Gå til innhold

Til mødrene der ute: hadde dere reagert?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan hadde dere reagert hadde deres 15 år gamle datter kommet hjem med sin uskyldige kjæreste på 23? Om dere hadde kjennskap til han fra før, og visst han var en bra fyr..

Anonymous poster hash: 841a4...007

Videoannonse
Annonse
Gjest Olivia Benson
Skrevet

Hva mener du med "sin uskyldige kjæreste"?

Uansett hadde det vært fullstendig uaktuelt. En 23-åring har ingenting med en 15-åring å gjøre. Og jeg hadde gjort alt i min makt til å få henne til å forstå det. 

• Liker 25
Gjest Castielz
Skrevet

Uansett hadde det vært fullstendig uaktuelt. En 23-åring har ingenting med en 15-åring å gjøre. Og jeg hadde gjort alt i min makt til å få henne til å forstå det. 

Det nytter ikke, da vil hun bare bli enda mer bestemt på at hun skal fortsette det forholdet.

TS, du må få ham til å forstå at en voksen mann ikke skal leke hus med barn, det er eneste mulighet du har.

AnonymBruker
Skrevet

en veldig flott gutt som ikke har gjort noe galt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det kommer meget an på modenhet hos begge. Er hun akkurat blitt 15, eller blir hun 16 år?

Det er stor aldersforskjell, men noen ganger er det jo kjærligheten. Hadde hatt en prat med henne absolutt, men vær forsiktig med å sette ned forbud, da gjør du henne irritert og kommer hvertfall til å være sammen med han. Vinkle det inn på det er rart med aldersforskjellen.

vet ærlig ikke selv hvordan jeg hadde reagert men mine tanker nå hvertfall.

Anonymous poster hash: ecf62...451

Gjest Olivia Benson
Skrevet

En 23-åring som innleder et forhold med en 15-åring har gjort noe galt. 

• Liker 23
Skrevet

Det nytter ikke, da vil hun bare bli enda mer bestemt på at hun skal fortsette det forholdet.

TS, du må få ham til å forstå at en voksen mann ikke skal leke hus med barn, det er eneste mulighet du har.

Det har du sikkert rett i, men man kan allikevel ikke la være å prøve som mor.

Det blir det samme som å kjøpe alkohol til mindreårige "fordi de får tak i det uansett" og det er ingen bra holdning.

Jeg hadde heller ikke latt min 15-åring være sammen med en på over 20. Da skulle jeg i hvert fall ha forsikret meg om at denne voksne mannen ventet med å ha sex med henne.

Og jeg er ikke så naiv at jeg tror at jeg kunne overvåke dem til enhver tid.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En på 23 år, som vil være sammen med en på 15 år, er det noe galt med i min verden. Det er ulovlig at de har sex, hun regnes fortsatt for å være et barn. Hadde nok gjort mitt for å få slutt på det. Men har noe å si om når barnet mitt blir 16 år og, hadde det vært om 2 uker, hadde jeg ikke vært like mye imot det.

Anonymous poster hash: 213ce...392
  • Liker 4
Gjest Coolaid
Skrevet

Vel så flott er det ikke. 

Det viser karakterbrist dersom man innleder et forhold til en 15 åring. 

Syns 23 åringen virker umoden, ufornuftig og har mangel på refleksjon.

AnonymBruker
Skrevet

En 23-åring som innleder et forhold med en 15-åring har gjort noe galt.

Som hva da?

• Liker 1
Gjest ashanti
Skrevet

Siden dette er postet under seksualitet - er det slik at de har et seksuelt forhold? Da har han jo faktisk gjort noe galt ja. 

Skrevet

Jeg hadde kastrert han med en rusten saks

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn, men kan forestille meg at mine moderlige instinkter hadde tenkt på alle plugger og jeg hadde absolutt (!) ikke godtatt dette.

Anonymous poster hash: 9c85d...87b
  • Liker 1
Skrevet

En 15—åring har nettopp vært fjortis og er fremdeles full av trass og umodenhet. Pubertetshormonene raser og de er midt inne i det å skulle frigjøre seg fra foreldrene sine. Noe som kan være vanskelig når de bor på pikerommet og går på ungdomsskolen. I denne situasjonen er det nok best å henvende seg til den voksne parten, det vil si mannen. Realitetsorientere og f eks minne om hvor lett det er å bli gravide, et barn er neppe særlig orientert om prevensjon.

Sex mellom disse to er ulovlig i hht norsk lov og det sier jo sitt.

• Liker 2
Skrevet

Og jeg har selv flere sønner. Om en av dem ble sammen med en 15— årig jente når de selv var 23 så hadde jeg blitt sint og skuffet over at de ikke klarte å fine seg en kjæreste på sin egen alder. Hadde syntes at det var direkte pinlig og lurt på hva jeg hadde gjort feil.

• Liker 7
Gjest Olivia Benson
Skrevet

Som hva da?

Hvis han har sex med henne har han brutt loven, for eksempel. 

Og selv om de ikke har det, så vil ikke et slikt forhold være likeverdig, da en 15 åring overhode ikke er moden nok til å ta avgjørelsen om å være sammen med en voksen mann. 

