Gå til innhold

Voldtektene i Game of Thrones


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerbit

 

GoT er jo ikke ekte voldtekter. Jeg klarer ikke leve meg så inn i det. Syns ikke GoT er spesielt overbevisende heller, ser den mest fordi jeg begynte å se på den, så kan like godt se den ferdig.

 

Hadde jeg sett en ekte voldtekt så hadde det nok vært annerledes.

Anonymous poster hash: 485dd...f39

 

Som du ser er jeg veldig klar over at det ikke er reelt. Men jeg har likevel noe som heter sympati, og det handler ikke om å leve seg inn i handlingen. Det handler om å se hvor forferdelig det er fordi at dette er noe som faktisk ikke var svært uvanlig før i tiden. Voldtekt er fortsatt ganske vanlig, men før kunne menn voldta kvinnen om det var det som skulle til for at hun skulle bli gravid eller fullbyrde ekteskapet. Derfor handler det om sympati for alle de kvinnene som gikk gjennom dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Benekter du arrangerte ekteskap og at ekteskap måtte fullbyrdes for å bli gyldige? Det er søtt av deg.

Arthur Tudor ble forlovet med Katarina av Aragorn når han bare var to år gammel, og giftet seg med henne når han var femten.

Da han døde, fikk Henrik, broren til Arthur, gifte seg med Katarina nettopp fordi hun sverget på at ekteskapet ikke var fullbyrdet. Det var altså ikke gyldig. Henrik skulle bli Henrik den åttende, og når Katharina ikke kunne føde han en levede sønn, ombestemte han seg og argumenterte for at broren hadde hatt samleie med Katharina, altså var hans og Katarinas ekteskap ugyldig og prinsesse Mary en bastard. En stund var Mary en bastard, så Elizabeth, så både Mary og Elizabeth når sønnen Edward ble født (Med Jane Seymor).

Saken mot Anne Boleyn har likhetstrekk med saken mot Margary i GoT.

Maria Tudor ble som 18-åring giftet bort med den 52 år gamle kongen av Frankrike, selv om hun var forelsket i en annen. Hun giftet seg i hemmelighet med Charles Brandon etter at hun ble enke, og Charles ble nesten henrettet fordi han hadde giftet seg mot Henriks vilje.

GRRM har uttalt at han er inspirert av intrigene i de engelske kongehus,spesielt Rosekrigen.

Du mener at Martin var inspirert av Rosekrigene betyr at GoT = middelalder? Det er ikke en gang underholdende på din bekostning, det er bare for dumt.

Anonymous poster hash: 488b4...4b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser er jeg veldig klar over at det ikke er reelt. Men jeg har likevel noe som heter sympati, og det handler ikke om å leve seg inn i handlingen. Det handler om å se hvor forferdelig det er fordi at dette er noe som faktisk ikke var svært uvanlig før i tiden. Voldtekt er fortsatt ganske vanlig, men før kunne menn voldta kvinnen om det var det som skulle til for at hun skulle bli gravid eller fullbyrde ekteskapet. Derfor handler det om sympati for alle de kvinnene som gikk gjennom dette. 

Det høres ut som du hevder at de som ikke lar seg påvirke av voldtekter i serien mangler sympati og empati. Men det kan jeg forsikre deg om at vi ikke gjør.

Anonymous poster hash: b37b1...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten være kjerring for at du skal skape oppstyr og oppstandelse rundt noe så trivielts som en voldtekt i et imaginert univers.



Anonymous poster hash: e27c0...e6e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under The Dome

Ouch! Jeg så faktisk første sesong av den serien, sammen med samboeren, nærmest bare på gøy. Eller gøy og gøy, den desidert dårligste serien jeg har sett på mange år. At du kan like den men ikke blir fenget av de første episodene av Game of Thrones.. Slår meg som noget merkelig.

Men det er kanskje ikke for alle. Ikke fullt så 'enkel' som mange av de seriene du nevner.

Anonymous poster hash: cc01d...613

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

 

Det høres ut som du hevder at de som ikke lar seg påvirke av voldtekter i serien mangler sympati og empati. Men det kan jeg forsikre deg om at vi ikke gjør.

Anonymous poster hash: b37b1...515

 

Nei, jeg sier at hvis du ikke føler noe når du ser at noen bli voldtatt, så burde du ta deg en pause fra de voldelige seriene du ser på. Du har sett så mye på vold at du slutter å føle noe, og det i seg selv bør være nok til at det bør ringe noen bjeller hos deg! Det er ikke så bra!

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sukkerbit

 

Du må nesten være kjerring for at du skal skape oppstyr og oppstandelse rundt noe så trivielts som en voldtekt i et imaginert univers.

Anonymous poster hash: e27c0...e6e

 

 

 

Du må nesten være kjerring for at du skal skape oppstyr og oppstandelse rundt noe så trivielts som en voldtekt i et imaginert univers.

