull der når vi stter... Jeg tror kanskje du bekymrer deg litt mye og unødvendig over dette. Fleskete er du nok ikke. Om det ikke er "innbilning", kanskje er det bare luft/oppblåsthet - raper/promper du mye?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Intoleranse gir ikke utslag hvis du bare testet for allergi (intoleranse og allergi er ikke det samme) - det er en egen test. Men du kan også ha intoleranse selv om testen ikke slår ut.

Som sagt hjelper det for noen å spise lav fodmap, så kanskje du skal lese litt om det, hvis ikke laktose er problemet?

Ånei, jeg trodde det var det samme jeg! da beklager jeg :-)

Jeg kan prøve å unngå laktose en periode for å se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk sier mye rart, noen har ikke hemninger, og siden vi er påvirket av reklame til å forvente at alle skal ha helt flat mage til enhver tid - hvis ikke er vi gravide - kan slike kommentarer dette ut uten at man tenker seg om. Det er naturlig at magen blir større når den fylles med mat og drikke. Alle har flat mage når vi ligger, de flestes mager buler litt ut når vi står, for vi har innvoller, og det er en rull der når vi stter... Jeg tror kanskje du bekymrer deg litt mye og unødvendig over dette. Fleskete er du nok ikke. Om det ikke er "innbilning", kanskje er det bare luft/oppblåsthet - raper/promper du mye?

Jeg forventer langt i fra at alle skal ha flat mage hele tiden. Vil forsåvidt ikke ha det selv heller, men jeg synes dette er så merkelig! 

Magen blir skikkelig deigete, var mye oppblåst før jeg kuttet ut gluten og da var følelsen en helt annen.. Kanskje dette er bare en annen type oppblåst. Promper/raper ikke noe særlig nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok prøvd å kutte ut quest baren en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok prøvd å kutte ut quest baren en stund

Hvorfor?

spiser ikke så mange av de, prøver å holde meg til frukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor?

Ikke så mange? Hvor mange spiser du?

Anonymous poster hash: 7665e...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke så mange? Hvor mange spiser du?

Anonymous poster hash: 7665e...5d1

Kanskje 2-3 i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forventer langt i fra at alle skal ha flat mage hele tiden. Vil forsåvidt ikke ha det selv heller, men jeg synes dette er så merkelig! 

Magen blir skikkelig deigete, var mye oppblåst før jeg kuttet ut gluten og da var følelsen en helt annen.. Kanskje dette er bare en annen type oppblåst. Promper/raper ikke noe særlig nei 

Det er jo gluten i både knekkebrød, questbar og rugbrød som du sier du spiser. I tillegg er det gluten i mye saus, muligens også i Bretagnesaus (uten at jeg har skjekket). Kommenterer det fordi du sier du har blitt bedre etter glutenreduksjon, så da er det kanskje verdt å prøve å gå helt uten :)

Forøvrig kan man ha cøliaki uten at det slår ut på blodprøver. Du kan skjekke om du er arvelig disponibel via gentest, og få endelig bekreftelse via gastroskopi (tarmbiopsi). 

Anonymous poster hash: 83140...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor?

På grunn av alle de rare greiene som er i.

Jeg har selv mye plager med magen og slike ting som questbarer gjør meg dårlig. Selvsagt er det ikke sikkert det samme gjelder deg, men kan prøve å lutte dem en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk deg for matallergi eller inntoleranse. Evt prøv deg frem selv. Tipper gluten eller melk kan være et problem for deg.

Anonymous poster hash: d9c9d...860
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst blir du ikke feit, du blir oppblåst. Er en vesentlig forskjell. 

Jeg ville tippet det er all appelsinen og smoothien du dytter i deg. Kunne godt droppet begge appelsinene og byttet de ut med skikkelig mat selv om appelsiner har mye bra i seg og. 

Kan være at du har irretabel tarm e.l evt tror jeg det finnes tabletter som kan redusere luft osv, men ta det opp med legen din. Jeg ser også ut som jeg er 5 mnd gravid i løpet av en dag og sliter selv med magen, er under utredning for diverse. 

Endret av lillehavfruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo gluten i både knekkebrød, questbar og rugbrød som du sier du spiser. I tillegg er det gluten i mye saus, muligens også i Bretagnesaus (uten at jeg har skjekket). Kommenterer det fordi du sier du har blitt bedre etter glutenreduksjon, så da er det kanskje verdt å prøve å gå helt uten :)

Forøvrig kan man ha cøliaki uten at det slår ut på blodprøver. Du kan skjekke om du er arvelig disponibel via gentest, og få endelig bekreftelse via gastroskopi (tarmbiopsi). 

Anonymous poster hash: 83140...521

Knekkebrødene og questbarene er glutenfri, samme er sausen fordi jeg lager dem selv! Men takk for at du svarte, jeg kan jo prøve å kutte det helt fulstendig ut :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...