Gå til innhold

Hvordan og hvor mye forbereder du deg til jobbintervju?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan pleier du å forberede deg til intervju og hvordan forbereder du deg?

 

Jeg lurer på hva som er vanlig for dere :)



Anonymous poster hash: 764f6...9bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hva det er.

Er det vikarstilling i en barnehage gjør jeg ingenting. Er det en lederstilling eller noe annet viktig i en bedrift, leser jeg meg opp på bedriftens histore, hvor de eksisterer om det er en kjede...

 

For et par år siden var jeg i motebransjen. Hadde ikke relevant erfaring fra før, så i tillegg til å lese meg opp i bedriften, leide jeg ei lærerbok for motestudenter på biblioteket.
 

Er det en restaurant eller noe som er avhengig av kundeservice, leser jeg meg opp på anmeldelser og sjekker hvordan deres rykte er. Så spør jeg på intervjuet hvorfor de har fått klager på det de har, og hva de gjør for å løse det.

Om stillingen har et krav eller ønske jeg ikke har, så bruker jeg litt tid på å øke min kunnskap på det. Kanskje tar et kurs om det er omfattende :) Men dette gjør jeg som regel med en gang jeg bestemmer meg for å søke, så er jeg klar om jeg skulle komme til intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Aldri lest meg opp eller gjort noen som helst form for forberedelser.
Jeg har en personlighet som gjør at jeg alltid skiller meg ut uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri lest meg opp eller gjort noen som helst form for forberedelser.

Jeg har en personlighet som gjør at jeg alltid skiller meg ut uansett.

På hvilken måte skiller personligheten din seg ut?

 

Og er det ingen her som forbereder seg på intervjuspørsmålene?

Anonymous poster hash: 764f6...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

 

På hvilken måte skiller personligheten din seg ut?

 

Og er det ingen her som forbereder seg på intervjuspørsmålene?

Anonymous poster hash: 764f6...9bf

 

Jeg er faktabevist og brutalt ærlig, har til tider blitt beskrevet som noe "robotaktig".

Som noen setter pris på, andre ikke.

De vet dermed rimelig umiddelbart om jeg er en person de vil ha eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, lite forberedelse. Jeg er faglig sterk, og kunne nok svart på det meste - uansett umulig å vite hva de kan finne på å spørre om. 

Helt generelt er det greit å lese om virksomheten, slik at man kan spørre om det som man lurer på som kan være en personlig deal breaker, og vise at man er interessert i arbeidsstedet. 

På mitt forrige intervju stilte jeg praktiske spørsmål om flexitid, det faktum at jeg er alenemor, om dekning av bedriftsbil eller om det ble forventet at jeg måtte bruke min egen, i tillegg spurte jeg om noen arbeidsverktøy og modeller der jeg gjennom å spørre illustrerer at jeg er oppdatert og har kunnskap om mange ulike arbeidsmetoder, og viste dermed klar interesse for hvordan de arbeidet. 

Fikk jobben på stedet. På vei ut viste avdelingsleder meg tilfeldigvis "mitt potensielle kontor, se på den utsikten da". :P



Anonymous poster hash: e7185...1e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Jeg leser meg litt opp på den bedriften jeg søker i. Noe av dette gjør jeg selvsagt allerede før jeg søker, slik at jeg vet hva jeg søker på, og så leser jeg litt mer før intervjuet. Da skummer jeg gjennom siste årsmelding, ser litt på regnskapene for de tre siste årene, får meg en noenlunde oversikt over hvordan de er organisert og hvor store/små de er.

Ved å lese litt om virksomheten finner man alltid noe som man lurer på og som det kan passe å spørre om.

 

Ved ett tilfelle spurte jeg rett og slett om bedriftens økonomiske tilstand. Dette fordi jeg hadde sett at de hadde svært svingende regnskapstall fra år til år. På den måten fikk jeg vist at jeg både hadde forberedt meg, at jeg hadde en minimumsforståelse av økonomi og regnskap (det var ikke en økonomistilling, men det var en forutsetning at man forsto litt) og at jeg var interessert i en solid arbeidsgiver. Arbeidsgiver hadde et tilfredsstillende svar, og jeg fikk jobben.

 

Typiske intervjuspørsmål øver jeg ikke på, men jeg vet jo selvsagt hva jeg skal svare når jeg blir spurt om hvorfor jeg søkte jobben osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...