Gå til innhold

Sjokkert over blogginnlegg

SRC

Anbefalte innlegg

http://tallatroll.blogg.no/1433770069_utrydde_downs_syndrom.html

Jeg er ikke helt hundre prosent sikker på om det er lov å poste tilfeldige innlegg her om personen ikke generelt er veldig eksponert på nett. Det er bare å slette tråden om det blir upassende, og dette er heller ikke for å henge ut personen som har skrevet dette innlegget, ettersom jeg aldri har vært innom bloggen eller hørt om henne før i dag.

Jeg blir rett og slett sjokkert over de sterke meningene til enkelte når det kommer til abort, enten barnet har downs syndrom eller sannsynligvis er friskt. Jeg vil gjerne høre hva dere synes om saken, og om det er mange som deler samme syn som personen som har skrevet dette innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner jeg er både enig og uenig i innlegget. For 20 år siden kunne jeg

kanskje skrevet det selv, nå har jeg både mer livserfaring og jobb og utdannelse

som berører dette, og ser mange flere sider av det!

Jeg synes det er et etisk dilemma at vi snart redder barn ned til abortgrensen! Når

skal vi sette en grense og hvor skal den settes? Om vi vil eller ei så er det begrensede

ressurser skal vi bruke de på de barna som er født kontra de som ikke er det?

Utrolig vanskelig spørsmål!

Jeg elsker barn og ville tatt i mot barnet mitt uansett,

og kjempet for at det skulle overleve, alle ressurser skulle vært satt inn, men sånn

tenker selvfølgelig de aller fleste! Fra et samfunnsøkonomisk side er det derimot

kanskje ikke riktig? Men hvem skal sette den grensen? Det høres jo hjerterått

ut, og er det kanskje også?

Når det gjelder Downs barn er det en myte at alle er så søte og blide hele

tiden, det vet de som jobber med Downs! Men jeg er enig i at vi trenger ulike

mennesker i dette samfunnet! Det jeg ikke er enig i er at man ikke skal få

mulighet til og velge abort! Vi har alle ulike forutsetninger her i livet, og ulike

livssituasjoner, det mener jeg må aksepteres! Kanskje har man barn med spesielle

behov fra før, kanskje har man noe man sliter med selv? Det er ikke opp til meg

og fordømme hvilket valg andre tar!

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var så påtatt og dårlig skrevet at jeg ble ikke provosert av henne engang. Virker som et stunt for å få lesere!

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er både enig og uenig i innlegget. For 20 år siden kunne jeg

kanskje skrevet det selv, nå har jeg både mer livserfaring og jobb og utdannelse

som berører dette, og ser mange flere sider av det!

Jeg synes det er et etisk dilemma at vi snart redder barn ned til abortgrensen! Når

skal vi sette en grense og hvor skal den settes? Om vi vil eller ei så er det begrensede

ressurser skal vi bruke de på de barna som er født kontra de som ikke er det?

Utrolig vanskelig spørsmål!

Jeg elsker barn og ville tatt i mot barnet mitt uansett,

og kjempet for at det skulle overleve, alle ressurser skulle vært satt inn, men sånn

tenker selvfølgelig de aller fleste! Fra et samfunnsøkonomisk side er det derimot

kanskje ikke riktig? Men hvem skal sette den grensen? Det høres jo hjerterått

ut, og er det kanskje også?

Når det gjelder Downs barn er det en myte at alle er så søte og blide hele

tiden, det vet de som jobber med Downs! Men jeg er enig i at vi trenger ulike

mennesker i dette samfunnet! Det jeg ikke er enig i er at man ikke skal få

mulighet til og velge abort! Vi har alle ulike forutsetninger her i livet, og ulike

livssituasjoner, det mener jeg må aksepteres! Kanskje har man barn med spesielle

behov fra før, kanskje har man noe man sliter med selv? Det er ikke opp til meg

og fordømme hvilket valg andre tar!

Takk for synspunkt, enig i mye du sier her!

Det der var så påtatt og dårlig skrevet at jeg ble ikke provosert av henne engang. Virker som et stunt for å få lesere!

Jeg klarer ikke helt å skille om dette er for å provosere eller ikke. Det kan godt hende, men det er nok de som tenker slik også  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør slutte å bry seg så mye om hva andre velger å gjøre. Noe morsinnstinkt når man er 3-4 mnd på vei er for mange ikke- eksisterende, og selv om Norge prøver å hjelpe foreldre med avlastning vil det alltid føre med seg merarbeid. Jeg dømmer ikke mennesker som velger abort etter å ha funnet ut at de er gravide med et foster som kan ha downs eller andre utviklingsforstyrrelser. Jeg dømmer heller ikke mennesker som velger å beholde disse barna.