Anonymous poster hash: e27c0...e6e

 

Dette betyr at du mener kvinner har mer medfølelse enn menn. Ikke så lurt å hevde slikt på vegne av sitt eget kjønn, og det er heller ikke sant. Det er menneskelig å reagere på vold og voldtekt, selv om det ikke er virkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette betyr at du mener kvinner har mer medfølelse enn menn. Ikke så lurt å hevde slikt på vegne av sitt eget kjønn, og det er heller ikke sant. Det er menneskelig å reagere på vold og voldtekt, selv om det ikke er virkelig. 

Så man er ikke menneske hvis man ikke reagerer på voldtekt og vold på film?

Anonymous poster hash: b37b1...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

 

Så man er ikke menneske hvis man ikke reagerer på voldtekt og vold på film?

Anonymous poster hash: b37b1...515

 

Jo, er du et menneske er du et menneske. Men å være et menneske er noe annet enn å være menneskelig.

 

 

Mennesketsintelligens er blitt satt opp som motstykke til dyrenes instinkter, den frie vilje som motstykke til de dyriske drifter og menneskets sosiale tilbøyeligheter som motsetning til rovdyrets mangel på medlidenhet med sitt bytte. Å være «menneskelig» blir etter dette ensbetydende med å være opplyst og omtenksom, og ikke handle «blindt» ut fra øyeblikkets impulser eller ren egennytte.

https://snl.no/menneskets_psykologi

 

Det var forøvrig ingen hets mot deg. Det jeg mener er at du bør for din egen del kanskje ta en pause fra å se på så mye vold når du ikke reagerer på det lengre. :) Det var ikke slemt ment. Det var bare et råd fra meg. Og det er opp til deg om du vil tenke over det jeg skriver og tenke over om det er et godt råd eller ikke, eller om du bare vil avfeie det med en gang som et dårlig råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, er du et menneske er du et menneske. Men å være et menneske er noe annet enn å være menneskelig.

https://snl.no/menneskets_psykologi

 

Det var forøvrig ingen hets mot deg. Det jeg mener er at du bør for din egen del kanskje ta en pause fra å se på så mye vold når du ikke reagerer på det lengre. :) Det var ikke slemt ment. Det var bare et råd fra meg. Og det er opp til deg om du vil tenke over det jeg skriver og tenke over om det er et godt råd eller ikke, eller om du bare vil avfeie det med en gang som et dårlig råd. 

Jeg ser ikke på karakterene i fiksjonen Got som byttedyr, så jeg forsto ikke denne kvasiintelektuelle kommentaren din om menneskelighet. Si meg er du en ungdomsskoleelev som ønsker å studere psykologi?

Anonymous poster hash: b37b1...515

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som tror at det var en voldtekt som foregikk mellom Jaime og Cersei, har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi 3 stk da :fnise:

Jeg så 2 eller 3 episoder og rett og slett kjedet meg...Også tror jeg ALLE mine venner er hekta, også kommer jeg "Skjønner ikke hva dere ser i serien" Og de bare-"HÆ!?, Seriøst, følger du ikke med på GoT!? Det er såååå bra.." -hjernevasket hele gjengen :fnise:

Eneste jeg liker med den serien er åpningsmelodien...Og det er det...

Så hva gjør serien så bra? :klo:

 

 

Serien (og bøkene) er utrolig gjennomtenkt. Alle detaljer har en betydning. Det er mer realistisk, med tanke på at du ikke har "de snille" og "de gode", alle har gode og dårlige sider bare til forskjellig grad (nesten ihvertfall). Det er ikke de snillle som alltid vinner, men de som spiller spillet best. Det er store overraskelser med jevne mellomrom. Det er gode skuespillere og gode person-karakteristikker, for ikke å snakke om personutviklingen flere av karakterene går igjennom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

 

Jeg ser ikke på karakterene i fiksjonen Got som byttedyr, så jeg forsto ikke denne kvasiintelektuelle kommentaren din om menneskelighet. Si meg er du en ungdomsskoleelev som ønsker å studere psykologi?

Anonymous poster hash: b37b1...515

 

Hvis du tror det handler om byttedyr, så har du misforstått ganske mye. 

Sist jeg sjekka var forøvrig ikke kvasiintelektuell et norsk ord, men det får så være. Jeg er ikke ungdomsskoleelev og ønsker heller ikke å studere psykologi. Men takk for forsøket på hets! :) 

Dette med hva det er å være menneskelig er ikke noe som er svært avansert eller vanskelig å forstå. Jeg fant et sitat på hva det kan være å være menneskelig. Hvis du ikke har hørt begrepet menneskelig før, og jeg googlet det for deg, så er det ingen grunn til å være frekk mot meg av den grunn. :) 

 

Hvis du ikke liker mitt råd kan du forkaste det og du kan være så frekk mot meg som du bare ønsker, men hvorfor du reagerer på denne måten forstår jeg ikke. Kan du forklare? Er det fordi du er på KG og da har du naturlig piggene ute og er frekk mot alle som svarer deg, selv om de ikke er frekke mot deg? Eller synes du det var veldig frekt av meg å skrive at du kanskje burde vurdere å ikke se på så mye vold når du ser på det så mye at du slutter å reagere? 

 

Ha en god kveld videre da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...