Gå til innhold

Hva gjør man om man ikke får betalt bøtene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er ikke slik at man bare kan velge å gå i fengsel hvis man synes det koster mindre enn å betale boten. At det står "alternativt x dager i fengsel" på slike bøter er bare slik at du kan settes inn hvis du virkelig ikke kan betale uten at hele saken må tas på nytt.

Det holder ikke at du selv synes det er kjempevanskelig å ordne, du havner ikke i fengsel av den grunn. Eiendeler blir tvangssolgt før man setter noen inn for manglende betaling av bøter.

Det er nok dessverre ikke så mye å gjøre her. Du må selge eiendeler (bedre enn tvangssalg) eller prøve å få et privatlån fra familiemedlemmer hvis det går og de er villige. Det er veldig surt, men det er også litt av poenget. Dessverre.

Sykt at en som går på sosialhjelp tar seg råd til bil. Er jo en mega utgiftspost

Hvordan vet du at TS har bil, egentlig? Noe jeg ikke har fått med meg? Det gis jo bøter for hundrevis av andre ting enn trafikkforseelser også.

Anonymous poster hash: 6ef16...cee
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg er blind, men hvor står det at hen har bil?

TS, kan du ikke gjøre opp, og ikke har verdier, må du sone.

Er det ikke div ulovligheter med bil man vanligvis pleier å få vot for? Foor all del. Kan selvsagt være andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke div ulovligheter med bil man vanligvis pleier å få vot for? Foor all del. Kan selvsagt være andre grunner.

Kan få bøter for mye rart. Men har Ts bil, bør hen selge den for å betale bota.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ordensforstyrrelser, legemsfornærmelser, naskeri, trafikkforseelser uten bil (f.eks. sykkel), narkotikabesittelse, pissing i et smug, å gå kraftig over kvota ved innreise og mye mer kan ende med bot. Alle slike bøter angir en subsidiær fengselsstraff, såvidt jeg vet. Brudd på de fleste norske straffebud kan straffes med bot, egentlig, men det er klart det er en del der man normalt bruker fengsel selv om bot går an.

Men det kan godt være bil, altså, det er vel den aller vanligste av dem. I så fall bør jo bilen selges. Den vil uansett heller bli tvangssolgt enn at TS kalles inn til soning, så da kan hun (eller han) heller selge den frivillig. Men det kan altså være mye annet også. Dumt å pådra seg uansett, for all del, men ikke sikkert man har noen bil å kvitte seg med.

Uansett en kjip situasjon, det skjønner jeg, enten den er helt idiotisk og selvforskyldt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skulle du ha tenkt på før du pådro deg bøter for 15.000 kroner.

Anonymous poster hash: d8b9f...40c

Lurte nok på hvor lang ned i tråden jeg måtte komme for å finne denne her, og jeg slapp å bla til side 2. 

Anonymous poster hash: bd7e4...807

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må sone i lavsikkerhetsfengsel, maks 30 dager eller noe vil jeg tro, om man ikke gjør opp med statens innkrevingssentral! Enkelt og greit!

Anonymous poster hash: 08618...2f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

de sa de ikke kunne ordne betalingsplan pga min lave inntekt

Anonymous poster hash: ec076...536

Har du søkt skriftlig? Og lagt ved dokumentasjon på sosialstønad?

Uansett bør du bare betale litt, typ 100 kr i måneden, for å vise betalingsvilje. De vil ikke kunne inndrive mer, så lenge du mottar sosialstønad, og ikke har noen verdier type bil/eiendom. Så vil du etterhvert bli innkalt til subsidiær soning, dersom de ikke synes innbetalingene er nok. 

Anonymous poster hash: 93eb2...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at Google gir svarene rett fra SI: https://www.sismo.no/no/pub/tema/soning-av-boter. Der står det klart og tydelig hva som kan skje. Legg spesielt godt merke til delen hvor det står at du må betale boten dersom du har økonomisk evne til det. Mottar du sosialstønad, så kan du ikke trekkes for bøter, gjeld eller bidragsgjeld, du lever faktisk på et minimumsnivå. 

Man kan såklart argumentere med at man da ikke burde pådra seg bøter, men alle kan være uheldig. 

Jeg tror, (kvailfisert synsing) at det lokale politiet heller vil vurdere det som formålstjenelig at beløpet står og forrenter seg frem til du får en bedring i de økonomiske forhold heller enn at du kalles inn til soning. Uansett så er det jo en ganske lang soningskø i Norge, så det kan godt hende at du vil være i en bedre økonomisk stilling før du rekker å kalles inn til soning, og dermed kan gjøre opp saken. 

Det er, slik jeg leser det, en tidsfrist for å unngå soning. Har SI sendt saken til det lokale politiet etter "gjentatte forsøk på inndriving av kravet" så er det for sent å gå i dialog med dem. Kontakt dem, forklar situasjonen, og forsøk å få forståelse for situasjonen. Om du f.eks leier, går på sosialstønad og har en nøktern bil som du har et dokumentert behov for, så har du faktisk ikke midler til å gjøre opp for deg nå, og det burde SI ha en viss forståelse for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om utsettelse kanskje? Enten det eller sitte i fengsel.

Om du ikke får lånt penger eller de setter automat trekk av sosialstønaden din, så soner du. Regner med du ikke jobber siden du mottarsosial hjelp så da får du bare hoppe i buret noen dager/uker, går fort og fint det :)Anonymous poster hash: e8ebb...513

På sosialstønad får du absolutt ikke mer enn det som skal dekke til livsopphold.