Å "utrydde" downs syns jeg er en litt uheldig formulering også, for det er jo ikke arvelig eller noe. Det er ikke et folkeslag det er snakk om. Jeg tror ikke hun som skriver innlegget har noe særlig mer peiling på downs syndrom enn det hun har fått med seg fra Tangerudbakken, og det gir virkelig ikke noe helhetsinntrykk av vanskene en person med downs kan ha.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra bloggen er fjernet.

- Magnifique, mod.

Stemmer jo det, men hun virker litt korttenkt. Det er ikke bare-bare å skulle bli småbarnsforelder resten av livet, selv om de er søte.

Synes forsåvidt det er viktig å ta debatten om hva vi skal gjøre med de mulighetene vi har i dag og hvorvidt vi ønsker oss en down-fri verden. Men hun der er nok ikke riktig person til å ta den.

Endret av Magnifique
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det bare jeg som lurer på om det egentlig er trådstarter som også står bak dette blogg-innlegget ?

Anonymous poster hash: 3e8d6...3d7
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å lese bloggeinnlegget, det er ikke min sak hvis noen velger å abortere bort fostere med Downs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Er det bare jeg som lurer på om det egentlig er trådstarter som også står bak dette blogg-innlegget ?

Nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese hele innlegget, men synes oppriktig at det er verre når folk argumenterer for at alle som bærer på et barn med Down's syndrom BØR ta abort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med henne når det gjelder Downs Syndrom og abort, men det andre...

Not so much

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt(prøvd å pvertale dama) abort på flekken om jeg fant ut at fosteret har downs.

Fordi jeg vil at mitt barn skal ha alle muligheter her i verden. På samme måte jeg heller ville tatt abort enn å bringe det til verden om jeg ikke var klar emosjonelt og økonomisk til å ta vare på et barn. Når mine barn kommer til verden skal de være ønsket, og komme til et hjem der ting er på stell og de beste forutsetningene for et godt liv er til stede.

Jeg ville selvfølgelig elsket mitt barn med down like mye, men det ville vært trist for henne/han å komme til en verden der man ikke får de samme mulighetene og så utrolig mange vonde situasjoner vil oppstå. Jeg er heller ikke interessert i å være småbarnsforelder for resten av mitt liv. Noen vil kalle det egoistisk, men man har faktisk lov å ta sitt eget liv i den retning man vil også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er nok ikke meg nei  :fnise: Hadde vært et veldig billig triks for å skaffe seg PR i så fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tilbakemeldinger alle andre forresten, godt å vite at dette ikke er vanlig. Mine venninner har en lignende tankegang (dog mindre ekstrem) og det virker som om "alle" synes at det er helt grusomt å gjøre. Nesten som om det er verre å ta abort om fosteret har downs, enn om det er friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bare så dårlig skrevet og formulert at jeg ikke klarte å ta det seriøst en plass.

Sitat hentet fra bloggen er fjernet.

- Magnifique, mod.

Jaha....

Endret av Magnifique
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser over det er det forresten svært mulig, og nesten sannsynlig. Virker som om TS ønsker å skape  mest mulig blest (se: seertall) om eget blogginnlegg, ved å love at det tar for seg noe katastrofalt. Legg merke til at TS aldri selv tar noe standpunkt til innlegget utenom å hevde at det inneholder "sterke meninger". Dette får meg til å undre på om det er hennes egne sterke meninger, gitt at det finnes mangfoldige andre der ute med de samme meningene.

Endret av lenebu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg ser over det er det forresten svært mulig, og nesten sannsynlig. Virker som om TS ønsker å skape  mest mulig blest (se: seertall) om eget blogginnlegg, ved å love at det tar for seg noe katastrofalt. Legg merke til at TS aldri selv tar noe standpunkt til innlegget utenom å hevde at det inneholder "sterke meninger". Dette får meg til å undre på om det er hennes egne sterke meninger, gitt at det finnes mangfoldige andre der ute med de samme meningene.

Jeg begynner også å få litt mistanker nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner også å få litt mistanker nå...

Tror dere tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å lese bloggeinnlegget, det er ikke min sak hvis noen velger å abortere bort fostere med Downs.

helt enig, så det var et innlegg om abort igjen.. ikke vært min tid.. er ikke min sak å henge seg opp i om folk velger abort eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, så det var et innlegg om abort igjen.. ikke vært min tid.. er ikke min sak å henge seg opp i om folk velger abort eller ikke..

Nei, sånt blir for dumt. Dog er en abort det smarteste i mange tilfeller, men folk er folk. Vi har følelser. Sånn er det bare.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...