• Liker 3
Skrevet
Ærlig talt, her er det mange tyraniserende moralister som liker å peke hovent på andre mens de sitter på sin oppdiktede moralske høyborg og tror de er bedre enn dem de dømmer. Minner meg om denne gjengen http://noshamemovement.com/post/65361252152/the-purity-culture. Og det standard scenario at jenter er uskyldige barn må beskytter fra gutter som er slemme alle sammen. Når jenter er 15 år så er de kjønnsmodne og fruktbare med hormoner som gir dem sexdrift og interresse for gutter. De nyter sex i minst like stor grad som eldre jenter og det er ikke noe umoralsk eller skittent å ha sex. Hvorfor skal andre mennesker bestemme over deres seksualitet idag hvor vi har prevansjonsmidler etc som gjør at sex ikke lengre kan føre til graviditet? Det sies at jenter ligger 2 år foran i utvikling som tilsier at ho er like moden som en gutt på 17, mener dere at det er hårreisende at en gutt på 17 år har interresse og glede av sex? Det største hinderet er at ho ikke er myndig og derfor ikke har lov til å bestemme over seg selv ennå. Så klart det ikke er optimalt med en så stor aldersforskjell, men akkurat det får man ikke gjort noe med og han skulle nok gjerne ønske at fødselsdatoen på legitimasjonen passet bedre med fødselsdatoen på legitimasjonen til jenta.
Hvis jenta er sammens med en bra fyr nå og har sex, så er det bedre enn å være sammens med en tvilsom fyr når ho er 18 eller å ha angresex i fylla. Jeg ser ikke noe galt i dette forholdet om det ser ut som de har det bra sammen, problemene er det andre som lager. Det viktigste er at de er forberedt på at sex kommer til å skje...det er sånn mennesker er... så de å være forberedt med prevansjon i tide. Å si at de ikke skal ha sex osv er å øke sjangsen betraktelig for at prevansjon ikke blir brukt osv.
Har hatt et lignende scenario selv og ho jenta som visste seg å være 15år traff jeg på et utested med 21års grense. Ikke tro at jenter uskyldige barn når de er 15 år. 
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Ærlig talt, her er det mange tyraniserende moralister som liker å peke hovent på andre mens de sitter på sin oppdiktede moralske høyborg og tror de er bedre enn dem de dømmer. Minner meg om denne gjengen http://noshamemovement.com/post/65361252152/the-purity-culture. Og det standard scenario at jenter er uskyldige barn må beskytter fra gutter som er slemme alle sammen. Når jenter er 15 år så er de kjønnsmodne og fruktbare med hormoner som gir dem sexdrift og interresse for gutter. De nyter sex i minst like stor grad som eldre jenter og det er ikke noe umoralsk eller skittent å ha sex. Hvorfor skal andre mennesker bestemme over deres seksualitet idag hvor vi har prevansjonsmidler etc som gjør at sex ikke lengre kan føre til graviditet? Det sies at jenter ligger 2 år foran i utvikling som tilsier at ho er like moden som en gutt på 17, mener dere at det er hårreisende at en gutt på 17 år har interresse og glede av sex? Det største hinderet er at ho ikke er myndig og derfor ikke har lov til å bestemme over seg selv ennå. Så klart det ikke er optimalt med en så stor aldersforskjell, men akkurat det får man ikke gjort noe med og han skulle nok gjerne ønske at fødselsdatoen på legitimasjonen passet bedre med fødselsdatoen på legitimasjonen til jenta.
Hvis jenta er sammens med en bra fyr nå og har sex, så er det bedre enn å være sammens med en tvilsom fyr når ho er 18 eller å ha angresex i fylla. Jeg ser ikke noe galt i dette forholdet om det ser ut som de har det bra sammen, problemene er det andre som lager. Det viktigste er at de er forberedt på at sex kommer til å skje...det er sånn mennesker er... så de å være forberedt med prevansjon i tide. Å si at de ikke skal ha sex osv er å øke sjangsen betraktelig for at prevansjon ikke blir brukt osv.
Har hatt et lignende scenario selv og ho jenta som visste seg å være 15år traff jeg på et utested med 21års grense. Ikke tro at jenter uskyldige barn når de er 15 år. 

De fleste som svarer i denne tråden her, inkl meg selv, har faktisk selv vært 15 år gamle jenter og vet hvor korttenkte og umodne vi var på den alderen.

Jeg hadde selv noen innpåslitne 20/21-åringer etter meg på mine første fester som 14/15-åring. Og jeg syntes det var skikkelig ekkelt. Men som 14/15-åring så har man faktisk ikke mye å stille opp med mot en mann på 21 som er manipulerende og vet hva han vil. Det er ikke spesielt vanskelig å snakke/lure en fjortis trill rundt. Når man er 14/15 år, bor på pikerommet og går på ungdomsskolen så er verden ekstremt liten i fht hva den er hos en 23-åring (som i TS' tilfelle) som har bodd hjemmefra i noen år og som har kommet seg ut i arbeidslivet/studietiden. Maktforholdet blir svært ujevnt, forholdet har liten mulighet for å være likeverdig og det blir lett utnyttelse, manipulasjon og kanskje til og med tvang.

Endret av Ultiva
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ganske åpenbart at du er en (ung?) mann, og ikke en mor til en 15-årig jente, eller har vært en 15-årig jente selv. Hvis gutter på 16 år kan nyte og ha glede av sex (ingen nekter vel for det?), kan altså 14-årige jenter det samme, hvorfor da ikke 12-årige jenter? Hvis de har kommet i puberteten? Skjønner du overhodet ikke hvorfor man har en seksuell lavalder?

Jeg ville langt foretrekke at jenta mi ikke var sammen med noen fyr, enn en bra fyr på 23. Og saken hadde stilt seg helt annerledes om hun var 17, bare så det er sagt. 15 år er et barn.

Anonymous poster hash: ad294...8af

• Liker 3
Skrevet

Jeg var 15 og hadde kjæreste på 23.

Han var faktisk en veldig forsiktig gutt, veldig "urørt". Møttes på jobb. Varte i to år. Mine foreldre elsket han! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...