Gå til innhold

Noen som har kjørt/vært i ambulanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg og venninna mi hadde en liten diskusjon for når man blir nødt til å kjøre ambulanse til sykehus eller legevakt? 

Selv har jeg kjørt ved flere anledninger de siste årene, men egentlig lurer vi på om dere har kjørt ambulanse og hvorfor? 

 

(Vurdere faktisk å bli ambulansearbeider) 



Anonymous poster hash: 5c8f3...612
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sittet i ambulanse mange ganger, men aldri har jeg vært pasienten(bank i bordet!). En gang var det faren min som fikk epilepsi anfall. Jeg var lita og visste ikke hva det var den gang, så jeg ringte ambulansen og sa han lå på gulvet.
Har blitt med i ambulansen til to av mine venninner, ene fikk astmaanfall(treneren ringte) og den andre anafylaktisk sjokk, begge på ungomsskolen en gang.

En eller annen gang på vgs ble jeg med da naboen falt ned fra stigen og landet på asfalt(kunne fort gått enda verre). Så ble jeg med da moren min knakk bekkenet, men da var jeg nå voksen.

Men, det gikk nå bra med alle, så kan vel ikke klage:)



Anonymous poster hash: b4ea0...eca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte barn nr 2 i ambulanse. Styrtfødsel.



Anonymous poster hash: 196e9...a9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fått ambulanse i tilfeller der jeg skal rett på sykehus og ikke til legevakt, eller dersom jeg skal fraktes mellom sykehus.



Anonymous poster hash: cad47...329
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble hentet med ambulanse da siste fødsel startet. Men hadde med ei jordmor da, så var ikke alene baki der.

Mannen min ble fraktet til legevakt i ambulanse etter å ha blitt offer for blind vold ute på byen.

En av oss til sykehus, en til legevakt. Kommer nok an på hva som har skjedd vil jeg tro..

Endret av Rararara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilulykke, først i bil så helikopter. 



Anonymous poster hash: 083ff...7ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt fraktet i ambulanse, men har vært inni flere ganger, ettersom jeg har både slektninger og en samboer som er ambulansearbeidere.



Anonymous poster hash: 8577b...5b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i ambulanse en gang. Hadde forferdelige smerter som de senere fant ut var gallesteinsanfall. Har ikke lappen og det var midt på natten og jeg kjente få rundt meg, så jeg fikk bli kjørt. Heldigvis var jeg ikke i de verste smertene akkurat på turen, så jeg så meg rundt og prøvde å "få med meg" at jeg faktisk ble kjørt i sykebil. Senere førte gallestein til mitt eneste overnattingsopphold på sykehuset (etter min egen fødsel). Håper det er nok kontakt med den delen av helse-Norge (andre deler blir jeg ikke ferdig med, dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambulanse eller drosje, legevakt eller rett til sykehus, blir vurdert av helsepersonell eller politi på stedet.

Er tilstanden alvorlig kjører sykebilen rett til sykehus, ellers går turen innom legevakt for innleggelsesvurdering av lege.

Telefonen og samband er oppfunnet, og denulike aktørene kan snakke sammen.

Anonymous poster hash: 10f3f...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i ambulanse en gang, men husker ikke noe av det. Det var pga selvmordsforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig for de som tar i mot beskjeden å avgjøre om det skal sendes ut en ambulanse eller om man bare skal be dem ta en drosje til legevakta. I noen tilfeller er det ikke tvil, som f. eks. alvorlige trafikkulykker, eller at folk har klart å skade seg alvorlig i hjemmeulykke.

 

Derimot har jeg lest en del historier i avisene om folk som har hatt tilstander som har vist seg å være svært alvorlige der de som svarer på 113 ikke har villet sende ambulanse. Jeg kan skjønne at de har en vanskelig jobb der mange av de som ringer inn bare er tull og mindre alvorlige ting, men noen av de historiene jeg har lest har fått meg til å lure på dømmekraften deres. Jeg husker ikke disse hendelsene detaljert nok til at jeg kan gjengi historiene.