Det går derfor ikke an å trekke noe av sosialstønad. Derimot kan TS søke NAV om et lån for å betale bøtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet liksom at det var trsfikkforseelser. Er liksom mer uskyldig enn nasking og hærverk. Om det er sistnevnte fortjener ts å svi som faen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du selger bilen...

jeg har ikke bil  :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan be om utsettelse kanskje? Enten det eller sitte i fengsel.

går i fengsel, får ikke privatlån eller i bank.. flaut  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ikke bil :jolie:

Hva har du fått så mange bøter for da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håpet liksom at det var trsfikkforseelser. Er liksom mer uskyldig enn nasking og hærverk. Om det er sistnevnte fortjener ts å svi som faen

Trafikkforseelser som gir bot på 15 000 kr er ikke uskyldig, og hvertfall ikke mer uskyldig enn litt nasking. En bot på 15 000 kr er mye, og her er det ikke noe filleri som er årsaken til en slik saftig bot. 

Anonymous poster hash: d913d...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved bøter jobber si hardt for å kreve inn pengene. Man får uttallige sjanser til å betale. Og ja man kan få delt det opp over lengre perioder også- men ja det er inntektsavhengig. Man får ingen avbetalingsordning hvis inntekten er såpass lav at si ser at det ikke lar seg gjøre. Det er også helt feil at man tvangsselger ting før soning finner sted. Soning finner sted dersom man ikke betaler. Man ikke velge å sone, men sone er først et alternativ når staten absolutt ikke får inn pengene sine. Staten vil helst ha pengene sine !

Kommer det så langt som til soning vil du få innkalling til et lavrisikon fengsel. Gjerne er innkallingen tre måneder frem i tid. Fortsatt har du muligheten til å betale frem til og med soningsdato. Det du betaler reduserer antall soningsdager. Man sier at en dag er gjennomsnittelig 500 kroner, men jeg sier gjennomsnittelig. Man kan også ved innkalling ta kontakt med fengsel og be om justering. Dermed får man også automatisk lengre tid på å betale. Justering er som regel en ekstra måned frem i tid, og det er ikke strenge krav for dette.

Man kan også søke om benådning, men dette er en lang prosess og det har ingen oppsettende virkning. Man må sone eller betale også får man ev tilbake. Men det er en lang prosess og sjeldent har det noe for Seg. Så lenge man kan betale får man sjeldent benådning. Staten tenker At du er feks 20 år, ja da kan de kreve deg for betaling til du dør. Du kan jo faktisk vinne i Lotto og da skal staten ha pengene. Så benådning er mer jobb enn lønnsomt med mindre du er betraktelig syk eller annet alvorlig som godt kan dokumenteres.

Sant skal sies, dersom du er innkalt til soning og ikke møter blir du etterlyst av politiet. I værste fall kommer de på døren din og plukker deg opp. Det setter stopp for utenlandsreiser osv. Er du etterlyst og dette blir oppdaget på flyplassen blir du stoppa og tatt med.

Til orientering :)

Anonymous poster hash: 032dc...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

å hoppe i buret er helt uaktuelt for meg

Åja nei men da så! Ja nei da trenger du selvfølgelig ikke. Alle vet jo at bøter og fengsel er noe man gjør helt frivillig for hyggens skyld.

Si meg, hvor tjukk i hue er du? Har du fått bøter på 15 tusen er det ikke akkurat småting du har gjort!!

Hva med å vokse opp og ta ansvar for egne handlinger?! Folk som deg provoserer meg så utrolig!! Grrr

Anonymous poster hash: be4ba...da5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkforseelser som gir bot på 15 000 kr er ikke uskyldig, og hvertfall ikke mer uskyldig enn litt nasking. En bot på 15 000 kr er mye, og her er det ikke noe filleri som er årsaken til en slik saftig bot.

Anonymous poster hash: d913d...dc3

Jo handlingen er mer uskyldig. Man kan få en slik bot ved et uhell. Nasking gjør man med vilje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er også helt feil at man tvangsselger ting før soning finner sted. Soning finner sted dersom man ikke betaler.

Jeg regner med at det bare er en språklig misforståelse, men man skal anstrenge seg skikkelig for å lese "Eiendeler blir tvangssolgt før man setter noen inn for manglende betaling av bøter" som at man først tvangsselger og deretter kaller vedkommende inn til soning. Det jeg sier er naturligvis at hvis en bot ikke betales, da forsøker staten å kreve inn pengene ved tvang fremfor å kalle deg inn til soning umiddebart. Soning i fengsel er siste utvei, utleggsforretning forsøkes først.

Jeg beklager om jeg virker krass, men jeg synes man kan lese innlegg før man viser til dem. Ingen har påstått at man både får utleggsforretning og blir satt inn, det hadde åpenbart vært helt absurd. Det er også derfor jeg også klart understreket i både det innlegget og det neste innlegget at det handler om at staten heller tvangsinnkrever enn å sende TS i fengsel. Jeg sa nettopp at soning kun er aktuelt når pengene ikke kan inndrives på annet vis, og vi er ikke uenige. Bare å lese.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt totalt feil !!!!!

Dersom staten ikke klarer å få inn pengene sine ved betaling eller avdragsordning blir man innkalt til soning! Det er ikke snakk om noe offentlig tvangssalg på noen som helst måte når det gjelder bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...