 

Selv har jeg blitt fraktet i ambulanse etter en alvorlig ulykke, der var det ingen tvil. Jeg var derimot litt forbauset over at de fraktet meg i ambulanse en annen gang da jeg var blitt dårlig av en autoimmun sykdom. Jeg måtte til Rikshospitalet, men det hadde holdt å sende meg i en drosje. Kanskje de gjør det sånn noen ganger for å ha ryggen klar i tilfelle det skulle skje noe alvorlig.



Anonymous poster hash: 5534f...03c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært i en ambulanse. Har hatt grusomme smerter bla nyrestein og cyster. Men har enten holdt meg hjemme (da har jeg visst hva det var) eller kommet meg på legevakten med hjelp av mannen min. 

Jeg har en skyhøy grense for å ringe ambulanse, litt mindre for barna mine. Men etter å ha lest om hva folk har ringt ambulansen for og hvor mye ambulansen har å gjøre så tenker jeg at man kan se an mye og komme seg til legevakt selv (taxi, noen andre kjøre). Er sykepleier så jeg kan se hva som er alvorlig og ikke.

Mener ikke å kritisere noen i tråden altså, om man er i tvil så skal man selvfølgelig ringe.



Anonymous poster hash: 13f60...212
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabon klarte å ringe etter ambulanse da han reiv opp tånegla. Og jammen fikk han kjøre med dem til legevakta og. Han lagde et slik h******  at de bare måtte ta ham med. 

 

Selv har jeg blitt tatt med på sykehus i både ambulanse og hellikopter.



Anonymous poster hash: 33759...e02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt ambulanse to ganger, en gang da jeg var markør i en øvelse for politi og helsepersonell og en gang da jeg hadde kjørt utfor med bilen på dårlig vinterføre. Jeg følte meg egentlig helt fin (bare litt rufsete i nervene) etter bråstoppen sidelengs inn i et tre i veikanten, men sa i fra til de som kom til stedet at jeg sikkert burde sjekkes på legevakta. Det holdt hvis ikke med bare en tur på legevakta for jeg ble i stedet hentet i ambulanse og kjørt rett til sykehuset for observasjon, og der ble jeg liggende over natta (på grunn av travle leger som ikke rakk å komme innom og snakke med meg). Egentlig veldig irriterende da jeg ikke hadde smerter eller følte meg dårlig. Dessuten skremte de livskiten ut av meg da de plutselig peisa på med fulle sirener. Rett etterpå sa de at det ikke hadde noe med tilstanden min å gjøre men at de måtte det fordi trafikken var så tett. Legen i ambulansen sa at de alltid tar inn folk til observasjon dersom farten har vært 60 km/t eller høyere, så derfor ville de ikke bare sende meg på legevakta for en rask sjekk.



Anonymous poster hash: 0b7cd...22f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter paracetamol-overdose..



Anonymous poster hash: 15bce...292
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært med to ganger når veninna mi har fått kraftig epilepsianfall, en gang selv når jeg fikk blindtarmbetennelse å måtte ned til sykehuset raskt :)



Anonymous poster hash: 34a46...4cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte 113 selv etter at jeg hadde kuttet meg veldig alvorlig. Med vilje, men ikke med vilje at det skulle bli så ille; det var et stort kutt og mye blod. Jeg var livredd. Damen i andre enden bestilte ambulanse til meg, de skulle egentlig kjøre meg til fastlegen, men han var akkurat gått for dagen, så da ble det legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kjørt i ambulanse en gang jeg fikk hjernerystelse på håndballbanen. Men jeg klarte ikke å ha øya åpne de første par timene, så så ikke mye av ambulansen.

 

Og en annen gang når jeg sprakk en cyste. Var kolleger som ringte. Helt sinnsyke smerter. Ble bedre etter etterhvert og under praten med ambulansearbeideren, så satt i passasjersetet på en ambulansebil til legevakten.

 



Anonymous poster hash: 1a0f7...25c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...